Miksi romanikeskustelu jatkuu monikulttuurisuusketjussa, kun romaneille on omakin ketjunsa? Parempi pitää mustalaiset omassa pilttuussaan.
Rasismi palvelee vain niitä, jotka haluavat tilanteen jatkuvan ennallaan. Kuten sanoin, kova mäki on kiivettävänä niillä romani nuorilla, jotka haluavat kouluttautua ja siirtyä työelämään. Ja tämän jälkeen sanotaan:
Pitäköön turpansa kiinni ja alkaisivat elämään kuten me muutkin suomalaiset, eli kouluun, töihin ja veroja maksamaan.
Lainaus Kyynikolta
Lainaus Kyynikolta on erinomainen lainaus, sillä jos sitä kovaa mäkeä haluaa kiivetä ja kouluttautua ja päätyä työelämään, niin silloin tosiaan kannattaa mennä kouluun, töihin ja maksaa veronsa.
Rasismi palvelee niitä jotka haluavat tilanteen jatkuvan ennallaan - näin on, mutta kyse ei ole niinkään valtaväestön rasismista vaan romanien omasta rasismista. Mustalaisten heimonvanhimmat ja "perinteisen elämäntavan" vaalijat haluavat tilanteen jatkuvan ennallaan eivätkä yhtään jousta käytännöissään eivätkä halua nuortensa kouluttautuvan ja sopeutuvan valtaväestön elämään. He myös siirtävät ryhmäpaineen myötä käyttäytymismallit tuleville sukupolville.
Rasismia on, mutta se on sekä mustalaisyhteisöjen sisäistä rasismia että rasismia valkolaisten elämäntapaa ja kulttuuria kohtaan.
Valtaväestön kohdallakin on marginaalisesti rasismia, mutta perusvuorovaikutus mustalaisia kohtaan ei ole rasismia vaan kokemukseen pohjautuvaa realismia. Kansanpukuisiin suhtaudutaan epäluuloisesti ja varovaisesti, koska suhtautuminen on ollut ja on perusteltua niin monessa tapauksessa.
Kansanpuku yllä vastaa tismalleen samaa kuin liivitunnukset tunnettujen rikollisjengien yllä, ne kertovat omasta koodistosta ja halusta erottautua valtaväestöstä sekä edustaa omanlaistaan "prosenttijengiä". Eivätkä varasteluhameet, pussihousut ynnä muu rekvisiitta edes ole mitään ikiaikaista, muuttumatonta ja sen takia jotenkin käsittämättömän arvokasta romanikulttuuria vaan noin puolen vuosisadan kehityksen tulos. Eivät mustalaiset samalla tavalla pukeutuneet viime vuosisadan ensimmäisellä puoliskolla.
Jos romanitaustainen ihminen tekee tietoisen valinnan kuulua oman heimonsa "liivijengiin" ja asettuu noudattamaan hassunhauskoja perinnetapoja kuten verikostoja, heimoriitoja sekä yleisesti loisivaa elämäntapaa, niin silloin hän tekee myös tietoisen valinnan kohdata valtaväestön osalta sama epäluulo ja ennakkoluulo, minkä valtaväestö kohdistaa muihinkin vastaaviin jengeihin, jotka operoivat yhteiskunnan yleisnormien ulkopuolella hämäräpuuhissa.
Jos romanitaustainen taas ymmärtää jättää keskiaikaiset heimokoodistot, verikostot ja pukukoodit sikseen ja mennä tosiaan töihin, opiskelemaan tai osaksi valtavirtayhteiskuntaa niin siinä tapauksessa romanitaustainen ansaitsee samat mahdollisuudet kuin muutkin eikä häntä kohtaan ole syytä kohdistaa erityisiä epäluuloja. Sama tilanne, jos työpaikalla varasteluhame vaihtuu vaikkapa lähihoitajan virka-asuun tai muuhun vastaavaan ilman mukinoita.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.