Rinkelinmäki ja HPK:n palvelut

  • 1 365 124
  • 6 897

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Täytyy käydä kaikki viestit vielä paremmin ja ajan kanssa läpi, mutta eikös Tuulolan NHL-sopimuksesta tulevat korvaukset näkyneet jo viime kauden tuloksessa?

Ilman tuota olisi meidänkin tulos näyttänyt hieman rumemmalta.
Itse ollut siinä käsityksessä, että vuoden viiveellä näkyvät, mutta voin olla väärässäkin.
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Ja nyt sitten jo talousasiantuntija tulee kertomaan miten tulosta voi kikkailla. Joo, minun osaltani saa olla tämä kikkailu tässä. Onnea yritykselle osakeyhtiön tuloksen kikkailussa.

Helposti, esim. siirtämällä/kohdistaa kuluja tai tuloja yli tilikausien tai esim. poistoja venyttää pidemmälle kuin on normaalisti tarkoitus. Tämä tietenkin tasoittuu aina seuraavilla tilikausilla. Mutta jos haluaa yhdelle vuodelle ns. hyvän tuloksen, se onnistuu juuri noilla keinoilla. Kaivan noi Ilves-fanien spekulaatiot tuosta kikkailusta kunhan pääsen taas koneen ääreen, mutta muistaakseni liittyi juuri siihen, että haluttiin osakeannin alla positiivinen tulos.

EDIT
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Helposti, esim. siirtämällä/kohdistaa kuluja tai tuloja yli tilikausien tai esim. poistoja venyttää pidemmälle kuin on normaalisti tarkoitus. Tämä tietenkin tasoittuu aina seuraavilla tilikausilla. Mutta jos haluaa yhdelle vuodelle ns. hyvän tuloksen, se onnistuu juuri noilla keinoilla. Kaivan noi Ilves-fanien spekulaatiot tuosta kikkailusta kunhan pääsen taas koneen ääreen, mutta muistaakseni liittyi juuri siihen, että haluttiin osakeannin alla positiivinen tulos.

EDIT
Joo, etsi ihmeessä, minäkin haluan kuulla millaisia keinoja siellä on muka käytetty. Poistoja ei voi venyttää, eikä muitakaan keinoja oikeasti ole, mutta hyvä yritys. Jään innolla odottamaan.

edit. kysäseppä vielä teidän firman tilintarkastajalta, tai tilitoimistosta ihan piruuttasi, että milläs sitä firman tulosta kikkaillaankaan ylös. Jään, melkein, henkeäpidätellen odottelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Kaivan noi Ilves-fanien spekulaatiot tuosta kikkailusta kunhan pääsen taas koneen ääreen, mutta muistaakseni liittyi juuri siihen, että haluttiin osakeannin alla positiivinen tulos.

Spekulaatiot eivät oikein kiinnosta, joten jaksaisiko @Kunto kertoa, että millä ihmeen taikatempuilla Ilves teki edellisellä tilikaudella plussamerkkisen tuloksen? Sieltä varmaan löytyy tarkempaa tietoa. Lainatun nimimerkin mielestä siellä on kikkailtu yhtä sun toista, että saatiin uudelle porukalle "hyvältä näyttävä alku".
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Joo, etsi ihmeessä, minäkin haluan kuulla millaisia keinoja siellä on muka käytetty. Poistoja ei voi venyttää, eikä muitakaan keinoja oikeasti ole, mutta hyvä yritys. Jään innolla odottamaan.

edit. kysäseppä vielä teidän firman tilintarkastajalta, tai tilitoimistosta ihan piruuttasi, että milläs sitä firman tulosta kikkaillaankaan ylös. Jään, melkein, henkeäpidätellen odottelemaan.

Luuletko tosiaan etten olisi itse näin tehnyt tai että minulta ei olisi tätä asiaa pyydetty laskuttajan puolelta? Tilintarkastajaa kiinnostaa ainoastaan mikä on tositteen päivämäärä. Ja yritys itse määrittelee poistojen ajan. Tilintarkastaja ainoastaan puuttuu jos ne on "överisti" käytännön ohi.

Ja mieti kuka maksaa sen tilintarkastajan palkkion...
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Itse en ole tilintarkastusten asiantuntija, mutta kyllä tulokseen voidaan vaikuttaa eri tavoin, esimerkiksi alaskirjauksen kautta. Ks. Wikipedia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Luuletko tosiaan etten olisi itse näin tehnyt tai että minulta ei olisi tätä asiaa pyydetty laskuttajan puolelta? Tilintarkastajaa kiinnostaa ainoastaan mikä on tositteen päivämäärä. Ja yritys itse määrittelee poistojen ajan. Tilintarkastaja ainoastaan puuttuu jos ne on "överisti" käytännön ohi.

Ja mieti kuka maksaa sen tilintarkastajan palkkion...
No et taatusti ole tehnyt ja sun tilintarkastajasi ei olisi hommassaan jos olisit. Poistot tehdään suunnitelman mukaan ja siitä ei poiketa, toki laskujasi voit viivyttää maksamasta, mutta ne näkyy sitten veloissa jne. Täällä taas amatöörit kertoilee miten voi muka tehdä sitä ja tätä.

Ilvekselläkin varmaan koko viime vuoden kaikki makkarat maksamatta, että pääsee maksaan isommat verot, jotta näkyy plussaa.
Itse en ole tilintarkastusten asiantuntija, mutta kyllä tulokseen voidaan vaikuttaa eri tavoin, esimerkiksi alaskirjauksen kautta. Ks. Wikipedia.
Niin alaskirjauksilla voidaan pienentää tulosta, mutta sitä ennen ne on pitänyt kirjata sinne firmaan sisään aiemmin. Ei vaan ihan toimi jääkiekossa, kun ei ilveksellä ole mitään merkittäviä poistoja, tai yleensäkkään omistuksia. Joku iso UPM mikä omistaa tehtaita ja paperikoneita jne. niin noi nyt voikin jotain eriään uudelleenarvottaa, varsinkin jos on arvopapereita firmalla, ulkomaista valuuttaa jne niin niiden kohdalla noita harrastellaankin. Sitten niistä pitää tehdä kaikki liitepaperit ja kertoa selvästi miksi on tehty ja mitä on tehty. Sitten jokainen voi lukea siitä liitteestä mihin se uudelleenarvotus liittyy ja miksi. Osakkeenomistajat sitten taputtelee käsiään yhteen, jos taputtelee.
Viiden sekunnin haulla löytyi Ilveksen kikkailusta tämä Jatkoajan uutinen.
Väärä vuosi.

Voitoista maksetaan veroa, ei Ilveksen paljoa kannattaisi voittoja näyttää, kun verot vaan kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
No et taatusti ole tehnyt ja sun tilintarkastajasi ei olisi hommassaan jos olisit. Poistot tehdään suunnitelman mukaan ja siitä ei poiketa, toki laskujasi voit viivyttää maksamasta, mutta ne näkyy sitten veloissa jne. Täällä taas amatöörit kertoilee miten voi muka tehdä sitä ja tätä.

Ilvekselläkin varmaan koko viime vuoden kaikki makkarat maksamatta, että pääsee maksaan isommat verot, jotta näkyy plussaa.

Hahahahaha.... Varmaan turha jatkaa keskustelua sellaisen kanssa, jolta puuttuu ihan perustieto näistä asioista. Eli tosissaan väität ettei esim. Kerhossa tai Ilveksessä ole tarkkaan mietitetty, mille tilikaudelle kannattaa tietyt NHL-korvaukset kirjata? Ja tuossa sinun kommentissa laskujen maksamisen viivyttämisestä paistaa tietämättömyytesi. Kerron sinulle uuden tiedon, että viisastut. Sillä ei ole kirjanpidon kannalta mitään merkitystä, milloin se lasku varsinaisesti maksetaan, vaan mille päivämäärälle se lasku on kirjattu.

Poistot tehdään toki suunnitelman mukaan, mutta mikään ei suoraa määrittele kuinka pitkälle ajalle poistot tehdään. On ihan eri asia poistaa investointi esim. kolmessa vuodessa kuin 15 vuodessa. Tuollakin on oma positiivinen vaikutuksensa tulokseen, mitä pidemmäksi ajaksi poistot tehdään.

Plääh.... antaa olla, tämä on kiekkopalsta eikä talouspalsta.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Voisiko joku perustaa HPK:n toimistoasioille (tai osakeyhtiön operatiivisen toiminnan seurannalle) oman ketjun? Siellä voisi pohtia ja spekuloida talousasioita sekä toivoa jotain selvyyttä siihen, mitkä ovat esim. asiakkuuspäällikön (ent. markkinointipäällikkö) ja myyntipäällikön sekä pelaajakoordinaattorin ja urheilujohtajan keskinäiset työnkuvat, ja miksei toimisto-organisaatioon kuulu edelleenkään yhtään varsinaista myyjää.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hahahahaha.... Varmaan turha jatkaa keskustelua sellaisen kanssa, jolta puuttuu ihan perustieto näistä asioista. Eli tosissaan väität ettei esim. Kerhossa tai Ilveksessä ole tarkkaan mietitetty, mille tilikaudelle kannattaa tietyt NHL-korvaukset kirjata? Ja tuossa sinun kommentissa laskujen maksamisen viivyttämisestä paistaa tietämättömyytesi. Kerron sinulle uuden tiedon, että viisastut. Sillä ei ole kirjanpidon kannalta mitään merkitystä, milloin se lasku varsinaisesti maksetaan, vaan mille päivämäärälle se lasku on kirjattu.

Poistot tehdään toki suunnitelman mukaan, mutta mikään ei suoraa määrittele kuinka pitkälle ajalle poistot tehdään. On ihan eri asia poistaa investointi esim. kolmessa vuodessa kuin 15 vuodessa. Tuollakin on oma positiivinen vaikutuksensa tulokseen, mitä pidemmäksi ajaksi poistot tehdään.

Plääh.... antaa olla, tämä on kiekkopalsta eikä talouspalsta.
Joo enhän mä omaa kuin koulutuksen ja useamman vuoden kokemuksen tilitoimistohommista (nimike oli ihan kirjanpitäjä), en siis tiedä mistään mitään, on se hyvä että täällä on oikein asiantuntija paikalla meitä opastamassa.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Väärä vuosi.

Ihan sama. Tarkoitus oli vain osoittaa, että myös jääkiekkojoukkue voi yrityksenä kikkailla tilinpäätöksen kanssa. Myös Kauppalehti on selvittänyt vajaa vuosi sitten, miten monet liigaseurat nostavat tilinpäätöksissä lukuja keinotekoisesti. Linkki juttuun.

Mitä muuten tulee vertailuihin eri liigaseurojen välillä, eri seuroille antaa ihan eri lähtökohdat, jos toisilla on taustalla jokin yritys, omistaja tai muu hyvä henki, joka voi tarvittaessa kuitata tappioita pois.

Koita noita nyt sitten vertailla.

Ja jos itse tuote ei ole kunnossa, aika velhoja saa kritisoimasi markkinointi- ja myyntiporukka olla, jotta saavat vuodesta toiseen tuotteen myytyä asiakkaille. Mielestäni Kerho on onnistunut tässä varsin hyvin, sillä mitään katastrofaalisia notkahduksia ei ole viime vuosina ollut, vaikka menestystä onkin tullut vain hetkittäin. Jos seura esim. epäonnistuu pelaajahankinnoissaan tai valmentavalinnoissaan pahasti, turha siitä johtuvia tappioita on suuressa määrin markkinoinnin ja myynnin piikkiin kaataa.

Ja kevennyksenä sopii todeta, että kyllä Lehtosen ja Keräsen myynti viime kauden lopulla oli kyllä sen luojan näyttö myyntiosaamisesta, että oksat pois.

Joo enhän mä omaa kuin koulutuksen ja useamman vuoden kokemuksen tilitoimistohommista (nimike oli ihan kirjanpitäjä), en siis tiedä mistään mitään, on se hyvä että täällä on oikein asiantuntija paikalla meitä opastamassa.

Se, millaisen koulutuksen ja aseman organisaatiossa joku omaa, ei valitettavasti takaa, että hän myös osaa työnsä. Itse työskentelen julkishallinnon puolella. Suuret EU-hankkeemme tarkastaa aina ulkopuolinen tilintarkastaja. Edellisen tilintarkastajan aikana raportit menivät järjestäen ilman huomautuksia läpi EU:lle. Sitten tuli pakollinen kilpailutus, jonka jälkeen uuden tilintarkastajan raporttien kanssa on jatkuvasti ongelmia. Syynä ei ole oma kirjanpitomme, joka on asiallisessa kunnossa, vaan tilintarkastajan kykenemättömyys tuottaa EU:n vaatimukset täyttäviä raportteja. Sekä vanha että uusi tilintarkastaja on suuri tilintarkastusyhteisö, eli sekään ei takaa laatua.

Mutta jos ja kun olet niin kova markkinoinin ja myynnin asiantuntija, mikset nyt ihmeessä myy itseäsi Kerhon toimistolle konsulttina, jotta saataisiin asiat kuntoon? Silläkin aikaa, mitä käytät täällä mesoamiseen, voisi saada paljon aikaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihan sama. Tarkoitus oli vain osoittaa, että myös jääkiekkojoukkue voi yrityksenä kikkailla tilinpäätöksen kanssa. Myös Kauppalehti on selvittänyt vajaa vuosi sitten, miten monet liigaseurat nostavat tilinpäätöksissä lukuja keinotekoisesti. Linkki juttuun.

Mitä muuten tulee vertailuihin eri liigaseurojen välillä, eri seuroille antaa ihan eri lähtökohdat, jos toisilla on taustalla jokin yritys, omistaja tai muu hyvä henki, joka voi tarvittaessa kuitata tappioita pois.

Koita noita nyt sitten vertailla.
Niin Ilves ei tuossa voinut kikkailla. ääh mulla oli linkkikin, mutta en jaksanut laittaa.
"Kirjanpidossa anteeksi saatu velka, myös ostovelka, esitetään satunnaisiin tuottoihin sisältyvänä eränä. Näin velan anteeksisaaminen ei paranna yrityksen liikevoittoa eikä siten vääristä tuloslaskelman yrityksen varsinaisen toiminnan kannattavuudesta ja edellytyksistä antavaa kuvaa (ks. KILA 1992/1199). Satunnaiset tuotot ja kulut tulee eritellä tilinpäätöksessä liitetietoina. Näin velan anteeksisaaminen ei myöskään voi tapahtua tilinpäätöksen lukijoilta salassa (ks. KPA 2:3.1 § kohta 2)."

Ymmärrätkö? Myös kauppalehden juttu on hämäävä jos et ymmärrä tuloslaskelman ja taseen eroa. Noi jotka on kikkailleen eivät ole muuttaneet tuloksiaan mihinkään vaan pitäneet pitkissä tappioputkissa päänsä pinnalla tuolla liigalisenssillä ja sen arvolla, mitkä on nostaneet pääoman määrää. Täysin eri asia kuin tulokseen vaikuttaminen. Katsos kun jos oma pääoma menee negatiiviseksi, niin sillä on aika paljon vaikutuksia osakeyhtiöön.
Ja jos itse tuote ei ole kunnossa, aika velhoja saa kritisoimasi markkinointi- ja myyntiporukka olla, jotta saavat vuodesta toiseen tuotteen myytyä asiakkaille. Mielestäni Kerho on onnistunut tässä varsin hyvin, sillä mitään katastrofaalisia notkahduksia ei ole viime vuosina ollut, vaikka menestystä onkin tullut vain hetkittäin. Jos seura esim. epäonnistuu pelaajahankinnoissaan tai valmentavalinnoissaan pahasti, turha siitä johtuvia tappioita on suuressa määrin markkinoinnin ja myynnin piikkiin kaataa.

Ja kevennyksenä sopii todeta, että kyllä Lehtosen ja Keräsen myynti viime kauden lopulla oli kyllä sen luojan näyttö myyntiosaamisesta, että oksat pois.
Siis sä meinaat että siellä toimistolla tytöt soittelee että ottasitteko Keräsen? Hauskaa läppää.

Se, millaisen koulutuksen ja aseman organisaatiossa joku omaa, ei valitettavasti takaa, että hän myös osaa työnsä. Itse työskentelen julkishallinnon puolella. Suuret EU-hankkeemme tarkastaa aina ulkopuolinen tilintarkastaja. Edellisen tilintarkastajan aikana raportit menivät järjestäen ilman huomautuksia läpi EU:lle. Sitten tuli pakollinen kilpailutus, jonka jälkeen uuden tilintarkastajan raporttien kanssa on jatkuvasti ongelmia. Syynä ei ole oma kirjanpitomme, joka on asiallisessa kunnossa, vaan tilintarkastajan kykenemättömyys tuottaa EU:n vaatimukset täyttäviä raportteja. Sekä vanha että uusi tilintarkastaja on suuri tilintarkastusyhteisö, eli sekään ei takaa laatua.

Mutta jos ja kun olet niin kova markkinoinin ja myynnin asiantuntija, mikset nyt ihmeessä myy itseäsi Kerhon toimistolle konsulttina, jotta saataisiin asiat kuntoon? Silläkin aikaa, mitä käytät täällä mesoamiseen, voisi saada paljon aikaan.
No se on hyvä että sinä osaat arvostella mun ammattitaitoa perustuen, ei yhtään mihinkään. Samaten kun tämä yksi asiantuntija osaa kertoa miten hän voi kikkailla tilinpäätöksien kanssa. Tässä nyt on ihan perus "never argue with noobs, they just drag you down to their level and beat you with experience" tapaus kyseessä. Minä olen puhunut Ilveksestä ja yks täällä selittää 15v poistoista ja miten voi viivästyttää laskujen maksua. Joo Ilveksellä onkin hirveästi poistoja tehtävänä, se ostelee ihan kauheasti tavaraa ja palkat on kyllä maksanut ajallaan. Yritä nyt siinä sitten selittää asiaa kun tullaan vetämään jotain esimerkkejä jostain ihan muualta tai just jostain kauppalehden pääoman määrä jutuista, kun puhutaan yrityksen voitoista.

Enkä minä väitä olevani mikään myynnin ja markkinoinnin asiantuntija, kohtuu paljon siitä tiedän ja hyllyt täys kirjallisuutta, mutta en ole asiantuntijaa nähnytkään.
 
Viimeksi muokattu:

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Siis sä meinaat että siellä toimistolla tytöt soittelee että ottasitteko Keräsen? Hauskaa läppää.

Minä en puhunut mistään toimistolla olevista tytöistä. Onko siellä tyttöjä soittelemassa? Mukava kuitenkin, että pidit läppää hauskana.

No se on hyvä että sinä osaat arvostella mun ammattitaitoa perustuen, ei yhtään mihinkään.

(...)

Enkä minä väitä olevani mikään myynnin ja markkinoinnin asiantuntija, kohtuu paljon siitä tiedän ja hyllyt täys kirjallisuutta, mutta en ole asiantuntijaa nähnytkään.

Kirjanpitäjänä en ole sinua arvostellut. Pyydän anteeksi, että erehdyin pitämään sinua myynnin ja markkinoinnin asiantuntijana. Kirjoitit niin vahvoilla painotuksilla, että minulle syntyi aivan väärä mielikuva.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä en puhunut mistään toimistolla olevista tytöistä. Onko siellä tyttöjä soittelemassa? Mukava kuitenkin, että pidit läppää hauskana.

Kirjanpitäjänä en ole sinua arvostellut. Pyydän anteeksi, että erehdyin pitämään sinua myynnin ja markkinoinnin asiantuntijana. Kirjoitit niin vahvoilla painotuksilla, että minulle syntyi aivan väärä mielikuva.
No minä vastasin sinun leikkiisi leikillä, Savolaisen Katihan on markkinointi ja viestintäkoordinaattorina tuolla, samoin palvelusihteeri on nainen. Luulisi niiden nyt jotain soittelevan. Sinun mielikuvasi vain tuotteesta on eri kuin mikä sen mielletään yleisesti urheilumarkkinoinnissa olevan. Se tuote on itseasiassa tapahtuma, ei se joukkue. Tuo joukkueen myyminen on mennyttä aikaa. Tottakai sillä pelillisellä tuloksella jne. on väliä, mutta ei sinne hallille enää lähdetä vain sen takia. Kuten sanoin niin olen linkittänyt tänne paljonkin juttuja juuri noihin asioihin liittyen. Lisää löytyy paljon googlella ihan vaan hakemalla urheilumarkkinointi sanaa. Mitä heikommin siellä kentällä menee, niin sitä enemmän se vaatii organisaatiolta. Mitä ammattimaisemmin ja paremmin ne hommat siellä on hoidettu, niin sitä vähemmän sillä urheilullisella menestyksellä on vaikutusta tulokseen.

Minä haluaisin laittaa tähän Kärpät esimerkiksi, ne teki 100 000€ tappiota Suikkasen aikana, jos katsoo sitä pelaajarumbaa niin ymmärtää että miten vahvaa se touhu on siellä taustalla. Toinen erittäin hyvä esimerkki on IFK. Ei sekään ollut vuosiin ihan terävässä kärjessä, mutta kun on vahvaa tekemistä taustalla, niin silloin voi huononakin kautena tehdä tulosta. Toki noi molemmat on isoilta talousaleuilta jne. mutta se ei poista sitä mikä merkitys on hyvällä johtamisella. Mitä pienempi seura niin sitä paremmin ne on tehtävä ja sitä enemmän on yritettävä ja kiviä käännettävä.

Mitä tulee myyntiin ja markkinointiin, niin tuo kauniimpi osapuoli on meidän perheen markkinoija, lukenut, tutkinnon suorittanut ja ollut hommissa urheilumarkkinoinnissa. Että uskallan väittää nyt jotain kuitenkin tietäväni, paljon ollaan yhdessä noita hommia tehty, kun itse olen urheillut ja tunnen sen toisen puolen sieltä, hän taas sen teoriapuolen. Eikä toi nyt ihan paskasti mennyt lukujenkaan valossa.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Sinun mielikuvasi vain tuotteesta on eri kuin mikä sen mielletään yleisesti urheilumarkkinoinnissa olevan. Se tuote on itseasiassa tapahtuma, ei se joukkue. Tuo joukkueen myyminen on mennyttä aikaa. Tottakai sillä pelillisellä tuloksella jne. on väliä, mutta ei sinne hallille enää lähdetä vain sen takia. Kuten sanoin niin olen linkittänyt tänne paljonkin juttuja juuri noihin asioihin liittyen. Lisää löytyy paljon googlella ihan vaan hakemalla urheilumarkkinointi sanaa. Mitä heikommin siellä kentällä menee, niin sitä enemmän se vaatii organisaatiolta. Mitä ammattimaisemmin ja paremmin ne hommat siellä on hoidettu, niin sitä vähemmän sillä urheilullisella menestyksellä on vaikutusta tulokseen.

Olen lukenut noita juttuja urheilumarkkinoinnista ja luulen ymmärtäväni jotain siitäkin näkökulmasta. Siitä huolimatta itse näen, että kaikesta huolimatta - puhutaan nyt ensisijaisesti Kerhosta - perustan pitää olla siinä, että joukkue on jollakin tapaa yleisöä kiinnostava. Se voi olla kiinnostava, koska se menestyy, sillä on viihdyttävä pelitapa, joukkue antaa kaikkensa joka ilta tai siinä on mielenkiintoisia yksilöitä (tulevaisuuden tähdet, taiturit, omat pojat, väriläiskät...). Jos mikään noista neljästä ei toteudu ja kaiken päälle loppukaudesta seuraa aina tyhjennysmyynti, vaikea on tuotetta myydä uudelleen ja uudelleen. En osaa varsinkaan liigan pikkuseurojen osalta kuvitella, että oheisohjelma ja ottelutapahtuma voisi Suomessa olla niin kiinnostavaa, että se olisi ensisijainen syy hankkia kausikortti. Ainoa poikkeus tässä voisi olla innokkaan fanikatsomon aikaansaama tunnelma, mutta Suomessa sekin vaatii yleensä menestystä kentällä. Joku NBA mahtavine tapahtumineen on täysin toinen maailma ja siellä hallit voivat olla täynnä, vaikkei joukkue menestyisikään.

Kahdesta viimeisestä lainatusta virkkeestä olen täysin samaa mieltä enkä yhtään vähättele ammattimaisen toiminnan merkitystä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olen lukenut noita juttuja urheilumarkkinoinnista ja luulen ymmärtäväni jotain siitäkin näkökulmasta. Siitä huolimatta itse näen, että kaikesta huolimatta - puhutaan nyt ensisijaisesti Kerhosta - perustan pitää olla siinä, että joukkue on jollakin tapaa yleisöä kiinnostava. Se voi olla kiinnostava, koska se menestyy, sillä on viihdyttävä pelitapa, joukkue antaa kaikkensa joka ilta tai siinä on mielenkiintoisia yksilöitä (tulevaisuuden tähdet, taiturit, omat pojat, väriläiskät...). Jos mikään noista neljästä ei toteudu ja kaiken päälle loppukaudesta seuraa aina tyhjennysmyynti, vaikea on tuotetta myydä uudelleen ja uudelleen. En osaa varsinkaan liigan pikkuseurojen osalta kuvitella, että oheisohjelma ja ottelutapahtuma voisi Suomessa olla niin kiinnostavaa, että se olisi ensisijainen syy hankkia kausikortti. Ainoa poikkeus tässä voisi olla innokkaan fanikatsomon aikaansaama tunnelma, mutta Suomessa sekin vaatii yleensä menestystä kentällä. Joku NBA mahtavine tapahtumineen on täysin toinen maailma ja siellä hallit voivat olla täynnä, vaikkei joukkue menestyisikään.

Kahdesta viimeisestä lainatusta virkkeestä olen täysin samaa mieltä enkä yhtään vähättele ammattimaisen toiminnan merkitystä.
Ottelutapahtuma on suurelle osalle sosiaalinen tilanne. Siinä on se miksi se itse joukkue, tai mainitsemasi asiat eivät ole niin merkitseviä kuin voisi kuvitella. Tottakai ne on kannattajille, mutta se suuri massa, niitä liikuttaa muut syyt. Näitä syitä ei vaan osata selvästi ottaa kunnolla huomioon. Sitten ne samat ihmiset lähtee vaikka Eurooppaan lomalle ja menee siellä jalkapallopeliin kannattamatta kumpaakaan joukkuetta. Tehdään somepäivityksiä sieltä ja näytetään miten oltu pelissä ja kuinka oli hieno tunnelma. Toiset menee hallille kun siinä vieressä se Penttikin käy ja on käynyt jo viimeset 10 vuotta. Aika harva sinne hallille menee puhtaasti sen pelin takia, tai sen pelin sisällön takia. Toki tuota on vaikea selittää, kun ne ihmiset haluaa että omat voittaa, kun silloin on keskimäärin kivempaa kuin hävitessä. Kyseessä on silti sosiaalinen konstruktio ja se voi olla (on) olemassa vaikka joukkue ei pärjäisikään. Tuossa brändäyksessä on esim. SaiPa onnistunut - meidän pojat teemallaan aivan helvetin hyvin.

Sitten taas joku reteestioranssi tai illallahallille, niin no jokainen voi katsoa paljonko on saanut porukkaa taakseen.
Avainsana #meidänpojat Twitterissä
Avainsana #illallahallille Twitterissä
Avainsana #reteestioranssi Twitterissä
(linkit twitteriin)

Lisätään nyt vielä vaikka se, että jos halutaan brändätä, että ollaan oranssi, niin sitten sen peliasun pitää olla oranssi, varsinkin vieraissa. Kannattaisi muuten vaikka ihan ajatuksella siellä toimistolla miettiä että miten esim. #oranssialue otettiin vastaan. Samasta twitteristä voi katsoa miten paljon sitä on käyttäneet, nimen omaan muut kuin itse HPK:n vastuussa olevat. Silti se päätettiin hylätä.
 
Viimeksi muokattu:

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Ottelutapahtuma on suurelle osalle sosiaalinen tilanne. Siinä on se miksi se itse joukkue, tai mainitsemasi asiat eivät ole niin merkitseviä kuin voisi kuvitella. Tottakai ne on kannattajille, mutta se suuri massa, niitä liikuttaa muut syyt. Näitä syitä ei vaan osata selvästi ottaa kunnolla huomioon. Sitten ne samat ihmiset lähtee vaikka Eurooppaan lomalle ja menee siellä jalkapallopeliin kannattamatta kumpaakaan joukkuetta. Tehdään somepäivityksiä sieltä ja näytetään miten oltu pelissä ja kuinka oli hieno tunnelma. Toiset menee hallille kun siinä vieressä se Penttikin käy ja on käynyt jo viimeset 10 vuotta. Aika harva sinne hallille menee puhtaasti sen pelin takia, tai sen pelin sisällön takia. Toki tuota on vaikea selittää, kun ne ihmiset haluaa että omat voittaa, kun silloin on keskimäärin kivempaa kuin hävitessä. Kyseessä on silti sosiaalinen konstruktio ja se voi olla (on) olemassa vaikka joukkue ei pärjäisikään. Tuossa brändäyksessä on esim. SaiPa onnistunut - meidän pojat teemallaan aivan helvetin hyvin.

Jos asia on niin, miksi täällä haikallaan ykkössentteristä ja Lehtivuoren korvaajasta? Ei muuta kuin myydään Paajanen ja Tuulola, hankitaan muutama jämälatvialainen, joista kukaan ole koskaan kuullutkaan, ja käytetään säästyneet rahat markkinointi- ja myyntiosaston vahvistamiseen sekä ottelutapahtuman kehittämiseen. Pakataan "paskaa konvehtirasiaan", kun kansa ostaa. Kun väkeä käy muutaman vuoden ihan sikana, voidaan sitten hankkia kunnon joukkuekin. Näin niinkuin kärjistäen.

Satunnaisilla tempauksilla saadaan kyllä hyvin väkeä halliin, kuten alekampanjoillakin. Urheiluseuran toiminta ei kuitenkaan voi rakentua pelkästään tivolitemppujen varaan. Kun nyt mainitsit tuon futisturismin, kummasti väki vain hakeutuu suurten joukkueiden peleihin jos vain mahdollista - siis sinne, missä on parhaat pelaajat. Ja kummasti vaan suurseurojen tähtipelaajien paitoja myydään enemmän kuin rivimiesten. Joku Becham oli - ja nykyään Ronaldo on - hienosti brändätty, mutta kyllä he ensin olivat hyviä pelaajia eivätkä urheilumarkkinointituotteita. Susijengillä on koriksessa hienot ottelutapahtumat, mutta ei sekään hype olisi noussut ilman hyviä peliesityksiä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos asia on niin, miksi täällä haikallaan ykkössentteristä ja Lehtivuoren korvaajasta? Ei muuta kuin myydään Paajanen ja Tuulola, hankitaan muutama jämälatvialainen, joista kukaan ole koskaan kuullutkaan, ja käytetään säästyneet rahat markkinointi- ja myyntiosaston vahvistamiseen sekä ottelutapahtuman kehittämiseen. Pakataan "paskaa konvehtirasiaan", kun kansa ostaa. Kun väkeä käy muutaman vuoden ihan sikana, voidaan sitten hankkia kunnon joukkuekin. Näin niinkuin kärjistäen.

Satunnaisilla tempauksilla saadaan kyllä hyvin väkeä halliin, kuten alekampanjoillakin. Urheiluseuran toiminta ei kuitenkaan voi rakentua pelkästään tivolitemppujen varaan. Kun nyt mainitsit tuon futisturismin, kummasti väki vain hakeutuu suurten joukkueiden peleihin jos vain mahdollista - siis sinne, missä on parhaat pelaajat. Ja kummasti vaan suurseurojen tähtipelaajien paitoja myydään enemmän kuin rivimiesten. Joku Becham oli - ja nykyään Ronaldo on - hienosti brändätty, mutta kyllä he ensin olivat hyviä pelaajia eivätkä urheilumarkkinointituotteita. Susijengillä on koriksessa hienot ottelutapahtumat, mutta ei sekään hype olisi noussut ilman hyviä peliesityksiä.
Nyt oli taas sellasta settiä, että alta pois. Ei pitäisi edes vastata tälläisiin oksennuksiin, oletko sä nyt ihan vakavissasi vai oliko tarkoituksesi huonosti trollata? Lueppas nyt se minun kirjoittamani uudestaan, kun sisäistäminen jäi vähän vaiheeseen.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Nyt oli taas sellasta settiä, että alta pois. Ei pitäisi edes vastata tälläisiin oksennuksiin, oletko sä nyt ihan vakavissasi vai oliko tarkoituksesi huonosti trollata? Lueppas nyt se minun kirjoittamani uudestaan, kun sisäistäminen jäi vähän vaiheeseen.

Luepa oma viestini sanatarkasti ja koita sisäistää.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Luepa oma viestini sanatarkasti ja koita sisäistää.
Juu, minä luin, et ymmärtänyt edes alkua siitä mitä olin kirjoittanut ja tulit ensin vetämään oman olkiukkosi muodossa myydään paskaa konvehtirasiassa ja sitten höpöttämään tempauksista ja tivolitempuista. Unohdinko jotain?

Mutta eiköhän tämä riitä nyt tästä kaikesta. Jokainen saa uskoa ja tietää mitä lystää, minulla ei enää ole tähän hirveästi annettavaa, palataan kun jotain uutta tällä saralla ilmenee.
 
Viimeksi muokattu:

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Toivanen kertoo HäSassa, että Elofestit jäivät kävijätavoitteestaan ja harkintaan menee miten ensi vuonna käy.

"Ritari-areenalla pidetty Elofest jäi tänä vuonna kävijätavoitteestaan.

– Tapahtuma meni ihan mukavasti, mutta väkeä oli vähemmän kuin viime vuonna. Lippuja myytiin vähän vajaat tuhat, kertoo HPK Liiga oy:n toimitusjohtaja Antti Toivanen.

Viime vuonna ysäriteemainen kattaus houkutteli Elofestiin 1 400 lipun ostajaa. Toivanen pohtii, että kulunut kesä on ollut niin hyvä, että ihmiset ovat saattaneet käydä sen aikana paljon festivaaleilla.

– Kattaus oli hyvä, ja artistit vetivät hyvin, mutta onkohan festarikiintiö tullut jo käytettyä, kun tapahtuma ei vetänyt. Harkintaan menee, järjestetäänkö Elofesti vielä ensi vuonna, ja jos järjestetään, millaisella konseptilla."
 

fezr0

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins
Toivanen kertoo HäSassa, että Elofestit jäivät kävijätavoitteestaan ja harkintaan menee miten ensi vuonna käy.

"Ritari-areenalla pidetty Elofest jäi tänä vuonna kävijätavoitteestaan.

– Tapahtuma meni ihan mukavasti, mutta väkeä oli vähemmän kuin viime vuonna. Lippuja myytiin vähän vajaat tuhat, kertoo HPK Liiga oy:n toimitusjohtaja Antti Toivanen.

Viime vuonna ysäriteemainen kattaus houkutteli Elofestiin 1 400 lipun ostajaa. Toivanen pohtii, että kulunut kesä on ollut niin hyvä, että ihmiset ovat saattaneet käydä sen aikana paljon festivaaleilla.

– Kattaus oli hyvä, ja artistit vetivät hyvin, mutta onkohan festarikiintiö tullut jo käytettyä, kun tapahtuma ei vetänyt. Harkintaan menee, järjestetäänkö Elofesti vielä ensi vuonna, ja jos järjestetään, millaisella konseptilla."
Veikkaisin että tuo festarikiintiö täynnä- voipi osittain olla selittävänä mutta veikkaisin kuitenkin että roimasti noussut lipun hinta sekä artistikattaus ei kuitenkaan ollut se houkuttelevin. Ilmeisesti tällä kattauksella tavoitteena oli 30-60v väestö jolla lompsasta tipahtaisi baarin puolelle useampikin kymppieuronen. Artisteista uskoisin että Yö:n keikkaliksa ollut se suurin ja varmastikin jotain 10-20k luokkaa ainakin. Tuossa kun esimerkiksi wanaja festareilla katsoi artisteja keiden keikoilla oli kovin meininki niin ehkä ensi vuonna pitäisikin pyrkiä saamaan 20-50v yleisö tuomalla esimerkiksi JVG, Jenni Vartiainen, Teflon Brothers, Sanni esiintyjiksi, näillä kun oletusarvoisesti musiikkityyli on huomattavasti menevämpää kuin tämän vuotisilla? Toki näillä on varmasti pyyntiä enemmän keikkoliksojen osalta. Yksinkertainen face/instagram kysely "vaikuta 2019 elofesteihin"- artistien osalta?
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Kattaus ja artistit olivat sanalla sanoen surkeat. Joka muuta väittää, puhuu kyllä paskaa.

Edit. Ainakin lipun hintaan nähden. Jos olisi maksanut puolet vähemmän, olisi ollut siinä ja siinä.
 

j72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Flyers, Claude Giroux
Pakko olla Toivasen kanssa hieman eri mieltä. Artistit olivat kyllä syypää miksei porukkaa vetänyt, hyvät vetää aina. Tietty vaan mun mielipide, mutta kun näin yön esiintyvän siellä, niin loppui harkintakin lähtemisestä. Tosin, niin olisi jääny jos siellä olisi ollu suomiräppäreitäkin, mut ehkä nuorisoo se olisi vetäny ainakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös