Romanit

  • 1 481 091
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisitko itse valmis ottamaan tämän riskin?
Ei noiden rasmussymppaajien ja norsunluutornista huutajien tarvitse tätä miettiä. Ne lukee jostain ihmisoikeusopuksesta, että miten ihannemaailmassa kuuluu toimia. Ei noita hyödyllisiä idiootteja kiinnosta sen yksittäisen myyjätytön tuska, kun hameporukka valtaa keskustan pienen vaatekaupan. Tai kun leirintäalueen vetäjä joutuu miettimään, että kumpi tulee kalliimmaksi, antaa mustalaisten majoittua vai lähteä käräjille.
Kysyikö joku siinä kylpyläjupakassa, että monenko ihmislapsen kylpyläreissu meni pilalle, kun mustalaiset valtasi kylpylän?
Joutuiko joku lapsi näkemään, kun isää pahon pidellään mustalaisten toimesta? Oliko Ylellä ja/tai lehdissä tälläistä juttua?
Vai keskityttiinkö taas vain tuohon lavastettuun rahastusvideoon?
Täälläkin tunnutaan kokevan hyväksi mustalaiskohtaamiseksi se, kun mitään pahaa ei tapahtunut. Sekin jo jotain kertoo.
 

lihaani

Jäsen
Ei kai se suvaitsemattomuutta ole, jos on kokemuksen tuomaa varovaisuutta.

Jos on rasismia kavahtaa mölisevää ostoshame- ja McLaren pusakkaista porukkaa niin olkoot sitten. Samalla lailla kavahdan leijonakoruisia tatuoituja kaljupäitä.

Siperia opettaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai se suvaitsemattomuutta ole, jos on kokemuksen tuomaa varovaisuutta.

Jos on rasismia kavahtaa mölisevää ostoshame- ja McLaren pusakkaista porukkaa niin olkoot sitten. Samalla lailla kavahdan leijonakoruisia tatuoituja kaljupäitä.

Siperia opettaa.
Erittäin hyvä vertauskuva. Ja ihan samalla lailla pääsy olisi estetty tältä jälkimmäiseltäkin ryhmältä, jos olisivat viime päivät terrorisoineet lomakylää tai leirintäaluetta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Valitettavasti on vieläkin olemassa tuota vaeltavaa heimolaista ja tuo ryhmä pääsääntöisesti aiheuttaa majotusliikkeille harmaita hiuksia. Olen ollut työn takia kymmeniä kertoja selvittelemässä kyseisen kansanryhmän tekemisiä ja joku siinä suhteellisen valtavirtaisessa käytöksessä tuntuu olevan vaikeaa.

Yhden porukan käytökselle täytyy nostaa hattua, ensin kun olivat varastaneet ja räyhänneet sekä tyhjentäneet palosammuttimen käytävään aiheuttaen hotellin evakuoinnin, suuttuivat heihin kohdistuneista epäilyistä niin paljon että huutamalla ilmoittivat heidän pysyvän jatkossa poissa näin tasottomasta majotuksesta. Tämä jopa sovittiin kättelemällä eikä heitä ole tuon jälkeen kyseisessä paikassa näkynytkään.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Lapsena leikittiin paljonkin romanilasten kanssa, aivan normaalein leikkikaverivälein, käytiin samaa kansakouluakin.
Vielä parikymmentä vuotta sitten Käpylän viinakaupan edustalla päivysti romanimies kaupaten milloin mitäkin rompetta.
Mies oli hyvin iloinen ja hyväntuulinen juoppolalli. Juteltiin useinkin.

Viime maaliskuussa olin Korson viinakaupassa samaan aikaan kahden 18-20-vuotiaan romanitytön kanssa.
Myyjä tiukkasi papereita, jotka olivat kuulemma jääneet autoon.
Myyjä sanoi säilyttävänsä 4 litraa viinaa tiskillä, sen aikaa kun ajokortti haetaan autosta.
Alkoi käsittämätön solvausten virta: "Huora!" "Rasisti!" "Perkeleen huorra!" "Rasisti!" "Huora!" jne. jne.

Moni asia on tässä yhteiskunnassamme mennyt eteenpäin, jotkut eivät.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kysyisin jokaiselta ketjuun kirjoittavalta henkilöltä, kohtaatteko ihan aidosti romanilaisseurueen ja vaikka kantasuomalaisseurueen samoilla ennakkoasenteilla? En tarkoita kohteluanne ryhmää kohtaan, vaan onko ennakkoasenteenne sama? Käsi pystyyn sillä joka ihan rehellisesti voi itselleen sanoa "minä tunnen sisimmässäni samat ennakkoluulot romaneja kohtaan kuin myös kantasuomalaisia kohtaan".

Mä kohtelen kaikkia samanlailla riippumatta siitä mitä sukupuolta tai etnistä taustaa tai seksuaalista suuntautumista edustaa.

Romanien kanssa omat kokemukset on luokkaa kirjavia: Ihmettelin kun tuli puhelu tuntemattomattomasta numerosta, siellä joku manne soitti ja ilmoitti että mun auto on seissy samassa kohtaa jo toista vuotta, että myynkö sen hälle. Oli tietysti rekisterinumerosta saanu yhteystiedot. No myin peltoautoks sen sille vuonna 2018. Kyseinen kosla on edelleen mun nimissä kun kävin Trafin sivuilla. Kaupat kyllä sujui hyvin tinkaamisen jälkeen mutta lopussa toivomisen varaa.

Sitten toinen oli kun Torissa myin yhtä erikoissänkyä ja sovittiin Rouvan kanssa kaupat. Sanoi sitten että pojat tulee hakeen sen.
Sieltä tuli sit 2 kaverusta sovitusti ja alku oli taas ihan ok. Sitten kun maksun aika oli niin alkoi vääntö ja tinkaus. Tosin se loppui samantien ja pojat meni hiljaseks kun sanoin että soitan Rouvalle ja kysyn että mitä me sovittiin hinnaks. Sänky lähti ja sovitusti meni joten siten ei valittamista.

Kolmas tapahtui Tampereen keskustassa yks yö kun olin tuhannen päissäni ja kotiopäin menossa. Yks auto pysähty siihen ja kysy että ooks mä Timo. Sanoin että en oo. Autossa oli pari naikkosta ja pari äijää, kaikki tätä sakkia. Sit toinen naikkosista sanoi että he voi heittää mut kotio. No, sanoin että asun Kangasalla ja bussilla pääsen ja käy ensin hakeen jotain syötävää. Vastaus oli että haetaan vaan ja he voi heittää mut sitten kotiin. Jatkui vielä muutamalla yrityksellä kyytin tarjoilu joka sit loppui siihen kun rupes vituttaan ja sanoin että mulla ei oo mitään varastettavaa. Kyytin tarjoaminen loppui siihen paikkaan ja jatkoivat eteenpäin.

Kolmannessa tapauksessa olin ennakkoluuloinen joo, mutta en olis myöskään lähteny kenenkään muun ryhmän kyytiin k.o kännitilassa.

Tuossa vaan muutama mitä on sattunu. Oma johtopäätös on että kirjavaa sakkia ja toimeen tulee kunhan vaan itse on kartalla asioista. Sama pätee tosin myös kaikkien muiden kanssa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Uskallan kokemuksesta heittää esimerkin. Mikäli työssäni törmään tilanteeseen, jossa henkilöt toimivat selvästi vastoin ohjeistuksia, jätetään kertomatta missä, niin jos kerron sen valtaväestölle, niin ainakin 90% heistä pahoittelee ja ymmärtää sen ja noudattaa kehoitusta, sama tapahtuu lähes samoilla todennäköisyyksillä muidenkin etnisten vähemmistöjen kohdalla. Jos taas kerron samasta tilanteesta aivan samalla kaavalla romaaneille, niin 90% alkaa väitellä vastaan, yleensä nostetaan esille rasistikortti jne. Tämä on totista totta ja tapahtuu vähintään näillä prosenteilla. Kertoo hyvin paljon romaaniväestön asenteesta ja sanoisinko myös ennakkoluuloista, vaikka täällä joku on kehunut muutoksen tapahtuvan nuorissa romaaneissa, niin siellä tilanne on mielestäni jopa pahempi.

Miettikääpä sitä, että omistaisitte paritalosta toisen puoliskon ja toiseen olisi muuttamassa romaanisuku, kuinka arvioisitte oman asuntonne arvolle käyvän? Sitä ei saisi myydyksi, kuin tälle suvulle edulliseen hintaan tämän jälkeen. On tietysti kyse ennakkoluuloistakin, mutta joku sanoi hyvin, että Siperia on opettanut, niin myös itseäni. Silti työssäni yritän kohdella romaaneja aivan samoin, kuin valtaväestöä, kuten tietysti pitääkin, usein vain tulee myös ongelmia, ei päivittäin, mutta riittävän usein.

Olen myös itse yksi niistä, joka on joutunut puolustamaan omaisuutta romaaniryhmää vastaan yksin. Hävisin sen taistelun, mutta lohduttauduin sillä, että vielä kahden kanssa olin tilanteessa herrana, mutta vastustajan lisävoimat takaapäin pääsivät yllättämään ja seuraava muistikuva olikin, kun lensin ikkunan läpi kaidetta vasten. Siltikään en tuomitse jokaista ryhmän edustajaa, vaikka tätä porukkaa etsinkin kosto mielessä pitkin kyseistä aluetta Helsingissä parin päivän ajan, nuorempana valitettavasti se kosto oli ensimmäinen ajatus. Mutta siis se kuuluisa Siperia on opettanut, parhaiten pärjäät heidän kanssaan, kun käyttäydyt neutraalisti, mutta varaudut kaikkeen, älä ainakaan luota yhtään ja ole sinisilmäinen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kysyisin jokaiselta ketjuun kirjoittavalta henkilöltä, kohtaatteko ihan aidosti romanilaisseurueen ja vaikka kantasuomalaisseurueen samoilla ennakkoasenteilla? En tarkoita kohteluanne ryhmää kohtaan, vaan onko ennakkoasenteenne sama? Käsi pystyyn sillä joka ihan rehellisesti voi itselleen sanoa "minä tunnen sisimmässäni samat ennakkoluulot romaneja kohtaan kuin myös kantasuomalaisia kohtaan".
Hyvä kysymys teppanalta.

Onhan tämä ketju ihan kauheaa luettavaa. Rasismi tai vähintään syrjintä kukkii ja sitä yritetään pois puhua selittelemällä huonoista kokemuksista jne. Selvää on, että kun romaneja ei päästetä johonkin kylpylään, leirintäalueelle tai mihin tahansa sen vuoksi, että ovat romaneja tai mustalaisia tms., niin kyseessä on syrjintä. Toki eri asia, jos kyseiset henkilöt ovat aiemmin olleet paikassa luomassa jotain häslinkiä, silloin ei enää ole syrjinnästä kyse. Asia ei muuksi muutu, oli niitä huonoja kokemuksia aiemmasta elämästä vaikka kuinka paljon.

Itse hyvesignaloin tällaisilla keskustelupalstoilla siten, että totean toiminnan olevan syrjintää ja paheksun sitä mielessäni vahvasti. Saatan jopa jonkun viestin asiasta joskus kirjoittaa.

Mutta, oikeassa elämässä sitten en taida olla paljonkaan parempi ihminen. Valitettavasti oma sisäinen rasistini tai syrjijäni nousee esiin ja omat ennakkoluulot virittyvät varsin korkealle, kun törmään romaneihin jossain. Ja vielä enemmän silloin, kun autolla ajetaan invapaikalle tai nuorisoporukka (romaneja) mölyää jossain isolla laumalla tai mitä noita stereotyyppisiä käytösmalleja onkaan.

En siis tosielämässä ole niin hyvä ihminen kuin keskustelupalstalla välillä voin yrittää esittää olevani. Tosielämässä olen ennakkoluuloinen, ehkä hivenen rasistikin tai mikä sitten se oikea termi on. Sen verran hyvyyttä minussa kuitenkin on, että en yritä väittää syrjintää joksikin muuksi kuin mitä se on silloin, kun siitä on kyse.

Ymmärrän ihan hyvinkin, että miksi firmat tekevät syrjiviä ratkaisuja ja en ole monenkaan kirjoittajan kanssa eri mieltä siitä, etteikö romanit ihan itse aiheuta paljon sitä, että heitä syrjitään. Mutta syrjintää se silti on.

Tuli mieleen myös se ajatus, että sen sijaan, että romanit silloin tällöin tikun nokkaan nostavat ne valtaväestön edustajat, jotka ääneen möläyttävät sen "Ei mustalaisia meille", miksi sieltä ei nouse raivo niitä huonosti käyttäytyviä romaneja kohtaan. Ajatuksella "Vittu, me ei päästä tänne, kun toiset romanit ovat käyneet täällä perseilemässä!" sen sijaan, että ajatus on "Vittu, olette rasisteja, kun syrjitte meitä sen vuoksi, että olemme romaneja."
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä kohtaan romaneja melko usein, työni takia. Suhtaudun heihin kuten muihinkin asiakkaisiin. Panssarilasi minun ja asiakastilan välissä tekee tämän helpoksi.
Kaupassa, pikaruokalassa tai virastoissa, joissa on useampi jono, en mene sellaiseen jonoon, jossa edelläni on romaneita. Odotettavissa on nimittäin tulppa kassalla. En pysähdy, jos romaniseurueen auto on tien varressa konepelti pystyssä ja huitovat pysähtymään. En avaa kotiovea, jos ovisilmästä näkyy romani.
 
Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
@MacRef uskoisin että aika moni on juurikin samaa linjaa. Haluaa ajatella hyvää ja olla ennakkoluuloton mutta kuitenkin jokin sisäinen ennakkoasenne muuttaa hivenen käytöstä ja tapaa ajatella.

Pakko arvostaa rehellisyyttäsi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olen kertaalleen yrittänyt myydä edustamani yhtiön palvelua romanille, mutta kauppa kaatui luottotietoihin. Vastaus romanilta oli "Saatana homo, käytät vaan jotain omaa mielivaltaasi, haista vittu homo, mene imemään äitisi vittua".

Olisihan tuo asiatonta keneltä tahansa, mutta jännä homma ettei muilta kansanryhmiltä ole tällaisia reaktiota tullut. Noh, yksittäistapaus jne.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ennakkoluuloinen kaikkia sellaisia tunnistettavia ryhmiä kohtaan, jotka ovat jotenkin aiheuttaneet minulle Ongelmia. Ei kaikki juopot ja narkkarit ole vaarallisia tai aiheuta ongelmia, mutta niiden muutamien juttujen takia saa olla varuillaan joissakin tilanteissa, kuten esimerkiksi pullojen palautuksessa.

Romanit ovat yleensä vain huvittavan suuri eleisiä ja stereotyyppisiä eivätkä häiritse minua ollenkaan. Mutta jos joudun outoihin vuorovaikutus tilanteisiin romanien kanssa, niin todellakin olen varuillani. Jostain syystä tuntuu, että kun romani lähestyy jollain asialla, niin se tilanne on aina vähintäänkin erikoinen ja sekava.

Samassa talossa asuu porukkaa ympäri maailman, mutta vain romanien kanssa ollut outoja tilanteita. Onko se sitten sattumaa vai ei?
 

Ikuri

Jäsen
Olen tehnyt töitä raviurheilun saralla ja tutustunut sitä kautta romaneihin. Kokemukset ovat olleet valtaosin positiivisia, jota alleviivaan, mutta olen ollut myös läsnä, kun karujakin romanien suorittamia huojaamisia/huijaamisyrityksiä on tapahtunut.

Pari kesää sitten puutuin huvipuistossa romaniteinien tekemisiin, kun nämä pomppivat pomppulinnassa kengät jalassa siten, että pienemmät lapset olivat vaarassa. Olin teinien mielestä kusipäinen rasisti ja todella nopealla aikataululla vanhempia romanimiehiä oli paikalla puolustamassa kovaäänisesti teinien näkemystä. Tästä jäi itselle päällimmäisenä mieleen heidän voimakas yhteisöllisyytensä. Heistä yksikään ei ottanut yhtään perustelua käytökselleni mitenkään muuten huomioon kuin toteamalla puuttumiseni loukkaavan heitä ihmisinä - sanaa syrjintä ei käytetty.

Viime kesänä leirintäalueelle, jossa perheellämme on kausipaikka, saapui isäntävuoroni aikana romaniperhe. Vastaanotin heidät ja kaikki sujui alueella hyvin siihen asti, kunnes romaniperheen vanhemmat lähtivät asioilleen. Perheen nuorten käyttäytyminen muuttui sikamaiseksi. He eivät kunnioittaneet ketään ja pyrkivät rikkomaan mahdollisimman montaa sääntöä. Tuolta siis minusta tuntui. Kun romanivanhempien auto jälleen kaarsi alueelle, saapui rauha ja järjestys kuin napista painamalla. Nämä taatusti ovat niitä yksittäistapauksia, mutta onhan romaninuorten käyttäytymisestä havaittavissa raudanluja kunnioitus omaa perhettä kohtaan. Kun romaniperhe oli poistunut leirintäalueelta, minulle tultiin kertomaan, että alueen tyhjien tölkkien varasto oli tyhjennetty. Minulla ei ole todisteita, että panttitölkit olisivat romaneiden matkaan lähteneet, mutta näin kuitenkin uskon tapahtuneen. Uskoani tässä asiassa voi ja saa pitää rasistisena.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Onko kukaan muuten ikinä, koskaan, missään nähnyt, että kanttihousut parkkeeraavat autonsa kuten muutkin, vaikka joutuukin kävelemään parikymmentä metriä markettiin? En minäkään.
 
H

Hidas_ja_kankea

En tule koskaan esim. vuokraamaan asuntoa romaneille. Kävin vasta asuntoesittelyssä, jossa romaniperhe oli kahdessa kuukaudessa laittanut noin 5v. vanhan kohteen täysremonttiin. Omistaja oli remontoinut seinät, täyttänyt kolot ja maalannut useampaan kertaan. Parketit oli vaihtokunnossa ja välittäjän mukaan oli parempi jättää uusille omistajille, eipä tuo mitenkään isotöinen homma olisi ollut. Kuitenkin noin 50m2 osalta parketit olisi tullut vaihtaa. Omistajalle tuli kokonaisuutena suuri lasku vuokralaisista, joka ei kertaakaan mitään maksua suorittanut. Laski myös oletettu myyntihinta alaspäin, mitä priimakuntoisena kohteesta olisi voitu pyytää. Avarakatseisuus tuli tässä tapauksessa kalliiksi. Välittäjä kävi tyhjentämässä täynnä olevan postilaatikon, jossa oli yllättäen kasa karhukirjeitä

Huonoja vuokralaisia on kyllä myös kantiksissa, mutta väitän riskin menevän lähes nollaan pienellä valikoinnilla. Kolmekymmentä vuotta on mennyt ongelmitta itsellä vuokraajan ominaisuudessa.

Ainoa kokemani pahoinpitely tapahtui romanien toimesta, olin tapahtumahetkellä alle kymmenen vuotta ja sairaalareissu oli seurauksena. Tätä seuraavat vuosikymmenet ovat menneet ongelmitta, kiinnitän mahdollisimman vähän huomiota romaneihin ja vastavuoroisesti toisinpäin.

Että sellainen intersektuaalisessa mielessä oleva rasisti olen.
 

Nick Neim

Jäsen
Ei mitään niin pahaa, etteikö hyvääkin. Useamman kerran tästä on pitänyt kirjoitella, mutta koska ainakin muutama henkilö tietää henkilöllisyyteni, on se sitten aina jäänyt. Eipä tässä toisaalta kait mitään niiiin pahaa ole, etteikö tätä voisi julkikin kirjoittaa.

Tunnistan itseni täysin noista lauseista, joita @teppana tuolla aikaisemmin kirjoitteli. En varsinaisesti käyttäydy romaneita kohtaan eri tavalla, mutta tietyllä tapaa pää varoittaa olemaan valppaana ja hereillä. Ennakkoluuloista? Totta helvetissä. Kokemuspohjaista? Osittain kyllä. Enkä tiedä, tuleeko tuo tuosta omana elinaikanani koskaan muuttumaan, koska reaktio ei ole kuitenkaan tahallinen. Joka kerta se sieltä silti tulee.

Pieneltä paikkakunnalta olen kotoisin, jossa omassa nuoruudessa parikin eri romaniperhettä täällä asusteli. "Pahempi" perhe erilaisten hämmennyksien ja säätöjen jälkeen kävivät keikkaamassa muutaman paikallisen liikkeen ja muuttivat sen yön aikana pois. Toisetkin muuttivat kaikessa hiljaisuudessa pois, ja osa ainakin joihinkin mökkimurtoihin yhdisti. Tiedä sitten näistä. Aina oli kaikenlaista hämminkiä ja ongelmaa huoltoasemilla ja ruokakaupoissa. Asiaa ei varsinaisesti auttanut oman suvunkaan rasistiset ennakkoluulot kaikkea erilaista kohtaan, joista aina nuorempana kuuli. Osittainhan tuo ennakkoluuloisuus on varmaan aika monella jollain tavalla vanhemmilta/sukulaisilta opittuakin, jota jokunen huono kokemus sitten vain ruokkii ja vahvistaa.

Varsinainen tarina alkaa vasta tästä, kun pari vuotta sitten sain erilaisten sattumusten kautta nuoren mustalaisnaisen suoraksi alaisekseni. Aiemmin eräs nuorempi mustalaismies meidän firmassa saikutti muutaman viikon saikkuja, ja teki samalla pimeänä hommia jossain toisessa firmassa. Jäi toki lopulta tuosta kiinni. Ja joo, tekihän hän toki töitä mikä on jo positiivista sinänsä, mutta kyllähän tuollaiset kusetukset ja veivaukset tuppaavat jäämään mieleen. Ja rehellisesti sanottuna, kyllähän tietyllä tapaa ne ennakkoluulot siellä takaraivossa jyskyttivät tämän naisenkin kohdalla. En siitä missään nimessä ole ylpeä, sitä haluan painottaa, mutta kyllähän mielessä kävi, että mahtaako viihtyä täällä kauaa, ja minkälaisia temppuja tässä tulee nähtyä ja koettua.

Kaksi vuotta myöhemmin voin erittäin hyvällä omallatunnolla todeta, että onneksi tuli luotettua ja annettua kunnon mahdollisuus tuolle alaiselleni, vaikka silloin alkuun mielessä epäilyksiä olikin. Ihan kirkkaasti yksiä parhaimpia työntekijöitämme, joka on joustava, mukava ja kaiken lisäksi todella ahkera. Esimerkillinen "uuden polven" romani, joka haluaa olla osana yhteiskuntaa, joka haluaa kuulua muuhunkin kuin romaniyhteisöön. Erittäin pidetty tapaus meidän työporukassakin.

Ja juuri sellainen tapaus, joka osaltaan murtaa niitä ennakkoluuloja, vaikka sitten pienen pieni pala kerrallaan. Hitaasti, mutta toivottavasti varmasti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
@Kari Runk sun tekstissä tiivistyy hyvin juuri se pointti jota yritin itsekin ajaa mutta ilmaisit sen paljon selkeämmin; romaneita pidetään useasti epäluotettavina mutta se ei todellakaan tee jokaikisestä romanista samanlaista.

Pidänkö itseäni tyypillisenä suomalaisena? No en, ja siksi en aseta vastaavia ennakkoluuloja minkään muunkaan kansan edustajaa kohtaan. Jokainen ihminen on yksilö, muistakaa se.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun näitä videoita nyt paukahtelee ympäriinsä, niin tuli mieleen voisko niitä huonon % ryhmästä kuvata myös...

Kuvitelkaa se original kylpyläporukka nauhalla temppuineen. Suit you, sir.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kyllä niitä videoita tuosta %-ryhmästä löytyy, täysin julkiseen levitykseen harva noita laittaa, koska....
Youtube alustana poistaa nuo varsin tehokkaasti, joskus ei ole 10 min pidempään julkaisusta kun video on poistettu.
Noh, onhan noita muitakin alustoja. Vimeo jne. Eli jos materiaalia on laittaa levitykseen, se onnistunee muutenkin kuin tuubin kautta?
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Noh, onhan noita muitakin alustoja. Vimeo jne. Eli jos materiaalia on laittaa levitykseen, se onnistunee muutenkin kuin tuubin kautta?

Joo, mutta et sä voi nykypäivänä julkaista mitään negatiivista mistään vähemmistöryhmän edustajasta tai edustajista ilman, että sua syytetään suoraan rasistiksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jossain määrin minua tympii tämä tyhjä ja tekopyhä puhe romaneista. En todellakaan ole profiloitunut tällä palstalla rasistisena tai tasa-arvon vastaisena kirjoittajana. Eli ottakaa se konteksti huomioon lukiessanne seuraavaa. Minä en usko sekuntiakaan ihmiseen joka kritisoi muiden ennakkoasenteita romaneja kohtaan. Uskon että lähes poikkeuksetta jokaisella on samat ennakkoasenteet. Se ei tarkoita että romaneja kohtelisi eri tavoin kuin muita ihmisiä. Minä pyrin antamaan jokaiselle ihmiselle kohtaamisessa saman arvon. Mutta samalla tiedostan että lähes kategorisesti koen epäluottamusta romaneja kohtaan. Tämä johtuu omista kokemuksistani, jotka luvalla sanoen eivät ole edes samassa universumissa muiden kohtaamieni ihmisryhmien kanssa.
"Koska te kaikki muutkin olette kuitenkin yhtä ennakkoluuloisia kuin minäkin niin minua ei voi pitää pahana" on vähän heikko puolustus. Jos joku sanoo ettei luota somaleihin tai arabeihin, koska ovat kuitenkin valehtelijoita ja varkaita niin näetkö sen rasismina? Tai jos sanoo suhtautuvansa eri tavalla joukkoon venäläisiä kuin joukkoon suomalaisia.
 

teppana

Jäsen
"Koska te kaikki muutkin olette kuitenkin yhtä ennakkoluuloisia kuin minäkin niin minua ei voi pitää pahana" on vähän heikko puolustus. Jos joku sanoo ettei luota somaleihin tai arabeihin, koska ovat kuitenkin valehtelijoita ja varkaita niin näetkö sen rasismina? Tai jos sanoo suhtautuvansa eri tavalla joukkoon venäläisiä kuin joukkoon suomalaisia.

On se heikko eikä oikeastaan edes puolustus. Mutta lienee melkolailla totta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen varmaan jo ennenkin kirjoittanut tästä tähän ketjuun, mutta jos olen myymässä jotain ja minuun ottaa yhteyttä Feija Lindemann, niin keksin kyllä vähintään jonkun tekosyyn ettei vaan pidä hänen kanssaan olla enempää tekemisissä.
Harmittaa tämä oma toimintamalli itseänikin.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Oli kyllä kieltämättä huvittavaa lukea elämänkoululaisten kommentteja Facebookissa, kun he puolustavat romaneja.

"kyllä ne osaa valkolaisetkin, oikeastaan paljon enemmänkin. on se helpompaa haukkua vähemmistöä ja leimata. täällä huutelee enimmäkseen he jotka eivät koskaan ole tunteneet yhtäkään romania eikä heillä siis ole kokemusta siitä että heistäkin suuri osa on mukavia ja käyttäytyvät hyvin."

" Mut ajatella miten tämä voi olla mahdollista että kun romani tekee jonkun virheen nii se koskee kaikki ni entä jos joku valtaväestöstä niin se on ykisttäisi tapaus"

Minä itse pääsen henkilökohtaisesti huomattavasti helpommalla, jos en asioi romanien kanssa ellei ole ihan pakko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös