Mielestäni myös hyvä kiteytys.
Jos puhutaan kahden edellisen valmentajan aikakaudesta ja varsinkin RD:n ajasta, niin mielestäni Lukon johto on luonut pidemmän aikavälin strategian ja pyrkinyt sitä noudattamaan pitkäjänteisesti ja organisaation rooleja kohdentaen aina tilanteen mukaan. Jos meillä olisi ollut UTJ, niin mitä olisi sitten tehty toisin esimerkiksi tämän kauden tilanteessa? En tietenkään osaa tarkemmin heidän hallitustyöskentelyä kommentoida, mutta ihmettelen suurta kritiikkiä. Negatiivista tulee mieleen nopeasti vain kauden alla Asplundin potkut.
Kuten Jyty yllä kiteytti, suurin yllätys tähän kyntämiseen mielestäni on Vuoren (ja tietysti pelaajien) yllättävä alisuorittaminen. Jos olisimme sijoilla 8-10 ja peli paranisi pikkuhiljaa, en vieläkään huolestuisi pahasti vaan antaisin Vuoren kehittää suunnitelmaa pitkäjänteisesti. Mutta nyt nähdyn 20 ottelun tulokset ja otteet kertovat karua kieltä ja Vuori ei voi enää jatkaa päävalmentajana.
Nyt toivoisinkin, että Lukon johdon seuraava siirto olisi mietitty huolella (ja se onnistuisi), jottei viiden viimeisen vuoden hyvät organisaation muutokset valu viemäriin ja palattaisi siihen samaan "kaikki mulle heti tänne nyt -menoon" kuin jokin aika sitten. Toisin sanoen toivoisin pitkäjänteisyyttä.
Vaikeita aikoja.
Tuohon tummennettun eli mitä UTJ:llä olisi tehty toisin niin paljonkin. Jytyltä hyvä kirjoitus Vuoren kasvattamisesta tähän rooliin, mutta joukkueen kokoamisessa Vuori oli vielä liian kokematon. Jos Vuorella olisi ollut kokenut urheilutoimenjohtaja tukena kokoamassa joukkuetta ja antamassa neuvoja palikoiden asettelemiseen, niin Vuoren keskittyminen omaan tehtäväänsä olisi ollut huomattavasti helpompaa. Nyt kokemattomalla päävalmentajalla on samantien aivan liian suuret saappaat täytettävänä vaikka itse luulisikin tähän pystyvän.
RD osasi itse koota joukkueensa monen vuoden päävalmentaja kokemuksella. Vuori luuli osaavansa ja seurajohto luotti sokeasti, koska ei se Dufvakaan mitään apua tarvinnut. Mielestäni johdon yksi ensisijaisista tehtävistä olisi palkata kokenut urheilutoimenjohtaja hyvillä suhteilla, joka pystyy tukemaan (tulevaa) valmentajaa ja antamaan enemmän aikaa tälle keskittyä joukkueen pelillisiin esityksiin alusta alkaen.