Romanit

  • 1 479 816
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ihaillen kyllä seuraan romanien luovintaa yhteiskunnassa. Tuet nostetaan tappiin asti molemmin puolin lahtea ja osataan uhriutua. Valkolaisten roskaväki on laiskoja luusereita. Valkolaisten narkkarien ja muun roskaväen kannattaisi ottaa käyttöön yhteinen ulkoinen tunnus kuten Che Guevara paita. Tämän nojalla voisi sitten vaatia paitarahaa valtiolta kulttuurin nojaten ja aina uhriutua kun vaaditaan samaa käytöstä kuin veronmaksajilta.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ei uimaan, eikä leirintäalueelle!
"Täällä oli lyhyen ajan sisällä neljä eri romanien vaunukuntaa, jotka aiheuttivat yöllä häiriötä ja hajottivat paikkoja." MTV3.fi 6.7
Romaneilla huonoa tuuria!
”tänne ei nyt päästetä romaneita, en tiedä syytä”
Olisihan sille lapselle voinut kertoa totuuden.
Nyt tämä lapsi luulee, että manneja syrjitään syyttä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uhriutumisen mestareita, pitää itsekin ruveta kuvaamaan romaneita uhkailemassa, sekä laittaa videot sosiaaliseen mediaan.

Tämä, piru vie ku sillon 10-15 vuotta sitten kun tuli enemmän liikuttua viikonloppuisin esim Jyväskylän yössä, ei ollut vielä näitä kännykkäkameroita. Olisi saanut useamman kerran kuvattua videon esim siitä kun kyseisen heimon edustajat tuli pummaamaan tupakkaa tai jotain muuta ja uhattiin että tulee turpaan /puukosta jos eivät saa.
 

teppana

Jäsen
Viime aikoina on paljon puhuttu intersektionaalisesta feminismistä, mikä ymmärtääkseni tarkoittaa yksinkertaisesti rakenteellisen epätasa-arvon/ syrjinnän vähentämistä. Tämän ketjun viime aikaiset kirjoitukset osoittavat ideologian tarpeen.

Ymmärrän, että porukalla on negatiivisia kokemuksia romaneista, mutta näiden yleistäminen on sitä rasismia.

Ja kyllä, olen kohdannut monia fiksuja, työssä käyviä romaneja ja tiedän myös useita vähemmän fiksuja tapauksesia.

Ei se ole rasismia jos ei aktiivisesti kohtele romaneja mitenkään muulla tavalla kuin muitakaan ihmisryhmiä. Se, että tiedostaa huijaamisen/varastamisen/väkivallan mahdollisuuden olevan moninkymmenkertainen verrattuna käytännössä mihin muuhun ihmisryhmään tahansa ei ole rasismia vaan ihan arkista todellisuutta. En minä siltikään kohtele romaneja toisin kuin ketään muutakaan. Tai no, kohtelen siinä mielessä että en lainaisi puhelintani (tämä oli aika suosittu tapa Itäkeskuksen romanien joukossa joskus 15 vuotta sitten) romanille soittamista varten. Lainaisin puhelintani melkeinpä kenelle muulle tahansa, poislukien huonoja viboja aiheuttavat narkkarit. Onko tämä sitten rasismia? Ehkä jonkun mielestä. Minun mielestäni se ei ole. Niin monta kertaa olen romanien kanssa ollut tekemisissä ja oikeastaan poikkeuksetta on taustalla ollut pahat mielessä. En kuitenkaan kiistä etteikö romanien joukossa olisi ihan täysin yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. He vaan ovat oman kokemukseni mukaan vähemmistössä ja koska he käyttäytyvät samalla tavalla kuin valta-osa muistakin ihmisistä heidän kanssaan ei yleensä tule kanssakäymistä.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Negatiisivet kokemukset tietystä ihmisluokasta ovat ymmärrettäviä sekä täysin valideja enkä vähättele niitä.

Kollektiivinen rasismi tiettyä ihmisluokkaa kohtaan sen sijaan on minun mielestäni yksiselitteisesti silkkaa paskaa, puhuttiin kenestä vaan. Vituttaa lukea keskustelua, missä kokonainen etninen ryhmä leimataan ja tuomitaan alimpaan helvettiin.

Paheksumme jenkkien ennakkoluuloja afroamerikkalaisia kohtaan ja osa täällä kuitenkin suhtautuu itse täysin samalla tavalla romaneihin. Väheksyen, ennakkoluuloisesti ja tuomiten suorilta käsin. Varsin kaksinaamaista.

Kyllä, romaniyhteisöjen keskuudessa tapahtuu paljon rikollista toimintaa, jopa väkivaltaa, mutta tällainen asennoituminen jollaista tässäkin ketjussa on "päässyt" lukemaan, ei tule ikinä viemään asiaa parempaan suuntaan, päinvastoin.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Negatiisivet kokemukset tietystä ihmisluokasta ovat ymmärrettäviä sekä täysin valideja enkä vähättele niitä.

Kollektiivinen rasismi tiettyä ihmisluokkaa kohtaan sen sijaan on minun mielestäni yksiselitteisesti silkkaa paskaa, puhuttiin kenestä vaan. Vituttaa lukea keskustelua, missä kokonainen etninen ryhmä leimataan ja tuomitaan alimpaan helvettiin.

Paheksumme jenkkien ennakkoluuloja afroamerikkalaisia kohtaan ja osa täällä kuitenkin suhtautuu itse täysin samalla tavalla romaneihin. Väheksyen, ennakkoluuloisesti ja tuomiten suorilta käsin. Varsin kaksinaamaista.

Kyllä, romaniyhteisöjen keskuudessa tapahtuu paljon rikollista toimintaa, jopa väkivaltaa, mutta tällainen asennoituminen jollaista tässäkin ketjussa on "päässyt" lukemaan, ei tule ikinä viemään asiaa parempaan suuntaan, päinvastoin.

Jos afro-amerikkalaisten tilanteeseen vertaa, niin voisi ajatella että heillä on halu muutokseen mutta ei mahdollisuutta, romaneilla taas on mahdollisuudet mutta ei halua. Ja muutenkin vertaus mustiin ontuu, kyseessä on kuitenkin huomattavasti isompi väestöryhmä ilman mitään omia kulttuurillisia toimintamalleja jotka vaikeuttavat sopeutumista. Romaneilla on Suomen ilmaisen koulutuksen vuoksi hyvät mahdollisuudet olla osa yhteiskuntaa, mutta niitä mahdollisuuksia ei kauheasti käytetä. Tällöin syy ei ole "meissä" jotka suhtautuvat heihin epäilevästi, vaan katseet pitää kääntää omaan kulttuuriin ja toimintatapoihin ja alkaa miettiä että minkäköhän takia paska osuu tuulettimeen kerta toisensa jälkeen. Tottakai se on vaikeampaa kuin keskivertosuomalaisella, mutta ei yhteiskunnan puolelta mitenkään mahdotonta ja siihen annetaan hyvät avaimet. Mutta ne avaimet hukataan sukupolvi toisensa jälkeen.

Mutta tuo itsekritiikki ja omien toimintamallien tarkastelu taitaa olla "heille" välillä melko ylitsepääsemätön vaihtoehto. Aina syy on muualla ja valkolaisten rasismissa. Onhan siitä esimerkkejä, esim. Rainer Friman joka sai paskaa niskaansa kun erehtyi sanomaan että menkääs heimoveljet töihin.

Muutenkin ihmettelen että miksei romaneita saa vaatia omien toimintatapojen muuttamista ilman rasismisyytöksiä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei se ole rasismia jos ei aktiivisesti kohtele romaneja mitenkään muulla tavalla kuin muitakaan ihmisryhmiä. Se, että tiedostaa huijaamisen/varastamisen/väkivallan mahdollisuuden olevan moninkymmenkertainen verrattuna käytännössä mihin muuhun ihmisryhmään tahansa ei ole rasismia vaan ihan arkista todellisuutta. En minä siltikään kohtele romaneja toisin kuin ketään muutakaan. Tai no, kohtelen siinä mielessä että en lainaisi puhelintani (tämä oli aika suosittu tapa Itäkeskuksen romanien joukossa joskus 15 vuotta sitten) romanille soittamista varten. Lainaisin puhelintani melkeinpä kenelle muulle tahansa, poislukien huonoja viboja aiheuttavat narkkarit. Onko tämä sitten rasismia?
Minä lainaan puhelintani tuskin kenellekään, koska nykyaikainen älypuhelin on mitä suurimmassa määrin henkilökohtainen laite kaikkine mahdollisesti arkaluontoisine tietoineen. Mutta jos lainaan, niin lainaan vain heille, jotka tunnen hyvin. Samaa suosittelen muillekin, enkä tarkoita yksinomaan puhelimia.

Hetken mielijohteesta syntyvä kaikenlaisen tavaran ”lainaamisen” tarve on jo itsessään ikävää käytöstä, joka on omiaan herättämään muissa epäluuloja. Omat kokemukseni tukevat vaikutelmaa, että joidenkin romanien keskuudessa tällainen lainailuksi verhottu omiminen tms. ei ole lainkaan vierasta touhua
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Ja muutenkin vertaus mustiin ontuu, kyseessä on kuitenkin huomattavasti isompi väestöryhmä ilman mitään omia kulttuurillisia toimintamalleja jotka vaikeuttavat sopeutumista.
Jenkit on myös aika paljon isompi valtio kuin pieni pahainen Suomi. Samassa mittakaavassa näitä "ilmiöitä" ei siksi voi mitenkään verrata enkä ole vertaamassakaan. Huomioni keskittyi asenteisiin. Rasismi on minulle aina rasismia.

Muutenkin ihmettelen että miksei romaneita saa vaatia omien toimintatapojen muuttamista ilman rasismisyytöksiä.
Totta kai saa, mutta voisi samalla vähän miettiä itsekin miten muista puhuu ja millaista kieltä käyttää, kiinnittää vähän huomiota sanavalintoihinsa. Enkä viittaa tällä sinuun vaan aikaisemmin käytyyn keskusteluun.

Edelleen, ymmärrän täysin ennakkoluulot romaneja kohtaan, onhan itsellänikin heistä joitakin huonoja kokemuksia mutta edes se ei oikeuta sanomaan että kaikki romanit ovat samanlaisia. Ihan varmasti ei ole.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Jos afro-amerikkalaisten tilanteeseen vertaa, niin voisi ajatella että heillä on halu muutokseen mutta ei mahdollisuutta, romaneilla taas on mahdollisuudet mutta ei halua. - - Romaneilla on Suomen ilmaisen koulutuksen vuoksi hyvät mahdollisuudet olla osa yhteiskuntaa, mutta niitä mahdollisuuksia ei kauheasti käytetä.

Kokemukseni mukaan muutos on käynnissä. Opintoihin kannustetaan enemmän ja enemmän sekä lapsia, nuoria että aikuisia. Olen istunut romanin kanssa täydennyskoulutuksessa ja minulla on romanikollegoita. Peruskoulussa on romanilapsia, mitä en omasta lapsuudestani muista. Viime kesänä ostin jäätelön kojusta, jossa oli töissä nuori, kansanasuun pukeutunut nainen.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Kokemukseni mukaan muutos on käynnissä. Opintoihin kannustetaan enemmän ja enemmän sekä lapsia, nuoria että aikuisia. Olen istunut romanin kanssa täydennyskoulutuksessa ja minulla on romanikollegoita. Peruskoulussa on romanilapsia, mitä en omasta lapsuudestani muista. Viime kesänä ostin jäätelön kojusta, jossa oli töissä nuori, kansanasuun pukeutunut nainen.
Tämäpä on hieno kuulla! Yhteiskunta muuttuu tasavertaisemmaksi koko ajan, toivottavasti meidän muinaiset asenteet seuraavat vielä joskus perässä ja muuttuvat lopulta myös ymmärtävämpään suuntaan. Ja puhun nyt ihan koko ihmiskunnasta, en vain suomalaisista.
 

teppana

Jäsen
Negatiisivet kokemukset tietystä ihmisluokasta ovat ymmärrettäviä sekä täysin valideja enkä vähättele niitä.

Kollektiivinen rasismi tiettyä ihmisluokkaa kohtaan sen sijaan on minun mielestäni yksiselitteisesti silkkaa paskaa, puhuttiin kenestä vaan. Vituttaa lukea keskustelua, missä kokonainen etninen ryhmä leimataan ja tuomitaan alimpaan helvettiin.

Paheksumme jenkkien ennakkoluuloja afroamerikkalaisia kohtaan ja osa täällä kuitenkin suhtautuu itse täysin samalla tavalla romaneihin. Väheksyen, ennakkoluuloisesti ja tuomiten suorilta käsin. Varsin kaksinaamaista.

Kyllä, romaniyhteisöjen keskuudessa tapahtuu paljon rikollista toimintaa, jopa väkivaltaa, mutta tällainen asennoituminen jollaista tässäkin ketjussa on "päässyt" lukemaan, ei tule ikinä viemään asiaa parempaan suuntaan, päinvastoin.

Et ole väärässä siinä, että asenteet romaniyhteisöä kohtaan vaikeuttavat heidän eloa. Mutta vertaus afroamerikkalaiseen yhteisöön USA:ssa ontuu ja pahasti. Romanit eivät ole virkavallan suhteen eriarvoisessa asemassa. He eivät ole terveydenhuollon tai koulutuksen suhteen eri asemassa. Työelämässä on ongelmia, se on totta.

Kysyisin jokaiselta ketjuun kirjoittavalta henkilöltä, kohtaatteko ihan aidosti romanilaisseurueen ja vaikka kantasuomalaisseurueen samoilla ennakkoasenteilla? En tarkoita kohteluanne ryhmää kohtaan, vaan onko ennakkoasenteenne sama? Käsi pystyyn sillä joka ihan rehellisesti voi itselleen sanoa "minä tunnen sisimmässäni samat ennakkoluulot romaneja kohtaan kuin myös kantasuomalaisia kohtaan".

Jossain määrin minua tympii tämä tyhjä ja tekopyhä puhe romaneista. En todellakaan ole profiloitunut tällä palstalla rasistisena tai tasa-arvon vastaisena kirjoittajana. Eli ottakaa se konteksti huomioon lukiessanne seuraavaa. Minä en usko sekuntiakaan ihmiseen joka kritisoi muiden ennakkoasenteita romaneja kohtaan. Uskon että lähes poikkeuksetta jokaisella on samat ennakkoasenteet. Se ei tarkoita että romaneja kohtelisi eri tavoin kuin muita ihmisiä. Minä pyrin antamaan jokaiselle ihmiselle kohtaamisessa saman arvon. Mutta samalla tiedostan että lähes kategorisesti koen epäluottamusta romaneja kohtaan. Tämä johtuu omista kokemuksistani, jotka luvalla sanoen eivät ole edes samassa universumissa muiden kohtaamieni ihmisryhmien kanssa.

En koita täällä saarnata vihapuhetta, vaan pyrin aidosti olemaan rehellinen. Minä en pysty päästämään irti ennakkoluuloistani romaneja kohtaan. Olen kysynyt itseltäni johtuuko se kasvatuksesta tai rasistisesta luonteestani. Kerta toisensa jälkeen päädyn kuitenkin samaan lopputulemaan. Kymmenet ja taas kymmenet kohtaamiset romanien kanssa ovat poikkeuksetta olleet enemmän tai vähemmän negatiivisia.

En minä vieläkään ala romaneja kaltoin kohtelemaan, mutta en minä myöskään koe samoja tunteita heidät nähdessäni kuin muita ihmisryhmiä kohdatessa. Nämä tunteet perustuvat (oman vinoutuneen tulkintani mukaan) kokemukseen.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Et ole väärässä siinä, että asenteet romaniyhteisöä kohtaan vaikeuttavat heidän eloa. Mutta vertaus afroamerikkalaiseen yhteisöön USA:ssa ontuu ja pahasti. Romanit eivät ole virkavallan suhteen eriarvoisessa asemassa. He eivät ole terveydenhuollon tai koulutuksen suhteen eri asemassa. Työelämässä on ongelmia, se on totta.
Vastasin jo Eno Leolle saman, mutta korostan edelleen jos jäi vielä epäselväksi: EN verrannut romaneiden asemaa Suomessa afroamerikkalaisten asemaan Yhdysvalloissa. Vertasin ennakkoasenteita vierasta ihmisrotua kohtaan.

En koita täällä saarnata vihapuhetta, vaan pyrin aidosti olemaan rehellinen. Minä en pysty päästämään irti ennakkoluuloistani romaneja kohtaan. Olen kysynyt itseltäni johtuuko se kasvatuksesta tai rasistisesta luonteestani. Kerta toisensa jälkeen päädyn kuitenkin samaan lopputulemaan. Kymmenet ja taas kymmenet kohtaamiset romanien kanssa ovat poikkeuksetta olleet enemmän tai vähemmän negatiivisia.
Haluatko hieman avata, mikä on saanut sinut kokemaan nuo kymmenet ja kymmenet kohtaamiset negatiivisina? Ovatko ne olleet negatiivissävytteisiä kohtaamisia romanin/romaneiden käyttäytymisen vuoksi vai oletko vain kokenut tilanteen negatiivisena?
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Kysyisin jokaiselta ketjuun kirjoittavalta henkilöltä, kohtaatteko ihan aidosti romanilaisseurueen ja vaikka kantasuomalaisseurueen samoilla ennakkoasenteilla? En tarkoita kohteluanne ryhmää kohtaan, vaan onko ennakkoasenteenne sama? Käsi pystyyn sillä joka ihan rehellisesti voi itselleen sanoa "minä tunnen sisimmässäni samat ennakkoluulot romaneja kohtaan kuin myös kantasuomalaisia kohtaan".

Helppo vastaus. En. Enkä koe olevani missään muodossa rasisti. Omat ennakkoluuloni pohjautuvat työuraani kaupallisella alalla kymmenisen vuotta sitten. Joka kerta kun kaupan hälyttimet soivat ja "soittaja" ei jäänyt asiaa ihmettelemään, oli kyseessä romani. Kenenkään muun ryhmittymän kohdalla ei koskaan tullut ongelmia varastamisen suhteen. Tuo työrupeama avasi omia silmiäni ko. kansanosan suhteen, aiemmin olin pitänyt heitä koskevaa puhetta liioitteluna. Mutta nykyään minulla ei ole mitään ongelmaa uskoa jos joku kertoo tarinaa kun romanit riehuu. Ehkä tuo on tietynlaista rasismia kyllä, mutta lähtökohtaisesti koitan käyttäytyä heitä kohtaan samalla tavalla kuin muitakin, mutta pallo jää vastapuolelle että miten he käyttäytyvät.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
@teppana Jäin oikein tosissani miettimään tätä, hyvä kysymys. Tunnistan ilmiön ja olen toiminut niin, ollut kasvatuksen kautta ennakkoasetelman läpileikkaama (myös lukuisissa muissa asioissa kuin romaneissa) ja osittain olen edelleen, mutta minulle on viimeisen vuosikymmenen aikana kasaantunut näitä myönteisiä kohtaamisia heidän kanssaan. Kielteisiä en muista nyt ainuttakaan. Toki olen heidät erikseen noteerannut vaikka tuolla uimahallissa ym, mutten näistäkään muista epäluuloista pohja-asennetta. Lupaan tutkia ajatusketjujani tässä kesän aikana romaneita kohdatessani, koska jäin vilpittömästi pohtimaan. (Sädekehänkiillotussäämiskäni hukkasin jo varhain, joten sellaiseen ei minulla tässä ole tarvetta, silkasta kiinnostuksesta mietin.)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et ole väärässä siinä, että asenteet romaniyhteisöä kohtaan vaikeuttavat heidän eloa. Mutta vertaus afroamerikkalaiseen yhteisöön USA:ssa ontuu ja pahasti. Romanit eivät ole virkavallan suhteen eriarvoisessa asemassa. He eivät ole terveydenhuollon tai koulutuksen suhteen eri asemassa. Työelämässä on ongelmia, se on totta.

Kysyisin jokaiselta ketjuun kirjoittavalta henkilöltä, kohtaatteko ihan aidosti romanilaisseurueen ja vaikka kantasuomalaisseurueen samoilla ennakkoasenteilla? En tarkoita kohteluanne ryhmää kohtaan, vaan onko ennakkoasenteenne sama? Käsi pystyyn sillä joka ihan rehellisesti voi itselleen sanoa "minä tunnen sisimmässäni samat ennakkoluulot romaneja kohtaan kuin myös kantasuomalaisia kohtaan".

Jossain määrin minua tympii tämä tyhjä ja tekopyhä puhe romaneista. En todellakaan ole profiloitunut tällä palstalla rasistisena tai tasa-arvon vastaisena kirjoittajana. Eli ottakaa se konteksti huomioon lukiessanne seuraavaa. Minä en usko sekuntiakaan ihmiseen joka kritisoi muiden ennakkoasenteita romaneja kohtaan. Uskon että lähes poikkeuksetta jokaisella on samat ennakkoasenteet. Se ei tarkoita että romaneja kohtelisi eri tavoin kuin muita ihmisiä. Minä pyrin antamaan jokaiselle ihmiselle kohtaamisessa saman arvon. Mutta samalla tiedostan että lähes kategorisesti koen epäluottamusta romaneja kohtaan. Tämä johtuu omista kokemuksistani, jotka luvalla sanoen eivät ole edes samassa universumissa muiden kohtaamieni ihmisryhmien kanssa.

En koita täällä saarnata vihapuhetta, vaan pyrin aidosti olemaan rehellinen. Minä en pysty päästämään irti ennakkoluuloistani romaneja kohtaan. Olen kysynyt itseltäni johtuuko se kasvatuksesta tai rasistisesta luonteestani. Kerta toisensa jälkeen päädyn kuitenkin samaan lopputulemaan. Kymmenet ja taas kymmenet kohtaamiset romanien kanssa ovat poikkeuksetta olleet enemmän tai vähemmän negatiivisia.

En minä vieläkään ala romaneja kaltoin kohtelemaan, mutta en minä myöskään koe samoja tunteita heidät nähdessäni kuin muita ihmisryhmiä kohdatessa. Nämä tunteet perustuvat (oman vinoutuneen tulkintani mukaan) kokemukseen.

Asenteesi on rasistinen. Olet useammassa viestissä kertonut ennakkoasenteistasi romaneja eli ihmisryhmää kohtaan.

»Rasismia ovat – – sellaiset uskomukset ja toiminnot, jotka pohjautuvat ajatukseen ihmisryhmien perustavanlaatuisesta kulttuurisesta ja/tai biologisesta erilaisuudesta, ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen kohtelun tällä perusteella.»

Ihmisoikeusliiton määritelmä rasismista.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmisoikeusliiton määritelmä rasismista.

Ja mikäs auktoriteetti tämä Ihmisoikeusliitto on? Joku toinen liitto (esim. Ihmisvelvollisuusliitto) voi määritellä rasismin eri tavalla ja pitää sitä vähintään yhtä hyvänä. En tiedä, onko mitään Ihmisvelvollisuusliittoa edes olemassa, mutta jos ei ole, niin en pitäisi sellaisen perustamista ollenkaan huonona asiana.
 

rpeez

Jäsen
»..., ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen kohtelun tällä perusteella.»
Käsittääkseni Teppana ei täyttänyt tätä kohtaa.

Omakin vastaus teppanan kysymykseen on "en". Itsella sattui vuosia sitten hauska tilanne kun jouduin myrskypuuskan takia jäämään eräälle pienelle saarelle laavulle suojaan. No eikös saarelle tullut toinenkin retkikunta sadetta pitämään, pari romani miestä. Ajattelin heti, että pitipä nyt näin käydä ja vaistomaisesti tsekkasin, että kalavehkeet on turvassa. Loppupelissä suulaampi näistä olikin ihan mukavan oloinen heppu, ja taisi puhua duuneista ja muusta sellaisesta. Jäi kyllä oma asenne jälkikäteen mietityttämään, aika vähän aiempia kokemuksia kun on ollut.
 

teppana

Jäsen
Asenteesi on rasistinen. Olet useammassa viestissä kertonut ennakkoasenteistasi romaneja eli ihmisryhmää kohtaan.

»Rasismia ovat – – sellaiset uskomukset ja toiminnot, jotka pohjautuvat ajatukseen ihmisryhmien perustavanlaatuisesta kulttuurisesta ja/tai biologisesta erilaisuudesta, ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen kohtelun tällä perusteella.»

Ihmisoikeusliiton määritelmä rasismista.

Edelleen, en kohtele romaneita eriarvoisesti. Olen asian tuonut esiin oikeastaan jokaisessa viestissäni. Mutta minulla on ennakkoasenteita romaneita kohtaan joita minulla ei muita ryhmiä kohtaan ole. Eli siinä mielessä rasismin määritelmä kohdallani tässä tapauksessa täyttyy.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
@teppana Jäin oikein tosissani miettimään tätä, hyvä kysymys. Tunnistan ilmiön ja olen toiminut niin, ollut kasvatuksen kautta ennakkoasetelman läpileikkaama (myös lukuisissa muissa asioissa kuin romaneissa) ja osittain olen edelleen, mutta minulle on viimeisen vuosikymmenen aikana kasaantunut näitä myönteisiä kohtaamisia heidän kanssaan. Kielteisiä en muista nyt ainuttakaan. Toki olen heidät erikseen noteerannut vaikka tuolla uimahallissa ym, mutten näistäkään muista epäluuloista pohja-asennetta. Lupaan tutkia ajatusketjujani tässä kesän aikana romaneita kohdatessani, koska jäin vilpittömästi pohtimaan. (Sädekehänkiillotussäämiskäni hukkasin jo varhain, joten sellaiseen ei minulla tässä ole tarvetta, silkasta kiinnostuksesta mietin.)
Minulla on ollut vuosikymmenen varrella muutama myönteinen romanikohtaaminen tai -havainto, useampia neutraaleja, ja monia jollakin tapaa negatiivisia. Valitettavasti jälkimmäinen luokka on määrällisesti painava. Neutraaleja on aika paljon, saattaa olla eniten, niitä ei sillä lailla tule rekisteröineeksi.

Negatiiviset kohtaamiset tai havainnot ovat pitäneet sisällään mm. häiriköintiä Helsingin asematunnelissa, selvää näpistyksen yrittämistä kaupassa, häiritsevää kaupustelua, räkimistä ja maleksimista rautatieasemalla, rahan yms. pummaamista minulta, ja uhkailua tai uhkaavaa käytöstä jotakuta muuta henkilöä kohtaan (ei kuitenkaan minuun kohdistuen, mutta nähty läheltä). En ole ollut läsnä, mutta yli 8-kymppisen äitini luona on käynyt näitä vesilasin vonkaajia. Sisälle eivät ole toistaiseksi päässeet. Äitini ohi on vaikea rynniä, kun hän joutuu laittamaan oven avatessaan rollaattorin vähäsen poikittain.

Positiiviset ja neutraalit kohtaamiset ovat kuin mitä tahansa ihmisten välisiä asiointeja tai havaintoja toisten edesottamuksista, tai hyvää käytöstä. Siitä on jo kymmenisen vuotta, mutta vieläkin muistan pojan silloisen tarhakaverin isän, joka oli ymmärtääkseni ihan täystumma. Fiksun oloinen tyyppi, jonka kanssa mm. yhden lasten välisen insidentin käsittely hoitui luontevasti ja hyvässä hengessä. Samaa kun voisi sanoa muista vanhemmista ja tarhantädeistä, niin elämä se olisi kuin silkkiä vaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokemukseni mukaan muutos on käynnissä. Opintoihin kannustetaan enemmän ja enemmän sekä lapsia, nuoria että aikuisia. Olen istunut romanin kanssa täydennyskoulutuksessa ja minulla on romanikollegoita. Peruskoulussa on romanilapsia, mitä en omasta lapsuudestani muista. Viime kesänä ostin jäätelön kojusta, jossa oli töissä nuori, kansanasuun pukeutunut nainen.
Kyllä, mutta näät muutokset on oikeesti aika hitaita. Sitten kun tämän nykysukupolven, joka on elänyt ja kasvanut tietoyhteiskunnassa(some aikana) alkavat ovat aikuisia, muutos tullaan näkemään laajemmassa mittakaavassa.

Ehkä Suomen kannattaisi edesauttaa tätä muutosta palkkaamalla nuoria Romani lobbareita.... siis viralliselta nimeltään jotain nuorisotyöntekijöitä. Nämä nuorisotyöntekijät sitten pääasiassa vaikka somen kautta(mutta myös kasvotusten) pyrkisivät valistamaan nuoria paremman elämän ja muutoksen mahdollisuuksista. Ja pyrkisivät keskustelemaan kuinka huono perhe voi vaikuttaa kasvamiseen ja vääristää kuvaa todellisuudesta. Sillä tuo vanhanaikainen, epäinhimmillinen ja väkivaltainenkin perhe ja kasvatusfilosofiahan on se syy, miksi Romanit toimivat usein niin kuin toimivat. Sitten liian vanhoina tajutaan kuinka väärässä ne vanhemmat onkaan ollut.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei se ole rasismia jos ei aktiivisesti kohtele romaneja mitenkään muulla tavalla kuin muitakaan ihmisryhmiä. Se, että tiedostaa huijaamisen/varastamisen/väkivallan mahdollisuuden olevan moninkymmenkertainen verrattuna käytännössä mihin muuhun ihmisryhmään tahansa ei ole rasismia vaan ihan arkista todellisuutta. En minä siltikään kohtele romaneja toisin kuin ketään muutakaan. Tai no, kohtelen siinä mielessä että en lainaisi puhelintani (tämä oli aika suosittu tapa Itäkeskuksen romanien joukossa joskus 15 vuotta sitten) romanille soittamista varten. Lainaisin puhelintani melkeinpä kenelle muulle tahansa, poislukien huonoja viboja aiheuttavat narkkarit. Onko tämä sitten rasismia? Ehkä jonkun mielestä. Minun mielestäni se ei ole. Niin monta kertaa olen romanien kanssa ollut tekemisissä ja oikeastaan poikkeuksetta on taustalla ollut pahat mielessä. En kuitenkaan kiistä etteikö romanien joukossa olisi ihan täysin yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. He vaan ovat oman kokemukseni mukaan vähemmistössä ja koska he käyttäytyvät samalla tavalla kuin valta-osa muistakin ihmisistä heidän kanssaan ei yleensä tule kanssakäymistä.
Tuollainen toiminta on sekä määritelmällistä rasismia että kuvailemaasi "arkista todellisuutta".

Tämä rasismikeskustelu junnaa paikallaan, koska rasismi määritellään jonkinlaiseksi "pahisjutuksi", johon syyllistyy vain sydämettömien julmureiden joukko. Annetaan ymmärtää, että olet joko rasisti tai hyvis. Niinpä kukaan ei tietystikään ilmoittaudu rasistien joukkoon.

Todellisuudessa rasismi ja syrjintä voivat kuitenkin olla ihan arkipäivän "laskelmointia". Itsekin olen joskus "varautunut" nähdessäni romaniseurueen lähistöllä. Tällöin olen toiminut rasistisesti, kun olen soveltanut etniseen ryhmään liittyvää ennakkoluuloa koskemaan henkilöitä, joita en ole koskaan tavannut. Oikeastaan myös tuo ennakkoluulo on vähän huono määritelmä, koska se implikoi, että arvio perustuu tunteeseen eikä esim. loogiseen laskelmointiin.

Näitä kohtaamisia tapahtuu jatkuvasti, koska romanikulttuuri on jäänyt yhteiskunnan laitamille. Ongelmana onkin se, että romaninuoret joutuvat usein valitsemaan suvun tai valtavirtakulttuurin väliltä. On aika traaginen lähtökohta, että henkilön pitää hylätä kaikki perhe- ja sukulaissuhteet päästäkseen kiinni yhteiskuntaan. Se on kuitenkin todellisuutta.

Minusta ihmisellä on oikeus toimia henkilökohtaisessa elämässään niin kuin parhaaksi katsoo. Niinpä on sallittua vaihtaa katua romanien tullessa vastaan tai valita vuokralaiseksi henkilö, joka ei ole romani. Vaikka tällainen toiminta voi olla yksilön kannalta perusteltua, se on myös rasismia.

Yksilöillä on mahdollisuus tällaiseen harkintaan. Yhteiskunnan tasolla on kuitenkin pakko puuttua tilanteisiin, joissa esim. kylpylän respa toimii vastoin lakia. Muutoin emme eläisi liberaalissa yhteiskunnassa, jossa ihmisiä kohdellaan lain edessä tasavertaisesti.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Helppo vastaus. En. Enkä koe olevani missään muodossa rasisti. Omat ennakkoluuloni pohjautuvat työuraani kaupallisella alalla kymmenisen vuotta sitten. Joka kerta kun kaupan hälyttimet soivat ja "soittaja" ei jäänyt asiaa ihmettelemään, oli kyseessä romani. Kenenkään muun ryhmittymän kohdalla ei koskaan tullut ongelmia varastamisen suhteen. Tuo työrupeama avasi omia silmiäni ko. kansanosan suhteen, aiemmin olin pitänyt heitä koskevaa puhetta liioitteluna. Mutta nykyään minulla ei ole mitään ongelmaa uskoa jos joku kertoo tarinaa kun romanit riehuu. Ehkä tuo on tietynlaista rasismia kyllä, mutta lähtökohtaisesti koitan käyttäytyä heitä kohtaan samalla tavalla kuin muitakin, mutta pallo jää vastapuolelle että miten he käyttäytyvät.
Sama juttu. Niin moneen kertaan olen nähnyt Romanin uhkailevan puukolla. huijaamassa ja varastamassa, että väkisinkin tietty varauksellisuus on. Haluan ja pystyn heitä silti kohtelemaan suunnilleen tasa-arvoisesti. MUTTA, minä olenkin yksityishenkilö. Asia on täysin eri kun kyseessä on yritys. Ymmärrän hyvin varsinkin jotain leirintäalue / lomakylä yrittäjiä, jos eivät halua tarjota palvelujaan Romaneille. Varsinkaan silloin kun näiden ongelmien aalto on ajankohtainen. Eli ovat kokeneet lähiaikoina merkittävästi vahingontekoa kyseiseltä kansanryhmältä.

Leirintä-alueilla ja lomakylissä ongelma on vielä paljon kimurantimpi kuin esim kaupoissa. Alueet ovat niin isoja, että kaikkea ei pystytä valvomaan ja vahingonteko on helppoa. Kukin voi koittaa asennoitua esim. jonkun leirintäalueen työntekijän asemaan, että miten sitä itse toimisi kyseisessä tilanteessa. Tuollainen yksi ryhmä voi helposti tehdä yhdessä vuorokaudessa vahinkoa kuukauden tai parin palkan edestä. Olisitko itse valmis ottamaan tämän riskin?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksilöillä on mahdollisuus tällaiseen harkintaan. Yhteiskunnan tasolla on kuitenkin pakko puuttua tilanteisiin, joissa esim. kylpylän respa toimii vastoin lakia. Muutoin emme eläisi liberaalissa yhteiskunnassa, jossa ihmisiä kohdellaan lain edessä tasavertaisesti.
No mitä hemmettiä :D Ainakaan Järvisydämen kohdalla ei ollut näin. Järvisydän oli Romanien ilkivaltahyökkäyksen sekä someväkivallan uhri.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse koen olevani siinä mielessä hyvässä asemassa, koska kohtaan vähemmistöryhmien nuoria edustajia työni kautta. Romaneista voi kyllä sanoa, että muutos on tapahtumassa, ainakin peruskoulutodistus on nykyisin lähes jokaisen tavoite. Jatko-opinnot riippuvat sitten täysin vanhempien/huoltajien asenteesta. Mutta kyllä muutosta tarvitaan ennen kaikkea tyttöjen aseman parantamisessa ja tämä lähtee tietenkin ryhmästä itsestään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös