Viestin lähetti varjo
Koska ihminen on eläinlaji myös luonnonlait ovat voimassa, sopeutuvin(siis se jolla on .38 Lapua Magnum kiväärin pesässä) voittaa ja hallitsee.
Pysähdyin viime yönä sängyssä maatessani pohtimaan tätä kysymystä. Itse sanoin ihmisen olevan eläin, mikä onkin biologisesti totta. Hetken asiaa pohdittuani tulin siihen tulokseen, että siihen yhtäläisyydet loppuvatkin. Eläimet pääsääntöisesti ovat ekosysteemin osia, toimien oma etu mielessään(lue: geeneissään) mutta samanaikaisesti yhteisen hyvän puolesta. Ihminen puolestaan haluaa asettua koko järjestelmän yläpuolelle, leikkiä jumalaa. Jos tämä on asian laita, miksei yritystä parempaan ole?
Todettakoon nyt tässä, etten vastusta metsästämistä, kun sen tarkoitus on ruoan hankinta. Hitto vie, syönhän itsekin lihaa. Mutta kun ainoa peruste on "kannan harventaminen ja hallinta", on se mielestäni suhteellisen naurettavaa. Mikä on motiivi ja tarkoitus tällöin? Tehdä meidän ihmisten elämää helpommaksi, yksinkertaistaa sitä.
Kaiser Sozelle, voi toki olla, että mielipiteeni muuttuisivat 50000 ajetun kilometrin jälkeen. Yhtä hyvin voi olla, ettei näin kävisikään. Itse olen kehitellyt ajatusta suuresta aidatusta luonnonsuojelualueesta, kenties jossain päin Lappia, jossa suurin osa riista- ja saaliseläinkannoista voisi kukoistaa. Tuntuu sinänsä naurettavalta, mutta kyse onkin lähinnä pohdinnasta.
Mielenkiintoinen ajatus 'tombraiderilta', samaa olen itsekin joskus pohtinut. Kyse on ilmeisesti kaaosteoreetikoiden synnyttämästä ajatuksesta. Asian tiimoilta löytyy hyvää pohdintaa Michael Crichtonin kirjasta "Kadonnut maailma", jossa Ian Malcolm lukuisten matemaatikoiden ja kaaosteoreetikoiden henkilöitymänä pohtii, josko ihmisen tehtävä onkin "putsata pöytä, jotta evoluutio voi aloittaa alusta".
Omalta kohdaltani keskustelu hirvistä päättyy tähän. Kyseessä on joka tapauksessa asia, johon en itse voi vaikuttaa, joten on turha vaivata päätään ja hankaloittaa omaa elämäänsä sen vuoksi. Muut jatkakaa toki, jos innostaa.