Ei se ole rasismia jos ei aktiivisesti kohtele romaneja mitenkään muulla tavalla kuin muitakaan ihmisryhmiä. Se, että tiedostaa huijaamisen/varastamisen/väkivallan mahdollisuuden olevan moninkymmenkertainen verrattuna käytännössä mihin muuhun ihmisryhmään tahansa ei ole rasismia vaan ihan arkista todellisuutta. En minä siltikään kohtele romaneja toisin kuin ketään muutakaan. Tai no, kohtelen siinä mielessä että en lainaisi puhelintani (tämä oli aika suosittu tapa Itäkeskuksen romanien joukossa joskus 15 vuotta sitten) romanille soittamista varten. Lainaisin puhelintani melkeinpä kenelle muulle tahansa, poislukien huonoja viboja aiheuttavat narkkarit. Onko tämä sitten rasismia? Ehkä jonkun mielestä. Minun mielestäni se ei ole. Niin monta kertaa olen romanien kanssa ollut tekemisissä ja oikeastaan poikkeuksetta on taustalla ollut pahat mielessä. En kuitenkaan kiistä etteikö romanien joukossa olisi ihan täysin yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. He vaan ovat oman kokemukseni mukaan vähemmistössä ja koska he käyttäytyvät samalla tavalla kuin valta-osa muistakin ihmisistä heidän kanssaan ei yleensä tule kanssakäymistä.
Tuollainen toiminta on sekä määritelmällistä rasismia että kuvailemaasi "arkista todellisuutta".
Tämä rasismikeskustelu junnaa paikallaan, koska rasismi määritellään jonkinlaiseksi "pahisjutuksi", johon syyllistyy vain sydämettömien julmureiden joukko. Annetaan ymmärtää, että olet joko rasisti tai hyvis. Niinpä kukaan ei tietystikään ilmoittaudu rasistien joukkoon.
Todellisuudessa rasismi ja syrjintä voivat kuitenkin olla ihan arkipäivän "laskelmointia". Itsekin olen joskus "varautunut" nähdessäni romaniseurueen lähistöllä. Tällöin olen toiminut rasistisesti, kun olen soveltanut etniseen ryhmään liittyvää ennakkoluuloa koskemaan henkilöitä, joita en ole koskaan tavannut. Oikeastaan myös tuo ennakkoluulo on vähän huono määritelmä, koska se implikoi, että arvio perustuu tunteeseen eikä esim. loogiseen laskelmointiin.
Näitä kohtaamisia tapahtuu jatkuvasti, koska romanikulttuuri on jäänyt yhteiskunnan laitamille. Ongelmana onkin se, että romaninuoret joutuvat usein valitsemaan suvun tai valtavirtakulttuurin väliltä. On aika traaginen lähtökohta, että henkilön pitää hylätä kaikki perhe- ja sukulaissuhteet päästäkseen kiinni yhteiskuntaan. Se on kuitenkin todellisuutta.
Minusta ihmisellä on oikeus toimia henkilökohtaisessa elämässään niin kuin parhaaksi katsoo. Niinpä on sallittua vaihtaa katua romanien tullessa vastaan tai valita vuokralaiseksi henkilö, joka ei ole romani. Vaikka tällainen toiminta voi olla yksilön kannalta perusteltua, se on myös rasismia.
Yksilöillä on mahdollisuus tällaiseen harkintaan. Yhteiskunnan tasolla on kuitenkin pakko puuttua tilanteisiin, joissa esim. kylpylän respa toimii vastoin lakia. Muutoin emme eläisi liberaalissa yhteiskunnassa, jossa ihmisiä kohdellaan lain edessä tasavertaisesti.