Romanit

  • 1 482 207
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.
Tampereella käppäili vastaan romani jolla oli vitivalkoiset suorat housut. En ole ikinä ennen nähnyt. Ovatko nuo"koodiston" mukaiset?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samassa korttelissa asuu eräs alkoholiin menevä nuorehko mies, joka päivittäin hakee vähintään lavan kaljaa. Olin yksi ilta menossa töihin, kun tämä heppu pikakävelee ohitseni, samalla vilkuillen taakse.

Yhtäkkiä takaa kuuluu miehen epämääräinen karjaisu ja itsekin vilkaisen tässä vaiheessa taakse.

Pienen matkan päässä mölyääkin alakerroksen romanimies. Hän näyttää kovin vihaiselta ja näyttelee jotain epämääräisiä käsimerkkejä tälle alkoholisoituneelle miehelle.
Huudosta en saanut selvää kuin sanan "rahat".

Tiedän kyllä, että tällä romanilla on jonkin sortin bisnestä ja on myynyt jotakin puskassa nuorille. Ilmeisesti nyt maksusopimus ei ole täyttynyt.

Jostain syystä en haluaisi olla velkaa romanille ja tämä mies vaikutti myös hieman pelkäävän vihaista velkojaansa. Tällä kerta pääsi karkuun... Mutta entä kun korot kasvaa?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella käppäili vastaan romani jolla oli vitivalkoiset suorat housut. En ole ikinä ennen nähnyt. Ovatko nuo"koodiston" mukaiset?
Mitään sen parempaa tietoa ei ole, mutta muistui tästä mieleen se, kun laulaja Rainer Frimania paheksuttiin 90-luvulla siitä, ettei ollut asianmukaisesti pukeutunut esiintyessään TV:ssä. Asuna oli kyllä puku, mutta kun se oli vaalea, niin ei täyttänyt ainakaan siihen aikaan kaikkien romanien vaatimuksia.
 

redpecka

Jäsen
Mulla on Leprasta vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia romaneista kun noin naapureitakin oltiin. En tiedä vieläkään mikä se oli loppujen lopuksi kun heikäläiset adoptoivat meikäläisen omaan ryhmäänsä jos jouduin cityllä ongelmiin. (City=se kortteli jota ympäri kuljettiin Lepran keskustassa).

Helsinkikavereiden kanssa sitten ei kohdannut kokemuksemme yhtään enkä osaa sanoa kuinka aggreja ne sitten ovat olleet ne romanit kun niistä ei ollut kellään positiivista sanottavaa - ne ne heidän stadilaiset romanit.

Jollain tavalla tunnen aina olleeni ulkopuolinen niin oisko se sitten se, että paikalliset romanit ei ole hyväksynyt jos mua vaikka kurmootetaan kun kumminkin olen ollut ehkä heidän silmissään rehti ja ei-natsi. Vaikka näin jälkeenpäin mun olisi pitänyt lyödä jotain kääpiöö daijuun, mutta kun silloin pelkäsin ja nää romanit mut silti pelasti.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hameen alle tavaraa ja kun vartija siitä sanoo, niin ei muuta kuin pahoinpitelyä päälle. Pohjilla jo tuomiota niin ei paljoa tuntunut

"Vuonna 1996 syntynyt nainen oli jo aiemmin tuomittu kahden ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen rikossarjasta, johon Alepa-ryöstökin olisi voitu liittää. Niinpä se lisäsi kyseistä tuomiota vain 40 vankeuspäivällä.

Naisen kanssasisar selvisi näpistyksestä 90 euron sakolla."

 

ijuka

Jäsen
Hameen alle tavaraa ja kun vartija siitä sanoo, niin ei muuta kuin pahoinpitelyä päälle. Pohjilla jo tuomiota niin ei paljoa tuntunut

"Vuonna 1996 syntynyt nainen oli jo aiemmin tuomittu kahden ja puolen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen rikossarjasta, johon Alepa-ryöstökin olisi voitu liittää. Niinpä se lisäsi kyseistä tuomiota vain 40 vankeuspäivällä.

Naisen kanssasisar selvisi näpistyksestä 90 euron sakolla."

Ei ole mitenkään uutta tai ainutlaatuista. Oli entisessä kotipaikassakin Alepa, jossa oli näitä romaninaisia. Valtavin hameinsa koko ajan tönivät ja tuuppivat ilman minkäänlaista kunnioitusta toisia kaupassaolijoita kohtaan. Näillä oli taktiikkana se, että ärsyttää muita ihmisiä kunnes joku huomauttaa siitä tai koskettaa niitä, sitten alkaa valtava huutaminen ja karjuminen ja kirkuminen ja tässä älämölössä ja aikaansaadussa sekaannuksessa muut romaniseurueeseen kuuluvat latovat tavaroita hameiden alle. Itse lähdin paikalta niin en tiedä miten kävi mutta poliisi sinne ainakin kutsuttiin.

On se ihme että ihmisille syntyy ennakkoluuloja. Mistähän johtuu?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
On se ihme että ihmisille syntyy ennakkoluuloja. Mistähän johtuu?

Rasismista. Sinulle on syntynyt tarve yhdistellä eri varkaista nämä, joiden asut tunnistat, ja nyt levittää tätä lievennysperusteluna kaikkien romanien huonommalle kohtelulle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Meinaatko, että romanien omalla käytöksellä ja kulttuurilla ei ole mitään tekemistä heistä muodostuneeseen käsitykseen?

Sivusta sen verran, että oma käytös vaikuttaa. Ulkomuistista valtioneuvoston 5-8 vuotta sitten teettämä tutkimus kertoi, että romanit kokevat Suomessa mielestään enemmän syrjintää kuin mm. somalit ja enemmän syrjintää kuin romanit kokevat Puolassa, Tsekeissä, Unkarissa jne.

Omasta mielestäni romanit kokevat syrjintää, myös oman ja/tai muiden romanien käytöksen vuoksi. Mutta en osta sellaisenaan romanien näkemystä, jonka mukaan Suomessa syrjittäisiin romaneja poikkeuksellisen paljon.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Rasismista. Sinulle on syntynyt tarve yhdistellä eri varkaista nämä, joiden asut tunnistat, ja nyt levittää tätä lievennysperusteluna kaikkien romanien huonommalle kohtelulle.

Jaahas, Romaniasiain neuvottelukunta saapui paikalle. Mä näen tämän niin, et sama kuin jonkun joukkueen äärifanit hölmöilevät missä tahansa päin maailmaa, niin huligaanileiman saavat myös perusfanit. Oliko se futiksen puolella, kun Lahti sanoutui joukkueena hienosti irti ääriporukan urpoilusta. Saman vois tehdä kollektiivisesti myös romanit. Koska ihan fiksuja romaneja on ainaki Osmon mielestä kaikki ne muut, jotka ei just sillä hetkellä oo lusimassa, autokaupoilla, muilla kaupoilla ostohame päällä, ylopiston luennolla, pelastamassa ihmishenkiä tai tekemässä yhteiskunnastamme parempaa paikkaa.
Vai eikö tasa-arvoista kohteluu Osmon mielestä pidä ansaita?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sivusta sen verran, että oma käytös vaikuttaa. Ulkomuistista valtioneuvoston 5-8 vuotta sitten teettämä tutkimus kertoi, että romanit kokevat Suomessa mielestään enemmän syrjintää kuin mm. somalit ja enemmän syrjintää kuin romanit kokevat Puolassa, Tsekeissä, Unkarissa jne.

Omasta mielestäni romanit kokevat syrjintää, myös oman ja/tai muiden romanien käytöksen vuoksi. Mutta en osta sellaisenaan romanien näkemystä, jonka mukaan Suomessa syrjittäisiin romaneja poikkeuksellisen paljon.
Romaniasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Jätetty Grönfors on ilmeisesti sanonut että Suomi on Euroopan paras maa romaneille vaikka syrjintää koetaan kuin esimerkiksi Kreikan tai Unkarin romaneilla. En ala hänen kanssaan asiasta väittelemään. Sinällään ihan mielenkiintoinen kysymys että miksi Suomessa enemmän syrjintää kuin muissa Euroopan maissa. Onko täällä tietämys oikeuksista korkeammalla tasolla vai mikä juttu?

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Romaniasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Jätetty Grönfors on ilmeisesti sanonut että Suomi on Euroopan paras maa romaneille vaikka syrjintää koetaan kuin esimerkiksi Kreikan tai Unkarin romaneilla. En ala hänen kanssaan asiasta väittelemään. Sinällään ihan mielenkiintoinen kysymys että miksi Suomessa enemmän syrjintää kuin muissa Euroopan maissa. Onko täällä tietämys oikeuksista korkeammalla tasolla vai mikä juttu?


Asiaa varmasti Grönfors puhui. Saat vaihtarina valtioneuvoston teettämän tutkimuksen ja tarkistin, että teksti meni kuten kirjoitin:


Yksi lisäsyy suurempaan syrjintään voisi olla siinä, että täällä saa vastata vapaasti ilman kontrollia ja seurauksia ja siinä, että Suomessa käsitetään oikeudet muita paremmin, kuten kirjoitat. Jos luokkaa 50 prosenttia romaneista kokee syrjintää kunnan tai valtion asuntojonoissa (tutkimus yllä), mikähän olisi vastaava käsitysprosentti valtaväestön kokemukselle: poliitikot vievät parhaat ja pitävät ne vielä kansanedustajanakin?

Syrjintää on Suomessa, ja romanit ovat eräs kohde. Niin kauan kun peruskoulua ei saada nykyistä paremmin romaneilta loppuun ja sen päälle muuta koulutusta, työmahdollisuudet heikkenevät. Eihän kokemukset syrjinnästä heikosti koulutettuna vähene valtaväestöön kuuluviltakaan. Romanit saavat päälle ekstraa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jaahas, Romaniasiain neuvottelukunta saapui paikalle. Mä näen tämän niin, et sama kuin jonkun joukkueen äärifanit hölmöilevät missä tahansa päin maailmaa, niin huligaanileiman saavat myös perusfanit. Oliko se futiksen puolella, kun Lahti sanoutui joukkueena hienosti irti ääriporukan urpoilusta. Saman vois tehdä kollektiivisesti myös romanit. Koska ihan fiksuja romaneja on ainaki Osmon mielestä kaikki ne muut, jotka ei just sillä hetkellä oo lusimassa, autokaupoilla, muilla kaupoilla ostohame päällä, ylopiston luennolla, pelastamassa ihmishenkiä tai tekemässä yhteiskunnastamme parempaa paikkaa.
Vai eikö tasa-arvoista kohteluu Osmon mielestä pidä ansaita?

Kokonaiset kaksi lausetta kirjoitin ja sekin oli rasistisessa kiihkossa liian vaikeaa ymmärtää. Sovitaan, että sinua saa syrjiä, koska Suomessa on väistämättä ollut aikojen saatossa sinua ulkoisesti muistuttavia pedofiileja, myymälävarkaita, autovarkaita, huijareita, tappajia ja raiskaajia. Tasa-arvoinen kohtelu pitää ansaita.

Yksi pieni juttu vielä. FC Lahden kannattajuus ei ole synnynnäinen ominaisuus.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meinaatko, että romanien omalla käytöksellä ja kulttuurilla ei ole mitään tekemistä heistä muodostuneeseen käsitykseen?

Minulla on pääosin positiivisia kokemuksia romaneista, mutta samaan aikaan tiedostan ongelmat. Ajattelutapasi hidastaa romanien kulttuurin muutosta ja lisää vastakkainasettelua, kuten tämä ketjukin. @Zeta03 linkitti innoissaan taas IL:n klikkiotsikon ja kauhisteli, oikeaa keskustelua aiheesta on mahdotonta käydä.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla taas kokemukset tuosta kansanosasta ovat negatiivisiä. Tiedostan kyllä, että osa romaneista on täysin kunnollisia ja rehellisiä, mutta en pysty varmistumaan onko se osa valtaosa vai pelkästään osa. Tarvittaisiin positiivista uutisointia romanien saavutuksista. Kuten esim. että romani on voittanut sm-kultaa urheilussa, romani on suorittanut maisterintutkinnon tai romani on valittu pörssiyhtiön johtoryhmään tai hallitukseen. Tuollainen uutisointi olisi omiaan lisäämään luottamusta ja avoimuutta tuota kansanosaa kohtaan.

Nykyään uutisointi tuosta ryhmästä tuppaa olemaan kuitenkin negatiivista ja siihen tartutaan, valitettavasti. Tuossa asiassa on ryhmällä itsellään peiliinkatsomisen paikka. Ei voida olettaa, että ryhmään suhtaudutaan positiivisesti jos ovat otsikoissa lähes pelkästään negatiivisten asioiden takia. Vaikka olisi vain vähemmistö, joka tuohon syyllistyy. He ovat olleet Suomessa jo niin kauan, että mihinkään tuntemattomuuteen on turha vedota.

Ratkaisu tähän on romanikulttuurin uudistaminen, jossa luovutaan kulttuurin huonoista puolista. Tarvitaan rohkeita ihmisiä, jotka uskaltavat lähteä ajamaan romanikulttuurin uudistamista. Vähemmistön kulttuuri ei voi olla koskematon, vaan sitä on voitava uudistaa tarpeen mukaan. Ensimmäinen askel on tunnistaa romanikulttuurin huonot puolet, jotta voidaan ryhtyä muutokseen. Mikäli asioiden annetaan olla nykyisellään eikä romaneilta itseltään vaadita mitään, niin romanien asema ei tule parantumaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kokonaiset kaksi lausetta kirjoitin ja sekin oli rasistisessa kiihkossa liian vaikeaa ymmärtää. Sovitaan, että sinua saa syrjiä, koska Suomessa on väistämättä ollut aikojen saatossa sinua ulkoisesti muistuttavia pedofiileja, myymälävarkaita, autovarkaita, huijareita, tappajia ja raiskaajia. Tasa-arvoinen kohtelu pitää ansaita.

Yksi pieni juttu vielä. FC Lahden kannattajuus ei ole synnynnäinen ominaisuus.

Ihanaa, Osmo kirjoitti mahtavasti: ”Tasa-arvoinen kohtelu pitää ansaita”. Voiko tota paremmin sanoa? Mun mielestä ei.
En tiedä kenen rasistisesta kiihkosta näpyttelit, mutta metsään meni Ainakin mun kohdalla.

Ja minua saa syrjiä, jos olen sen ansainnut. Melkein jopa vaatisin sitä, niin jospa osaisin sitte omille lapsilleni opettaa miten yhteiskunnas pärjää ihan kivasti.

Ja ilmeisesti kaikki muut ymmärsi Lahti vertauksen paitsi Osmo. Ainakin toivon niin.
Mutta autetaan Osmoo rautalangalla: Valtaosa (vaikka nyt romaniväestö) voisi niin halutessaan, sulkee kaikki rikoksia tekevät romanit yhteisönsä ulkopuolelle. Mutta mä haluaisinkin tietää, mikseivät tee sitä? Piirit ovat kuitenki melko pienet. Erottais niinku jyvät akanoista. Heleppoo.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ja minua saa syrjiä, jos olen sen ansainnut. Melkein jopa vaatisin sitä, niin jospa osaisin sitte omille lapsilleni opettaa miten yhteiskunnas pärjää ihan kivasti.
Saisiko myös lapsiasi, puolisoasi ja vanhempiasi syrjiä, kun sinä olisit perseillyt? Vai pitäisikö se syrjintä kohdistaa vain sinuun, kun se olisi vain sinä kun olisi perseillyt?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ratkaisu tähän on romanikulttuurin uudistaminen, jossa luovutaan kulttuurin huonoista puolista.

Loistava idea! Mutta miksi vain romanien? Tällähän päästään kaikkien ihmisten rikoksista eroon. Luovutaan kaikesta rikoksentekemisestä ja perseilystä.

Itse ehdotan tästä intoutuneena, että aloitamme rasististen palstakirjoitusten lopettamisella. Mukana?
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loistava idea! Mutta miksi vain romanien? Tällähän päästään kaikkien ihmisten rikoksista eroon. Luovutaan kaikesta rikoksentekemisestä ja perseilystä.

Itse ehdotan tästä intoutuneena, että aloitamme rasististen palstakirjoitusten lopettamisella. Mukana?
Ei hullumpi idea. Ennen kuin lähden mukaan haluan sinulta malliksi pari itse keksimääsi rasistista kirjoitusta. Ihan vaan sen takia, että osaan jatkossa erottaa sen rasismin, kun sinä annat esimerkkejä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ei hullumpi idea. Ennen kuin lähden mukaan haluan sinulta malliksi pari itse keksimääsi rasistista kirjoitusta. Ihan vaan sen takia, että osaan jatkossa erottaa sen rasismin, kun sinä annat esimerkkejä.

Sinun pari viimeistä kirjoitustasi ovat käypiä esimerkkejä rasistisesta asenteesta, jonka mukaan vaikkapa jokainen romani on jotenkin vastuussa muiden romanien tekemisestä. Kollektiivisen vastuun käsite yksilöiden harteilla vain tietyssä kansanosassa. Taikka 35-vuotiaan rikoksia tekemättömän romanin pitäisi jotenkin "ryhdistäytyä" ja "näyttää positiivisia esimerkkejä", todistella itseään tullakseen kohdelluksi tasavertaisena. Olet aika perinteinen rasisti ainakin romanien suhteen.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinun pari viimeistä kirjoitustasi ovat käypiä esimerkkejä rasistisesta asenteesta, jonka mukaan vaikkapa jokainen romani on jotenkin vastuussa muiden romanien tekemisestä. Kollektiivisen vastuun käsite yksilöiden harteilla vain tietyssä kansanosassa. Taikka 35-vuotiaan rikoksia tekemättömän romanin pitäisi jotenkin "ryhdistäytyä" ja "näyttää positiivisia esimerkkejä", todistella itseään tullakseen kohdelluksi tasavertaisena. Olet aika perinteinen rasisti ainakin romanien suhteen.
Arvelin, että pyyntöni oli sinulle liian vaikea etkä tuottanut pettymystä. Valitettavasti en voi lähteä mukaan ehdotukseesi, kun et osannut antaa paria itse keksimääsi esimerkkiä rasistisista kirjoitusta, jotta olisin voinut erottaa rasismin. Sen sijaan lähdit syyttelemään muita.

Wikipedian mukaan Kiba Lundberg sanoi näin: "Ongelmana on, että kun mustalainen uskaltaa puhua julkisesti oman heimon sisällä tapahtuvista kielteisistä asioista, hänet uhataan tappaa. Jos valkolainen avaa suunsa, häntä syytetään rasismista."

Nyt kävi juuri noin, että rasismisyytös tuli, kun kritisoin romanikulttuuria ja ehdotin uudistumista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Tuamas

Jäsen
Täällä taas höpönassuilla on vähän vaikeuksia ymmärtää, että monta asiaa voi olla totta yhtä aikaa.

Kyllä, romanikulttuurissa on epäterveitä piirteitä.
Kyllä, romanien sopeutumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan on parannettavaa.
Kyllä, romaneja syrjitään.
Ja kyllä, syrjiminen viiteryhmään kuulumisen, eikä yksilön oman toiminnan, nojalla on perseestä.

Kaikki nämä ovat kielteisiä ilmiöitä, joiden korjaaminen olisi fantsua.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
...kuten tämä ketjukin. @Zeta03 linkitti innoissaan taas IL:n klikkiotsikon ja kauhisteli, oikeaa keskustelua aiheesta on mahdotonta käydä.

Arvostan vaativaa vartijantyötä tekeviä enemmän kuin heitä pahoinpiteleviä myymälävarkaita, siinä ne kauhistelut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös