Renkaat

  • 19 674
  • 115

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
PeZu kirjoitti:
Älkää nyt kitkoilla ajako kesällä ellei nyt ole aivan pakko! Ne ns sulaa alle kesähelteillä kun vedät jossain motarilla. Kitkat on sen verran pehmeämpää materiaalia että kuluvat kyllä nopeesti ja ajotuntuma ei ole mistään parhaimmasta päästä. Huojuntaa tulee olemaan ainakin. Jos kitkat alla, niin koittaa sitten ajaa maltillisemmin eli välttää äkkinäisiä liikkeitä ja sateella ei sitten ajeta sataa :)

Niin totta. Varsinkin sadekelillä nuo kitkat ovat juuri huonoimmillaan. Ei renkaat ole iso menoerä ku miettii kuinka helvetisti menee rahaa jo polttoaineeseenkin vuodessa. Toisaalta oli kyllä hilpeää; 300hv/410Nm+, neliveto, kitkarenkaat ja kunnon vesisade.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enpä tiedä onko oikea ketju, mutta menköön.

Jos täällä joku vielä miettii uusien kesärenkaiden ostoa ja harkinnassa on myös Good Year OptiGrip, jättäkää väliin mikäli pidätte alhaisesta vierintävastuksesta. Itselläni on ollut kyseiset renkaat nyt viikon päivät alla ja löpöä kuluu suurin piirtein 1l/100km enemmän kuin vanhoilla slickseillä! Perkele, että ketuttaa! Olivat melko kalliitkin renkaat vielä. Olisi saman tien pitänyt ottaa saman merkin EfficientGrip tai Michelin Energy Saver. Muutaman kympin olisivat olleet kalliimmat, mutta tätä menoa aika nopeasti olisivat ottaneet eron kiinni!

edit. Hyvänä puolena on mainittava, että ovat lähes äänettömät jopa moottoritiellä!
 
Viimeksi muokattu:

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Vanhoja kesäkiekkoja ei enää uskalla alle pistää, sen verran liukasta oli aina tienpinnan kastuessa. Tarkoitus olisi alkaa ekoilemaan kapeammalla renkaalla, sopiikohan 175/65-profiilin kumit pistää samalle 14" vanteelle joilla aikaisemmin käytti 185/65 -kokoa?
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Uutta rengasta ja vannetta olisi pakko S40:een Volvoon hankkia. Ja suht halvalla pitäisi päästä. Kysyisinkin, että uskaltaako seuraavia kummeja laittaa alle ollenkaan?

Vanteiksi ajattelin näitä ihan perusvanteita... Halvalla täytyy päästä niidenkin kanssa.

Kaikki tilattavissa vannetukku.fi:ssä. Kokemuksia itse liikkeestä?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uutta rengasta ja vannetta olisi pakko S40:een Volvoon hankkia. Ja suht halvalla pitäisi päästä. Kysyisinkin, että uskaltaako seuraavia kummeja laittaa alle ollenkaan?

Eikös Goodridesta todettu jossain testissä että ihan kivat kumit, joilla ei ole juuri mitään rengasominaisuuksia? Eli, sopii matoksi, eristeeksi ja kukkatelineeksi.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tekniikan Maailma, kesärengastesti 5/2009:

Hyvää: Halparenkaalle kohtuullinen pito märällä
Huonoa: Kelvoton ajettavuus, melu

Yleisarvosana 6,4. Taakse jäi vain Wanli 5,2:lla.

"Tätä rengasta ei pitäisi lainkaan sallia autoihin, joista puuttuu ajonvakautusjärjestelmä"

Kärkinelikon arvosanat 8,9-9,3.

Niin, ja hintaero voittaneen Contin ja Goodriden välillä n. 160e. "Halvin löydetty hinta toimitettuna, ilman asennusta, 4kpl".
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Vanteiksi ajattelin näitä ihan perusvanteita... Halvalla täytyy päästä niidenkin kanssa.

Vaikka halvalla täytyy näissäkin päästä niin osta vaikka uudet Volvon pölykapselit vanhoille peltivanteillesi ennemmin kuin nuo vanteet. Ovat varmaan yhdet markkinoiden kauheimman näköisitä vanteista. Osta jotkut perus 5-puolavanteet ilman kromin kiiltoja jos aluvanteet on saatava. Tietysti kuka tykkää mistäkin, onhan nuoki jonkun mielestä hienot kun kerran tuotantoon asti ovat päässeet.

Kumeista varmaan ylläolevat kertoikin sen olennaisimman: Halvalla et edes kohtuullista rengasta saa. Köyhät tuuninkipojat ovat ostelleet Nankangeja blin-bling vanteidensa suojiksi, jotkut ovat jopa yltyneet ko. kumeja kehumaan "hintaansa nähden hyviksi". Tuo ei tietenkään tarkoita TM:n testivoittoon yltäviä ominaisuuksia vaan täyttää vain niitä odotuksia mitä halvalta renkaalta pystyy edes olettamaan. Sadekeleillä ja moottoritie nopeuksissa nuo suurimmat erot laatukumeihin näkyvät huonona pitona ja kovana meluna.

Itsellä oli vielä viime kesänä jotkut hinnat-alkean-kumit alla ja kyllä niillä nyt välttävästi pystyi ajelemaan. Sateisella moottori- ja maantiellä tuli joskus tunne, että mistähän sitä itsensä löytäisi jos joutuisi pienenkään väistöliikkeen autolla nyt tekemään.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Asia selvä. Kiitoksia kommenteista. Vanteiden valintaa vielä mietin, mutta jotkut muut renkaat menevät tilaukseen...
 

rpeez

Jäsen
Enpä tiedä onko oikea ketju, mutta menköön.

Jos täällä joku vielä miettii uusien kesärenkaiden ostoa ja harkinnassa on myös Good Year OptiGrip, jättäkää väliin mikäli pidätte alhaisesta vierintävastuksesta. Itselläni on ollut kyseiset renkaat nyt viikon päivät alla ja löpöä kuluu suurin piirtein 1l/100km enemmän kuin vanhoilla slickseillä! Perkele, että ketuttaa!

Saat parannettua tilannetta laittamalla painetta lisää renkaisiin, laita vaikka
+0,3-0,5bar enemmän mitä suositus sanoo. Melu ja kovuus voi vähän lisääntyä, mutta kulutus ja renkaan kuluminen laskee.
 

cubicman

Jäsen
Eiköhän seuraava kerro kaiken olennaisen Goodriden renkaista

- Elegantti ja tarkoituksenmukainen kuviomalli antaa renkaalle sporttisen ja ajanmukaisen ulkonäön

Ei niillä muilla ominaisuuksilla niin väliä, pääasia on että jättää elegantit renkaanjäljet.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jokainen tietenkin saa laittaa autoonsa sellaiset renkaat kuin haluaa, mutta ihan niitä halvimpia ei kyllä todellakaan kannata laittaa. Siinä asettaa oman turvallisuutensa ohella muiden tiellä liikkujien turvallisuuden alttiiksi jos autossa pyörii jotkut "kiinalaiset" renkaat.
Mitä tulee noihin esim. Tekniikan Maailman rengastesteihin, niissä renkaat testataan turvallisilla radoilla tai paikoissa jossa on tilaa ja yleensä kuskina on "rattimies". Jostain rengasmerkistä (en muista mikä, mutta halparengas ) on jäänyt mieleen kommentti joka oli tyyliin "6 kaistainen rata meinasi olla liian kapea kun auto lähti märällä luistaan..."
Itsellä pyörii autossa tällä hetkellä Bridgestone Turanza 195/55R16 nakit jotka vanteiden kera maksoivat 960 € viime syksynä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saat parannettua tilannetta laittamalla painetta lisää renkaisiin, laita vaikka
+0,3-0,5bar enemmän mitä suositus sanoo. Melu ja kovuus voi vähän lisääntyä, mutta kulutus ja renkaan kuluminen laskee.

Uudempiin matalaprofiilirenkaaseen kannattaa laittaa hieman enemmän painetta, mitä auton suosituksessa lukee. Mutta renkaan kulumista kannattaa välillä myös tarkkailla. Liian pienillä paineilla rengas kuluu reunoilta ja liian suurilla keskeltä.

Itsellä alla Sava Intensa 215/55/16 ja kyllä noilla nyt ajelee. Ei varmasti hiljaisimmat tai parhaimmat ääriolosuhteissa, mutta eivät ne olleet myöskään sikahintaiset.
 

12961

Jäsen
Uudempiin matalaprofiilirenkaaseen kannattaa laittaa hieman enemmän painetta, mitä auton suosituksessa lukee. Mutta renkaan kulumista kannattaa välillä myös tarkkailla. Liian pienillä paineilla rengas kuluu reunoilta ja liian suurilla keskeltä.
Tämä vanha totuus ei enää pidä paikkaansa kaikkien uusien renkaiden kohdalla. Joissakin uusissa renkaissa runkorakenne on sellainen, että rengas kuluu sekä kovilla että pienillä paineilla reunoilta. Itse opin siperian kautta pilaamalla yhden kierroksen pirellin P7:a.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kaksi edellistä kesää ja tämä talvi (nasta) meni halvimmilla renkailla, jotka löysin. Kummankaan sarjan kanssa ei ollut mitään ongelmia. Matkan teko oli hiljaista ja turvallista säästä riippumatta, tosin kesärenkaat kuluivat sakkopinnalle.

Nyt ostin uudet kesärenkaat (BF Goodrichit), jotka eivät tainneet olla aivan halvimmat. Samalla myös tulee kokeiltua vähän pienempää rengasta, nyt siis 195/50r15 Foortissa. Sisälle tuleva ääni on kyllä nyt lujempi kuin aikaisemmin, joten vähän pitää etsiä siitä omalta kaistalta hiljaisempaa kohtaa. Kunhan tulisi märät tiet niin olisi kiva käydä testaamassa että kestääkö niillä myös sateella tiellä.

Taisi olla nuo edelliset kesärenkaat formulatermein "superpehmeät", jos kahdessa kesässä kuluivat sakoille. Tokihan äänitaso on matala noilla pehmeillä munkeilla, mutta tulevatko ne sitten kovinkaan paljon halvemmiksi, jos kuitenkin paremmilla renkailla ajelee vaikkapa neljä kesää. Toki en tiedä paljonko kilometrejä kahdessa kesässä sinulle tulee, mutta itse ajelen nyt viimeistä(kuudetta) kesää Michelinin Energy gummeilla. Pintaa on jäljellä n. 3 milliä/per nakki. Kilometrejä 2004 vuoden autossa n. 80tkm.

Talvirenkaat ovat Noksun Hakkapeliitta 4:t, jotka on myös ajettu viisi talvea ja toiminevat ainakin pari talvea lisää. Nastoja ei puutu kuin muutama ja pintaa yli 5mm joka kulmassa.

Olen vaihtanut joka kerta etunakit taakse ja vice versa, jolla estetään renkaiden epätasainen kuluminen.Liidulla vaan aina vaihdettaessa merkki, mikä rengas on ollut missäkin kulmassa.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
IS: Luksusbemarin erikoiset renkaat vietiin

"Renkaat ovat niin erikoiset, että tunnistan, jos ne vastaan tulevat. Ne sopivatkin vain tietyn tyyppiseen autoon, Levänen kertoi"

Liekkö olleet soikeat vai kolmiot nämä erikoiset renkaat, äkkiä saattaisi luulla että köyhällä on vanteita ikävä, ei niinkään pelkkiä renkaita!

Ja mikä on luksubemari? EDIT: Korjattu linkki ja luksukseen lisätty ääs.

No itse pyörittelin perushankookit menopelin alle, talven ajetut halpispaskatalvirenkaat yllätti, pirusti pintaa ja kaikki nastat tallella.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Renkaat ovat niin erikoiset, että tunnistan, jos ne vastaan tulevat. Ne sopivatkin vain tietyn tyyppiseen autoon, Levänen kertoi"

Liekkö olleet soikeat vai kolmiot nämä erikoiset renkaat, äkkiä saattaisi luulla että köyhällä on vanteita ikävä, ei niinkään pelkkiä renkaita!
On tainnut Bemarissa olla paskat vanteet, jos ne eivät ole kelvanneet. Luulisi, että samalla kun vie renkaat, olisi huomattavasti nopeampaa irroittaa ne vanteineen.

Toisaalta, menee sitä ammattilaisellakin termit sekaisin. Kovalainen sanoi eilen haastattelussa, että ekalle stintille laitettiin väärät pyörät alle. Jos ihan tarkkoja ollaan, tässä tapauksessa kyse oli varmaan renkaista.

p.s. IS:n uutista ei linkin takaa löytynyt
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös