Reippaina käymme hirvimetsälle...

  • 15 427
  • 211

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mitäs mieltä olette hirvenmetsästyksestä?
Suomen metsissä lymyävien sarvipäiden metsästyskausi alkoi jälleen kerran oikein hilpeästi. Heti ensimmäisenä jahtipäivänä ammuttiin keskellä peltoa hiippaileva oranssiliivinen miekkonen hirvenä. Ja ampuja oli vieläpä sattumoisin surmansa saaneen veli!
En ole koskaan hirvimetsällä ollut, joten ihmettelenkin että ampuvatko metsästäjät varmuuden vuoksi kaikkea liikkuvaa? Onko kenties olemassa mahdollisuus, että hirvi saattaa ovelana otuksena käyttää valepukua? Ainakaan minä en ole koskaan nähnyt kahdella jalalla pystyssä kävelevää oranssista hirveä.
Ja kyllähän näiden liipasinherkkien metsämiesten saaliksi on menneinä vuosina joutunut myös koiria, kissoja, autoja, traktoreita, veneitä ja ainakin yksi veturi joka veti perässään yli 100 metriä pitkää vaunuletkaa... varsinainen hirvi sekin! Käsittääkseni nämä sankarit eivät ole onnistuneet ampumaan lentokonetta tai helikopteria hirvenä, ainakaan vielä...
Tätä rupesin vain pähkäilemään kun tässä puhdistan rynnäkkökivääriäni ensi viikonloppua varten. Tarkoitukseni on nimittäin mennä sienestämään metsästä herkullisia valkoisia kärpässieniä, hattivatteja ja syysmulkeroita. Silloin saatan tietämättäni ajautua jollekin metsästysalueelle. Mitenköhän siellä sitten säilyy hengissä? Pitääkö koko keikka todellakin hoitaa maastopuvussa ryömimällä, siis ihan kaupungista asti? Eihän sinne metsätielle uskalla punaisella pakettiautolla ajaa, sehän nyt ensimmäisenä ammutaan hirvenä...

PS: Ihan vaan tiedoksi hirviporukoille: TÄMÄ HIRVI AMPUU TAKAISIN!:mad:
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä Metsästän....

Eivät ammu, tai minä en ole ainakaan koskaan ampunut muuta kuin hirveä ja yhden peuran. Se, että joku joskus on vähän liipaisinherkkä ei todellakaan tarkoita, että koko harrastus olisi täysin läpimätä. Minä pidän lajista ja ajattelin huomenna lähteä pohjoiseen katselemaan josko löytyisi jotain ammuttavaa. Minä en todellakaan halua väittelyyn metsästyksestä teidän kanssanne koska olen niin monasti oman kantani perustellen kertonut (en tosin täällä, vaan muualla).

Eli niinkuin jo vanhassa seitsemän seinähullun biisissäkin sanotaa "Turpa kiinni Hirvi"



edit: siis hirvestyksessä olen ampunut peuran. Linnustamassa en muita kuin lintuja
 
Viimeksi muokattu:

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen myös kohtalaisen innokas metsästäjä. Olen ampunut niin hirviä kuin metsäkanalintujakin. Ei siellä metsässä kannata pelätä, koska 99,9% metsästäjistä osaa hommansa. Tämä on sama asia kuin alkaisi pelätä lentämistä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
OK siltä osalta että pitäähän sitä kantaa aikaajoin harventaa, kun ei petoja ole omasta takaa.
Mutta monien metsästäjien asenteet, se on oksettavaa. Ainakin täälläpäin kuulee usein mässäilyä tappamisesta ja osumista ja sen semmosesta. Tulee mieleen että olisko ollut pienenä pipo liian kireällä kun nyt pitää purkaa paineita eläimiin.
Eikä sinne metsään pitäisi ainakaan aseen kanssa päästää sellasia jotka eivät veljeään ja hirveä erota toisistaan. Ja säännöt selviksi kaikille.
Itse en kyllä ampuisi ilman pakottavaa syytä mitään elävää.
 

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huormien hommaa

Kaikki eivät tunnu tietävän että Hirvet ovat Ystäviä! Niitä ei saisi ampua missään nimessä! Hirvet ovat sympaattisia eläimiä. Paljon kivempia kun ihmiset. Ihmiset ovat juonittelevia nihkimyksiä. Kunniaa ja oikeuksia siis Hirviystäville! :)
 

Brandon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Re: Huormien hommaa

Viestin lähetti tommilin
Kaikki eivät tunnu tietävän että Hirvet ovat Ystäviä! Niitä ei saisi ampua missään nimessä! Hirvet ovat sympaattisia eläimiä. Paljon kivempia kun ihmiset. Ihmiset ovat juonittelevia nihkimyksiä. Kunniaa ja oikeuksia siis Hirviystäville! :)

Olen aivan samaa mieltä kuin tommilin, kuka edes ylipäätänsä pystyy tappamaan näitä suomen metsien uljaimpia Ystäviä?

Hirvestys on sairasta, kunnioitusta ja rauhaa minä niille soisin..

Hirvet ovat Ystäviä.
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Re: Re: Huormien hommaa

Viestin lähetti Brandon
Olen aivan samaa mieltä kuin tommilin, kuka edes ylipäätänsä pystyy tappamaan näitä suomen metsien uljaimpia Ystäviä?

Hirvestys on sairasta, kunnioitusta ja rauhaa minä niille soisin..

Hirvet ovat Ystäviä.
Jos pysyisivät metsissä, tai osaisivat edes ylittää ajoradat suojatietä käyttäen, mutta kun ei niin ei.

Lahdatkaa kaikki hirvet.

Tuli vaan eilen pikku paniikki, kun hirven perkele kökötti keskellä ajorataa...
 

Qeuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Metsästyksessä ei sinänsä ole mitään vikaa. Pitäähän se kanta pitää kurissa niin hirvien kuin myös muiden olioiden osalta, ihmistenkin. Tässä viimeisessä kohdassa en kuitenkaan suosittele metsästystä kannan harventamiseksi, onhan sitäkin toki käytetty.
Mutta se kyllä ihmetyttää ja vituttaakin, kun joka syksy äijänkörmyjen lähtiessä radalle haulikot olalla, niin aamulla on kuolleina hirvien lisäksi myös usein ihmisiä, joko täysin sivullisia tai sitten metsästäjä tovereita. Perkele kyllä mun mielestä pitäisi tuntea ne kohteet, joita lähtee metsästään. Ihminen tai mikä hyvänsä eroaa hirvestä niin paljon, ettei kertakaikkiaan voi olla huomaamatta eroa. Vaikka olisi syksy ja hämäräkin.
Olen kyllä kuullut juttuja hirviporukoista, jotka kiskovat viinaa näillä ekoilla reissuillaan suhteelisen tiiviiseen tahtiin. Se tietysti voi olla selitys näille oudoille hirvihavainnoille, jotka lopulta osoittautuvat kaksijalkaisiksi ja jopa veljiksi.
 

kerpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pride FC, Iron Maiden
Vähän off-topic, mutta tuli mieleen mennnä suvesta eräs hauska tapahtuma.

Olin kaverini kanssa kalastelemassa, tietämättä kuitenkaan sitä. että samana päivänä alkaa sorsastuskausi.
Siinä veneessä kökkiessämme alkaa yht'äkkiä kauhea pauke ja rytinä. Pelästyimme, että mikä helvetin sota nyt oikein on syttynyt.

Huomasimme kuitenkin pian, että äijäthän on tullut teurastamaan sorsia.
Ei siinä mielestäni mitään pahaa ole, mutta kyllähän se huvittavalta näyttää kun eräskin ukko latasi haulikolla n. parin metrin päästä sorsan ihan atomeiksi...


Tästä vaan tulee sellainen asia mieleen, että jos metsämiehillä on vain kova hinku päästä ampumaan, heti kun elukoiden metsästyskausi alkaa. Tästä sitten seuraa milloin mitäkin "kaatoja" :D.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Keskimäärin hirvi (ja poro) on mukavampi lautasella kuin auton nokkapellillä tai valokeilassa keskellä pimeää tietä.

Viimeisen kahden kuukauden aikana olen nöhnyt noin viiteen eri kertaan useamman hirven maaantien varressa. Hyvä että kantoja supistetaan. Saisi niitä metsästää puolestani enemmän.

Itse en metsästä, vaikka mukaan on useampaan otteeseen pyydetty. Mutta syön hirveä kyllä mielelläni. Good Hunting:

Cheers,
St. Pat
 

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaksi hirvikolaria ajaneena en erityisemmin pidä hirvistä. Uljas eläin, mutta ei enää nykyaikana kanta harvene vaan lisääntyy. Saa lahdata jossei opi liikennetavoille!
Ei tule hirveä ikävä! :)
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Kyllä se kummasti värisyttää selkärangassa ajaa pimeällä maantiellä iltaisin ja öisin. En nyt sano että pelkäisin hirviä, mutta kyllä pitää silti olla varovainen koko ajan. Ikinä ei tiedä milloin se iskee.

Ja vaikka tiedän Tommilinin ja muiden hirvien ystävien vain pelleilevän, niin ei se papan aikoinaan ajama hirvikolari yhtään hauskemmaksi tapaukseksi muutu.
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Sitä tuntee ihminen itsensä pieneksi ja turvattomaksi autossa,kun hirvi tulee tiellä vastaan.Viime kesänä jouduin tämän kokemaan.Onneksi hirvi havaittiin ajoissa eikä todellista törmäysvaaraa päässyt syntymään.Arvaamattomasti ne eläimet silti käyttäytyy...
 

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei malta olla kirjoittamatta..

Metsästys on sinänsä ihan ok, tätähän on tapahtunut jo ammoisista lähtien ihan henkensäpitimiksikin.

Nykyään metsästystä harrastetaan vähän eri mielessä: harvennetaan kantaa, harrastetaan ja saadaan pakaste täyteen mitä eriskummallisempia elukoita.

Ainoastaan nykyinen tapa minua hiven arveluttaa. Nykyään metsien urhot, saalistajien kuninkaat ja eränkävijät lähtevät metsälle selässään 30.000 mk maksavat kiväärit, koirat , radiopuhellimet, kännykät, GPS-paikantimet sun muut apulaitteet unohtamatta traktorilastillista viinaa, jotta aito erähenki metsässä syntyisi. 100 hehtaarin alueella ei päästäinenkään pääsisi enää seulan ohi huomaamatta. Mitä helvetin metsästystä tällainen on? Ja näiden vehkeiden avulla päästetään vielä velipojistakin ilmat pihalle!!!

Vanha kunnon eränkäynti kunniaan.

Ps. Pääsehän sitä tietenkin metsästyksen varjolla useana iltana kotoa pois
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kommentoidaan sitten tätäkin.

Ihan ok tuo hirvikannan rajoittaminen, joten siitä vaan ne ketkä tuosta kicksejä saavat. Itse en moiseen kyllä lähtisi, vaikka armeijan olen käynytkin. Tappamiseen ei ole koskaan ollut mitään himoa olkoonkin että kyseessä on "vain" eläimet.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Totanoinnii... En minä hirvistä mitään tiedä, mutta Suomen MIKKO ALATALO-kantaa on harvennettava kovalla kädellä, oikein raskaamman mukaan.
 

Brandon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Viestin lähetti Tj
Kyllä se kummasti värisyttää selkärangassa ajaa pimeällä maantiellä iltaisin ja öisin. En nyt sano että pelkäisin hirviä, mutta kyllä pitää silti olla varovainen koko ajan. Ikinä ei tiedä milloin se iskee.

Ja vaikka tiedän Tommilinin ja muiden hirvien ystävien vain pelleilevän, niin ei se papan aikoinaan ajama hirvikolari yhtään hauskemmaksi tapaukseksi muutu.

Ei se ole mitään pelleilyä vaan aidosti Hirvistä välittämistä, nämä Hirvistä johtuneet liikenneturmat ovat ikäviä, mutta valitettavasti väistämättömiä tällä hetkellä...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Laji?

Viestin lähetti Hemba
Kummastuttaa näkemys siitä, että kyseessä olisi laji. Muutama ukko pääsee passipaikoille, jossa sitten makoilevat ja kuulostelevat, koska ajomiehet saavat hirvet hätistelyä sektorille. Sitten kylmästi lahdataan hirvi siihen pellolle ja ollaan niin äijää, että. Jos joku näistä läskeistä ihan itse sen hirven löytäisi, ehkä koiraa apuna käyttäen, ampuisi heti, kun sen näkee, eikä jostain makuulta muiden ajama, voisi kyseessä olla "laji".

Janis: Ainoastaan nykyinen tapa minua hiven arveluttaa. Nykyään metsien urhot, saalistajien kuninkaat ja eränkävijät lähtevät metsälle selässään 30.000 mk maksavat kiväärit, koirat , radiopuhellimet, kännykät, GPS-paikantimet sun muut apulaitteet unohtamatta traktorilastillista viinaa, jotta aito erähenki metsässä syntyisi. 100 hehtaarin alueella ei päästäinenkään pääsisi enää seulan ohi huomaamatta. Mitä helvetin metsästystä tällainen on?

Kumpikos teistä on ollut hirvimetsällä joskus? Edes katsomassa? Onko teillä jokin luulo, että näistä GPS-/radiolaitteista näkee missä hirvet liikkuu? Mitä vikaa siinä on, jos näiden apulaitteiden avulla saa tietää missä toinen liikkuu/on passissa, että ei ampuisi siihen suuntaan vahinkojen välttämiseksi.

Metsässä kävellessä voi hirven ohi kävellä muutaman metrin päästä sitä huomaamatta, jolloin se vain tyynesti lähtee toiseen suuntan kuin missä passiketju mahdollisesti on.

Tiedättekö kuinka hiljaa hirvi metsässä liikkuu? Ihminen, joka yrittää hiipiä metsässä, pitää keskimäärin enemmän meteliä kuin hirvi, joka vain astelee.

Jopa tilanteessa, jossa käytetään ajomiesketjua pääsee hirviä ohitse. Ajomiestenkin ohjaaminen vaatii taitoa.

Niin ja tosiaan minä olen yksi näistä läskeistä, joka ajan hirviä koiran kanssa ja aina mahdollisuuden mukaan ammun ne haukusta. Että koiriakin on tällä hetkellä 3. Niin ja lisäksi sitä hirveä ei ammuta heti kun näkee, vaan se tunnistetaan, katsotaan onko vasoja tai ei, etsitään hyvä ampumapaikka, tähdätään, ammutaan, varmistetaan ja napsitaan sisälmykset pellolle eli metsään.

Että silleen...
 

JanJ

Jäsen
Hirvi on jalo ja upea eläin.
Olen toki itsekin kohdannut hirven n. metrin päässä autoni keulasta. Säkää on ollut mukana.
Se ei laske hirveä kohtaan tuntemaani arvostusta.
Sillä olen ollut 2 kertaa kolarissa ja kumpikaan kerta ei ollut minun vikani vaan ihminen ajoi päälle.
En silti vihaa kaikkia ihmisiä.
 

odgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Karhuja pitää saada metsiin lisää rymyämään jolloin hirvien määrä vähenee luonnon omin keinoin.... karhu se on se metsän kuningas ja uljain eläin!
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En harrasta metsastysta, mutta ymmartaakseni hirvikannan harventaminen on jarkevaa luonnon tasapainon sailyttamiseksi, hirvikolarien vahentamiseksi ja taimikkotuhojen valttamiseksi. Ja sita paitsi, hirven liha on hyvaa. Mina siis kylla mielellani syon riistaa. Mutta sita mina en ymmarra, etta sinne metsalle pitaa lahtea juopottelemaan aseiden kanssa. Lapsellista, sairasta ja vaarallista on se. Sellaisilta aseenkantoluvat pois kerralla! Termi "asejuoppo" voisi olla kayttokelpoinen, ihan kuin ratti- tai ruorijuoppokin. Valvontaa olisi kaiketi tehostettava.

Sama koskee suhdettani kaikkeen metsastykseen, kohtuus ennen kaikkea. Koska ihminen ei nykyaan tarvitse riistaa sailyakseen hengissa, tulee kantaa verottaa kohtuudella uusiutumisen mahdollisuus taaten. Tamahan on suhteellisen helppoa saadella lupien muodossa esimerkiksi hirven kohdalla, mutta olen antanut itseni ymmartaa, etta esimerkiksi tiettyjen sorsalintujen kohdalla tilanne ei ole niin valoisa.

Toivoisin metsastavien jatkoaikalaisten keskustelevan aiheesta enemmankin.
 

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hirvikolari on ollu parikin kertaa mulla tosi lähellä. Nopeat refleksit ja koslan hyvät jarrut ovat kuitenki pelastaneet. Kuten JanJ totesi, ei sen takia voi vihata Hirviä. Hirvet ovat upeita nisäkkäitä. Tiet voitaisiin rakentaa niin, etteivät Hirvet joutuisi niitä ylittämään. Esimerkiksi 10 metrin pilareiden päälle :p
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tuli vaan tuossa viikonloppuna metsässä tassutellessani mieleen, että tässäkin keskustelun aiheessa väki käyttäytyy hyvin Suvi Lindenmäisesti. Toisin sanoen: ei tiedä aiheesta mitään, se ei ole ennen kiinnostanut, mutta kun siitä iltalehdistöstä lukee niin jo nostetaan hirveä haloo ja vaaditaan päitä vadille.

Että silleen...

P.S Tulipa ammuttua hirvi, kaikkine läskeineni juoksin noin puoli km sen perässä, ennenkuin koirani sen pysäyttivät hyvälle hollille...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
wilco hei...

Niin, minä tämän ketjun aloitin. Ja tarkoitus oli vinoilla niille "puusilmille" jotka pystyvät ampumaan oranssihaalarisen miehen tai tavarajunan hirvenä!
Suurin osa vastaajista kuitenkin jeesusteli tyyliin: hirvi on upea eläin (kunhan juuri MINÄ en törmää siihen autollani, ja juuri MINUN aivoni eivät valu verisenä mössönä pitkin konepeltiä asvaltilla makaavaan höyryävän hirven ruhon viereen").
Minä kannatan hirvenmetsästystä. Kyse oli siitä että en käsitä näitä jokavuotisia jahtiin liittyviä, mutta täysin viattomia ihmisuhreja. Ja selitykseksi ei kelpaa että "pojat ovat poikia".
Understood?

Ja lisäänpä vielä ihmettelyni siihen, että tähän on moni metsästystä harrastava vastannut, mutta miksei kukaan heistä ihmettele että miten IHMEESSÄ voi olla mahdollista hirvijahdissa ampua hirvenä esim. punainen Massey Ferguson tai kromattu Harley Davidson? Häh?
 
Viimeksi muokattu:

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu minä kanssa.

Ammuin hirven tuon jalon eläimen joka on kaikkien kaveri (ihan kuin karavaanarikin) Olin porukassa ja meillä oli jopa koiratutka mukana, tosin vain sen takia jos koiralle sattuu käymään huonosti. minä myös samoilin, vaikka hirvittävä läjä olenkin parikymmentä kilometriä metsässä ammuin tasan yhden kudin joka tietysti osui hirveen, kaveriin, ja massikkaan, olinhan aivan hirvittävässä kännissä kaikista nistä viinoista joita olimme maastoautolla tuoneet leirille.

Onneksi olkoon wilco saaliistasi. minkä kokoiset sarvet koristavat takanreunustaasi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös