Uskallan kokemuksesta heittää esimerkin. Mikäli työssäni törmään tilanteeseen, jossa henkilöt toimivat selvästi vastoin ohjeistuksia, jätetään kertomatta missä, niin jos kerron sen valtaväestölle, niin ainakin 90% heistä pahoittelee ja ymmärtää sen ja noudattaa kehoitusta, sama tapahtuu lähes samoilla todennäköisyyksillä muidenkin etnisten vähemmistöjen kohdalla. Jos taas kerron samasta tilanteesta aivan samalla kaavalla romaaneille, niin 90% alkaa väitellä vastaan, yleensä nostetaan esille rasistikortti jne. Tämä on totista totta ja tapahtuu vähintään näillä prosenteilla. Kertoo hyvin paljon romaaniväestön asenteesta ja sanoisinko myös ennakkoluuloista, vaikka täällä joku on kehunut muutoksen tapahtuvan nuorissa romaaneissa, niin siellä tilanne on mielestäni jopa pahempi.
Miettikääpä sitä, että omistaisitte paritalosta toisen puoliskon ja toiseen olisi muuttamassa romaanisuku, kuinka arvioisitte oman asuntonne arvolle käyvän? Sitä ei saisi myydyksi, kuin tälle suvulle edulliseen hintaan tämän jälkeen. On tietysti kyse ennakkoluuloistakin, mutta joku sanoi hyvin, että Siperia on opettanut, niin myös itseäni. Silti työssäni yritän kohdella romaaneja aivan samoin, kuin valtaväestöä, kuten tietysti pitääkin, usein vain tulee myös ongelmia, ei päivittäin, mutta riittävän usein.
Olen myös itse yksi niistä, joka on joutunut puolustamaan omaisuutta romaaniryhmää vastaan yksin. Hävisin sen taistelun, mutta lohduttauduin sillä, että vielä kahden kanssa olin tilanteessa herrana, mutta vastustajan lisävoimat takaapäin pääsivät yllättämään ja seuraava muistikuva olikin, kun lensin ikkunan läpi kaidetta vasten. Siltikään en tuomitse jokaista ryhmän edustajaa, vaikka tätä porukkaa etsinkin kosto mielessä pitkin kyseistä aluetta Helsingissä parin päivän ajan, nuorempana valitettavasti se kosto oli ensimmäinen ajatus. Mutta siis se kuuluisa Siperia on opettanut, parhaiten pärjäät heidän kanssaan, kun käyttäydyt neutraalisti, mutta varaudut kaikkeen, älä ainakaan luota yhtään ja ole sinisilmäinen.