En löytänyt tälle päivänpolttavalle asialle omaa ketjua, joten päätin toimia itse. Onhan tuolla tuo tunkkiketju, mutta en halua keskustella renkaanvaihdosta, vaan renkaista itsestään.
Tänään se siis tapahtui, eikä tippaakaan liian myöhään. Viime viikolla oli jo tarkoitus, mutta työkiireet tulivat tielle. Taas on siis opeteltava liukkaan kelin ajo uudelleen. Ja jo kolmatta talvea peräkkäin tämä tapahtuu kitkarenkaiksi luokiteltavilla Green Diamondeilla. Oikeasti ne ovat toki granuliittirenkaat. Joka kerta, kun olen nuo paikallisessa rengasliikkeessä vaihdattanut alle/alta, saan kuulla saman kysymyksen: "miten noi on toimineet?". Omakohtaista vertailua vaikeuttaa se, että nykyisessä autossani ei ole muita talvirenkaita ollut. Edellisessä oli nastat, joita en kerinnyt uusimaan omistusaikanani. Nykyinen autokin on luokkaa isompi, joten vertailu on siinäkin kohtaa vaikeampaa.
En ole täysin vakuuttunut noiden renkaiden pitokyvystä. Ensimmäinen talvi oli renkaille helppo, koska tiet olivat pääsääntöisesti lumettomat. Viime talvi oli sitten vastaavasti erittäin vaikea kelien suhteen ja nastoja tuli useasti ikävä. Normaaleista kitkoista poiketen granuliittirenkaat kestävät huomattavasti pitempään kuin tavalliset kitkat. Siksi päätin ajaa vähintään tämän talven noilla, ellei ihmeitä satu.
Mutta mitä seuraavaksi? Kumpikin koulukunta vannoo suurinpiirtein omiensa nimeen. Objektiivista tietoa ei ole eikä tule, koska asia on harvinaisen yksinkertainen. Jäällä nastat ovat ylivoimaiset, kitkat taas hiljaiset ja useissa keliolosuhteissa riittävän turvalliset. Ääriolosuhteissa kitkat ovat taas täysin onnettomat. Kitkat ovat kaupunkiajossa kivat, mutta risteyksissä ei ole aina kivaa. Kyse on siis vain priorisoinnissa. Oma ajoni sijoittuu suurilta osin kaupunkiajoon ja isoille teille.
Mielessä on muutama kysymys, miksi yleensä tämän ketjun avasin. Onko kellään kokemuksia näistä samoista renkaista? Onko joku vaihtanut kitkoista nastoihin jollain pätevällä perusteella? Toisinpäin? Ajaako normaaleilla kitkoilla kahta talvea enempää?
Jatketaan tarvittaessa kesärenkaista.
Tänään se siis tapahtui, eikä tippaakaan liian myöhään. Viime viikolla oli jo tarkoitus, mutta työkiireet tulivat tielle. Taas on siis opeteltava liukkaan kelin ajo uudelleen. Ja jo kolmatta talvea peräkkäin tämä tapahtuu kitkarenkaiksi luokiteltavilla Green Diamondeilla. Oikeasti ne ovat toki granuliittirenkaat. Joka kerta, kun olen nuo paikallisessa rengasliikkeessä vaihdattanut alle/alta, saan kuulla saman kysymyksen: "miten noi on toimineet?". Omakohtaista vertailua vaikeuttaa se, että nykyisessä autossani ei ole muita talvirenkaita ollut. Edellisessä oli nastat, joita en kerinnyt uusimaan omistusaikanani. Nykyinen autokin on luokkaa isompi, joten vertailu on siinäkin kohtaa vaikeampaa.
En ole täysin vakuuttunut noiden renkaiden pitokyvystä. Ensimmäinen talvi oli renkaille helppo, koska tiet olivat pääsääntöisesti lumettomat. Viime talvi oli sitten vastaavasti erittäin vaikea kelien suhteen ja nastoja tuli useasti ikävä. Normaaleista kitkoista poiketen granuliittirenkaat kestävät huomattavasti pitempään kuin tavalliset kitkat. Siksi päätin ajaa vähintään tämän talven noilla, ellei ihmeitä satu.
Mutta mitä seuraavaksi? Kumpikin koulukunta vannoo suurinpiirtein omiensa nimeen. Objektiivista tietoa ei ole eikä tule, koska asia on harvinaisen yksinkertainen. Jäällä nastat ovat ylivoimaiset, kitkat taas hiljaiset ja useissa keliolosuhteissa riittävän turvalliset. Ääriolosuhteissa kitkat ovat taas täysin onnettomat. Kitkat ovat kaupunkiajossa kivat, mutta risteyksissä ei ole aina kivaa. Kyse on siis vain priorisoinnissa. Oma ajoni sijoittuu suurilta osin kaupunkiajoon ja isoille teille.
Mielessä on muutama kysymys, miksi yleensä tämän ketjun avasin. Onko kellään kokemuksia näistä samoista renkaista? Onko joku vaihtanut kitkoista nastoihin jollain pätevällä perusteella? Toisinpäin? Ajaako normaaleilla kitkoilla kahta talvea enempää?
Jatketaan tarvittaessa kesärenkaista.