Tämä romaniasia on kovin hankala nykyisen suvaitsevaisuusajattelun näkökulmasta. Tavallaan on hyvä, että heitä ei samalla tavalla haukuttaisi, pilkattaisi ja eristettäisi muusta yhteiskunnasta kuin on varmasti vuosien saatossa tehty. Tilanne on vaan valitettavasti se, että käytännössä jokainen, joka on työskennellyt esim. päivittäistavarakaupan alalla, on törmännyt siihen, että romanit varastavat kovin usein. Itse olin aikoinaan kuusi vuotta kaupassa töissä ja silloin silmäni kyllä avautuivat tämän asian suhteen. Käytännössä aina, kun romaniseurue tuli kauppaan, tuli jotain hässäkkää. Ja usein soiteltiin poliiseja paikalle. Eräs poliisimies sanoi, että hän on nähnyt, kuinka romaninaisen hameen alla oli 84 puolen litran siideritölkkiä. En tiedä liioitteliko vai ei, mutta samankaltaisia tarinoita on kuultu vuosien varrella vaikka kuinka ja paljon.
Olen myös taipuvainen uskomaan, että romanilasten koulutus on ainoa tapa saada heitä edes jotenkin integroitumaan valtaväestöön. Minulla meni todellakin aivan totaalisesti hermot, kun näin, että ihan oikeasti tästä Tammiston Teboil-kauppiaan päivityksestä on tehty rikosilmoitus. Sympatiat vahvasti kauppiaan puolella. Ongelma on todellinen kaupan alalla ja sitä ei nykyisen kaikkea ymmärtävä suvaitsevainen ilmapiiri ja somen totuuskomissio muuksi muuta. Toisaalta, voin kuvitella, kuinka hankalaa romanikulttuurista on irrottautua. Ihan varmasti siihen irrottautumiseen liittyy isoa väkivallan uhkaa ym. aivan hirveää. Kuten sanoin, tosi vaikea asia kokonaisuudessaan.