Padis kirjoitti:
Onko johtajalla kranaatin lähtiessä mahdollisuutta katsoa tilannetta ilman sokeutumisen vaaraa? Jos on ihmettelen kyseisen ryhmän johtajan toimintaa. Luulisi huomaavan jos kranu jää putkeen.
Heitinryhmässä on monta henkilöä, joiden
pitäisi huomata, ettei kranaatti lähtenytkään.
Laukaisunarusta vetäminen -> Laukaisuääni ja heittimen liikahtaminen -> uudelleen suuntaaminen -> lataaminen
Itse olen ollut monta kertaa heittimellä ja kyllä sen todellakin huomaa, jos kranaatti ei lähde putkesta.
Kuitenkin talvirovan rajut olosuhteet, rasitus, ylileveät pyrstöt ovat sellaisia tekijöitä, joilla hyvin voi olla vaikutusta kaksoislatauksen riskiin. Itse pidä tätä täysin selvänä. Tässäkin tapauksessa oikeastaan riittää, että pelkästään lataaja on olettanut murkulan lähteneen ja ladannut uuden ammuksen putkeen. Vaikka joku olisikin kaksoislatausta epäillyt, niin on saattanut jäädä arpomaan tilannetta kohtalokkain seurauksin.
Itse mm. kirjoittelin talvirovalla tuliasemapiirroksiin päivämääriä, jotka eivät olleet edes samana vuonna. Tämän huomasin vasta paljon myöhemmin, kun olimme jo saapuneet kassulle. Sitä ei edes itse huomaa, kuinka pihalla voi olla kun kymmenen päivää mennään yötä päivää. Sekä fyysinen, että henkinen rasitus on talvirovalla ainakin ennen ollut todella kova. Tämä asia vielä kertautuu, jos sattuu olemaan epäpätevä kouluttaja remmissä.