Renkaat

  • 19 676
  • 115

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se on kyllä aluvanteille todellinen vitsaus tämä jään/mudan kertyminen sinne sisäpintaan. Itselläni se on ainakin ympärivuotista, koska ajan paljon myös hiekkateillä säällä kuin säällä. Viimeksi tänään ryömin parikymmentä minuuttia kuraista sulavaa loskaa pudottelevan auton alla, että sain kaavittua vanteet sellaiseen kuntoon että autolla pystyi ajamaan ilman pomppuefektiä. Vaikka autossa on harvapuolaiset alut, on niitä hankala saada pelkällä painepesurilla riittävän puhtaiksi. Yleensä viimeinen (ainoa?) vaihtoehto on todella möyriä itsensä suihkukuntoon auton alla. Se hieman harmittaa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Lukkoseppä kirjoitti:
Meinasin keskiviikkona kirjoittaa täysin samaa, ihmettelin jo tiistaina kotiinpäin ajellessani että mikä vittu tässä laitoksessa nyt on kun tuntui kaupunkinopeudessakin ravistavan rattia hienoisesti. Keskiviikkona piti sitten kokeilla isommalla tiellä että miltä tuntuu... 80km/h oli ihan maksimi, sitten tuli mieleeni että niin, parkkasin autoni tiistaina reteästi melkoiseen lumihankeen, nelivedolla melkein muna pystyssä. Niinhän se sitten oli että vanteiden leveä ja tasainen sisäkehä oli täynnä jäätä, peltivanteilla ei ennen tätä tapahtunut koskaan. Täytynee tottua leveisiin pyöriin ja elämänlaatuun jota kauppias lupasi.


Ei ole helppoa olla rikas... Kyllä mäkin joskus.Nyt ei ole varaa ostaa uusia renkaita, joten auto seisoo..


nimimerkki.

Katkera Opiskelija.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Mazza kirjoitti:
Se on kyllä aluvanteille todellinen vitsaus tämä jään/mudan kertyminen sinne sisäpintaan. Itselläni se on ainakin ympärivuotista, koska ajan paljon myös hiekkateillä säällä kuin säällä. Viimeksi tänään ryömin parikymmentä minuuttia kuraista sulavaa loskaa pudottelevan auton alla, että sain kaavittua vanteet sellaiseen kuntoon että autolla pystyi ajamaan ilman pomppuefektiä. Vaikka autossa on harvapuolaiset alut, on niitä hankala saada pelkällä painepesurilla riittävän puhtaiksi. Yleensä viimeinen (ainoa?) vaihtoehto on todella möyriä itsensä suihkukuntoon auton alla. Se hieman harmittaa.

Vinkki aluvanteiden kanssa ajeleville:

Vahatkaa vanteenne kunnolla silloin kun ne ovat vielä irti autosta. Myös siis se "sisäpuoli" (eli se puoli vanteesta, joka osoittaa akseliin) vanteesta kunnon vahaan. Esimerkiksi yksi kerros punaleima-Autoglymiä ja sitten kerros tai kaksi kultaleima-Autoglymiä. Mieluiten tuo tehdään heti uusille vanteille ja joka kevät/syksy niille vanteille, jotka auton alle laitetaan.

Minulla ei ollut mitään ongelmia lumen tai mudan kanssa tuon operaation vuoksi. Vanteet olivat tämännäköiset:

http://www.azev.de/images/programm/color/a.jpg

Ja 7,5" leveät.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Noniin nyt on sitten nakit vaihdettu, onneksi Länäri ja Kehä olivat sulina niin ei mitään ongelmia ajella kesänakeillakaan. Pelkäsin että alkaa hirveä ropina mutta olin todella yllättynyt kun renkaista ei kuulunutkaan muuta kuin suhinaa ja sitäkin vastaa yli 80kmh vauhdissa. Loistavaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tuli sitten ostettu uudet talvirenkaat vanhojen todella paskojen tilalle. Michelin X-ice northit sai asennuksineen päivineen 330e hintaan. Itse kuvittelin niiden olevan kalliimmat, mutta en todellakaan valita halvempaa hintaa.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rodion kirjoitti:
Jatketaan OT:
Itse asiassa se on juuri moottorin sisään imemä ilmamäärä, joka sitä turboa pyörittää. Voihan se tietenkin olla ehkä hankala ymmärtää, koska pakopuolella se turbo on, mutta kaikki turboa pyörittävä ilma on ainoastaan sitä imuilmaa.vedettyä koneen läpi, sitä enemmän saadaan tehoa.

Jaa, että turbo toimiikin ajoviiman voimasta ja moottorin läpi saadaan enemmän ilmaa kun pakokaasut imetään nopeammin pois sylinteristä.

Minä olen aina luullut että kun sylinteri tyhjennetään pakokaasuista, niin turboautoissa osa pakokaasujen (hukka)energiasta käytetään imuilman kasaan puristamiseen jolloin sylinteriin saadaan aikaan energia pitoisempi lataus(ammattipiireissä seos) seuraaavaan työtahtiin.

edit: Tämä tulikin jo aiemmin selväksi. Luetaan näitä viestejä ennen postausta ...
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joukka kirjoitti:
Itse ostin kyseiset renkaat 185/65 15 kokoisena viime keväänä ja ehdin ajaa niillä noin 2000 kilometriä. Ajoreitille osui muutama liukas pätkä, eikä sen kokemuksen perusteella ole valittamista. Perjantaina tuli ruuvattua ne taas alle ja alkava talvi näyttää vasta totuuden noista renkaista.

Talvi meni ja kilometrejä kertyi. Täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen näihin Green Diamond renkaisiin. Pito oli hyvä, suht hiljaiset ja kuluminen tasaista. Hinta- laatusuhde mielestäni hyvä, voin suositella kyseisiä renkaita.

Johtuen ehkä länsirannikon keliolosuhteista, mutta itse en laita enää nastarenkaita autooni alle. Nastarenkaan tuoma lisäpito on normaaleissa talviolosuhteissa lähinnä henkisen puolen asioita. Normaalit talviolosuhteet käsittää mielestäni kaikki mahdolliset sateet ja räpäskät, mitä eteen tulee, niihin on vain varauduttava omalla ajotyylillä. Onkohan muuten tutkittu, että millä prosenttiosuudella talviajan kolareista ja ulosajoista on sattunut kitkarenkailla?
 

scholl

Jäsen
Joukka kirjoitti:
Normaalit talviolosuhteet käsittää mielestäni kaikki mahdolliset sateet ja räpäskät, mitä eteen tulee

Tuo on hyvä huomio. Itse lasken normaalitalviolosuhteisiin myöskin päivittäiset käynnit parkkitaloissa, missä olisi ikävää pyöritellä ropisevien kuulalaakereiden eli nastojen päällä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joukka kirjoitti:
Talvi meni ja kilometrejä kertyi. Täytyy sanoa, että olen todella tyytyväinen näihin Green Diamond renkaisiin. Pito oli hyvä, suht hiljaiset ja kuluminen tasaista. Hinta- laatusuhde mielestäni hyvä, voin suositella kyseisiä renkaita.
Mikä auto sulla on alla? Itsellä oli nyt kolmatta talvea nuo renkaat ja keli kyllä suosi kitkoja tällä kertaa. Mutta en silti ole oikein vieläkään vakuuttunut noiden pito-ominaisuuksista. Kuten jossain aikaisemminkin totesin, omaa vertailuani nastoihin hankaloittaa se, että nykyisessä autossani (Toledo mk II) ei ole muita talvirenkaita ollut.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Alumiinivanteiden pultit neuvotaan aina kiristämään momenttiavaimella, mutta kuinka tärkeää tämä oikeasti on? Esson baarista kuuluu aina välillä lausuntoja, joiden mukaan "ei sen väliä", mutta miten täällä porukka toimii?

Eli momenttiavaimella vai ristikkoavaimella perstuntumalla. Tietysti joku saattaa pyssyttääkin.

Ja tiedän senkin, että isot pojat käyttävät liikkeessä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Leon kirjoitti:
Mikä auto sulla on alla? Itsellä oli nyt kolmatta talvea nuo renkaat ja keli kyllä suosi kitkoja tällä kertaa. Mutta en silti ole oikein vieläkään vakuuttunut noiden pito-ominaisuuksista. Kuten jossain aikaisemminkin totesin, omaa vertailuani nastoihin hankaloittaa se, että nykyisessä autossani (Toledo mk II) ei ole muita talvirenkaita ollut.

Opel Astra farmari. Kolme ekaa talvea ajettiin nastarenkailla ja nyt oli eka talvi kitkoilla. Ilman muuta olen näiden renkaiden kannalla. Kävimme talvella pidemmän reissun läpi Suomen maan ja sillä matkalla kelit vaihtelivat jo aika paljon. Huonostikin hoidetulla tieosuudella (Varkaudesta Joensuuhun) pystyi ajamaan ihan normaalisti. Siihen en tiedä sanoa, kuinka paljon nämä renkaat vaikuttavat bensan kulutukseen, koska oma ajotyyli ei suosi tippakisoja, mutta ensimmäistä kertaa pääsin talviaikaan noin 6,5 litran kulutukseen tuolla reissulla. Normaalisti kulutus on noin litraa suurempi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
dingus kirjoitti:
Alumiinivanteiden pultit neuvotaan aina kiristämään momenttiavaimella, mutta kuinka tärkeää tämä oikeasti on?

Eli momenttiavaimella vai ristikkoavaimella perstuntumalla. Tietysti joku saattaa pyssyttääkin.
Alumiinivannehan on pehmeämpi, kuin tavallinen teräsvanne, joten tässä mielessä aina suositellaan momenttiavainta, ettei kiristetä liikaa. Mutteria tai ruuvia kiristettäessä se vain painuu alumiiniin sisälle ja levittää reiät muodottomiksi, jos voimaa käytetään liikaa. Teäsvanne ei ole niin tarkka siitä ylikiristämisestä kuin alumiinivanne, joten kannattaa käyttää momenttia, jos suinkin vain on mahdollista. Jollei ole käytössä, niin vaihdon jälkeen kannattaa ajaa jonnekin, missä ne voi sitten tarkistaa momentilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tässä, kun näitä kesärenkaita on taas vaihdeltu alle, niin voisi tänne heittää pienen kommentin liittyen näihin rengaspaineihin.

Itsellä on autossani käytössä 225/45/17 pirellit, ja tulin pistäneeksi eturenkaisiin painetta 2,7 bar ja takarenkaisiin 2,5 bar. Autoni painaa tuollaiset 1400 kiloa omapainoa, joten ei nyt ihan kevyinkään ole, mutta normaalista henkilöautosta kuitenkin puhutaan. Nämä renkaiden suosituspaineet ovat nousseet tässä viime vuosien aikana lähes kokoajan johtuen siitä, että tuo renkaan runko on muuttunut hieman joustavammaksi, joka sitten kompensoidaan paineiden nostolla, jotta rengas pysyy ns. pystyssä.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Nyt olisi kesärenkaiden osto edessä. Opiskelijabudjetilla ollaan liikkeellä, eli mahdollisimman halvalla olisi tarkoitus päästä. Nopeasti kun mainoksia katselin, niin aika lailla puolet halvemmalla pääsisi kun valitsisi uusiorenkaat tavallisten sijasta. Tuota autoa en ikuisuuksia varmasti pidä, joten jos ne nyt vuoden tai kaksi kestäisi jonkinlaisin ominaisuuksin niin mulle riittäis se.
Kokemuksia?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Aeroman kirjoitti:
Tässä, kun näitä kesärenkaita on taas vaihdeltu alle, niin voisi tänne heittää pienen kommentin liittyen näihin rengaspaineihin.

Itsellä on autossani käytössä 225/45/17 pirellit, ja tulin pistäneeksi eturenkaisiin painetta 2,7 bar ja takarenkaisiin 2,5 bar. Autoni painaa tuollaiset 1400 kiloa omapainoa, joten ei nyt ihan kevyinkään ole, mutta normaalista henkilöautosta kuitenkin puhutaan. Nämä renkaiden suosituspaineet ovat nousseet tässä viime vuosien aikana lähes kokoajan johtuen siitä, että tuo renkaan runko on muuttunut hieman joustavammaksi, joka sitten kompensoidaan paineiden nostolla, jotta rengas pysyy ns. pystyssä.
Onko niin, että renkaisiin tulee pistää painetta riippuen renkaasta vai autosta (vai sekä että)? En ole aikaisemmin asiaa paljon miettinyt vaan pistänyt sen 2.1 eteen ja 2.0 taakse, koska auton ohjekirjassa noin suositeltiin. Ovatko uudet rengasmallit muuttaneet tämän? Nyt ostin Nokian NRHi:t alle, vaativatko kovempaa paineistusta kuin vanhemmat rengasmallit?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Punainen kolmonen kirjoitti:
Onko niin, että renkaisiin tulee pistää painetta riippuen renkaasta vai autosta (vai sekä että)? En ole aikaisemmin asiaa paljon miettinyt vaan pistänyt sen 2.1 eteen ja 2.0 taakse, koska auton ohjekirjassa noin suositeltiin. Ovatko uudet rengasmallit muuttaneet tämän? Nyt ostin Nokian NRHi:t alle, vaativatko kovempaa paineistusta kuin vanhemmat rengasmallit?
Uudet renkaat ovat nimenomaan kehittyneet siihen suuntaan, että painetta käytetään enemmän kuin aikaisemmin. Tämä 2,0 bar joka renkaaseen on se klassinen paine, jota on käytetty jo kohta niin kauan kuin autojakin on ollut käytössä kumipyörillä varustettuna. Toinen nimenomaan vaikuttava on tämä auton paino, eli tuo aikaisemmin kirjoittamani mitä itse käytän on aika lähellä totuutta, ja siitä voi sitten vähentää tai lisätä riippuen oman auton painosta. Leveys vaikuttaa myös paineisiin, eli mitä leveämpi, sen enemmän painetta.

Liian matalat paineet tekevät sen ilmiön, että autosta tulee ikäänkuin huojuva, ja rengas kuluu normaalia nopeammin. Jos esim. tehdään jotain reissuja täydellä ihmislastilla ja takakontti täynnä tavaraa, niin 0,2-04 bar painetta lisää matkan ajaksi.
 

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aeroman kirjoitti:
Uudet renkaat ovat nimenomaan kehittyneet siihen suuntaan, että painetta käytetään enemmän kuin aikaisemmin. Tämä 2,0 bar joka renkaaseen on se klassinen paine, jota on käytetty jo kohta niin kauan kuin autojakin on ollut käytössä kumipyörillä varustettuna. Toinen nimenomaan vaikuttava on tämä auton paino, eli tuo aikaisemmin kirjoittamani mitä itse käytän on aika lähellä totuutta, ja siitä voi sitten vähentää tai lisätä riippuen oman auton painosta. Leveys vaikuttaa myös paineisiin, eli mitä leveämpi, sen enemmän painetta.

Liian matalat paineet tekevät sen ilmiön, että autosta tulee ikäänkuin huojuva, ja rengas kuluu normaalia nopeammin. Jos esim. tehdään jotain reissuja täydellä ihmislastilla ja takakontti täynnä tavaraa, niin 0,2-04 bar painetta lisää matkan ajaksi.

Niinpä, ja lisäksi vielä matalaprofiilisempiin renkaisiin painetta enemmän, kuin noihin 60-80 profiileilla oleviin donitseihin. Eikös se niin mene, että jos on pelkkä laku vanteen päällä, pitäisi painetta olla jo n. 3 bar. (30-35 profiililla)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
batman83 kirjoitti:
Niinpä, ja lisäksi vielä matalaprofiilisempiin renkaisiin painetta enemmän, kuin noihin 60-80 profiileilla oleviin donitseihin. Eikös se niin mene, että jos on pelkkä laku vanteen päällä, pitäisi painetta olla jo n. 3 bar. (30-35 profiililla)
Kyllä juuri näin, unohdin tosiaan mainita tämän renkaan korkeuden kokonaan.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Täällähän näytti olevan keskustelu käynnissä juuri mieltäni askartaneesta aiheesta. Eli "ongelmana" on kesärenkaiden ilmanpaineet. Alla on 1200 kg:n autossa 205/60/16 Pirelli P7:t ja ruuvailin ne alle pari viikkoa sitten saman kokoisten talvikumien tilalle. Paineet oli edellisen omistajan jäljiltä 2,0:n luokkaa kaikissa renkaissa. Nostin paineen auton suositusten (näille vakiokokoisille renkaille) mukaan 2,1:een. Bensan kulutus nousi talvirenkaisiin verrattuna n. 6,5 litrasta satasella 7,5:een ja aika huteralta ajokin tuntui kaarteissa. Kävin nostamassa paineet 2,4:ään, jolloin ajo-ominaisuudet tuntui paranevan jonkin verran, mutta kulutus on edelleen tuon litran suurempi. Metelikään ei pienentynyt yhtään talvirenkaisiin verrattuna, joten kesärenkaisiin siirtyminen ei tarjonnut kovin suurta nautintoa tällä kertaa.

Itsestäni tuntuu aika erikoiselta, että kesärenkailla voisi kulutuksen kansa näin käydä. Renkaat tuntuu kyllä aika pehmeiltä ja nyt olen vähän hukassa, kun 2,4 tuntuu tässä tapauksessa aika suurelta noinkin korkeisiin kumeihin. Sattuiko alle nyt vain renkaat, jotka on tehty pehmeiksi ja kulutuksen kustannuksella on yritetty nostaa ajo-ominaisuuksia, vai mistä on kysymys? Nopeusluokitus näille renkaille on Pirellin keskitasoa. Ajattelin käydä kyllä rengasliikkeessä kyselemässä aiheesta, mutta löytyisiköhän täältä kokemuksia tällaisesta ongelmasta?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
verco kirjoitti:
Itsestäni tuntuu aika erikoiselta, että kesärenkailla voisi kulutuksen kansa näin käydä. Renkaat tuntuu kyllä aika pehmeiltä ja nyt olen vähän hukassa, kun 2,4 tuntuu tässä tapauksessa aika suurelta noinkin korkeisiin kumeihin. Sattuiko alle nyt vain renkaat, jotka on tehty pehmeiksi ja kulutuksen kustannuksella on yritetty nostaa ajo-ominaisuuksia, vai mistä on kysymys? Nopeusluokitus näille renkaille on Pirellin keskitasoa. Ajattelin käydä kyllä rengasliikkeessä kyselemässä aiheesta, mutta löytyisiköhän täältä kokemuksia tällaisesta ongelmasta?

Jos renkaat ovat kehäpituudeltaan pidemmät, eli suuremmat renkaat, matkamittarisi pyörii vähemmän kuin talvirenkailla, vaikka ajaisit saman 500km tankillisella.

Ei nyt ehdi laskutoimituksia tehdä, mutta esimerkiksi minulla talvirenkailla oli nopeusmittari +4km/h liian optimistinen ja kesärenkailla näytti tasan oikean nopeuden.

Muita mahdollisia syitä on leveämpi rengas, joka kasvattaa auton otsapinta-alaa ja siten ilmanvastusta ja kulutusta.

Lisäksi hyvä pito ja kesäkelit voivat aiheuttaa huomaamatonta "kramppia" oikeassa jalassa, jolloin tulee kiihdyteltyä tavoitenopeuteen rivakammin kuin talvirenkailla...

Ja kokeile laittaa vaikka 2,8 baria paineita vielä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kärjistettynä voidaan sanoa että liian vähän painetta kuluttaa rengasta laidoilta ja liikaa painetta kuluttaa keskeltä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sniper kirjoitti:
Eikös liiatkin paineet kuluta rengasta? Ja jos oikein päin muistan niin keskeltä voimakkaammin kuluva rengas on sen merkki.
Kyllähän siinä niin pääsee käymään, ja vielä mitä kapeampi rengas se helpommin se alkaa kulumaan keskeltä liian suurella paineella.
Sniper kirjoitti:
Täräytin kokeeksi oman riisikupin alle 0.2 bar normaalia enemmän paineita ja kyllähän poikittaisurat yms. pikkukuopat huomasi heti selkärangassa.
Tämä ongelma ei ole renkaasta johtuva, vaan tien epätasaisuuden piikkiin menee.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Rodion kirjoitti:
Jos renkaat ovat kehäpituudeltaan pidemmät, eli suuremmat renkaat, matkamittarisi pyörii vähemmän kuin talvirenkailla, vaikka ajaisit saman 500km tankillisella.
...
Lisäksi hyvä pito ja kesäkelit voivat aiheuttaa huomaamatonta "kramppia" oikeassa jalassa, jolloin tulee kiihdyteltyä tavoitenopeuteen rivakammin kuin talvirenkailla...
Olen itsekin yrittänyt selittää kulutuksen nousua kaasujalan kramppauksella kesäkelien takia. Pitää varmaan kerätä vähän enemmän kilometrejä alle ennen suurempia johtopäätöksiä. Kesä- ja talvirenkaat ovat siis tässä tapauksessa saman kokoiset, joten suurta eroa ei kehäpituudessa pitäisi olla. 2,8 baria 205/60/16 -renkaisiin tuntuu jo aika suurelta paineelta. Pitänee varmaan kysellä mielipidettä myös rengasliikkeestä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
verco kirjoitti:
2,8 baria 205/60/16 -renkaisiin tuntuu jo aika suurelta paineelta. Pitänee varmaan kysellä mielipidettä myös rengasliikkeestä.

Itse ajelin 205/55-16 renkailla 2,8 baria ihan jokapäiväisessä liikenteessä. Taloudellisuusajossa oli päälle 3 baria.

Ihan hyvin toimi alusta ja renkaat, eivät kuluneet oudosti eikä töyssyt "iskeneet läpi". Tosin olivat Continentalit, joihin kuulemma täytyy aina laittaakin vähän enemmän painetta...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
verco kirjoitti:
Pitänee varmaan kysellä mielipidettä myös rengasliikkeestä.
Näinkin voit tehdä, mutta tuo 2,4 bar ei kuullosta pahalta paineelta ollenkaan. Itse en ole käyttänyt juuri tuota mainitsemaasi pyörää, mutta jos se tosiaan on kovin pehmeä, niin kulutuksen kasvu on suurempaa luonnollisestikin. Normaalitilanteessahan tuo kulutus kyllä pitäisi laskea verrattuna nastapyöriin, koska vastus vähenee. Yksi seikka voi olla pyöränkulmien säätö myöskin, vastus kasvaa, elleivät pyörät ole suorassa. Sinänsä mainitsemasi ongelma tuntuu kovin erikoiselta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös