Rauman Lukon johto – ammattitaitoinen vai ammattitaidoton?

  • 440 573
  • 2 340

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Kunnaksen osaaminen pitäisii näkyä taloudenpidosta, liiketoiminnan kehittämisessä, liikevaihdonkehityksessä, yhteistökumppanisuhteiden hoidossa, markkinoinnin ja viestinnän kehittämissä, ottelutapahtuman kehittämisessä. Toimiston henkilöstöjohtamisessa. Kaikkien noiden asioiden edistamisessä iso apu on urheilumenestys. Saappaat oli Rajalan jälkeen isot. TJ tehtävä on varmistaa että urheilujohdolta on kilpailukykyinen budjetti jolla voidaan menestystä oikeasti odottaa.

Lähtö ei varmaan ole ollut helppo, mestaruus alla, korona, uusi pomo, mutta näissä tilanteissa sitä johtajuutta ja osaamista punnitaan. No yksi näkyvä asia jossa ei enkä putkeen ole mennyt on viestintä näin fanin vinkkelistä. Muutoin hyvin vaikea arvioida vielä osaamista.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen U20 finaalissa seisomakatsomo täynnä pikkupoikia pitelemässä meteliä yllä ja katsomossa muutenkin hyvin paljon porukkaa, jotka eivät varmaan ikinä ole ennen käyneet katsomassa U20 joukkueen pelejä. Loogisin syy eiliseen yleisöryntäyksen oli varmasti vapaa pääsy otteluun, joka toimikin äärettömän hienosti. Tuskin pojat ikinä ovat ennen edes pelanneet moisen yleisömäärän seassa.

Pari sitaattia Länsi-Suomesta.

"– Toimitusjohtaja (Jukka Kunnas) sanoi, että jätkien takia tätä tehdään. Siksi laitoimme vapaan sisäänpääsyn ja toivomme sitä kautta hurmosta halliin, Lukon (U20) joukkueenjohtaja Joonas Järvenpää kertoo."

"Paljonko rahaa jäi käyttämättä? (kysymys Sahlstedtille)

– Vastaan tuohon, että kyllä sitä jäi sen verran käyttämättä, että mulla olisi ollut mahdollisuus hankkia yksi pirun kallis pelaaja"

"Rauman Lukko Oy on erilainen kuin muut liigaseurat. Me olemme osa Contineo-konsernia ja Rauman Lukko Oy elää vuositulosta. Jää rahaa säästöön tai ei"


Nyt ensimmäisen finaaliin jälkeen vissiin alkoi ahneus Lukon toimistolla ja vapaa pääsyn sijaan lyötiinkin sitten lippuihin hinnat, vaikka Kunnas juuri oli todennut, että jätkien tähden tätä tehdään.

Rauman Lukon kassatilanteeseen ei yksi ilmainen finaalipeli olisi vaikuttanut mitenkään muuten kuin positiivisesti yhteisön kesken, mutta nyt tästä jää lähinnä paska ja raha-ahne haju.

Kyllä minä hieman häpeän.
 

RobarinMitja

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaumanLugu, Florida Panthers
Eilen U20 finaalissa seisomakatsomo täynnä pikkupoikia pitelemässä meteliä yllä ja katsomossa muutenkin hyvin paljon porukkaa, jotka eivät varmaan ikinä ole ennen käyneet katsomassa U20 joukkueen pelejä. Loogisin syy eiliseen yleisöryntäyksen oli varmasti vapaa pääsy otteluun, joka toimikin äärettömän hienosti. Tuskin pojat ikinä ovat ennen edes pelanneet moisen yleisömäärän seassa.

Pari sitaattia Länsi-Suomesta.

"– Toimitusjohtaja (Jukka Kunnas) sanoi, että jätkien takia tätä tehdään. Siksi laitoimme vapaan sisäänpääsyn ja toivomme sitä kautta hurmosta halliin, Lukon joukkueenjohtaja Joonas Järvenpää kertoo."

"Paljonko rahaa jäi käyttämättä?

– Vastaan tuohon, että kyllä sitä jäi sen verran käyttämättä, että mulla olisi ollut mahdollisuus hankkia yksi pirun kallis pelaaja"

"Rauman Lukko Oy on erilainen kuin muut liigaseurat. Me olemme osa Contineo-konsernia ja Rauman Lukko Oy elää vuositulosta. Jää rahaa säästöön tai ei"


Nyt ensimmäisen finaaliin jälkeen vissiin alkoi ahneus Lukon toimistolla ja vapaa pääsyn sijaan lyötiinkin sitten lippuihin hinnat, vaikka Kunnas juuri oli todennut, että jätkien tähden tätä tehdään.

Rauman Lukon kassatilanteeseen ei yksi ilmainen finaalipeli olisi vaikuttanut mitenkään muuten kuin positiivisesti yhteisön kesken, mutta nyt tästä jää lähinnä paska ja raha-ahne haju.

Kyllä minä hieman häpeän.
Eilinen oli ensimmäinen junnumatsi jonka olen paikanpäällä ikinä käynyt katsomassa. Olisin jättänyt menemättä jos olisi ollut pääsylippu mitään junnuilta pois ottamatta. Luulen, että moni oli niin kuin minäkin, ensimmäistä kertaa matsia katsomassa. Harmi juttu tämä.
 

sir jusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Montreal Canadiens
Kyllä toimarin velvollisuus on pyrkiä hyvään taloudelliseen tulokseen, vaikka "selkänojaa" löytyykin. Tasapainoilua se varmaan Lukon tapauksessa on, että mihin vetää rajan fanit vs. rahantulo tai kauden konserniavustuksen suhteen. Aivan varmaa on, että määrättömästi ei voi konsernista tulouttaa, vaan jotkut rajat on laitettu. Voi olla hyväksikin, kun joskus (toivottavasti ei ikinä) voi koittaa päivä, kun joukkueen pitääkin pärjätä ilman konsernin apuja.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli villinä ajatuksena mieleen liittyen ledi-kaukaloon. Nyt kun ledikaukalo ja mediakuutio myydään täyteen mainoksia, niin Lukko voisi näyttää muille esimerkkiä. Jäämainokset pois ja samoin pelipaidan mainokset pois. Tuo lisäisi katselunautintoa huomattavasti.
 

Dream Team

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli villinä ajatuksena mieleen liittyen ledi-kaukaloon. Nyt kun ledikaukalo ja mediakuutio myydään täyteen mainoksia, niin Lukko voisi näyttää muille esimerkkiä. Jäämainokset pois ja samoin pelipaidan mainokset pois. Tuo lisäisi katselunautintoa huomattavasti.
Tai kuten NHL:ssä tehdään jäämainosten kanssa, suurin osa on siniviivojen välissä ja molempien päiden kulmissa. Olisi kyllä mukavaa jos yli 3/4 jäätä ei olisi pelkästään mainoksia
 

Shubert

Jäsen
Suosikkijoukkue
RL1936
Mielestäni tarkkaan harkitut ja hyvin sijoitetut jäämainokset eivät paljoa haittaa. Sen vaan tietää että niitä lätkitään joka paikkaan ja sateenkaaren väreissä.
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Kunnaksen kausiraportti oli mukavaa luettavaa. Paljon uudistuksia niin areenalle kaukaloon kuin rafla puoleen. Fanituotteet jne uusiksi. Osaavan tuntuinen kaveri
 

Just Us

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikon seurat
Lukko laski totaalisen väärin tuon pääsylippuhomman huomiseen peliin. Tuleeko nyt edes 500 katsojaa? 2000 ilmasta ostaa helposti yli lipputulojen oheismyyntiä. Keskimäärin kahvi ja munkki kylkeen, se on siinä. Lisäksi tunnelma tietenkin eri. Eikä tämä imagon puolestakaan taida plussalle jäädä.
 

Shubert

Jäsen
Suosikkijoukkue
RL1936
Lukko laski totaalisen väärin tuon pääsylippuhomman huomiseen peliin. Tuleeko nyt edes 500 katsojaa? 2000 ilmasta ostaa helposti yli lipputulojen oheismyyntiä. Keskimäärin kahvi ja munkki kylkeen, se on siinä. Lisäksi tunnelma tietenkin eri. Eikä tämä imagon puolestakaan taida plussalle jäädä.
Tämän päiväisen tappion myötä viimeistään taisi homma mennä aikas persiilleen
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lukko laski totaalisen väärin tuon pääsylippuhomman huomiseen peliin. Tuleeko nyt edes 500 katsojaa? 2000 ilmasta ostaa helposti yli lipputulojen oheismyyntiä. Keskimäärin kahvi ja munkki kylkeen, se on siinä. Lisäksi tunnelma tietenkin eri. Eikä tämä imagon puolestakaan taida plussalle jäädä.
Kyllähän lauantai-iltana menisi myös muutama olut todennäköisesti, niissä kuitenkin katteet suhteellisen hyvin kohdallaan.

Mutta sitten kun miettii itse junnuja, selkäsauna Kuopiossa, nyt olisi mahdollisuus tasoittaa ottelusarja ja saada se flow-päälle, joka saattaisi kantaa ratkaisupeliin. Kumpi mahtaisi auttaa joukkuetta paremmin, 2500 katsojaa kannustamassa heitä vai 500 katsojaa kannustamassa heitä? Varsinkin kun edellisessä kotipelissä oli kuitenkin yleisöä reilusti.

Sitten tietysti miettii tuota katsojan näkökulmasta, kun tuo pääsylippu tässä tapauksessa on kuitenkin pyllistys Lukolta katsojia kohtaan. Sitten nuo kampanjat kun ei lippuja tainnutkaan mennä kaupaksi, sehän tuntuu kivalta kun ostat tuotteen X, seuraavana päivänä S-etukortilla saisi kaksi yhden hinnalla. Sillä summalla ei ole mitään merkitystä, vaan kyseessä on käytännössä vittuilua maksaneita asiakkaita kohtaan. Lisäksi eilinen selkäsauna varmasti vaikuttaa halukkuuteen lähteä hallille + paska keli siihen lisäksi + se että pahimmissa tapauksessa pääsee katsomaan KalPan voitonjuhlaa.

Vieläkin, kummallista tipilöintiä, vaikea löytää mitään positiivista
 

RoundUp

Jäsen
Kyllähän lauantai-iltana menisi myös muutama olut todennäköisesti, niissä kuitenkin katteet suhteellisen hyvin kohdallaan.

Mutta sitten kun miettii itse junnuja, selkäsauna Kuopiossa, nyt olisi mahdollisuus tasoittaa ottelusarja ja saada se flow-päälle, joka saattaisi kantaa ratkaisupeliin. Kumpi mahtaisi auttaa joukkuetta paremmin, 2500 katsojaa kannustamassa heitä vai 500 katsojaa kannustamassa heitä? Varsinkin kun edellisessä kotipelissä oli kuitenkin yleisöä reilusti.

Sitten tietysti miettii tuota katsojan näkökulmasta, kun tuo pääsylippu tässä tapauksessa on kuitenkin pyllistys Lukolta katsojia kohtaan. Sitten nuo kampanjat kun ei lippuja tainnutkaan mennä kaupaksi, sehän tuntuu kivalta kun ostat tuotteen X, seuraavana päivänä S-etukortilla saisi kaksi yhden hinnalla. Sillä summalla ei ole mitään merkitystä, vaan kyseessä on käytännössä vittuilua maksaneita asiakkaita kohtaan. Lisäksi eilinen selkäsauna varmasti vaikuttaa halukkuuteen lähteä hallille + paska keli siihen lisäksi + se että pahimmissa tapauksessa pääsee katsomaan KalPan voitonjuhlaa.

Vieläkin, kummallista tipilöintiä, vaikea löytää mitään positiivista
No positiivista on kyllä jo Lukon pääsy finaaleihin kahtena vuonna peräkkäin. Eiköhän siinä ole syytä tarpeeksi tulla hallille. Tuo lippujen suhmurointi on kyllä erikoista, en tiedä olisiko mahdollista antaa vaikka täyden hinnan maksaneille tuo etu ensi syksyn edustuksen peliin? Nuoret urheilijat ovat kyllä yleisönsä ansainneet!
 

Byyrman

Jäsen
Suosikkijoukkue
PTDT in memoriam 23.-30.9.2023
Tuli villinä ajatuksena mieleen liittyen ledi-kaukaloon. Nyt kun ledikaukalo ja mediakuutio myydään täyteen mainoksia, niin Lukko voisi näyttää muille esimerkkiä. Jäämainokset pois ja samoin pelipaidan mainokset pois. Tuo lisäisi katselunautintoa huomattavasti.
Samaa mieltä tästä, mutta talouden kannalta kuitenkin utopiaa. Uskon ja toivon, että kun Kunnaksella on taustaa noista kulttuuripääkaupunkiprojekteista, niin jotakin visuaalista ymmärrystä on siitäkin mikä on hienon näköistä kaikella kohtuudella. Esim. Kärppien tyylistä mainosten sekamelskaa en haluaisi nähdä missään. Tampereen halli on muuten hieno, mutta jää on ainakin tällä kaudella "tukittu" rumasti mainoksilla. Tuo maalintauksen trapetsoidin rajatkin peittyvät monessa hallissa johonkin tummaan mainokseen, kuten surullisenkuuluisassa Raksilan jääladossa. Mm. @Radiopää on jo aiemminkin kommentoinut tätä audiovisuaalista suunnittelua, ja olen samaa mieltä. Työkalupakki on nyt laajentunut, mutta osataanko niitä kaluja käyttää, jotta jälki olisi tapahtumakokemuksella mitattuna toivotunlainen? Ottelutapahtumaketjun kamaa, mutta toisaalta TJ lopulta kantaa näistäkin asioista vastuun ja valtaakin luulisi jonkun verran olevan.
 

Siklenka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli villinä ajatuksena mieleen liittyen ledi-kaukaloon. Nyt kun ledikaukalo ja mediakuutio myydään täyteen mainoksia, niin Lukko voisi näyttää muille esimerkkiä. Jäämainokset pois ja samoin pelipaidan mainokset pois. Tuo lisäisi katselunautintoa huomattavasti.
Pelipaitojen mainokset tuskin vähenee, kun puolet otteluista pelataan vieraskaukalossa. Tällöin juuri pelipaita on ainoa paikka olla näkyvissä, varsinkin maanlaajuisilla toimijoilla.

Sitä vastoin uskon jäämainosten vähenemiseen, yksittäinen keskikokoinen jäämainos näkynee noin 1/4 ottelun ajasta mutta ei pistä silmään. En nyt äkkiä keksi yhtään firmaa, jolla olisi jäämainos Äijänsuolla, ei vain muistu mieleen. Sitä vastoin Puuilo mainostaa Nokia-areenan ledilaidoissa, joten tämä on minulle ainakin tehokkaampaa mainointaa, vaikkakin punainen väri häiritseekin. Markkinoinin perussääntöhän on, että se tulisi tulla huomatuksi, mutta sitä ei koeta häiritsevänä. Tällöin saadaan paras teho irti ja tämän tietää myös mainostajat.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En nyt äkkiä keksi yhtään firmaa, jolla olisi jäämainos Äijänsuolla, ei vain muistu mieleen.
Naurahdin jo itsekseni että "eipä ole siklenka hirveästi pelejä katsonut", sitten rupesin miettimään, mitäs siellä jäässä on? Oisko Osuuspankki ja Säästöpankki? Port of Rauma taisi myös olla. Rauman Akku? Oras? BMH technology? Kyllä vaikeaksi meni, ei nuo hirveästi mieleen jää. Joskus oli tumma mainos b-pisteellä?
 

sohvakoutsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hermes
Naurahdin jo itsekseni että "eipä ole siklenka hirveästi pelejä katsonut", sitten rupesin miettimään, mitäs siellä jäässä on? Oisko Osuuspankki ja Säästöpankki? Port of Rauma taisi myös olla. Rauman Akku? Oras? BMH technology? Kyllä vaikeaksi meni, ei nuo hirveästi mieleen jää. Joskus oli tumma mainos b-pisteellä?
Oulussa on ainakin wilhelmin mainos jäässä..
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Raumalla on ainakin Oras. Ja joskus -80 luvun loppupuolella oli veikkauksen mainos jossa luki ”muitsa lotto” toki tuo korjattiin kesken jääkiekkoleirin.
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen matsin jälkeen tuli pohdittua Lukon historiaa omalta aktiiviselta faniajalta ysärin puolivälistä tähän päivään. Matsihan oli omissa silmissä kuin Lukon historia pienoiskoossa. Hiljaa mielessäni nyökkäsin tyytyväisyyttäni seisomakatsomosta poistuessa. Itsellä on luotto tekemiseen vahvinta oman elon aikana. Ja silloin kannattaminenkin on ihan mukavaa touhua.

Miksikö sitten on luottavainen olo? Toiminnan jatkuvuudesta on puhuttu itseasiassa jo Virran tulon jälkeen. Toki korulauseita on sitä ennenkin esitetty. Oikeastaan tuo jatkuvuus kirkastui itselle eilen Lukon toisen maalin jälkeen. Pyöritettiin pitkää hyökkäystä, maltettiin hakea oikeaa rakoa ja kun se löytyi, niin painettiin maali. Vertauskuvallisesti pitkää hyökkäystä on jaksettu pyörittää toimistollakin jo alun kuudetta(?) vuotta. Tempoilu on loppunut ja linja on selvä junnuista edustukseen asti. Katselkaa vaikka Ervastia miten omista junnuista on ponnistettu ilman suurempia kipuja Liigan pelitapaan. Toki osansa on pelaajan lahjakkuudella, mutta ei selkeä jatkumo pelaajapolussa tätä ainakaan vaikeuta.

Ja kun on luottamusta, kestää ne yksittäiset vastoinkäymisetkin paremmin. Osansa taas toki on sillä mestaruudella ja sen paineen poistumisella, mutta on siinä muutakin. Otetaan vaikka Dufvan aika. Silloinhan peli ja pelaajat eivät varsinaisesti kehittyneet, vaan louhittiin sillä samalla kaavalla pelistä ja kaudesta toiseen. Pelaajat vain vanhenivat. Peli näytti illasta toiseen samalta kuin eilisen pelin kolmas erä. Puolustuskamppailun kautta selviytymistä. Voitto lämmitti, mutta peliesitys ei. Dufvan (tai vaikka Vuoren aikana), jos voitto jäi saavuttamatta, jäi halju ja vähän vittuuntunut olo. Eilen ei olisi jäänyt, ei ainakaan siinä määrin kuin aiemmin. Ensimmäisen ja toisen erän pitkät kiekolliset vaihdot olivat sen verran miellyttävää katsottavaa, sitä lukkolaista dna:ta, jota jatkumolla haetaan.

Ehkä olen liian positiivisessa kuplassa tällä hetkellä ja Veltsua valmentajana kuuluisi kritisoida ylivoimasta ja maalinteon tehokkuudesta, Sahlstedia puuttuvasta ykkössentteristä ja tapahtumavastaavia paskasta musiikista. Kaikissa noissa on kritiikin paikka, mutta omaan silmään taustat ovat historian parhaassa iskussa. Silloin on (lähes) sama kuka on valmentajana, kuka on ykkössentterinä ja vaikka hallissa soisi Dingo joka katkolla. Nyt kun toiminnalla on oikeasti jatkuvuutta, eikä vain kauniita sanoja, on Johtaja Virran sanoin menestys kohtalomme tulevaisuudessa. Ja sen taustalla on ammattitaitoinen Lukon johto. Aina saa toki parantaa ja suotavaakin on, mutta kovin luottavaisin mielin astelen nykyään hallille. Ja tuloksesta riippumatta melko hyvällä mielellä sieltä poistun.
 

Siklenka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen osapuoli (syytön) on tullut esiin Satakunnan kansan tällä viikolla uutisoimasta pahoinpitelystä hallilla Lukko-Tps ottelun tiimoilta viime kaudella. Ei tämä nyt oikein kivalta vaikuta, alla teksti:

Rauman Lukon johto kumartaa katsomoväkivallalle ja pyllistää kannustustoiminnalle.

Joku on voinut ihmetellä mihin yli 10 vuotta Rauman Lukon seisomakatsomon kannattajayhteisön rumpalina toiminut kaveri on kadonnut Lukon peleistä tällä kaudella. Moni ei varmaan ole huomannut mitään, mutta katson tarpeelliseksi saattaa julkisuuteen millaisesta tapahtumasarjasta on ollut kyse. Vapaaehtoisesti en ole kannustustoimintaa jättänyt.

Jouduin taannoin Rauman Lukon ottelussa pelin aikana rummutuksesta levähtäessäni istumakatsomossa sekä saman pelin jälkeen ylätorilla yllättäen pahoinpidellyksi raumalaisen mieshenkilön toimesta. Sain myös kuulla häneltä jälkimmäisen pahoinpitelyn aikana laittoman uhkauksen uusia pahoinpitely, jos hän tapaa minut uudelleen Raumalla. Asiasta uutisoi Satakunnan Kansa 9.2. Pahoinpitelylle ei ollut mitään järkevää syytä. En loukkaantunut pahoinpitelyssä, sillä hyväkuntoisena pääsin irrottautumaan katsomossa niska-kuristusotteesta ja vikkeläliikkeisenä pystyin melko hyvin pitämään etäisyyttä ja väistelemään lyöntejä ylätorilla. En lyönyt takaisin tai kohdistanut muuta väkivaltaa hyökkääjää kohtaan. Henkiset arvet yllättävä koskemattomuuteni loukkaaminen ja erityisesti sen jälkipyykki kuitenkin jätti. Olin itse pelissä selvin päin ja suuntasin pelistä autolla työhöni lastensuojelulaitokseen yövuoroon.

Ottelun jälkeen lähdin kävelemään ylätorin kautta kohti autoani kännykkä kädessäni kun sama henkilö kävi heti minut havaittuaan kimppuuni nyrkeillä lyöden. Itse havaitsin hänet pari sekuntia aiemmin ja sain otettua todisteeksi kuvan pahoinpitelijästäni oikeuslaitosta varten. Yritin ottaa kuvan vaivihkaa hieman sivusuunnasta ihmisvilinässä keskellä ylätoria siten, ettei pahoinpitelijä huomaisi minua, mutta turhaan. Tämän pahoinpitelyn näki ja oikeudessa myös todisti aitiokäytävältä yläviistosta tilannetta seurannut Rauman Lukon järjestyksenvalvoja.

Yllättävää asiassa ei ole itse tapahtuma. Jokaisella vastaantulijalla eivät asiat ole aina kunnossa ja käytös voi olla syystä tai toisesta epävakaata. Yllättävää asiassa on seuran johdon suhtautuminen ja toiminta tapahtuneeseen liittyen. Tilanne ja sen todisteet olivat alusta alkaen vedenpitävät ja selvät kaikille osapuolille ja mies myönsikin tekemänsä pahoinpitelyn niin tuoreeltaan järjestyksenvalvojille kuin myöhemmin kuulusteluissa poliisille ja oikeuslaitoksellekin. Jostakin syystä henkilöä ei kuitenkaan poistettu hallista kesken pelin eikä järjestyksenvalvonta kutsunut paikalle poliisia.

Olin puhelimitse yhteydessä asiasta Lukon toimitusjohtaja Jukka Kunnakseen. Tapasimme toimistolla Jukan ja tapahtumapäällikkö Sasu Erosen kanssa. He olivat sitä mieltä että he asettavat pahoinpitelijän porttikieltoon pitkäksi aikaa ja Kunnaksen aloitteesta suunnittelivat siirtävänsä porttikiellon jälkeen miehen kausikorttipaikan kauemmas seisomakatsomosta jotta minä voin käydä peleissä jatkossakin turvallisin mielin. Tilanne oli siis etenemässä hyvään ja oikeudenmukaiseen suuntaan. He lupasivat ottaa pahoinpitelijän juttusille ja palata asiaan.

Sasu Eronen palasikin vajaan viikon kuluttua asiaan soittamalla minulle, mutta nyt hänen viestinsä oli aivan toisenlainen. Hän kertoi minulle puhelimessa, että he eivät olekaan asettamassa minkäänlaista sanktiota pahoinpitelijälleni. Hän kertoi, että porttikiellosta oli heidän pohdinnoissaan ollut puhe, mutta he olivat tulleet siihen tulokseen, että jos minut pahoinpidellyt henkilö saa porttikiellon peleihin langetetaan samanlainen myös minulle. Olin tyrmistynyt. Ihmettelin Sasulle ääneen sitä, mitä hän puhuu ja millä perusteella. Sasu Eronen kertoi kuulleensa että olen ollut kyseisessä pelissä päihtyneenä ja käyttäytynyt provosoivasti. Olin vielä enemmän tyrmistynyt. Prosessin aikana selvisi, että pahoinpitelijä oli väittänyt näin saadakseen asian näyttämään omalta kannaltaan vähemmän pahalta. Jukka Kunnas ja Sasu Eronen uskoivat pahoinpitelijää, tekivät päätöksensä hänen toiveidensa mukaan ja toimivat hänen ehdoillaan. Puhelun aikana Sasu jopa ehdotti minulle, että eiköhän juoda Lukon toimistolla kahvit, paiskataan kättä sovinnon merkiksi pahoinpitelijän kanssa ja unohdetaan koko juttu. Kieltäydyin kunniasta. Seura halusi lakaista tapahtuneen maton alle eikä ollut valmis ottamaan vastuuta katsojien turvallisuudesta tapahtuman järjestäjänä. Melko kummallista kun Jukka Kunnas hehkutti Rauman Lukon nollatoleranssia katsomoväkivallan suhteen iltapäivälehdissä syyskuussa toisen katsomoväkivaltatapauksen yhteydessä.

Toimitin Sasu Eroselle ja Jukka Kunnakselle työnantajani kirjoittaman todistuksen siitä, että olen tullut töihin pelin jälkeen yövuoroon selvin päin. Kaksi pelissä paikalla ollutta luotettavaa henkilöä lähettivät vastaavansisältöiset todistukset pelin ajalta Kunnakselle ja Eroselle, mutta he eivät muuttaneet kantaansa. Toinen näistä kannanotoista sisälsi jopa luonnehdinnan vakaasta ja asiallisesta käytöksestäni monen vuoden ajalta jääkiekko-otteluissa lähietäisyydeltä tarkasteltuna. Olen ammattikasvattaja ja toisinaan työrooli astuu rummutuksen lomassa kuvaan, kun seisomakatsomossa nuorten touhu äityy muita häiritseväksi.

Olin varsin asiallisesti yhteydessä Jukka Kunnakseen muutaman kerran tapahtumien tiimoilta kun hän yllättäen ilmoitti, että on estänyt minut sekä sähköposteissa, puheluissa että WhatsApp-viesteissä eikä siten lue lähettämääni viestiä joka sisälsi työnantajani kirjallisen ja virallisen todistuksen asiaan liittyen. Olin kummissani. Kunnas antoi viesteissään vaikutelman että he haluavat todistaa minua vastaan ja pahoinpitelijän puolesta asiassa. Ennen yhteydenpitokanavan katkaisua Jukka Kunnas kertoi minulle asiasta kysyessäni, että minut pahoinpidelleelle henkilölle ei suunnitella annettavaksi pitkää porttikieltoa halliin vaan ”kaikki ovat sinne edelleen tervetulleita”. Kunnas toivotti myös minut tervetulleeksi turvallisin mielin Rauman Lukon jääkiekko-otteluihin kunhan en missään vaiheessa mahdollisesti tavatessamme ottaisi puheeksi tätä pahoinpitelyasiaa hänen kanssaan. Pidin hänen suhtautumistaan asiaan erittäin kummallisena.

En nauttinut alkukaudesta ottelutapahtumassa olemisesta lainkaan koska jouduin koko ajan katseella seuraamaan missä pahoinpitelijäni istuu tai liikkuu ja olemaan varuillani hänen vuokseen. Tilanne oli ahdistava. Siksi jouduin jäämään pois katsomosta vaikka minulla on kausikortti. Tämä kausi meni väkivallan uhan vuoksi minulta lähes kokonaan ohi. Kuluneen kauden pahoinpitelijäni on Jukka Kunnakselta saamieni tietojen mukaan nauttinut Rauman Lukon otteista Äijänsuolla.

Satakunnan käräjäoikeuden istunnossa pahoinpitelijä oli sitä mieltä, että hän ei ole tehnyt asiassa mitään moitittavaa. Hänen mielipiteestään huolimatta Satakunnan Käräjäoikeus tuomitsi hänet kahdesta pahoinpitelystä lähes tuhannen euron sakkoihin. Sakkojen lisäksi vahingonkorvauksia ja muita maksuja hänelle tuli maksettavaksi satoja euroja.

Nyt kun juridinen prosessi on päätöksessä on Jukka Kunnaksella tarkastelun paikka. Jukka Kunnas ja Sasu Eronen tekivät päätöksensä olla antamatta pahoinpitelijälle tuntuvaa porttikieltoa pahoinpitelijän valheellisen kertomuksen perusteella. Oikeudenkäynnissä pahoinpitelijä väitti minun provosoineen tilannetta ja sillä perusteella minun olleen syyllinen koko pahoinpitelyyn. Kuten Satakunnan Kansan Heikki Hakolehto oikeudenkäyntipöytäkirjoihin tutustuttuaan 9.2.2023 ansiokkaasti kirjoitti oli pahoinpitely ”järjetön” ja ”...käräjäoikeuden mukaan mitään teon moitittavuutta vähentävää provosointia ei ollut tapahtunut.”

Verrokiksi asian tarkastelussa Jukan kannattaa ottaa lähin mahdollinen tilanne eli jo aiemmin tässä tekstissä mainittu 18.9.2022 tapahtunut nuorten kannattajien tapaus Äijänsuolta. Tapaus, joka poliisi- ja oikeudenkäyntikoneistomme tarkastelun jälkeen ei ole edes edennyt käräjille. Silti toinen nuorista oli lähes 5 kuukautta Jukka Kunnaksen asettamassa porttikiellossa ja toisen porttikielto Äijänsuolle jatkuu yhä. Minun tapaukseni meni käräjille ja pahoinpitelijä tuomittiin muhkeisiin sakkoihin ja vahingonkorvauksiin. Kaiken järjen ja logiikan mukaan selkeän väkivaltarikoksen pitäisi tuottaa siihen ottelutapahtumassa syyllistyneelle tuntuvat jälkiseuraukset myös järjestävän urheiluseuran toimesta. Kyseessä on sekä oikeudenmukaisuus- että katsojaturvallisuuskysymys. Tähän mennessä pahoinpitelijä on saanut Kunnakselta ja Eroselta osakseen lähinnä vain ymmärrystä ja pään silittelyä.

Minua pyydettiin rumpaliksi seisomakatsomoon yli 10 vuotta sitten koska olen Rauman Lukon innokas kannattaja ja olen soittanut koko ikäni rumpuja. Saimmekin aikaa myöten tehtyä rummun ja kuoron yhteistyöstä taidonnäytteen, jollaista ei ole tässä valtakunnassa muualla kuultu. Lämmin kiitos siitä mukana olleille capoille eli megafonihepuille ja chanttien eli kannustuslaulujen rustaajille koko tältä ajalta! Olen ehtinyt soittaa yli 250 Lukon jääkiekko-ottelussa niin Äijänsuolla kuin vieraspeleissäkin. Aktiivista soittoaikaa yhdessä pelissä on reilu kaksi tuntia. Siitä voi laskea tekemieni aktiivisten talkootuntien määrän. Tai eiväthän ne mitään talkootunteja olleet, koska en ollut talkoolainen vaan maksava katsoja. Moni seura huomioisi asian positiivisesti ja antaisi ”talkootyöstä” jopa tunnustusta. Rauman Lukko näyttää palkitsevan omalla tavallaan.

Jukka Kunnas on tehnyt selkeän arviointivirheen joka Satakunnan käräjäoikeuden tuomiolla on nyt myös juridisesti todennettu. Hänellä on nyt valinnan paikka: Kumartaako hän jatkossakin katsomoväkivallalle ja pyllistää kannustustoiminnalle vai toisin päin. Jään odottamaan miten Jukka Kunnas kommentoi asiaa julkisuudessa. En kuitenkaan pidätä hengitystäni odottaessani.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Toinen osapuoli (syytön) on tullut esiin Satakunnan kansan tällä viikolla uutisoimasta pahoinpitelystä hallilla Lukko-Tps ottelun tiimoilta viime kaudella. Ei tämä nyt oikein kivalta vaikuta, alla teksti:

Rauman Lukon johto kumartaa katsomoväkivallalle ja pyllistää kannustustoiminnalle.
Tämä on kusista touhua mikäli on mennyt niin, kuin uhri kirjoittaa. Jos tuo kaikki on totta, niin voisi olla ulosmarssin paikka seurajohtoa vastaan paikallaan.
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Hieno mies tämä Jukka Kunnas.

Voi luoja.

Pahoitteluni pahoinpitelyn uhrille siitä, miten törkeästi hänen rakastamansa seuran johto on häntä kohdellut.

Jos seura haluaa jatkossakin toimia näin ja hyväksyä tuollaisen käytöksen, en aio kantaa itse euroakaan missään muodossa tuonne.

Kunnas: mies puhui julkisuudessa nollatoleranssista, joten korjaapa tämä yllä oleva asia asap. oikeudenmukaiseen kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensimmäisenä tulee mieleen, että tämä nyrkkisankari on joku "ison" yhteistyökumppanin edustaja ja siitä syystä ei anneta penalttia, ettei suututeta.

No tuo olisi aivan naurettava peruste. Kyllä tässä odotetaan Kunnaksen reagointia ja kunnon anteeksipyyntöä tai sitten hallitus pistää toimarin vaihtoon ja Sasu pihalle samalla ovenavauksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös