Mitkäs muut elimet säätävät suomessa lakeja kun eduskunta?
Jos minä vuokraan kämppääni, niin kyllähän minä voin useasta vaihtoehdosta valita kenet haluan ja pitää valintaperusteeni omana tietonani. En missään tapauksessa antaisi asuntoani mustalaisen käyttöön. En edes vaikka tietäisin työssäkäyväksi rehelliseksi, koska sukulaiset ne on silläkin.
Et Artsi muuten vastannut kysymykseen mikä sinulle esitettiin, vuokraisitko sinä asuntosi mustalaiselle?
Suomen lait säätää eduskunta, mutta monissa niissä on taustalla EU-lainsäädäntö ja kansainväliset ihmisoikeus jne sopimukset. Ne eduskunta käytännössä vain ratifioi.
Kyllä voisin vuokrata kämpän mustalaisille. Olen työssäni nähnyt monia mustalaisten ja valkolaisten asuntoja ja voin kertoa, että mustalaiset arvostavat esim. siisteyttä todella paljon. Sen sijaan alkoholisoituneelle valkolaiselle en vuokraisi, ellen saisi esim. kunnalta takuita asunnon kunnostamisesta vuokrakauden jälkeen.
Pitää muuten tähän lisätä yksi positiivinenkin juttu romaneista. Romanien alkoholinkäyttö on aljon siistimpää kuin valkolaisilla. Romaniseurueella on "aina" selvä kuski tanssilavoillakin, vaikka siittä omasta pullosta naukkaillaankin. Juuri koskaan ei romaneja myöskään näe kännissä, vaikka alkoholia käyttävätkin. Tämäkin on osa romanikulttuuria.