Meillä asuu tuossa pihan toisella puolella romaniperhe (tai käsittääkseni yksi monista tällä alueella) sellaisessa kaksikerroksisen talon alemmassa kerroksessa, ja täytyy sanoa, että ihan mukavaa porukkaa - tai ainakaan ei tähän mennessä ole ollut ongelmia. Melko paljon siellä ramppaa porukkaa päivittäin, ja iskelmät jytäävät usein kovaäänisesti, mutta vain päiväsaikaan. Välillä ollaan moikattukin kun ollaan siitä ohi kävelty.
Pakko kertoa eräs "hauska" tapahtuma muutaman vuoden takaa. Olin menossa käymään toista, tai kolmatta, kertaa velipojan perheen uudessa asunnossa. Kyseessä oli ns. avokerrostalo, jonka kerroksiin ja oville käveltiin portaita pitkin ulkokautta. Marssin heidän ovelleen, ja soitin ovikelloa. Ei mitään. Ihmettelin vähän, koska yleensä vähintään yksi tenavista juoksi heti avaamaan. Väänsin sitten rivasta, ja ovi aukesi, joten päätin astua omatoimisesti sisään. Näyttääpä sisustus vähän oudolta, ajattelin. Samassa kuulin suihkun lorinaa, ja naisäänen laulua. Ei helvetti, olin väärässä kämpässä, tajusin, ja livahdin salamana ulos. Olin ajatuksissani lompsinut yhden kerroksen liikaa, ja kun kerroin velipojalle tästä, hän nauroi, ja sanoi, että kyseinen asunto kuului romaniperheelle. Ilmeisesti rouva oli odottanut perheenjäseniä tai vieraita saapuvaksi, eikä ollut pitänyt ovea lukossa. Tai sitten se ei kuulunut tapoihin yleensäkään.
Yleisesti ottaen yritän ainakin itse suhtautua romaneihin mahdollisimman neutraalisti, vaikka tietty myös niitä negatiivisia - ei tosin henkilökohtaisia - kokemuksia on tullut vastaan. Aika hankalaahan se on, kun heillä kulttuuri määrittää niin tiukasti yksilön käyttäytymistä ja elämää, ja siihen kasvetaan pienestä pitäen.