No a) paljonko seisojat olisivat valmiita maksamaan lisää, jos D muutetaan seisomakatsomoksi ja b) paljonko seisomapaikoista pitäisi maksaa enemmän, jotta kulut katetaan?
Itse katson matsit mieluummin istuen ja D3:sta. Dee on vain ollut usein loppuun myyty. Toisena vaihtoehtona on ollut sitten pitkä sivu. Kotipeleistä olen nähnyt noin 20 tällä kaudella. Seisomaan minua ei saa edes ilmaiseksi. Joskus olen Lahessa Iskulta ostanut seisomapaikan ja katsonut matsin sitten Lämäristä.
Tattarilta ihan hyviä kysymyksiä. Kun en itsekään osaa sanoa lonkalta, yritänpä tehdä vastauksena hieman laskutoimituksia, joilla voisi arvioida suoria kustannusvaikutuksia D2:n muuttamisesta seisomakatsomoksi. D2:een mahtuu tällä hetkellä istumaan n. 300 henkeä. Seisomaan väkeä mahtuisi tiiviimmin, eli D2:n kapasiteetti kasvaisi penkkien poiston myötä ehkä noin puolitoistakertaiseksi. Vähintään. Sovitaan siis tässä seisojakapasiteetiksi 450.
Yksinkertaistan asioita nyt raskaasti, ja heitän muutaman vakioidun muuttujan, joiden pohjalta voidaan laskea:
- katsomo olisi runkosarjassa keskimäärin 80 % täynnä
- kaikki katsojat tulisivat irtolipuilla
- keskimäärin seura nettoaa runkosarjassa D-päädyn istumapaikkalipuista ~14 € per asiakas (ottaen huomioon perhe-, opiskelija-, eläkeläis- ja lastenliput,)
- Seisomapaikkalipuista kertyisi seuran kassaan keskimäärin 8 € per lippu (ottaen huomioon alennusryhmät)
Näillä muuttujilla:
- Istumapaikoilla olisi keskimäärin 240 katsojaa ja lipputulot siis 240 x 14 € = 3360 € --> koko kausi x 30 = 100800 €
- Seisomapaikoilla olisi keskimäärin 360 katsojaa ja lipputulot 360 x 8 € = 2880 € --> koko kausi x 30 = 86400 €
Koko kauden aikana siis tulojen pudotus lipputuloissa voisi olla luokkaa 15 000 €. Voisi myös olla vähän enemmän tai vähän vähemmän, mutta muutoksen välittömien taloudellisten vaikutusten suuruusluokka on siis suuntaa-antavasti selvillä. Jatketaan yksinkertaistamista: Jos kaikki muu (muiden katsomoiden täyttöaste, oheismyynti jne.) pysyisi ennallaan, Kerhon liikevaihto huomioon ottaen erotus on pieni. Vielä pienemmäksi se kapenee, jos otetaan huomioon keskimääräinen oheismyynti per katsoja. Lisääntynyt seisomakatsomossa olevien määrä olisi runkosarjassa 120 x 30 = 3600 silmäparia. Mikäli jokainen näistä jättäisi keskimäärin reilut 5 € oheismyyntiin, tässä muutoksessa päästäisiin jo plussalle. Kun lisäksi otetaan huomioon vaikutukset tunnelmaan, rohkenen väittää lipunmyynnin lisääntyvän myös muissa katsomoissa. On siis vaikeaa nähdä, että ajatusta D2:n muuttamisesta seisomakatsomoksi voitaisiin dumata ainakaan vetoamalla muutoksen välittömiin taloudellisiin vaikutuksiin. Muilla syillä toki, mutta ei tällä.
Ja kuten itsekin toit esiin: Jos D3 on loppuunmyyty, hakeudut pitkälle sivulle istumaan. Tuskin on kovin kaukaa haettua arvella, että moni muu tulisi tekemään samoin. Ja yhtä moni hakeutuisi samasta tai muusta syystä seisomaan D2:een. Seurauksena siis pitkien sivujen liian usein heikosti myyneet hyväkatteiset liput menisivät nykyistä paremmin kaupaksi.