Kysymys: Oliko nimittäin silti niin, että Somervuori ja Rita halusivat katsoa NHL-kortin pitemmälle kuin toukokuuhun ja Jokereiden tavoitteena oli koota joukkue valmiiksi jo ennen kesää? Ainoa, joka oli poikkeustapaus tuntee nimen Glen Metropolit. Syyt poikkeuskohteluun ovat tunnetut ja oikeutetut. Oliko vielä niinkin, että tämän käytännön takana on nimenomaan valmentaja Jortikka ja hänen tahtonsa, eikä suinkaan kaikesta syytetty Virmanen?
Vastaus: ei ollut. Varsinkin Somervuoren osalta oli selvä, että hän palaa Suomeen. Asia oli käytännössä selvä jo pian vuoden vaihteen jälkeen. Rita sai lopulta uuden diilin ja tiedän sen verran, että diili oli jossain määrin yllätys. Jortikka olisi halunnut mun tietojen mukaan rosteriin Dahlmanin lisäksi myös muita sellaisia entisiä Jokereita, jotka ovat vielä nuoria ja joilta voi hyvällä syyllä odottaa koviakin esityksiä SM-liigassa. Tällaisia ovat mm. Hulkkonen ja Somervuori.
Kysymys: Oliko kuitenkin vielä niinkin, että Ritan ja Somervuoren tilannetta oltiin valmiit katsomaan hieman pidempäänkin, mutta varmuuden vuoksi oli sainattava rosteriin miehiä jo aikaisemmin?
Vastaus: eikö tuo ole aika outo lähtökohta, että ollaan valmiita katsomaan pitempään, mutta sainataan silti kaiken varalta muita?
Oliko niinkin, että molemmat eivät olisi enää mahtuneet rosteriin, koska miettimisaika ja tarjousten odottelu rapakon takaa venyi turhan pitkään ja joukkue oli jo aika täynnä ja rahakirstun pohja näkyi? Oliko vielä loppujen lopuksi niinkin, että kun Tomekin jääminen Suomeen varmistui, niin Somervuori ei ollut enää millään tasolla ajankohtainen?
Vastaus: Somervuori ei ole Tomekin vaihtoehto millään tavalla. Heitä ei voi siten asettaa vastakkain. Sen sijaan Somervuori on Jokereiden rosterissa nimenomaan Vertalan ja myös Kuusiston vaihtoehto. Somervuori on parempi pelaaja kuin kumpikaan heistä ja oma junnu. Somervuoren osalta homma oli käytännössä selvä jo talvella, kuten tuossa yllä kirjoitan.
Kysymys: Oliko niin, että molemmat - Somervuori ja Rita - pelaisivat halutessaan Jokereissa, mutta eivät halunneet tarpeeksi?
Vastaus: Kyllä Somervuori oli Jokereihin tulossa ja 100 prosenttisella asenteella Hulkkosen tapaan. Sen sijaan Rita ei ollut, koska hänestä ei ollut mun tietojen mukaan kukaan muu kiinnostunut kuin Jortikka.
Mitä tulee Oivan kaipaamaan 100 prosenttiseen totuuteen, niin eihän sellaista olekaan. Ei ainakaan mulla. Mutta siltä se vaan näyttää, että Virmanen tekee hyvän duunin lisäksi myös ikäviä asioita Jokereissa varttuneille pelaajille. Esimerkkejä löytyy vuosien varrelta vaikka kuinka. Mua ennen niitä ovat täällä nostaneet esille mua viisaammat kirjoittajat. Itse en niihin uskonut, mutta case Helenius ja case Santala pisti selvittämään ja tein aika paljon duunia asioita tonkiessani. Kyllä ne tiedot ovat 90 prosenttisen oikeita, sillä lähteeni tietävät asiat eikä heillä ole syytä asioita mustamaalatakaan.