Romanit

  • 1 482 221
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jeppe Isberg vaikuttaa olevan positiivinen poikkeus romanien joukossa. Kuljetusalan yrittäjä ja ehdolla kunnallisvaaleissa perussuomalaisissa. Hän pyrki aikoinaan Vihreään puolueeseen, mutta vihreät feministit eivät hyväksyneet häntä, koska hänellä oli vääriä mielipiteitä maahanmuuttoasioissa.

Hän on esimerkkinä, että romani voi menestyä, jos on valmis tekemään työtä ja sopeutumaan. On tärkeää, että romani hylkää kulttuurinsa negatiiviset puolet.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jeppe Isberg vaikuttaa olevan positiivinen poikkeus romanien joukossa. Kuljetusalan yrittäjä ja ehdolla kunnallisvaaleissa perussuomalaisissa. Hän pyrki aikoinaan Vihreään puolueeseen, mutta vihreät feministit eivät hyväksyneet häntä, koska hänellä oli vääriä mielipiteitä maahanmuuttoasioissa.

Hän on esimerkkinä, että romani voi menestyä, jos on valmis tekemään työtä ja sopeutumaan. On tärkeää, että romani hylkää kulttuurinsa negatiiviset puolet.

Eiköhän tämä nähdä vasemmalla ongelmana jo tuon yrittäjyyden vuoksi, mutta että vielä persu! Tässäkin esimerkissä nähdään, miten tärkeää koulutus ja lisäkoulutuksen jatkokurssitus on. Ihan pilalle menee rehellinen mies noissa yrittelyhommissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen muuten kerran pelannut sählypelin sellaista joukkuetta vastaan, jossa oli useita romanivähemmistöön kuuluvia pelaajia.
Kyseinen joukkue, kenties ei kuitenkaan sen romanipelaajien toimesta, oli varsin usein kurinpitotoimien kohteena. Oli nimeä myöten ns. korttelijengi, jossa heimoajattelu (ei romanimerkityksessä) oli aika korostunutta. Hävisimme muuten ko. pelin.

Urheilutoiminta olisi varsin hyvää syrjäytymisen ehkäisyä mutta valitettavasti se sulkee hinnoilla pois jo ihan valtaväestönkin nuorisoa. Kansallispukutuen voisikin korvata harrastusmaksutuella.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
faijani (nyt jo eläkkeellä) joutu usein työnsä puolesta tekemisii romanien kanssa.
Kerran todisti romanin pelastavan toiminnallaan ihmishengen. Muut, sadat kokemukset, olivat negatiivisia.
et kai se aika tasan sitte on.

meillä oli intissä yksi romani. Ihan korkean sm-tason nyrkkeilijä. Kiva iloinen heppu.
Pari vuotta intin jälkeen suku puski päälle, bokraus loppu ja alamäki alko ja sitten loppu.
toisen suvun edustajan toimesta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eilen möngin kotiin pienessä hiprakassa ja nämä ERITTÄIN MUKAVAT ihmiset olivat vastassa, peruspummimista ja huutelua. Onneksi joku oli soittanut virkavallan niin pääsin OMASSA PIHASSA turvallisesti kotiin. Kyllä, vika oli minussa taas, minähän vain yritin tulla veronmaksajana himaan hyvän tuulisena. Rikepisteitä odotellessa.... hitto kyl myö karjalaiset se kestetää, mut joku tolkku se on oltava miunki sielumaisemas!

Olet ollut kännissä ja nähnyt kyseisen baari-illan yhteydessä huutelevia ihmisiä.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Meillä asuu tuossa pihan toisella puolella romaniperhe (tai käsittääkseni yksi monista tällä alueella) sellaisessa kaksikerroksisen talon alemmassa kerroksessa, ja täytyy sanoa, että ihan mukavaa porukkaa - tai ainakaan ei tähän mennessä ole ollut ongelmia. Melko paljon siellä ramppaa porukkaa päivittäin, ja iskelmät jytäävät usein kovaäänisesti, mutta vain päiväsaikaan. Välillä ollaan moikattukin kun ollaan siitä ohi kävelty.

Pakko kertoa eräs "hauska" tapahtuma muutaman vuoden takaa. Olin menossa käymään toista, tai kolmatta, kertaa velipojan perheen uudessa asunnossa. Kyseessä oli ns. avokerrostalo, jonka kerroksiin ja oville käveltiin portaita pitkin ulkokautta. Marssin heidän ovelleen, ja soitin ovikelloa. Ei mitään. Ihmettelin vähän, koska yleensä vähintään yksi tenavista juoksi heti avaamaan. Väänsin sitten rivasta, ja ovi aukesi, joten päätin astua omatoimisesti sisään. Näyttääpä sisustus vähän oudolta, ajattelin. Samassa kuulin suihkun lorinaa, ja naisäänen laulua. Ei helvetti, olin väärässä kämpässä, tajusin, ja livahdin salamana ulos. Olin ajatuksissani lompsinut yhden kerroksen liikaa, ja kun kerroin velipojalle tästä, hän nauroi, ja sanoi, että kyseinen asunto kuului romaniperheelle. Ilmeisesti rouva oli odottanut perheenjäseniä tai vieraita saapuvaksi, eikä ollut pitänyt ovea lukossa. Tai sitten se ei kuulunut tapoihin yleensäkään.

Yleisesti ottaen yritän ainakin itse suhtautua romaneihin mahdollisimman neutraalisti, vaikka tietty myös niitä negatiivisia - ei tosin henkilökohtaisia - kokemuksia on tullut vastaan. Aika hankalaahan se on, kun heillä kulttuuri määrittää niin tiukasti yksilön käyttäytymistä ja elämää, ja siihen kasvetaan pienestä pitäen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Niin, kokijan vikaahan se tollanen on.
On kyl melkosen vaikeet kuvitella, missä ja minkäkokoisessa pullossa Osmo asustelee?

Kysyn samaa sinulta, täällä näkee keskustassa korona-aikanakin viikoittain päihtyneitä ja selväpäisiä huutelijoita. Se on niin yleistä, että harvempi raportoi siitä nettiin. Mitenkäs mopopoikien kaasuttelu ja koirankakka, oletko sellaiseen törmännyt ja haluatko jakaa asian somessa?
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Kysyn samaa sinulta, täällä näkee keskustassa korona-aikanakin viikoittain päihtyneitä ja selväpäisiä huutelijoita. Se on niin yleistä, että harvempi raportoi siitä nettiin. Mitenkäs mopopoikien kaasuttelu ja koirankakka, oletko sellaiseen törmännyt ja haluatko jakaa asian somessa?
Nyt osmo pulloon takasin ja korkki kii.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kysyn samaa sinulta, täällä näkee keskustassa korona-aikanakin viikoittain päihtyneitä ja selväpäisiä huutelijoita. Se on niin yleistä, että harvempi raportoi siitä nettiin. Mitenkäs mopopoikien kaasuttelu ja koirankakka, oletko sellaiseen törmännyt ja haluatko jakaa asian somessa?

Mulle on ihan sama kuka tekee ja mitä, niin kauan kun se ei häiritse mua tai perhettäni.
Mun mielestä esim. paska käytös, rikollisuus, jne ovat paskaa käytöstä ja rikollisuutta on sit kysees kuka tahansa. Vaikka Osmo.

Somessa en jaa mitään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Somessa en jaa mitään.
Oletko varma? Aiemmin kuitenkin kirjoitit somessa alla olevan.
faijani (nyt jo eläkkeellä) joutu usein työnsä puolesta tekemisii romanien kanssa.
Kerran todisti romanin pelastavan toiminnallaan ihmishengen. Muut, sadat kokemukset, olivat negatiivisia.
et kai se aika tasan sitte on.

meillä oli intissä yksi romani. Ihan korkean sm-tason nyrkkeilijä. Kiva iloinen heppu.
Pari vuotta intin jälkeen suku puski päälle, bokraus loppu ja alamäki alko ja sitten loppu.
toisen suvun edustajan toimesta.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Oletko varma? Aiemmin kuitenkin kirjoitit somessa alla olevan.

Tähän alkuun hassua naurua.
itse en kategorioi Jatkoaikaa someksi. Minulle tämä on ensimmäiseksi Jääkiekkojulkaisu ja toiseksi keskustelupalsta.
Jos se on jonkun mielestä somettelua, näin olkoon.
Mulle some näyttäytyy twitterinä, facebookkina, instana, jne.
Mut se siitä.

Saa mielellään viisastella lisää.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tähän alkuun hassua naurua.
itse en kategorioi Jatkoaikaa someksi. Minulle tämä on ensimmäiseksi Jääkiekkojulkaisu ja toiseksi keskustelupalsta.
Jos se on jonkun mielestä somettelua, näin olkoon.
Mulle some näyttäytyy twitterinä, facebookkina, instana, jne.
Mut se siitä.

Saa mielellään viisastella lisää.

Olennainen kysymys oli se, mikä tekee kaupungilla huutelun niin erikoiseksi, että sen haluaa raportoida sosiaalisessa mediassa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tähän alkuun hassua naurua.
itse en kategorioi Jatkoaikaa someksi. Minulle tämä on ensimmäiseksi Jääkiekkojulkaisu ja toiseksi keskustelupalsta.
Jos se on jonkun mielestä somettelua, näin olkoon.
Mulle some näyttäytyy twitterinä, facebookkina, instana, jne.
Mut se siitä.

Saa mielellään viisastella lisää.
Ymmärrän ajatuksen, mutta kyllä jatkoajan keskustelupalsta ajattelustasi huolimatta on sosiaalista mediaa eli somea.

Wikipedian mukaan: ”Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.”

Tuo ei muuksi muutu, vaikka sinä asiasta toisin ajattelisitkin. Mutta se siitä, kuten totesit.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Olennainen kysymys oli se, mikä tekee kaupungilla huutelun niin erikoiseksi, että sen haluaa raportoida sosiaalisessa mediassa.

ei siinä ollut mitään olennaista, eikä erikoista.
kyllä sitä käsittääkseni ihmiset raportoi paskalla käynnistä ja päivittää jotain safkakuviakin.
Mulle ihan se ja sama mitä ihmiset näpyttelee, hauskaa vaan välillä osallistua.
oma kannanottoni koskikin sitä, että miten sinä siellä norsunluupullossa kommentoit jonkun kokemukseen, ihan kuin sitä kokemusta ei voisi jakaa. Ihan mis tahansa.

ihan vaan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, et osallistuuk Osmo Rapeli aktiivisesti rasismin vastaiseen toimintaan Jatkiksen ulkopuolella. Jossei, joku järjestö menettää kyllä kovan sepän, joka on ajan hermol kaikes.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ymmärrän ajatuksen, mutta kyllä jatkoajan keskustelupalsta ajattelustasi huolimatta on sosiaalista mediaa eli somea.

Wikipedian mukaan: ”Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.”

Tuo ei muuksi muutu, vaikka sinä asiasta toisin ajattelisitkin. Mutta se siitä, kuten totesit.

oho. Tämäpä tuli yllätyksenä. En olisi ikinä arvannut, että Jatkiskin on somea.
kiitti kuitenkin, että jaoit wikipediaa. itse en osaa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Nyt olisi pitänyt puolustelijoiden olleen Mikkelissä viikonloppuna. Koko keskusta ja kaikki ravintolat täynnä romaaneja, meno oli vähintään villiä ja poliisit juoksivat näiden perässä ja tyhjensivät baareja, joitakin ainakin kahteen kertaan. Monet meistä muista kääntyivät pois ja takaisin hotelliin, koska olo ei ollut kovin kotoisa siellä. Käytös on jostain sadan vuoden takaa, enpä ole vastaavaa nähnyt ja väitän keskustassa olleen useita satoja rodun edustajia lapsista vaareihin, miehet usein heikossa hapessa ja uhoa ilmassa.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Käyttäjän viestihistorian tuntien tässä ei pyritty mihinkään kehuihin. Käyttäjä on passitettu rasismista viikon huilille.
Luin tuossa äsken kirjan jalkaväkirykmentti ykkösestä ja siellä oli jossain komppaniassa Hagertin Kalle. Kuulemma varsinainen pääpiru, kunnostautui olemassa aina edellä hyökkäyksissä, ampui jopa antautuneetkin. Kalle oli sitten kerran lomilla kännipäissään puukottanut heimotoveriaan kuolettavasti ja sen jälkeen ukosta ei mitään kuulunut.

Tästä vaan tuli mieleen että kannataisiko noita sotaisia ja julmia heimoveljiä lähettää vaikka sinne Afganistaniin RS-joukoissa? Saisivat meinaan talebanit kunnolla kyytiä. Kun saavat ne hoidettua niin siitähän olisi lyhyt matka Intiaan tutustumaan esi-isiinsä. Olisihan se näky kun ukot laulavat Punjabissa Taisto Tammea ja rinnukset täynnä sotapräniköitä.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En nyt itse ainakaan muista olisiko Liigassa aiemmin romaneita pahemmin ollut, mutta tällä kaudella löytyy ainakin yksi => SaiPan Dominik Lakatos.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En nyt itse ainakaan muista olisiko Liigassa aiemmin romaneita pahemmin ollut, mutta tällä kaudella löytyy ainakin yksi => SaiPan Dominik Lakatos.

Eikös Porissa vaikuttanut; ja vaikuttanee jollain tapaa edelleen; ainakin yksi Iso Musta? Olen saanut kunnian olla tekemisissä kyseisen legendan kanssa ja täytyy sanoa että jäi vaikutelma äärettömän fiksusta ihmisestä.

Joku voisi ajatella että tässä pitäisi olla minulla hyvä kokemus romaneista. Itse en sitä sellaisena pidä kun taivun ajattelemaan että romanius on enemmänkin elämäntapa kuin etnisyys. Eli en ajattele romanielämän hyljännyttä ihmistä romanina vaikka etnisiä romanijuuria olisikin olemassa. Vähän samaan tapaan en ajattele pitkään Suomessa asunutta ja elänyttä ihmistä varsinaisesti ulkomaalaiseksi, vaikka juuret olisivatkin muualla.

Positiivinen kokemus varsinaisista romaneista antaa vielä odottaa itseään.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
En nyt itse ainakaan muista olisiko Liigassa aiemmin romaneita pahemmin ollut, mutta tällä kaudella löytyy ainakin yksi => SaiPan Dominik Lakatos.
Lamberg Jokereissa, käsittääkseni.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Lambergin faija oli Marokon berbereitä, mikä selittänee tummemmat piirteet. Mutsin kuvaa en ole nähnyt, mutta opettajana toimiva/toiminut Leena pohjoisesta ei kyllä ihan ensimmäisenä tuo romania mieleen.
Seison korjattuna, jos näin oli.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jääkiekko on harrastuksena niin kallis kaikkein lahjakkaimmillekin lapsille noin 15:een ikävuoteen saakka, että jo yksin se karsii yli 90% romaneista pois.

Yleensä romaneita on urheilulajeissa, joihin on taliudellisesti matala kynnys, ja joka ei sisällä jotain erityistaitoa jonka harjoittelu omatoimisesti huipulla vaadittavalle tasolle on vaikeaa. Tähän lasken luistelun.

En toivo uusia yhteiskunnan rahallisia tukia oikein mihinkään, mutta haastaisin lajiliittoja ja seuroja kehittämään malleja, joilla syrjäytymisvaarassa olevia lapsia saataisiin urheilun(kin) syrjään kiinni. En siksi, että Hagertin Kyösti saisi sopimuksen änäriin, vaan siksi että tämäkin kortti pelattaisiin jotta mahdollisimman moni lapsi voisi kokea #itoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös