En tahdo aiheuttaa kenessäkään närää tällä, olen kyllä jonne pahimmasta päästä, mutta kun kuulin Bryantin kuolemasta, minulla ei ollut aavistustakaan kenestä puhuttiin. Nimi Kobe Bryant ei sanonut minulle oikeastaan mitään: kuulosti kyllä hieman tutulta, muttei sanonut silti mitään.
Ei tuosta kannata huonoa omaatuntoa kokea, ja vielä vähemmän muiden pahoittaa mieltään, etenkin kun kirjoitit muuten hyvin asiallisen ja fiksun kirjoituksen. Ihmisellä on kuitenkin rajallinen kapasiteetti seurata ympäröivää maailmaa, ja ne asiat, jotka eivät ole itselle tärkeitä, sisältävät väkisinkin aukkoja. Tämä koskee niin kaltaisiasi "jonneja" kuin kaltaisiani keski-ikäisiä setiä.
Minulle kävi samalla tavalla Aviciin kuoleman kanssa. Kerroin rehellisesti kyseessä olleen minulle täysin tuntemattoman nimen, ja korostin tuolloin, että kyse ei ole vähättelystä, vaan ainoastaan omasta tietämättömyydestäni. Minä kun en ole kuunnellut radiota oikeastaan yhtään kahteenkymmeneen vuoteen, ja oma musiikkimakuni oli täysin toisenlainen. Muuten kirjoitin mielestäni asiallisesti. Mutta kyllä tuokin riitti siihen, että joku pahoitti mielensä.
Kaipa tuo mielensäpahoittaminen juontaa juurensa Helsingin Sanomien Nyt-liitteen ikivanhaan ja väsyneeseen vitsiin, jossa ns. turhia julkkiksia vähäteltiin "ja enää pitäisi tietää, kuka on..."-fraasilla. Tuolta tuo levisi keskustelupalstoille nimenomaan lyömäaseeksi esim. vastustajan tähtipelaajaa kohtaan. Tämän vuoksi joillain kai saattaisi tulla alitajuinen reaktio siitä, että kyse on samasta provoilusta, ja siksi näitä melensäpahoittajia kohtaa näissä tilanteissa.
Mitä Bryantiin tulee, niin tuttu nimi minulle, vaikka en koripalloa seuraakaan. Mutta en minäkään hänen urastaan olisi mitään osannut sanoa. Tiesin kuitenkin merkittäväksi kaveriksi. Hiljaiseksi vetää, kun kyseessä oli vain pari vuotta minua vanhempi kaveri. Ja perheessä oli useampi lapsikin. Myöskään muita onnettomuudessa kuolleita unohtamatta...
edit: perkeleen puhelin ja rajallinen kieliopin ymmärrys
edit2: näemmä yksi perheen lapsista oli mukana. Tekee uutisen vielä yhden pykälän surullisemmaksi.