The Original Jags kirjoitti:
Sivari ei ole monelle vaihtoehto, koska se vie kalenteriaikaa yli kaksi kertaa enemmän kuin 6 kk:n armeija.
Luulenpa, että jos sivarit saisivat valita, niin he suorittaisivat sivarin mieluummin 6 kk:ssa ja 24h/vrk kuin nykyisellä tavalla, joka on minusta vain kiusantekoa sivareita kohtaan. Toki sivarin rangaistuksenomaisuus halutaan säilyttää, jotta Suomen armeijalle saadaan tykinruokaa myös jatkossa. Tässäkin pätee sama vahvemman oikeuden laki. Valtio on vahvempi kuin yksittäinen sivari, joka kokee nykyjärjestelmän epäoikeudenmukaiseksi.
Sivariin liittyy myös muita negatiivisia juttuja, kuten yleisen ilmapiirin muokkaama asenne sivareita kohtaan, joka pahimmillaan realisoituu syrjimisenä työnhaussa ja jopa ihmissuhteissa.
Tähän on pakko vähän sanoa takaisin.
Tottakai sivarin pitää olla pidempi, herrajumala! Se mosuri siellä varuskunnassa kun ihan oikeasti on sen 24h/vrk kiinni, mutta sivari pääsee illalla kotio syömään äidin makkara/kasvissoppaa, omaan sänkyyn nukkumaan ja aamulla paskalle ihan oikealle pytylle.
Jäksteri se nukkuu kimpassa muiden poikien kanssa, ehkäpä jopa teltassa tahi taivasalla. Välillä se ei yöllä nuku alkuunkaan. Safka on sitä kranaattikanaa tai noppasoppaa. Ei voita mutsin lihapullia, vaikka olisi kuinka ravitsevaa. Ja paskalla istuskellaan vieretysten kavereiden kanssa tai sitten pusikossa niinkuin muutkin metsän eläimet. Eikä sinne mennä SK tai Hesari kainalossa.
Eli siis saisi se sivari olla jopa hieman nykyistä pidempikin. Yhtä rankkaa se ei missään tapauksessa kuitenkaan ole. Kyllä niille vähän pitääkin kiusaa tehdä:)
Yleisen ilmapiirin muokkaama asenne? Voi helevetti... Useimmat ihmiset nyt vain sattuvat olemaan sitä mieltä, että jos sen intin käy ihan joka muukin jätkä jollain tavalla läpi, niin miksi näiden eräiden ei tarvitsisi sitä käydä? Kyllähän sen varmasti löytää tulevaisuudessa edestään. Jos haluaa laistaa hommista ja olla "erikoinen", niin siitä vaan. Kai siitä jokin seuraus silti saa olla?
Ihmissuhteet? No joo. Kyllähän se meilläkin äijien saunaillassa aina jossain vaiheessa menee inttijuttuihin se tarina. Jos kundi on sivarin käynyt, niin hänellä ei varmaan ole silloin mitään sanottavaa keskusteluun. Ei tietenkään ole! Silloin se hemmo on hiljaa ja kuuntelee muiden naurunremakkaa tai vaikka katselee päivänkakkaroita. Oma valinta sekin.
Eli siis minun puolestani siitä vaan tekemään valintoja sivarin ja intin välillä. Turha sitä on vollata sitten, että "kaikki nauraa mua kun mä oon sivari". Niinhän aika moni nauraakin. Se nyt vaan on niin, eikä sen tarvitse mun mielestä mihinkään muuttuakaan. Tietty hyvä että käy edes sen sivarin. Tää totaalikieltäytyjä-juttu on sitten jo läppäisy vasten isänmaan kasvoja, mutta asia erikseen...
Itse onnettomuus oli todellakin kamala asia, jota ei soisi kenellekään taphtuvan. Osanottoni omaisille ja zemiä loukkaantuneille. Kumarrus.
MMake