Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Vai vaadittiinko 80-luvun lopulla luistimia poistettavaksi, kun Clint Malarchukin kaulavaltimo aukesi
No siis maalivahdeille taisi yleistyä sellainen kaulasuoja sen jälkeen?
Eli teknisesti: "Näinkin voi käydä - tämä ei ole hyvä juttu" -> muutos

Ottamatta itse niittiin kantaa. Kunhan tuli mieleen.

"Minä sain oman jääkiekkomuistoni. Haluatko sinäkin - ÄIJÄNSUOLTA?" (Tosin keväällä ol, niingon, kotonas)

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK&Pittsburgh Penguins
Sehän tässä kai NHL:n ja jääkiekon koko lajina on pian määritettävä, että miten suuria uhrauksia terveytensä puolesta pelaajilta voidaan vaatia katsojien viihtymisen vuoksi.
Ei pelaajilta vaadita mitään, jokainen menee sinne kentälle omasta tahdostaan ja tienaa hommastaan ihan sitten pikkaisen enemmän kuin tavalliset tallaajat. Jos joku pelaaja kokee ettei tämä ole palkan arvoista niin hänellä on kaikki vapaus olla tekemättä sopimusta mihinkään seuraan. Eikö NFL saanut justiin joskun kilpailevan sarjan itselleen, olisihan se mielenkiintoista nähdä, että tulisi Pohjois-Amerikassa joku kilpaileva sarja NHL:lle ja naisten säännöillä, miten mahtaisi vetää yleisöä puoleensa ja kuinka suuret rahat siinä liikkuisi sekä ketkä pelaajat lopulta haluaisivat siirtyä tuohon sarjaan jne.

Minä maksan siitä minkä parissa minä viihdyn ja jääkiekon parissa viihdyn oikein hyvin ja nimenomaan NHL:n parissa, voivat toki mennä muuttamaan säännöt niin ettei kohta saa enää taklata avojäällä jne. mutta siinä vaiheessa minä siirrän mielenkiinnon ja rahani johonkin muualle. Yksi katsojan menetys ei varmasti vielä tunnu missään se on selvä, mutta jos puhutaan jo joistain prosenteista ja vaikka kymmenistä niin kyllä se vain tulee näkymään myös noiden pelaajien tilipussissa jotka tuonne jäälle menevät.

Kurinpito NHL:ssä on täysi vitsi Parroksen johdolla ja se nähtiin taas. Itse en olisi antanut kummallekaan pelaajalle mitään, jos tuon Kassianin tempauksen irrottaa kokonaiskuvasta niin onhan se törkeä ja väärin, mutta hitto jos vastustajan kaveri on huntannut sinua läpi kentän koko pelin ajan niin kyllä itsensä puolustaminen pitäisi olla ihan ok tässä lajissa vielä. Tkachuk suoritti minun silmääni taklauksensa kuitenkin puhtaasti niin ei hänellekään voi mitään pelikieltoa mielestäni kuitenkaan langettaa siitä, että pelaa v-mäisesti ja sääntöjen rajamailla, mutta ei kuitenkaan ylitä sitä. V-mäisen hyvä pelaaja ja kelpaisi varmasti joka joukkueelle.

"I hate losing. Sometimes I think that I hate losing more than I enjoy winning." - Coach Mike Sullivan

VapaahetoisGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Blue Jays, Stadin jengit, Kapa, VG-62
Ei pelaajilta vaadita mitään, jokainen menee sinne kentälle omasta tahdostaan ja tienaa hommastaan ihan sitten pikkaisen enemmän kuin tavalliset tallaajat. Jos joku pelaaja kokee ettei tämä ole palkan arvoista niin hänellä on kaikki vapaus olla tekemättä sopimusta mihinkään seuraan. Eikö NFL saanut justiin joskun kilpailevan sarjan itselleen, olisihan se mielenkiintoista nähdä, että tulisi Pohjois-Amerikassa joku kilpaileva sarja NHL:lle ja naisten säännöillä, miten mahtaisi vetää yleisöä puoleensa ja kuinka suuret rahat siinä liikkuisi sekä ketkä pelaajat lopulta haluaisivat siirtyä tuohon sarjaan jne.

Minä maksan siitä minkä parissa minä viihdyn ja jääkiekon parissa viihdyn oikein hyvin ja nimenomaan NHL:n parissa, voivat toki mennä muuttamaan säännöt niin ettei kohta saa enää taklata avojäällä jne. mutta siinä vaiheessa minä siirrän mielenkiinnon ja rahani johonkin muualle. Yksi katsojan menetys ei varmasti vielä tunnu missään se on selvä, mutta jos puhutaan jo joistain prosenteista ja vaikka kymmenistä niin kyllä se vain tulee näkymään myös noiden pelaajien tilipussissa jotka tuonne jäälle menevät.

Kurinpito NHL:ssä on täysi vitsi Parroksen johdolla ja se nähtiin taas. Itse en olisi antanut kummallekaan pelaajalle mitään, jos tuon Kassianin tempauksen irrottaa kokonaiskuvasta niin onhan se törkeä ja väärin, mutta hitto jos vastustajan kaveri on huntannut sinua läpi kentän koko pelin ajan niin kyllä itsensä puolustaminen pitäisi olla ihan ok tässä lajissa vielä. Tkachuk suoritti minun silmääni taklauksensa kuitenkin puhtaasti niin ei hänellekään voi mitään pelikieltoa mielestäni kuitenkaan langettaa siitä, että pelaa v-mäisesti ja sääntöjen rajamailla, mutta ei kuitenkaan ylitä sitä. V-mäisen hyvä pelaaja ja kelpaisi varmasti joka joukkueelle.
Muuten samaa mieltä, mutta boldattu kohta menee isosti metsään mielestäni. Jos Tkachuk puhtailla niiteillä ajelee Kassiania, voi Kassian A) taklata kovaa ja puhtaasti takaisin tai B) haastaa Tkachukin tappeluun. Mutta mikään pakkohan Tkachukin ei ole "kutsuun vastata" puhtaiden niittien jälkeen, joten vaihtoehto C) yksipuolinen ja mielivaltainen hakkaaminen ja riepottelu on sata kertaa sadasta väärä ja idioottimainen ratkaisu. Ehdottomasti tuomiot meni oikein, Kassian ansaitsi pelikieltonsa ja Tkachuk ansaitsi tasan 0 minuuttia.

Kaarina on koti ja Paimio synnyinpaikka <3

—> "Ainakin Morley oli täysin näkymätön tänään Kunykin verrattuna." - Käyttäjä Jääkaappi perustelee, miksi Kunyk on parempi kuin Morley. Morely ollut viestin kirjoitushetkellä jo useamman viikon loukkaantuneena, eikä pelannut ottelussa...

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ei se nyt ihan noin helppoa ole. Monilla urheilijoilla lajitaito on ainoa ominaisuus mistä kukaan heille haluaa maksaa. Se on rakkaasta harrastuksesta muodostunut ammatti, josta ei varmasti hevillä haluta päästää irti. NHL:ssä toki tienaa hyvin, mutta joillekin paikka NHL:n ja AHL:n välillä määräytyy sen mukaan, paljonko on valmis laittamaan kroppaa likoon. AHL.palkalla sitten ei enää juhlitakaan varsinkin, kun uran jälkeen yleensä odottaa palkkakuoppa eikä koulutusta ole. Ei Sami Helenius olisi tapellut ellei hänen olisi ollut "pakko". Se on pelottavaa, sattuu hemmetisti ja kuluttaa kroppaa ja aivoja urakalla. Mutta yleisö saa sirkushuveja ja omistajat käärivät tuoton niin sitä täytyy vain tehdä.

Yksikään pelaaja ei solmisi NHL-sopimusta, mikäli varmuudella tietäisi sen johtavan aivovammaan. Nuoret miehet ovat näissä asioissa naiiveja, uhkarohkeita eivätkä ajattele että omalle kohdalle voisi sattua mitään vakavaa. Hankala niistä miljoonista varmaan on kieltäytyä parikymppisenä.

Kuten sanoin, jääkiekkoväen on käytävä tämä keskustelu jossain vaiheessa. Voi hyvin olla että keskustelun lopputulema on se, ettei mitään tarvitse muuttaa ja sinä saat jatkossakin nauttia väkivallasta kentällä. Voi olla että jääkiekolta ja NHL:ltä jää silloin minun roposeni saamatta, mutta siitä he varmaan selviävät. En ollenkaan tiedä paljonko kaltaisiani pelaajien terveydestä huolehtivia faneja on, joten en osaa arvioida onko se minkään sortin menetys.

Pelaajat ovat viime vuosina yhä enemmän alkaneet tiedostaa riskinsä ja varsinkin uran jälkeen osumaa ottaneet pelaajat ovat avanneet suunsa joukolla. Nykypelaajilla liian aktiivinen turvallisuuden puolesta kampanjointi voisi vielä vaikuttaa tuleviin tilipusseihin, mutta kuka tietää vaikka kulttuuri siltäkin osin pian olisi muuttumassa.

Ken elää, se näkee. Sen kuitenkin tiedän että jääkiekko nykymuodossaan on aivan liian nopea peli näillä säännöillä. Jos meno jatkuu nykyisellään, niin vakavia loukkaantumisia tulee kiihtyvällä tahdilla. Me sitten voimme hyväksyä sen tai olla hyväksymättä. Enemmistöhän nämä päättää ja pelaajia tuohon hommaan tulee varmasti aina riittämään.

DON'T PANIC

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK&Pittsburgh Penguins
Voi hyvin olla että keskustelun lopputulema on se, ettei mitään tarvitse muuttaa ja sinä saat jatkossakin nauttia väkivallasta kentällä.
Justiinsa joo. Kyllä, nautin kovista taklauksista ja spontaanit tappelutkin nostattavat mielestäni tunnelmaa (harvoin noissa mitään pahaa jälkeä saadaan edes aikaan), mutta että olisin jostain väkivallasta nauttiva persoona niin en näkisi asiaa kyllä noin. Siellä on säännöt ja niiden mukaan pitää mennä, likaisista taklauksista ja tempuista pitäisi minun mielestäni tulla paljon isompia pelikieltoja kuin mitä NHL:n kurinpito tällä hetkellä jakaa. Mistään päällekarkauksista en tykkää ja mm. Ben-Amorin päällekarkaus kotoisessa Liigassamme vuosia sitten oli yksi vastenmielisimpiä temppuja mitä olen nähnyt, mutta tässä Kassianin tapauksessa annan tuolle ymmärryksen koska kohteena on henkilö joka on huntannut läpi pelin tätä, Kassian nähdäkseni puolusti tuossa itseään. Jos Kassian olisi tehnyt tuon saman tempun jollekin toiselle Flames-pelaajalle kuten Gaudreaulle niin huutelisin täällä nollan pelikiellon sijaan paljon, paljon pidempää pelikieltoa kuin kahden ottelun.

Mielestäni loukkaantumiset ovat ikävä asia, mutta ne kuuluvat tähän lajiin. Olen itsekin saanut osumia kentällä eikä kukaan mulle ole ikinä maksanut mitään, päinvastoin olen itse maksanut siitä, että pääsen sinne kentälle ja ainahan siinä on riskinsä, että jotain voi sattua. Silti pidän enemmän jääkiekon pelaamisesta kuin salibandyn pelaamisesta vaikka sitäkin on ihan hauska käydä pelailemassa, tosi tylsää katsottavaa se vain on mielestäni.

Mutta oikeassa olet, että ajankanssa tämä nähdään mihin päin homma muuttuu vai muuttuuko ja voi olla, että toinen meistä ns. siirtyy lajista syrjään sitten ajan kanssa.

Kohtuullisella mielenkiinnolla voi odottaa Oilersin ja Flamesin seuraavaa peliä!

"I hate losing. Sometimes I think that I hate losing more than I enjoy winning." - Coach Mike Sullivan

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
doping ja viivat
Ehkäpä paras lukemani analyysi Tkachuk - Kassian tapauksesta tulee ex-NHL-tuomari Paul Stewartilta. Linkki Hockeybuzz-blogiin.

Hyvä kirjoitus kaikkinensa. Sääntöjen mukainen ei välttämättä ole puhdas. Tkachukin tapauksessakin oli kyse ns. metsästyksestä, eli että pelaaja käytännössä keskittyy suuren osan vaihtoaan vaanimaan haavoittuvassa asemassa olevia vastustajaa/vastustajia, että saa ajettua tämän/nämä pystyyn. Tuota tekivät aikoinaan niin Kaleta kuin Torres, mutta myös Mike Richards ja nyt sitten Tkachuk. Toisilla paskempi maine kuin toisilla, mutta kaikilla se on ollut likaista.

Ongelma on tietysti muuttaa sääntöjä niin, että metsästyskaadosta saisi rangaistuksen muulloinkin kuin silloin, kun osuu päähän tai taklauksessa on jotain muuta selvästi nykysääntöjen vastaista. Ei kuitenkaan ole tätä päivää, että katsotaan läpi sormien taklauksia, joissa loukkaantumisvaara on ilmeisen korkea ja joissa vastustajan loukkaantuminen on taklaajan tarkoitus.

Tai jos katsotaan läpi sormien, niin sitten voi lopettaa hurskastelun ja hankkiutua eroon myös instigatoreista ja muista pelaajien omatoimisia kurinpalauksia ehkäisevistä säännöistä. Likainen on likaista ja väkivalta väkivaltaa. Jos saa lyödä mailalla, miksi ei saisi lyödä nyrkillä?

Jos säännöt suojelevat raukkamaisia rottia, niissä on virhe.

Tutkija. Humanistinen kiekkoteoria, kasvutarinoiden koulukunta.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä tulee vähän mieleen Cooken taklaus Savardiin. Täysin laillinen taklaus aikanaan. Ei sitä silti kukaan hyväksyttävänä pitänyt. Tai varmaan jotkut olivat sitä mieltä, että kyseessä on puhdas taklaus ja täten sitten ei pitäisi mitään tehdä.

"Legal interpretation takes place in a field of pain and death"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

laamis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Kyllähän nyt tästä ottelusta ja jääkiekosta ylipäätään tekee jääkiekkoa se, että siellä on Tkachuk, Kassian, McDavid ja Goudreau. En ottaisi yhtään elementtiä pois tai muuten jääkiekko ei ole jääkiekkoa. "Taitokiekko" ei ole "taitokiekkoa", jos se on rusettiluistelua muiden rusettiluistelijoiden kanssa. Kyllä jääkiekossa pitää olla tunnetta ja tunne siitä, että pelaamisella on jotain merkitystä.

Eihän tässä tapauksessa ollut mitään ihmeellistä kenenkään osapuolen toiminnassa. Ainoa jokseenkin ihmeellinen asia on Kassianin pelikielto.
Tuo voipi olla totta mutta tunne ei tarkoita samaa asiaa kuin taklaaminen,sikailu tai tappelu.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat, New York Jets
Tuo voipi olla totta mutta tunne ei tarkoita samaa asiaa kuin taklaaminen,sikailu tai tappelu.
Älä nyt vie tätä vastakkainasettelua pois, "rusettiluistelu" on juuri se termi mitä on haettu kuin Tkatchuck Kassianin päätä. Hyvää viihdettä tällä palstalla. Jos ei sikaile niin ei oo tunnetta vaan rusettiluistelua! Tiesittekö muuten, että rusettiluistelussa on paljon tunnetta? Ahaa.

Edellinen kappale oli ironiaa. Tämä selvennyksenä, jos oman elämän Tkatchuck on jo päässyt kolmantena yllättämään.

Melkein.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Luulisi, että NHL haluaisi tuollaiset taklaukset karsia. NHL:n suurimmat tähdet ovat nykyään pieniä ja nopeita, ovat aika arvokkaita liigalle.

Puskuroidaan...

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Minkälaisena näet Penguinsin otteluiden viihdearvon sellaisen tilanteen jälkeen, jossa vastustajan nelosketjun jyrä saapuu taklaamaan vastustajan puolustajan kanssa kaksinkamppailua käyvää Sidney Crosbya, joka taklauksen jälkeen makaa naama verilammikossa? Tuo nelosketjun jyrä, joka haaveilee niistä NHL miljoonista ja on valmis pelaamaan ns. sääntöjen rajamailla. Voi näkyä kauden jälkeen tilipussissa ja tuo taklaus aika äkkiä myös Penguinsin taseessa, jos Crosby ei taklauksen jälkeen pystyisi uraansa jatkamaan.

Ongelma näiden tilanteiden kanssa on se, että jos ne normalisoidaan, niin jossain kohdassa tuossa kolataan se vastustajan taitopelaaja pää edellä laitaan. Tkachuk otti kohteekseen Kassianin, joka koostaan huolimatta lensi tilanteessa kuin märkä rätti. En halua kuvitella tilannetta, jossa runkosarjan loppupuolella Floridassa pelattavassa ottelussa kiekko pomppaa Mitch Marnerin jalkoihin pehmeän jään takia ja kaverin yli ajaa, joku Panthersin nelosketjun jyrä. Kolmantena pelaajana tilanteessa hipaisten samalla hieman Marnerin olkapäätä, jotta DOPS voi todeta ettei kohteena ollut Marnerin pää.

Eikä ongelmana ole pelkästään nuo tilanteet, vaan jos nykyisissä vauhdeissa peli menee yli kovaksi, niin vahinkojen riski alkaa olla melkoinen. Guentzel lensi jo melko pahasti laitaan pää edellä, kun kaksinkamppailussa kävi hieman huono tuuri ja ei ole ainoa tilanne tällä kaudella. Noilla vauhdeilla kun aletaan tosissaan jakelemaan sääntöjen rajamailla olevia taklauksia, niin jossain vaiheessa joku lähtee kaukalosta paareilla eikä sinne enää palaa. Pelaajien keskinäinen kunnioitus on äärimmäisen tärkeä asia, enkä halua että tuollaista vaarallista rottailua normalisoidaan.

Taklaaminen on myös taitolaji, joka pitää hallita tai mennä pelaamaan liigoihin, joiden vauhdissa pelaaja pystyy tekemään riittävän järkeviä ratkaisuja. Niin käy myös keskinkertaisille taitopelaajille. Päävammat on saatava pois lajista, se on näkynyt keskustelujen mukaan Kanadassa jo vanhempien asenteissa, ettei lapsia välttämättä haluta enää viedä kalliin harrastuksen pariin, jossa on vakava loukkaantumisriski. Tällainen kehitys vähitellen laskee ottelujen viihdearvoa kaikin tavoin.

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Kommentaattori Pekka Saravo
Tkachukin ja Lindgrenin taklaukset alleviivaavat ja linjaavat sen, että liigan puolelta nuo kolmantena miehenä puun takaa vedetyt taklaukset ovat aivan ok. Kaikki laji-ihmiset tietävät, että nimenomaan nämä blindside niitit ovat niitä jotka aiheuttavat vakavia päävammoja ja yleisestikkin loukkaantumisia. Vauhdit pelissä alkavat olla sitä luokkaa, että näin kun taklataan, niin se ei enää kohta ole taklaajan eikä taklattavan käsissä milloin tapahtuu jotain peruuttamatonta. Nykyisellään NHL ottaa hirvittävän PR-riskin koska ennemmin tai myöhemmin joku ottaa hirvittävää kipeää tuollaisen taklauksen seurauksena.

#24 Viuhkola #5 Kukkonen #39 Palsola

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Chicago Blackhawks
Jos rottia suosivilla säännöillä jatketaan, niin goonit ja koodisto takaisin kiitos. Back to the 90's. Toisaalta jos pelaajien terveyttä ja päävammoja halutaan vähentää, taklaussäännöt kaipaavat remonttia. Tämä välimalli ei oikein ole hyvä. Henk. koht harmittaa kaikkien hyvien pelaajien uran tyssääminen ennen aikojaan päävammoihin, joten kannatan uudistusta taklaussääntöihin.

Jotenkin uskon, että siihen on säätövaraakin ilman että taklauksista tarvitsee luopua kokonaan.

Oma lukunsa on vahingossa syntyvät loukkaantumiset, ne kuuluvat lajin riskeihin.

eat right, exercise,die anyway
Suosikkijoukkue
Calgary Flames
Tuolla tavalla olisi varmaan kannattanut alunperinkin toimia, niin oma joukkue ei olisi hävinnyt ottelua. Kaksi fyysistä pelaajaa jakaa liigan sääntöjen mukaan puhtaita taklauksia, niin kukaan ei olisi välttämättä pahoittanut mieltään. Tkachuk toki tuskin olisi ottanut keneltäkään vastaan kolmea isoa taklausta yhden ottelun aikana.

Kun ketjussa nyt tuntuu olevan monta kirjoittajaa, jotka ovat vakavasti huolissaan pelaajien turvallisuudesta nykypäivänä, niin mikä olisi ratkaisu tähän ongelmaan? Odotan jotain erittäin kattavaa vastausta, enkä mitään jotain pitäisi tehdä jargonia.

Ratkaisussa pitäisi ainakin ottaa huomioon maksava yleisö, pelaajien oikeusturva ja miten noita tilanteita valvotaan.

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuolla tavalla olisi varmaan kannattanut alunperinkin toimia, niin oma joukkue ei olisi hävinnyt ottelua. Kaksi fyysistä pelaajaa jakaa liigan sääntöjen mukaan puhtaita taklauksia, niin kukaan ei olisi välttämättä pahoittanut mieltään. Tkachuk toki tuskin olisi ottanut keneltäkään vastaan kolmea isoa taklausta yhden ottelun aikana.

Kun ketjussa nyt tuntuu olevan monta kirjoittajaa, jotka ovat vakavasti huolissaan pelaajien turvallisuudesta nykypäivänä, niin mikä olisi ratkaisu tähän ongelmaan? Odotan jotain erittäin kattavaa vastausta, enkä mitään jotain pitäisi tehdä jargonia.

Ratkaisussa pitäisi ainakin ottaa huomioon maksava yleisö, pelaajien oikeusturva ja miten noita tilanteita valvotaan.
Kaikille 40% elopainon päälle lisäpaino. McDavidille 40% jalkoihin ja 40% käsiin.

"Älä väittele idioottien kanssa, koska he vain vetävät sinut omalle tasolleen ja voittavat kokemuksella"

Hommataan ihmisille käsitys toisten kunnioittamisesta.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK&Pittsburgh Penguins
@Jules W. En pohtinut viestissäni millään tavalla sitä, että mitä mieltä olen noista ns. kolmantena miehenä tilanteisiin tulemisista. Taklaamisesta ylipäätään totesin vain, että jos ne kielletään kokonaan joskus niin siinä vaiheessa minä lopetan tämän lajin seuraamisen. Sanoin myös, että rangaistuksille ei nyt ollut aihetta koska mitään sääntöjä ei rikottu ja taklaukset olivat puhtaita.

Mutta kerran haluat tietää mielipiteeni noista niin olen sitä mieltä, että nuo kolmantena miehenä tilanteisiin tulemiset ja taklaamiset huonoissa asennoissa oleviin pelaajiin voisi ihan hyvin kieltää. Noissa tilanteissa on tosiaan riskinsä ja ne ovat niitä raukkamaisia taklauksia. En muista luinko täältä vai tokaisiko joku kaverini minulle, mutta ihan hyvä sääntöuudistus voisi olla, että vain lähin pelaaja saa suorittaa taklauksen kiekolliseen pelaajaan. Näin vältyttäisiin siltä ettei sääntöjen puitteissa voisi tulla kolmantena miehenä tilanteisiin lanaamaan kaveria. Tuplata saisi yhä, mutta ei taklata, laitaa vasten saisi tulla sitomaan tietenkin.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En muista luinko täältä vai tokaisiko joku kaverini minulle, mutta ihan hyvä sääntöuudistus voisi olla, että vain lähin pelaaja saa suorittaa taklauksen kiekolliseen pelaajaan. Näin vältyttäisiin siltä ettei sääntöjen puitteissa voisi tulla kolmantena miehenä tilanteisiin lanaamaan kaveria.
Minä tuota ainakin ehdotin, ja nyt kun olen sitä lisää pohdiskellut, niin se voisi jopa toimia. Sanamuotoja pitäisi tietysti miettiä kun onhan se taklaaja lopulta aina lähin pelaaja, mutta pointin varmaan ymmärtää. Taklaamaan lähtiessä jne. Ei tietenkään karsisi kaikkia rumia taklauksia, vaan turhat kolmannen miehen hunttaukset. Jämäkkä taklaamalla puolustaminen 1 vs 1 säilyisi, ehkä jopa lisääntyisi.
Ylipäätään olisi hyvä, jos taklaussäännöt olisivat ns aktiivisia (et saa taklata tässä tilanteessa) eikä passiivisia (taklaus ei saa osua päähän/polveen/selkään).

"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Kommentaattori Pekka Saravo
Kun ketjussa nyt tuntuu olevan monta kirjoittajaa, jotka ovat vakavasti huolissaan pelaajien turvallisuudesta nykypäivänä, niin mikä olisi ratkaisu tähän ongelmaan?
Mielenkiintoinen ja aivan perusteltu kysymys. Pitänee palata sinne kaikkein suurimpien kysymyksien äärelle ja miettiä mitä jääkiekko on lajina ja miksi se viihdemuotona kiinnostaa niin paljon ihmisiä, että he ovat valmiita kuluttamaan vapaa-aikaansa ja rahojansa sen seuraamiseen? Olen aika varma, ainakin omalta kohdaltani, että se perustuu lajin perusluonteeseen kirjoitettuun alkukantaisuuteen, maskuliinisuuteen ja arvaamattomuuteen. Paitsi, että se on maalintekopeli se on myös aina ollut varmaan maailman nopein kontaktilaji. Tappelut, taklaukset sekä eläimellinen kamppailu tilasta ja ajasta ovat siinä aivan keskiössä. Laji on toki muuttunut vuosien varrella ja muun muassa showmaiset goonitappelut ovat kokolailla historiaa mutta samanaikaisesti kamppailu pelaaminen erityisesti karvaamisen ja paineistamisen osalta on kasvanut merkittävästi. Tämä siis perustuu aivan omiin näkemyksiini ja havaintoihini nyt tässä kahdenkymmenen vuoden aikana mitä olen jääkiekkoa enemmän ja vähemmän aktiivisesti seurannut. Toinen kysymys on se miten tähän tilanteeseen on päädytty?

Lajin evoluutio vie yhä siihen suuntaan, että peli nopeutuu. Siis nimenomaan peli tapahtumaketjuna tiivistyy ja nopeutuu. Toki pelaajien luistelunopeus on varmasti paremman harjoittelun, jää- ja varusteteknologian kehityksen etc. asioiden ansiosta jonkin verran kasvanut mutta sillä yksittäisen pelaajan huippunopeudella ei ole paljonkaan merkitystä. Joku Connor McDavid varmaan luistelee muutaman km/h lujempaa kuin Pavel Bure aikanaan mutta suuri ero tulee siinä, että kuinka suuren prosentuaalisen osuuden ajasta Connor McDavid tai erityisesti kuka tahansa neljän kentän pelaajista joutuu käyttämään noita huippunopeuksiaan verrattuna vaikka kahdenkymmenen vuoden takaiseen. Tai saa käyttää. Sääntömuutokset ja estopelaamisen kitkeminen on yksi isoimmista tekijöistä siinä, että peli on nopeutunut. Peluutus on monipuolisempaa, pelaajat ovat kovakuntoisempia ja harjoittelevat laadukkaammin ja tekniset ominaisuudet mahdollistavat vauhdikkaan liukumisen silloinkin kun jalat eivät käy. Kaikki nämä elementit yhdistettynä siihen pelin perusluonteeseen eli kamppailuun ja fyysisyyteen yhdistettynä vallitseviin taktisiin suuntauksiin on saanut aikaan sen, että meillä on edessämme historiansa nopein jääkiekkopeli. Tilanteet tulevat nopeasti, kamppailuja tulee enemmän, paineistusta edestä, takaa ja sivulta on kokoajan ja kentällä on vähemmän tilaa ja aikaa kuin koskaan. Tilastollisesti taklaukset ovat pysyneet jokseenkin vakiona NHL:ssä mutta ottaen huomioon pelin evoluution suunnan lienee pakko kysyä, onko taklaus pelaamiselle siinä muodossa kuin me sen tiedämme enää kohta tilaa kaukalossa. Ei tarvitse olla lääkärin papereita, että osaa vetää yhtäläisyysmerkit tietynlaisten taklausten ja vakavien päävammojen välille. Nopeutunut peli yhdistettynä kovavauhtisiin taklauksiin ja kamppailuun vetää ihmismieltä reagointi kykynsä äärirajoille ja kohta aletaan olemaan pisteessä, että pelaajilta (taklaajalta ja taklattavalta) ei voida olettaa löytyvän sellaista reagointi kykyä joilla vakavat vahingot vältetään kokonaan.

No sitten niihin ratkaisuihin. En minä näe lyhyellä tähtäimellä paljon muita ratkaisuja kuin sääntömuutokset jotka kieltävät tietynlaiset taklaukset. Siis jos sellaiseen nähdään tarvetta. Onko se sitten, että saa taklata vain rintamasuunnan ollessa sama? (kiilaaminen) Mahdollisesti kieltää säännöin kolmantena pelaajana tilanteeseen taklaamaan tuleminen? Jollain aikaisemmalla sivulla oli ehdotettu, että taklata saisi ainoastaan kiekollista pelaajaa lähin pelaaja. No miten tuollaisia sääntöjä sitten tulkittaisiin niin se on aivan varmasti hankalaa mutta JOS halutaan ehkäistä päävammoja ja vakavia loukkaantumisia niin jotain suurta myllerrystä jääkiekon ytimeen eli taklaamiseen ja fyysiseen kamppailuun on pakko tehdä. Yksi vaihtoehto ehkäistä loukkaantumisia on keinotekoisesti laskea nopeuksia mutta tähän on hankala uskoa koska peliä on tietoisesti viety vuosikausia nopeampaan suuntaan. Toinen on yksinkertaisesti pelaajistosta lähtevä asennemuutos. Jos päättäjiä ei kiinnosta heidän turvallisuus niin tehkööt kaukalosta itse turvallisemman paikan. Ei ajeta puun takaa pystyyn. Ei vedetä kaveria numeroihin laidan lähellä. Tähänhän varmasti ehdotetaan vastaukseksi myös sitä koodistoa mutta ihan ongelmattomana en pidä sitäkään. Paljaalla nyrkillä päähän mättäminen nimittäin saa, yllätys yllätys, aikaan paljon vahinkoa sekin. Punaviiva sääntö? Aivan merkittävästi kovemmat sanktiot tietynlaisista esimerkiksi nyt vaikka niistä blindside niiteistä. Lindgrenille kymmenen matsia Donskoin kolaamisesta niin alkaa se jo tuntumaan. Se on sitten aivan toinen keskustelu mihin jääkiekko lajina tällaisilla sääntömuutoksilla menisi. Olisi joskus mielenkiintoista nähdä kovan intensiteetin NHL huippuottelu jossa taklaaminen olisi kokonaan kielletty. Tai vaikka, että NHL-ammattilaiset pelaisivat play-off sarjan naisten jääkiekon säännöillä. Siinä näkisi kuinka olennainen osa se raju taklauspelaaminen oikeasti on tätä lajia.

Toisaalta, pelaajat ovat ammattilaisia jotka tienaavat työstään miljoonia ja tietävät riskit joita pelaamiseen liittyy. Mikä tahansa ottelu voi olla uran ja jopa normaalielämän viimeinen. Saman valinnan tekevät joka kerta kypärän päähän laittaessaan esimerkiksi kaikki moottoriurheilijat joiden lajissa vakavan loukkaantumisen ja jopa kuoleman mahdollisuus on vielä paljon todennäköisempi kuin jääkiekkoilijoilla.

Maksava asiakas jokatapauksessa päättää mihin suuntaan peli ja urheilulaji kehittyy. Kaikilla on mahdollisuus äänestää jaloillaan ja lompakollaan. Urheilusankarit ja urheilu ylipäätään vain tahdotaan monesti helposti nähdä sellaisina arkielämästä irrallaan olevana saarekkeena. Jos inhimillisyys ja turvallisuus olisi prioriteettilistan kärkipäässä rahan sijaan niin esimerkiksi Formula 1 tai MotoGp sarjat olisi lopetettu jo ajat sitten. Inhimillisellä tasolla ajateltuna tietenkin yksikin päävamma tai halvaantuminen, kuolemasta puhumattakaan on paljon tärkeämpi kuin yhdenkään urheilulajin kuviteltu luonne. Aika näyttää aletaanko peliä linjaamaan ylhäältä kohti kamppailu pelin joistain elementeistä luopumista vai tapahtuuko tuo linjaus pakotettuna siinä vaiheessa, kun pari pelaajaa makaa halvaantuneena ja lopuille maksetaan hirveitä korvauksia uran jälkeisistä traumaperäisistä ongelmista. Loppujen lopuksi kyse on siitä kumpi on lajipäättäjille pienempi imago(lue: taloudellinen)tappio: lajin perusolemuksen muuttaminen vai muutama vakava loukkaantuminen. Ilmapiiri kiristyy jo nyt ja ei jääkiekko ole ainoa laji mikä tulee lähivuosina olemaan suurten myllerrysten keskiössä mitä tulee lajin aiheuttamiin uran jälkeisiin ongelmiin pelaajilla. Jenkkifutis ja ihan futiskin esimerkkeinä. Onneksi en itse ole sellaisessa asemassa, että joutuisin näitä linjauksia tekemään.

Viimeksi muokattu:
#24 Viuhkola #5 Kukkonen #39 Palsola

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Buffalo Sabresin symppaaja
Tkachukin ja Lindgrenin taklaukset alleviivaavat ja linjaavat sen, että liigan puolelta nuo kolmantena miehenä puun takaa vedetyt taklaukset ovat aivan ok. Kaikki laji-ihmiset tietävät, että nimenomaan nämä blindside niitit ovat niitä jotka aiheuttavat vakavia päävammoja ja yleisestikkin loukkaantumisia. Vauhdit pelissä alkavat olla sitä luokkaa, että näin kun taklataan, niin se ei enää kohta ole taklaajan eikä taklattavan käsissä milloin tapahtuu jotain peruuttamatonta. Nykyisellään NHL ottaa hirvittävän PR-riskin koska ennemmin tai myöhemmin joku ottaa hirvittävää kipeää tuollaisen taklauksen seurauksena.
Juuri näin. Mua ei kiinnosta yhtään, vaikka olisi ns. teknisesti puhdas taklaus, kun siinä on näin selkeä predator-aspekti taustalla kuin Tkachukilla. Se ei ole enää tätä päivää, vaan tästä dinosaurusajan ajattelutavasta pitäisi päästä eroon. Tullaan siihen pelaajien keskinäiseen kunnioittamiseen.

"I've been to Liverpool, and never walking alone is actually pretty good advice." - Frankie Boyle -
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy