Mainos

Rovajärven kranaatinheitinonnettomuus

• 45 414
  • 406

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Crapbag, kumpi on saapumiseräsi 1/98 vai 2/98? Itse olen saapumiserää 1/98 ja olin niin kesä- kuin talvilapissa eli olemme varmaankin ainakin kerran olleet samalla leirillä ja muistankin ainakin yhden satapiiruisen, olin silloin viestimiehenä pataljoonan viestipaikalla ja aika hätä tuli komentopaikalla silloin, kun radiosta alkoi meidän kelaryhmältä tulemaan tuli seis huutoa. Satapiiruinen meni noin 100 metriä heidän eteensä, onneksi heidän ryhmässä oli pari heikko kuntoista.

Habs16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Crapbag kirjoitti:
Ei se silti poistanut sitä seikkaa, että taas oltiin iltalehdessä, kun panosvirheen seurauksena ammuttiin 122:n murkula johonkin metsälampeen, jonka rannalla joku jamppa oli aamupesulla;) Jätkät ampui muistaakseni 1.panoksella, kun piti ampua 2. tai 3. panoksella. Jokunen kilometri meni pitkäksi niillä koroilla millä oli suunnattu..

Tuon ammuitte sitten meidän komppanian huoltoryhmän eteen. Itse olin duunissa edellisen leirin, jotta ei tarvinnut lähteä rovalle mukaan vääpeliksi... Osui kuulemma 50 metrin päähän teltasta, mutta onneksi veden alle rantapöpelikköön.

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Jykke1978 kirjoitti:
Crapbag, kumpi on saapumiseräsi 1/98 vai 2/98? Itse olen saapumiserää 1/98 ja olin niin kesä- kuin talvilapissa eli olemme varmaankin ainakin kerran olleet samalla leirillä..

No niin, saatiinhan tänne mukavaa keskustelua aikaan;)
Elikäs II/98 on meikäläisen saapumiserä SatTr/TykPr. Melkoinen tykkijumppa alkoi tuon sössineen tykin luona hetkeä tapahtuneen jälkeen, vaikkakin laitevika (rikkinäiset rajoittimet suuntaimessa) olivat ratkaiseva syy. Ei siinä oikein kukaan tiennyt miten vakavasta asiasta oli kysymys ja että vähän huonommalla onnella olisi uhreja saattanut tulla. 152:n kranaatin sirpaleet kun tappavat melko pitkällä säteellä.

Itse olin komentoteltassa luurit päässä silloin kun telttaan astui isompaa herraa, oli AUK:n kapiaisetkin hiljaista poikaa kun asiaa alettiin kunnolla puimaan. En kyllä muista kuka oli tuo pamppu joka paikalle patsasteli.

Ja kuten Habs16 myös tunnisti kertomani jälkimmäisen tilanteen, niin läheltä piti siinäkin kohtaa. Onnea on ollut matkassa ja kuinka paljon näitä onkaan sattunut vuosien saatossa.. Saattaa muuten olla asiavirhe tuossa kertomassani panosvirheessä, olisiko taas kertauksen paikka kun en muista oliko näissä uudemmissa tykeissä 1. panos täydet vai kevyin.. Kai se noin meni mitä kerroinkin. Vanhassa venäläisessä taas vähennettiin aina yksi ruutipussi jolloin 1. panos oli yksi jäljellä oleva ruutipussi ja näin ollen surkein paukku!

Mutta sori ot, ei voinut vain vastustaa kiusausta armeijajutuille!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711216877625_uu.shtml

Taas tapahtuu:
21.11.2007 20:14 IL

Kainuun Prikaatin varusmies loukkaantui vakavasti ampumaharjoituksessa Vuosangan ampuma-alueella. Tapaus sattui marraskuun alussa.

Pohjois-Suomen Viestipataljoonassa palvelustaan suorittanut mies sai sinkoammunnassa ilmeisesti maalilaitteesta osan silmäänsä. Iltalehden tietojen mukaan varusmies sokeutui välittömästi.
Ainakin me perusjääkärit ammuimme kevyillä kertasingoilla niitä tikkoja puusta ja pressusta tehtyihin maaleihin pitkän matkan päästä, joten miten tällainen on mahdollista?

Tuamas

Jäsen
No niin, saatiinhan tänne mukavaa keskustelua aikaan;)
Elikäs II/98 on meikäläisen saapumiserä SatTr/TykPr. Melkoinen tykkijumppa alkoi tuon sössineen tykin luona hetkeä tapahtuneen jälkeen, vaikkakin laitevika (rikkinäiset rajoittimet suuntaimessa) olivat ratkaiseva syy. Ei siinä oikein kukaan tiennyt miten vakavasta asiasta oli kysymys ja että vähän huonommalla onnella olisi uhreja saattanut tulla. 152:n kranaatin sirpaleet kun tappavat melko pitkällä säteellä.

Nain puolen vuoden jalkeen kun tama nousi "ylos", niin huomasin vasta taman hommelin. Eli tokihan melkoista tykkijumppaa toivottavasti saivat ja toivottavasti suuntaajalle annettiin kunnolla runtua, nimittain ei kukaan itseaan kunnioittava suuntaja voi syyttaa rajoittimia tuollaisessa tilanteessa, ainoa edes etaisesti hyvaksyttava syy tuohon olisi/on vaara panostus...

T: SatTr 2. ptr 2002 suuntaaja

Nyt ollaan kaukana Rovajärven heitinonnettomuudesta.

Uuden ketjun avaus olisi aika kiva juttu, jos jostain muusta asiasta löytyy keskusteltavaa. Jatkossa tähän vain topicin mukaista keskustelua, kiitos.

T: Modet

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurattaa tuossa raportissa (luin sen pääsivun) että oli väärä mies(ammusmies) pitämässä heittimen jalasta kiinni!! Mitäs v...n väliä sillä on?? kunhan lataaja lataa, suuntaaja suuntaa apusuuntaajan kanssa ja heittimen johtaja antaa tulikomennon?

Tosi myöhään tulee kommenttini, mutta minua yllä mainittu seikka ei naurata, koska se on yksi tärkeä kaksoilatauksen mahdollistava seikka. Jos lataja kyyristyy pitämään kiinni heittimestä ja pysyy alhaalla kunnes tuntee heittimen laukeavan ei hän pysty tunkemaan toista murkulaa putkeen ennen kuin edellinen on lähtenyt. Nyt kaveri latoi murkuloita mörssäriin omassa tahdissaan ja koska "lataa" -komentoa ei käytetty hän ilmeisesti luuli heittimen lauenneen, koska vieressä pamahti. Nämä pikku yksityiskohdat on suuniteltu juuri varmistamaan turvallisuutta. Kun "naurettavia" pikkuseikkoja oijotaan asiat yleensä sujuvat hyvin ja jopa mukavammin, mutta virheen mahdollisuus kasvaa. Sekä suullisen latauskomennon käyttö tai lataajan (eikä ammusmiehen) toimiminen hetiimen jalasta kiinnipitäjänä olisivat luultavimmin ehkäisseet onnettomuuden.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy