Ihan sama. Tarkoitus oli vain osoittaa, että myös jääkiekkojoukkue voi yrityksenä kikkailla tilinpäätöksen kanssa. Myös Kauppalehti on selvittänyt vajaa vuosi sitten, miten monet liigaseurat nostavat tilinpäätöksissä lukuja keinotekoisesti.
Linkki juttuun.
Mitä muuten tulee vertailuihin eri liigaseurojen välillä, eri seuroille antaa ihan eri lähtökohdat, jos toisilla on taustalla jokin yritys, omistaja tai muu hyvä henki, joka voi tarvittaessa kuitata tappioita pois.
Koita noita nyt sitten vertailla.
Ja jos itse tuote ei ole kunnossa, aika velhoja saa kritisoimasi markkinointi- ja myyntiporukka olla, jotta saavat vuodesta toiseen tuotteen myytyä asiakkaille. Mielestäni Kerho on onnistunut tässä varsin hyvin, sillä mitään katastrofaalisia notkahduksia ei ole viime vuosina ollut, vaikka menestystä onkin tullut vain hetkittäin. Jos seura esim. epäonnistuu pelaajahankinnoissaan tai valmentavalinnoissaan pahasti, turha siitä johtuvia tappioita on suuressa määrin markkinoinnin ja myynnin piikkiin kaataa.
Ja kevennyksenä sopii todeta, että kyllä Lehtosen ja Keräsen myynti viime kauden lopulla oli kyllä sen luojan näyttö myyntiosaamisesta, että oksat pois.
Joo enhän mä omaa kuin koulutuksen ja useamman vuoden kokemuksen tilitoimistohommista (nimike oli ihan kirjanpitäjä), en siis tiedä mistään mitään, on se hyvä että täällä on oikein asiantuntija paikalla meitä opastamassa.
Se, millaisen koulutuksen ja aseman organisaatiossa joku omaa, ei valitettavasti takaa, että hän myös osaa työnsä. Itse työskentelen julkishallinnon puolella. Suuret EU-hankkeemme tarkastaa aina ulkopuolinen tilintarkastaja. Edellisen tilintarkastajan aikana raportit menivät järjestäen ilman huomautuksia läpi EU:lle. Sitten tuli pakollinen kilpailutus, jonka jälkeen uuden tilintarkastajan raporttien kanssa on jatkuvasti ongelmia. Syynä ei ole oma kirjanpitomme, joka on asiallisessa kunnossa, vaan tilintarkastajan kykenemättömyys tuottaa EU:n vaatimukset täyttäviä raportteja. Sekä vanha että uusi tilintarkastaja on suuri tilintarkastusyhteisö, eli sekään ei takaa laatua.
Mutta jos ja kun olet niin kova markkinoinin ja myynnin asiantuntija, mikset nyt ihmeessä myy itseäsi Kerhon toimistolle konsulttina, jotta saataisiin asiat kuntoon? Silläkin aikaa, mitä käytät täällä mesoamiseen, voisi saada paljon aikaan.