Daespoo kirjoitti:
No nyt voisin väittää että olet kategoorisesti väärässä eli turboahdinta (jonka suomenkielinen nimi on PAKOKAASUahdin) pyörittää nimenomaan moottorissa syntyvät pakokaasut, näiden pakokaasujen avulla turbo työntää lisää ilmaa moottoriin jolloin voidaan työntää myös lisää bensaa joka lisää siis tehoa.
Laitan tähän osoitteen kuvaan, josta selviää mitä tarkoitan:
http://static.howstuffworks.com/gif/turbo-plumbing.gif
Katso kuvaa ja kerro mistä muualta sitä ilmaa saadaan sylinteriin kuin kaasuläpän kautta, eli imuilmaa? Se imetty ilma kompressoidaan ja heitetään sekaan vähän polttoainetta -> ilma kuumenee ja laajeneem kun polttoaine-ilmaseos syttyy kipinästä, tämän jälkeen vaan sen ilman nimitys muuttuu "pakokaasuksi", vaikka ilmamäärä ei sinällään kasva.
Ilman imuilmaa turbo ei pyöri, mutta pelkän imuilman avulla turbo pyörii (kokeilepa startata turboautoa, jossa ei polttoaineensyöttö toimi).
Eli, kun kaasua nostaa, niin imuilman pienentyminen johtaa siihen, ettei turbokaan ahda yhtä paljon kuin ennen, koska imuilman pienentäminen johtaa tietenkin pakokaasujen pienentymiseen.
Jos kuvitellaan, että turbo vaikka ahtaa tietyllä kaasun asennolla (ja kuormalla) 0,5 bar ja nyt vähennetään imuilman saantia 50%. Et voi saada turboa ahtamaan edelleen sitä 0,5 baria ainoastaan polttoainetta lisäämällä, vaan tarvitaan sitä imuilmaa.
Ilmeisesti tässä nyt puhumme vaan aidasta ja aidan seipäästä.
Virittäminen on moottorin hengittämisen parantamista, oikeanlainen virittäminen lähtee aina siitä, että maksimoidaan moottorin saama imuilma ja siten tähän sovitetaan polttoainejärjestelmää siten, että se pystyy pitämään seoksen kurissa.
Ja kuten olen jo todennut: moottorihan on vain iso ilmapumppu, teho on suoraan verrannollinen moottorin läpi kulkevan ilman massaan.
Näin ollen, syy miksi ahtopaineet putoaa luistoneston toimiessa on se, että moottorin imemää ilmaa rajoitetaan.