Arabialla oli kyllä jotain tuotantoa (keramiikka, WC-pöntöt) Raaseporissa (Tammisaari-Karjaa), samoin kai Fiskarssilla vielä 90-luvulle asti. Eipä tuo nurkkakuntaisuus toki rannikkoseutujen yksinoikeus ole, samanlaista meininki on useilla pikku paikkakunnilla, kyllä sinne ulkopuolelta on usein vaikea tulla töihin tai yrittämään. Onneksi tämä on ollut vähenemään päin oleva suuntaus, kun päättäjät ovat nuorentuneet.
Okei, ehkä niillä on ollutkin, mutta IDO:n wc-pönttötehdas on ainakin Tammisaaressa. Fiskarsista
en tiedä onko ne tehneet sellaisiakin tuotteita siellä kun se niiden valikoima on melko laaja.
Onhan sitä nurkkakuntaisuutta tietysti ollut kaikkialla, mutta onneksi se alkaa olla vanha juttu,
tuolla se ainakin korostui. Toisaalta se alue on todella riippuvainen kesämökkiläisistä ja matkailusta
joten siinä on pakko olla vähän avarakatseisempi.
Itse muistan että siellä katsottiin välillä nenänvartta pitkin myös pk-seudulta tulevia,
siitä on tosin jo aikaa kun viimeksi olen liikkunut niilä nurkilla.
Sekopäisintä mitä muistan kuulleeni oli sellainen juttu, että kouluaikoina olin
mukana oppilaskuntatoiminnassa, ja osallistuin seminaariin jossa oli porukkaa
ympäri ruotsinkielistä suomea. Siellä oli eräs heppu Tammisaaresta joka selosti miten
hän aikoo perustaa Suomenruotsalaisen kansallissosialistipuolueen hyökkäämään
suomenkielisiä vastaan, hoh hoijaa :)
Sama kaveri ylpeili kertomalla miten hän oli rähjännyt sikäläisessä postikonttorissa siitä että
postileima oli Tammisaari-Ekenäs, eikä päin vastoin, on joillain ongelmat :)