Mainos

Renkaat

  • 19 702
  • 115

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En löytänyt tälle päivänpolttavalle asialle omaa ketjua, joten päätin toimia itse. Onhan tuolla tuo tunkkiketju, mutta en halua keskustella renkaanvaihdosta, vaan renkaista itsestään.

Tänään se siis tapahtui, eikä tippaakaan liian myöhään. Viime viikolla oli jo tarkoitus, mutta työkiireet tulivat tielle. Taas on siis opeteltava liukkaan kelin ajo uudelleen. Ja jo kolmatta talvea peräkkäin tämä tapahtuu kitkarenkaiksi luokiteltavilla Green Diamondeilla. Oikeasti ne ovat toki granuliittirenkaat. Joka kerta, kun olen nuo paikallisessa rengasliikkeessä vaihdattanut alle/alta, saan kuulla saman kysymyksen: "miten noi on toimineet?". Omakohtaista vertailua vaikeuttaa se, että nykyisessä autossani ei ole muita talvirenkaita ollut. Edellisessä oli nastat, joita en kerinnyt uusimaan omistusaikanani. Nykyinen autokin on luokkaa isompi, joten vertailu on siinäkin kohtaa vaikeampaa.

En ole täysin vakuuttunut noiden renkaiden pitokyvystä. Ensimmäinen talvi oli renkaille helppo, koska tiet olivat pääsääntöisesti lumettomat. Viime talvi oli sitten vastaavasti erittäin vaikea kelien suhteen ja nastoja tuli useasti ikävä. Normaaleista kitkoista poiketen granuliittirenkaat kestävät huomattavasti pitempään kuin tavalliset kitkat. Siksi päätin ajaa vähintään tämän talven noilla, ellei ihmeitä satu.

Mutta mitä seuraavaksi? Kumpikin koulukunta vannoo suurinpiirtein omiensa nimeen. Objektiivista tietoa ei ole eikä tule, koska asia on harvinaisen yksinkertainen. Jäällä nastat ovat ylivoimaiset, kitkat taas hiljaiset ja useissa keliolosuhteissa riittävän turvalliset. Ääriolosuhteissa kitkat ovat taas täysin onnettomat. Kitkat ovat kaupunkiajossa kivat, mutta risteyksissä ei ole aina kivaa. Kyse on siis vain priorisoinnissa. Oma ajoni sijoittuu suurilta osin kaupunkiajoon ja isoille teille.

Mielessä on muutama kysymys, miksi yleensä tämän ketjun avasin. Onko kellään kokemuksia näistä samoista renkaista? Onko joku vaihtanut kitkoista nastoihin jollain pätevällä perusteella? Toisinpäin? Ajaako normaaleilla kitkoilla kahta talvea enempää?

Jatketaan tarvittaessa kesärenkaista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kuten tuossa jo totesin toisessa ketjussa niin pari talvea ajoin samoilla normikitkoilla jotka oli jo yhden talven ajettu, ei ollut Espoo-Helsinki liikenteessä mitään ongelmia, pari aamua piti ottaa vähän iisimmin kun oli mustaa jäätä. Kerran jäin mäkeen kiinni mutta se olikin jo sen tason mäki mutkan jälkeen että nastoillakin olisi ollut tekemistä. Vähän hiekkaa mäkeen, vauhtia kunnolla, just mutkassa tiukka kääntö mutkan suuntaan ja snadisti käkkäriä ja hana tiskiin niin luistonesto huutaen kiipesi ylös. Lumella piti paremmin kuin yksikään aikaisempi nasta.

Nyt on sitten takavetoinen peli alla joten otin siihen nastat, takavetoinen ja kitkat kuulosti pikkasen hasardilta. Etuvetoinen on niin helppo ja looginen käytökseltään että sillä ei saa autoa mihinkään yllättäviin tilanteisiin ellei oikein yritä, takavetoinen saattaa liipasta poikittain esim. motarilla kaistaa vaihtaessa kun vajaa 200hp yht'äkkiä lyö tyhjää ja menettää sivuttaispidon täysin (luistonestosta nolla hyötyä tässä vaiheessa).
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Leon kirjoitti:
Onko joku vaihtanut kitkoista nastoihin jollain pätevällä perusteella? Toisinpäin?
No pätevä ja pätevä.. oma perusteluni oli se että kun tulee silloin tällöin käytyä autolla ulkomailla, lähinnä (=pelkästään, mutta 'lähinnä' jättää enemmän maailmanmiehen vaikutelman) Saksassa, niin siellä nastat on kielletty. Ei jaksa vaihdella ja suunnitella niin on sitten kitkat koko talven. Ongelmia ei ole ollut, mitä nyt kerran oli 'tosi liukas talvi' ja olisin ajanut risteyksessä perään jollei Audi-kuski olisi ollut valppaana ja väistänyt. Se 'tosi liukas talvi' tarkoitti sitä että renkaat oli ihan sileiksi ajetut. Omaa tyhmyyttä ja saamattomuutta oli se.
 

Jokke

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
takavetoinen saattaa liipasta poikittain esim. motarilla kaistaa vaihtaessa kun vajaa 200hp yht'äkkiä lyö tyhjää ja menettää sivuttaispidon täysin (luistonestosta nolla hyötyä tässä vaiheessa).

Ihan offtopiccina voisin väittää vastaan neljä vuotta about vastaavanlaisella autolla ajaneena, mutta en viitsi. :) Kertaakaan ei ole lähtenyt poikittain vaikka aika monta kertaa on luistonesto vilkkunut kaistaa vaihtaessa. Luistonesto kuitenkin reagoi aikas nopeasti tilanteisiin.

Nastat on itselläkin alla, kokona 225/45/17, eli loskakelillä ei hirveästi kannata koheltaa. Kun joku kuitenkin kysyy, että miksi noin epäkäytännölliset, niin vastataan heti, että ei mahdu pienemmät kun on kunnon jarrut autossa. ;)

Metelin kannalta on melkeinpä aivan sama kummat renkaat on alla jos on hiemankin laadukkaampi auto.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tosi tarina kitkarenkaista

Ostin kymmenkunta vuotta sitten syksyllä työmatka-autoksi hyvin pidetyn ja edullisen Fiat Pandan, jossa oli käsitykseni mukaan allla Michelinin kitkarenkaat. Ne toimivat talviajossa aivan odotusten mukaan eli pakkasella pitoa oli kivasti ja nollakelillä joskus lipsui, mutta ei paljon. Ajoin niillä sitten vielä seuraavan kesänkin kun pintaa näytti riittävän.

Seuraavana syksynä ne olivatkin sitten aika silestonet ja poikkesin rengasliikkeeseen kysymään josko heillä olisi myydä uudet samanlaiset kitkakummit... Myyjä tutkaili Pandan renkaita ja totesi hiukan huuli pyöreänä, että samanlaiset kyllä löytyy... mutta että eivät ne mitkään kitkat ole vaan aivan tavalliset kesärenkaat...

Ostin sitten hiukan nolona kuitenkin uudet Michelinit mutta talvigummit ilman nastoja. Ja pito oli aivan uskomaton, mutkaisilla pikkuteillä oli vähän väliä bemareita ym. takavetoisia edessä kuhnimassa...

Ilmeisesti vajaat 40 hevosvoimaa korvaa hyvin luistonestojärjestelmät...
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jokke kirjoitti:
Ihan offtopiccina voisin väittää vastaan neljä vuotta about vastaavanlaisella autolla ajaneena, mutta en viitsi. :) Kertaakaan ei ole lähtenyt poikittain vaikka aika monta kertaa on luistonesto vilkkunut kaistaa vaihtaessa. Luistonesto kuitenkin reagoi aikas nopeasti tilanteisiin.

Komppaan tätä. Eli itselläni oli 200hp++ takavetoinen auto ILMAN luistonestoa, eikä kertaakaan lähtenyt poikittain missään ohituksessa, ei moottoritiellä eikä maantiellä.

Jos oli liukasta, osasi annostella kaasua hivenen erilailla kuin kesäkelillä. Lisäksi aistit oli valppaina ja kädet valmiina pitämään auton hallinnassa. Pahoilla keleillä, esimerkiksi rankassa lumisohjossa tai ääriliukkaalla, perä oli tietenkin hivenen levoton, ehkä osittaisessa luistossa koko ohituksen ajan, mutta ei kertaakaan mennyt poikittain! Ja täysin hallinnassa.

Ihmisillä on outo käsitys, että jos auto joutuu luistoon, niin se ei olisi jotenkin kuljettajan hallinnassa enää. Takavetoista ajavalle onkin tärkeintä opetella luistonhallinta, ei luistonesto...

Rengasasiaan: Nastat ehdottomasti. Mielestäni talvirenkaan tärkein ominaisuus on maksimoida pito silloin kun sitä eniten tarvitaan (yllättävä tilanne ja liukas jäinen keli). Tällöin ainoa realistinen vaihtoehto on nastarengas.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse perustaisin rengasvalintani siihen, missä asun. Kitkat ovat varmasti etelässä hyvä vaihtoehto, koska käsittääkseni tiet ovat siellä pääosin sulat läpi talven. Toisaalta Lapissa, jossa tiet ovat lähes koko talven nahkealla pakkaslumikerroksella, kitkat ovat varmasti ihan käypäinen vaihtoehto. Mutta sitten tämä edellisten välimaasto, jossa välillä on ihan pääkällokelit ja välillä taas 15 senttiä lunta tiellä, vaatii mielestäni perinteiset nastarenkaat, koska niillä pärjää paremmin vaihtelevissa keleissä.

Tokihan järki on pidettävä päässä, talvirenkaat kun eivät tee kesää, mutta maltilla kyllä pärjää, oli alla minkälaiset kumit tahansa. Meluhaitat, joita nastat aiheuttavat syksyllä/keväällä ja suolatulla tiellä, ovat pieni hinta hinta siitä, ettei joka risteyksessä tarvitse miettiä, saako koslan pysähtymään ajoissa vai ei.

Silti en pysty käsittämään, miten talvikelit joka ikinen syksy onnistuu yllättämään pääkaupunkiseudun autoilijat...
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tunturisusi kirjoitti:
Silti en pysty käsittämään, miten talvikelit joka ikinen syksy onnistuu yllättämään pääkaupunkiseudun autoilijat...

Pakko vastata, että lähihistorian pahimmat kolarisumat (mm. 3 ketjukolarin aamu oliko se viime vuonna) tapahtuu yleensä kaupunkiin sisääntulevilla teillä, jossa muualta kuin helsingistä tulevat aiheuttavat kolareita/ruuhkia (vrt. lahden moottoritie ja porvoon tie). Eli ei ne ole läheskään pelkästään hesalaisia/espoolaisia, jotka kolareita ajavat täällä päin.

Kun laitetaan tarpeeksi autoja ajamaan muutenkin alimitoitetuille väylille, tulee kolareita kelillä kun kelillä. Kun on paha ajokeli, niin tulee enemmän kolareita.
Helppohan se on ajaa jossain landella, kun ei ole väliä, miten ajaa :)

Rengas asiasta sen verran, että jos tosiaan ajaa paljon vaihtelevissa oloissa, niin kyllä nasta on turvallisempi vaihtoehto silloin. Muutaman kerran on joutunut ajamaan joitain pieniä maanteitä sellaisissa olosuhteissa, ettei kitkarenkailla kertakaikkiaan olisi pärjännyt (tien pinta aivan jäässä ja lämpötila nollan tienoilla).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Leon kirjoitti:
Onko joku vaihtanut kitkoista nastoihin jollain pätevällä perusteella?
Minä olen. Vaihdoin autoa, jolloin kitkarenkaat läksivät sen vanhemman auton mukaan ja tämän vähemmän vanhan auton mukana tuli nastarenkaat. Kai tämä lasketaan päteväksi syyksi?

Itse olisin tyytyväinen kitkarenkaisiin, mutta perheemme fiksumpi aikuinen haluaa talvirenkaiden olevan nastarenkaat joten ne ovat. Jos olisin nyt hankkimassa uusia talvirenkaita, olisi todennäköisin vaihtoehto Nokian Hakkapeliitta 4. Sehän on vähän kuin kitkarengas, jossa on pienet nastat lisänä.

Noin niinkuin yleensä tästä kitkat vs. nastat asiasta olen tullut siihen tulokseen, että absoluuttista totuutta ei ole. Ajeluympäristö ja ajajan ajotavat ja mieltymykset sen määräävät.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Itse ostin juuri viime viikolla uudet talvirenkaat. Talvirenkailla tarkoitan siis nastarenkaita. Mitään kitkoja en ole koskaan edes miettinyt, koska kaupungin lisäksi talvella auto saa kyytiä myös lumisilla, jäisillä ja sohjoisilla sivuteillä. En näe mitään vaihtoehtoa sille, että kitkat olisivat luotettavammat Suomen oikeissa talvisissa olosuhteissa. Eri asia tietenkin on, jos koko talven päästelee isoimpia valtateitä.

Kokona pieneen saksalaiseen laatuautooni on nyt 175/65 R14. Alunperin vaihtoehtoina oli Kleber tai Continental, mutta tyypillisenä suomalaisena astuin valitsemaani rengasliikkeeseen pahimpana mahdollisena ruuhkahetkenä. Näin ollen sillä hetkellä ei löytynyt näitä vaihtoehtoja, vaan tyytyminen oli Micheliniin, kun ei jaksanut alkaa kiertelemään muita rengasliikkeitä.

Kaikki nämä testeissä testatut merkkirenkaat ovat yhtä laadukkaita. Testien erot ovat niin marginaalisia, että järkevä kuluttaja valitsee merkkirenkaista omansa hinnan mukaan. Tämän takia jätin nokialaiset tällä kertaa ostamatta. Uusimmat Michelinit ja Contit sai yli 60 euroa halvemmalla verrattuna Hakkapeliitta vitoseen. Tällä hintaerolla saa aivan yhtä hyvät talvirenkaat paljon pienemmällä rengasmelulla....
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tunturisusi kirjoitti:
Silti en pysty käsittämään, miten talvikelit joka ikinen syksy onnistuu yllättämään pääkaupunkiseudun autoilijat...

Itse pystyn ymmärtämään tuon varsin hyvin, kun olen täällä niin kauan asunut. Pääkaupunkiseudulla liikennemäärät ovat täysin eri luokkaa kuin muualla. Tämän lisäksi vauhtia tuntuu olevan melko lailla enemmän kuin muualla. Useimmilla teillä ajetaan keskimäärin 20km/h ylinopeutta ruuhkan niin salliessa, ja lisäksi liikennevaloissa lähdetään/jarrutetaan aika lailla eri malliin kuin muualla ihan liikenteen vetämisen kannalta. Tuossapa ne syyt, jotka itse olen havainnut. Ei siis ihme, että pääkaupunkiseudulla autovakuutukset ovat kalliimpia kuin muualla.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Tunturisusi kirjoitti:
Silti en pysty käsittämään, miten talvikelit joka ikinen syksy onnistuu yllättämään pääkaupunkiseudun autoilijat...

Kunnianhan sai tänä vuonna Jyväskylä. Siellähän uutisten mukaan oli tullut ko. asia yllätyksenä.
Ja asia on täysin vesitetty, koska joka paikassa on rummutettu Stadin tiistai iltaa ja tulevaa säätä.
Ei se voi olla mikään yllätys.
 

Veijari

Jäsen
Kyllä ainakin tällä ja viime viikolla on niin paljon rummutettu uutisissa ja säätiedotuksissa tulevista talvikeleistä, että jos nämä kelit jonkun yllättävät niin kyllä silloin on eletty pää perseessä tai vähät välitetty renkaanvaihdosta.

Meikäläisellä on kahdessa viimeisimmässä autossa kummassakin ollut kitkat alla ja hyvin olen pärjännyt. Ei ne nastatkaan kesäkeliä tee, joten yhtälailla niiden kanssa saa olla tarkkana kun pääkallokeli tulee.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Leon kirjoitti:
Ja jo kolmatta talvea peräkkäin tämä tapahtuu kitkarenkaiksi luokiteltavilla Green Diamondeilla. Oikeasti ne ovat toki granuliittirenkaat.
klip...
En ole täysin vakuuttunut noiden renkaiden pitokyvystä.
Noita Green Diamondeja testattiin joskus talvirengastestin yhteydessä (TM?) ja ne haukuttiin aika perusteellisesti. En nyt muista, olivatko ne oikein sisäänajetut tai pakasta vedetyt, mutta ei niistä paljoa hyvää löytynyt.

Itseäni kiinnostaa ihan insinööripohjalta nuo renkaat, idea on käsittääkseni ihan hyvä, mutta toteutus tökkii. Nuohan ovat pinnoitettuja renkaita, ja valmistaja/kehittäjä vain myy lisenssejä pinnoitusfirmoille. Pinnoituksesta seuraa muutama ajamiseen vaikuttava asia:
- renkaiden rungot käytettyjä, eivätkä välttämättä samanlaisia keskenään. Vanha runko on vanha
- pinnoituskuvio (greendiamond.info -sivulta) ei näytä lähellekään esim. Nokianin tai Michelinin kitkoja vastaavalta
- pinnoitekumiseos ei välttämättä ole yhtä laadukas kuin ns. merkkivalmistajalla

Kehityskelpoisena pidän tuota ideaa, mutta se vaatisi isomman valmistajan osallistumista kehittelyyn. Silloin voitaisiin taata jokaiselle renkaalle optimaalinen rakenne - mitä se ei pinnattuna ikinä ole. Toisaalta, jos keksintö olisi tarpeeksi hyvä, joku iso olisi sen varmasti jo ostanut tai ottanut muuten käyttöönsä.

Itse ajelen jo kymmenettä kautta kitkoilla. Autona ihan perus-etuveto ilman luistoestoja tms. Pari kertaa talvessa tulee kelejä, jolloin pitää ajaa todella varovaisesti, mutta silloin ongelmia näkyy olevan nastoillakin ajavilla. Nykyiset Nokian Q:t toimivat ihan hyvin Oulun korkeudella, isot tiet ovat pääsääntöisesti sulia/kuivia ympäri vuoden ja pienemmillä teillä on kitkoille pitävä, polkeutunut lumi. Noppakivikadut toisaalta ovat helvetin liukkaita talvella, joten niillä pitää ajaa aika varovaisesti. Ongelmana onkin monesti, että Oulussa sitä laitetaan aina vähintään risteysalueelle, joissa taas vaadittaisiin hyvää pitoa. Nastakaan ei kunnolla pidä noppakivessä, kokemusta on siitäkin.
Vielä kun tuon suolauksen jättäisivät pois, pilaa monta hyvää pakkaskeliä loskasateeksi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tässä esimerkki kelistä, jossa ei tekisi mieli ajaa nastattomilla talvirenkailla:

http://www.tiehallinto.fi/alk/kelikamerat/LD311234.jpg?random=1162291276

Lisätään tuohon vielä pimeys ja yllättävä tilanne (hirvi, vastaantulija kaartaa väärälle kaistalle), niin mitä tehdään nastattomilla? Luisutaan kuin pulkka tien kallistuksen mukaan...

Nastallisilla renkailla löytyy sentään pitoa, vaikka renkaat luistossa olisivatkin (tuossa kelissä).

Mutta tuohan oli täysin hypoteettinen tilanne: jokainen ajaa tietenkin sellaista nopeutta, että ajoneuvo on turvallisesti pysäytettävissä näkyvällä tieosuudella. Tämä tarkottaisi liukkaalla ja pimeällä noin 20km/h nopeutta.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitäisi rengaskauppa vääntää itsekin. Koska kulkineella ei harrasteta autourheilua vaan siirtymistä paikasta toiseen niin valita voi minkä tahansa "testivoittajista". Ennen olen ollut nokian "tallissa" talvirenkaiden suhteen, mutta nyt päätin ottaa kovan luokan riskin ja alle pyöräytetään jotku mustat ja pyöreät kolmikosta Michelin, Conti tai Gislaved. Nastalliset toki.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse ostin kyseiset renkaat 185/65 15 kokoisena viime keväänä ja ehdin ajaa niillä noin 2000 kilometriä. Ajoreitille osui muutama liukas pätkä, eikä sen kokemuksen perusteella ole valittamista. Perjantaina tuli ruuvattua ne taas alle ja alkava talvi näyttää vasta totuuden noista renkaista.

Itselläni oli myös Sierrassa viralliset kitkarenkaat ja kyllä silläkin pääsi, vaikka kelit olivat välillä todella huonot. Kyllähän nämä kelit vaativat kuljettajan asenteelta eniten, ei mikään rengas pidä lipokkaalla 100% varmuudella.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuon TM:n keskustelun löysin itsekin. Oikeastaan se on ainoa edes lähelle objektiivinen ajatustenvaihto ko. tuotteesta. Tehtaan omiin sivuihin ja "tiedotteisiin" jos luottaa, parempaa rengasta ei ole eikä tule. Muistaakseni näillä on myös all season -malli, mikä pahojen kielien mukaan on surkea niin kesällä kuin talvellakin.

Omien kokemuksien perusteella en tosiaankaan tyrmää tuotetta. En välttämättä kyllä ole merkkiuskollinen, kun nuo pääsevät vaihtoikään.

PS. Joukka, nuohan pitää ajaa sisään ennen talven tuloa, n. 1000 km. Ennen sitä pinta on vielä liian ehjä ja granuliitit eivät ole kunnolla paljastuneet.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
sopuli kirjoitti:
Itse pystyn ymmärtämään tuon varsin hyvin, kun olen täällä niin kauan asunut. Pääkaupunkiseudulla liikennemäärät ovat täysin eri luokkaa kuin muualla. Tämän lisäksi vauhtia tuntuu olevan melko lailla enemmän kuin muualla. Useimmilla teillä ajetaan keskimäärin 20km/h ylinopeutta ruuhkan niin salliessa, ja lisäksi liikennevaloissa lähdetään/jarrutetaan aika lailla eri malliin kuin muualla ihan liikenteen vetämisen kannalta.


Varmasti totta joka sana, mutta siltikin tuntuu, että ovat vain tekosyitä. Jokainen osaa varmasti katsoa säätiedotuksen illalla + aamulla vielä kurkata ikkunasta, että mitä taivaalta tulee, jos tulee, ja varata enemmän aikaa matkaan. Ihan pahaa teki katsoa aamulle kolmosen uutisia, kun väki ajaa "kiireissään" motarilla puskuri puskurissa kiinni, samalla kun lunta sataa taivaan täydeltä ja tie oli mitä ilmeisimmin melkoisen liukas.

IS:n sivujen mukaan iltapäivään mennessä oli sattunut 70 kolaria, vaikka huono ajokeli oli varmasti kaikkien tiedossa. Tokihan kolari voi sattua kohdalle ihan milloin tahansa, mutta kovin nuo näyttävät kasaantuvan tällaisille päiville. Ja edelleenkään en ymmärrä, mikä on yhtälössä lumisade+pakkasta=liukasta on niin vaikeaa ymmärtää, vaikka olisikin tulossa HKI-Espoo-Vantaa-akselin ulkopuolelta stadia kohti?
 

Oleg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pasi Nielikäinen
Tunturisusi kirjoitti:
Ja edelleenkään en ymmärrä, mikä on yhtälössä lumisade+pakkasta=liukasta on niin vaikeaa ymmärtää, vaikka olisikin tulossa HKI-Espoo-Vantaa-akselin ulkopuolelta stadia kohti?

Edelleenkin se, että Stadissa liikenne on aivan toisenlaista kuin vaikka jossakin Mäntsälässä. Stadissa joutuu pakollakin ajamaan hiukan kovempaa, ettei jää tien tukkeeksi joka paikassa. Toiseksi liikennejärjestelyt ovat aivan erilaisia, kun liittymiä tulee eteen jatkuvasti ja ulkopuolisten on joskus vaikea suunnistaa suuremmassa kaupungissa. Ja Helsinkiin johtavilla teillä (esim. juuri Lahden moottoritie) on huomattavasti enemmän liikennettä kuin jossakin Keski-Suomessa Jyväskylä-Kuopio välillä.
 

scholl

Jäsen
Tuolla on äänestyksiä jatkuvalla syötöllä siitä, että ajatko kitka- vai nastarenkailla, joten mielestäni tässä yleisessä rengasketjussa ei pitäisi kiistellä niistä, vaan keskustella siitä, että mikä olisi hyvä rengasvalinta olisi sitä sitten ostamassa nasta-, kitka- vai kesärenkaita. Niin mitä tulee nyt talvirenkaisiin niin viime vuosina olen ajanut Nokian Q:illa, Nokia RSi:illä sekä Continentalin VikingContact 3:illa ja kaikki ovat olleet päteviä talvirenkaita. Se, että montako talvea ne kestävät, riippuu ajokilometreistä, joten mitään vastausta siihen ei osaa antaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä mä lähtisin kitkarengaslinjalle. Etenkin jos alla on joku nelivetopeli. Nykyisten autojen pito ja käsittelyominaisuudet ovat jo sen verran hyviä. Ja tietokone paikkaa loput jos ei kädet riitä. Kyllähän kitkojen ajomukavuus on ihan eri planeetalta. Lisäksi jos ajaa paljon maantietä, jotka noin 95% ajasta on hoidettuna ja hyvässä kunnossa (lumeton, usein sula tai pelkkä kuiva asfaltti), niin kyllä minä mielelläni varon ne pari aamua kuin rohistelen 10 000 km nastoilla.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Turder kirjoitti:
Kyllä mä lähtisin kitkarengaslinjalle. Etenkin jos alla on joku nelivetopeli. Nykyisten autojen pito ja käsittelyominaisuudet ovat jo sen verran hyviä. Ja tietokone paikkaa loput jos ei kädet riitä.

Kyllä, olen sitä mieltä että kitkoilla pärjää pelillä kuin pelillä ja säällä kuin säällä kunhan käyttää tervettä järkeä. Yleensä mulla on ollut autossa nastat mutta nykyisessä on Nokian RSi kitkat 205/55 R16, autona uudehko Audi A3 Quattro... kaikki siis ainakin paperilla kunnossa. Nykyinen menopeli on ensimmäinen nelivetoinen ja ajonvakautusjärjestelmällä varustettu laitos. Neliveto ja kontrolli toimii hienosti reippaissa vedoissa ja auto karkaa kaksivetoisilta välittömästi, mutta, matsista kotiin ajellessa huomasin tosi liukkaassa mutkassa ns. vedotta rullaillessa (vauhtia oli vähän) että niinhän se Audikin liukuu kivasti nelipyöräluisussa pelottavan tuntuisesti. Kysymys edellisestä kuuluu, onko ESP:ssä joku minininopeus jossa systeemi tarttuu avuksi vai oliko vain niin että ilman vetoa kaikki pyörät luistivat sivuttain sopivasti tasan (renkaiden pyörimisnopeuttahan se mittaa vai onko mukana jotain kiihtyvyysantureita ja muita?) ja järjestelmä ei huomannut tilannetta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Neliveto, luistonesto, ESP jne jne ei auta paskan vertaa kun pitää pysähtyä. Yleinen harhaluulo joka saa ajamaan hieman liian kovaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös