Rauli Urama Lukon päävalmentajaksi

  • 426 673
  • 2 216

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Täällä on minun nähdäkseni kaikki kritisoineet Uramaa, silti täällä ollaan tekemässä jakoa porukan kesken. Laitetaan nyt kerran vielä. Minä ainakin haluan loppuvan tämän jokavuotisen "alusta-alkamisen". On uudet valmentajat ja puolijoukkuetta. Eikö se ole jo nähty tie? Olen selvästi tuonut julki, että mielestäni Uramalla meni kausi, nk. "vihkoon", mutta silti haluan hänen jatkavan penkin takana. Haluan kerrankin nähdä, mihin se pitkäjänteisyyteen sitoutuminen johtaa, kaikki muu meillä on nähty ja tulos on ollut, no ei kovin kehuttavaa.

Ei täällä kukaan ole pitänyt Ralea Jumalana, eikä täällä ole ketään "Uramalaisia". Täällä on vaan kirjoittajia, jotka haluavat saman valmentajarumban jatkuvan, vuodesta toiseen. Sitten on niitä, jotka ovat tähän kyllästyneitä ja haluavat katsoa tämän kortin, hamaaseen loppuun. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Jos vuoden 2011 keväällä ei olla mitalipeleissä, myönnän olleeni väärässä asian suhteen, mutta ainakin ollaan homma katsottu. Ei ole olemassa yhtäkään valmentajaa, joka tulisi yht'äkkiä ja saisi sormianapsauttamalla Lukon hilattua liigakärkeen.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, en tiedä mitä siellä on oikein tapahtunut, jos päävalmentaja sanoo, että joukkue ei olisi syttynyt liigakarsintaan. Onko joku Mokka käynyt sanomassa pojille, että ei Lukko minnekään Mestikseen voi pudota, vaikka Sportille oltaisiinkin hävitty vai mitä?

Kyllähän päävalmentajan ja kapteeniston tehtävä on saada jätkät pelaamaan loppuun asti. Enkä nyt tarkoita mitään taktisia kuvioita tai karvaussysteemejä vaan henkistä valmistautumista. Jotenkin tulee tosiaan sellainen mielikuva, että Urama ei ollut oikein minkäänlainen kenraali tälle joukkueelle ja joukkue ei yksinkertaisesti halunnut pelata päävalmentajalle vaan höntsäillä kauden loppuun.

Ensi kaudesta en uskalla sanoa mitään, mutta sama saatanan ruletti etenkin ulkomaalaispelaajien kanssa ei voi enää jatkua. Jätetään sitten ne perkele hankkimatta, jos ei oikeita vahvistuksia löydy. Ei aina tarvitse ottaa sitä ylipainoista kanukkipakkia vain sen takia, että se sattui olemaan vapaana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olkkupa tuon asian ilmaisi niin hyvin että ei mitään lisättävää. Joillakin näyttää vaan olevan tarve nähdä asiat "bushmaisella" tavalla, eli jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsottava pidemmälle

Minusta on väärin, että Lukon menestymättömyys kaadetaan lähes ainoastaan valmentajan niskaan, kun kaikki kuitenkin tietävät sen faktan, ettei monikaan seikka Lukon organisaatiossa ole sillä tasolla, että menestystä voisi edes odottaa. Olen monelle sanonut, että jos organisaatio ja toimintatavat saadaan tämän kauden sukelluksen seurauksena nykyvaatimustan tasolle, niin Lukko on voittanut enemmän, kuin olisi säälipleijareissa voittanut. Lukossa pyykkiä aletaan pestä näinä päivinä ja vastauksia saataneen aikanaan.

Mitä taasen tulee kiekolliseen pelitapaan ja ensikauden joukkueeseen, niin on totta, ettemme ME tiedä muita kuin Laaksosen sopimuksen ns. "tulosyksikköön", mutta sitä ME emme tiedä, onko niitä jossain pöytälaatikossa.

Uraman peluuttamisesta taas, niin ainakin minä näin Lukolla monenlaisia "pelikirjoja" menneen kauden aikana. Ne vaihtelivat hiukan vastustajan, loukkaantumistilanteen sekä sen hetkisen pelitilanteen mukaan. Jotkut voisivat pitää sitä jopa vahvuutena, kun pelityyliä pystytään muuttamaan kesken kaiken.

Munattomalla surffailulla ei tietenkään mikään kirja tai vihko toimi ja sitäkin nähtiin.

Lukossa on ollut vuosikausia oma tapansa hoitaa asioita ja karu fakta on se, että päivitystä kaivataan. Jos Urama saa muutoksen liikkeelle ja jopa loppuun asti, niin moni kritisoijakin saattaa saada vielä kutsun saunailtaan. Hetkessä asiat ei kuitenkaan tapahdu se on selvä, mutta pala kerrallaan se on palapelikin rakennettava.
 

Wanha Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Ei täällä kukaan ole pitänyt Ralea Jumalana, eikä täällä ole ketään "Uramalaisia". Täällä on vaan kirjoittajia, jotka haluavat saman valmentajarumban jatkuvan, vuodesta toiseen. Sitten on niitä, jotka ovat tähän kyllästyneitä ja haluavat katsoa tämän kortin, hamaaseen loppuun. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Jos vuoden 2011 keväällä ei olla mitalipeleissä, myönnän olleeni väärässä asian suhteen, mutta ainakin ollaan homma katsottu. Ei ole olemassa yhtäkään valmentajaa, joka tulisi yht'äkkiä ja saisi sormianapsauttamalla Lukon hilattua liigakärkeen.

Allekirjoitan Olkun kirjoittaman täysin. Pitkäjänteisyys tarkoittaa sitä että mennään se suunniteltu ajanjakso loppuun ja annetaan työrauha. Ei se ole pitkäjänteisyyttä tai työrauhaa jos vuoden kuluttua laitetaan kaikki uusiksi. Varmasti pelaajistossa tapahtuu muutoksia, osa on jo avoimesti myöntänyt lähtevänsä ja joukkueen runko elää mutta silti, suunnitelmasta pidetään kiinni.

Ensimmäinen vuosi oli oppivuosi täysin puhtaasti. Virheitä tehtiin paljon ja se on tyhmyyttä sekä taitamattomuutta jos niistä ei oteta opiksi. Kritiikkiä pitää olla mutta hyvä sellainen sisältää myös aina perusteluja sekä mielellään vaihtoehtoja huonoille ratkaisuille.

Yksi asia mitä pitäisi tehdä aivan simppelisti, on ottaminen mallia menestyjistä. Miksi Kärpät, Blues ja esim. HPK, jotka luetaan sarjan kärkimenestyjiin, ovat useimmin keväisin kärjessä? Miksi nämä tietyt seurat pärjäävät? Pelkkä pelaajamateriaali ei riitä syyksi, KalPa näytti sen jo miten ennakkoarvioista huolimatta joukkue pelaa nyt mitaleista (pronssista).

Mainittujen seurojen taustalta löytyy toimintatapoja ja kulttuuria, urheilutoimenjohtajaa, scouttausta, menestymisen edellytyksiä. Mitä Raumalla tehdään toisin kun tulos on aina heikko satsauksiin ja odotuksiin verrattuna?

Ei ideoita aina tarvitse keksiä uudelleen, keinot on laajasti käytössä ja tiedossa. Pieni nöyrtyminen ja opiskelu toisten keinoista ja tavoista voisi olla "poikaa" jatkossa...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos Rauman Lukon päävalmentaja julkisesti myöntää että hänen keinonsa oli käytetty ja huonosti olisi saattanut käydä Sporttia vastaan, niin eikö silloin olla heikoilla jäillä? Urama epäonnistui pahasti piste
Epäonnistui toki, ja mielestäni se, että julkisesti itsekin sen myöntää on askel eteenpäin. Katso putoamiskarsintoja, joissa on vastakkain kaksi valmentajaa joiden mielestä tappion hetkellä vika on aina muissa.
Urama kertoi myös että tuleva joukkue ei tule olemaan taklaava tai riistävä. Kuitenkin hyökkäyksestä puuttuu ratkaisupelaajat Laaksosta lukuunottamatta. Jumalauta jos Urama myöntää että putoaminen oli lähellä ja puhuu kiekollisesta hallinnasta vaikka pelaajat puuttuvat niin kai sitä nyt saa kritisoida?
Nyt kannattaa myös huomioida, että kiekollinen pelitapa on vain pelitapa, eikä suoranaisesti vaadi koko joukkueellista josefstrakoja. Vastakohtana kiekolliselle pelitavalle voisi pitää ns. pitkä päätyyn -kiekkoa tai nopeisiin vastaiskuihin perustuvaa tiukkaa puolustuspeliä. Toki hyökkäyksen osalta sopimustilanne on erittäin huono, mutta kyllä sinnekin varmasti joku on tulossa. Odotellaan nyt edes ne sopimukset ensin.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Odotellaan nyt edes ne sopimukset ensin.

Odotellaan nyt ensiksi ulostuloa likapyykistä joka kulisseissa käydään. Tätähän Uramakin toivoi. Harmittaa että syytät minua jostain yrityksestä vaikuttaa Uraman työpaikkaan täällä keskustelupalstalla. Itse ainakin pidän tätä jutustelupaikkana samanhenkisten kanssa. Jos jostain syystä joskus saan päähäni yrittää vaikuttaa Lukon asioihin otan puhelinluettelon esiin ja puhelimen käteen.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miksi täällä ei ole otettu huomioon sitä seikkaa ettei Urama itse ole välttämättä halukas jatkamaan Lukon peräsimessä ensi kaudella?

Erityisesti viimeaikojen jatkuvasti koventuva mediapeli Uraman suunnasta kielii kaikkea muutakuin jatkohaluja.
Ehkäpä ennen pääsiäistä olemme tästäkin asiasta viisaampia.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erityisesti viimeaikojen jatkuvasti koventuva mediapeli Uraman suunnasta kielii kaikkea muutakuin jatkohaluja.
Ehkäpä ennen pääsiäistä olemme tästäkin asiasta viisaampia.

Ehkä Rale oppi Rautakorvelta, miten Lukon organisaatiossa saa tahtonsa läpi?
 

Pekkis

Jäsen
Ei myöskään löysät kesätreenit. Harjoittelu kesällä oli kovaa, ehkä liiankin kovaa.

Jos sinä väität noin, ja lehdestä saa lukea näin:"Päävalmentajan mukaan valmennus ei pystynyt myymään joukkueelle harjoittelun kovenemista, ei koko ajan mukana olevaa valvovaa silmää, eikä myöskään pelipäivän voimaharjoittelua", niin ketä tässä pitäisi uskoa?

Minä tulkitsen tuon kommentin sillä lailla, että pelaajat eivät viitsineet harjoitella valmennusjohdon suunnittelemalla tasolla. Ja se on näinkin hyvin palkatussa ammattilaisurheilussa täysin kasittämätön asia. Vikaa on sekä pelaajissa, että myöskin valmennusjohdossa.

Tällaisten kommenttien lukeminen syö ainakin allekirjoittaneen motivaatiota ajella arki-iltaisin kohti Raumaa.
 

1963

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi täällä ei ole otettu huomioon sitä seikkaa ettei Urama itse ole välttämättä halukas jatkamaan Lukon peräsimessä ensi kaudella?

Tämäkin voi olla totta. En yhtään yllättyisi vaikka Rale irtisanoutuisi itse. Kaveri on varmasti erittäin pettynyt viime kauteen.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaveri on varmasti erittäin pettynyt viime kauteen.

Varmasti on pettynyt mutta odotan nyt sitä selvitystä kannattajille jonka Urama lupasi. Rajalan tai Mokan osuudesta ei varmaan puolueetonta raporttia saada julkisuuteen, mutta tänne meidän kannattajien tietoon sekin vuotaa ennemmin tai myöhemmin.

edit. siis jos jotain keskusteluja edes koskaan käydään epäonnistumisesta johtuen.
 
Viimeksi muokattu:

Wanha Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Tämäkin voi olla totta. En yhtään yllättyisi vaikka Rale irtisanoutuisi itse. Kaveri on varmasti erittäin pettynyt viime kauteen.

Jos käyty palautekeskustelu on sen kaltainen, että valmentaja ei katso nauttivansa täyttä luottamusta seurassa tai että hänen toimintamahdollisuutensa sovittuihin päämääriin pääsemiseksi on tehty mahdottomaksi, ei jää juuri muuta mahdollisuutta kuin ottaa lopputili.

Mutta miltä se näyttäisi Ralen tulevaisuuden kannalta jos hän nyt lähtisi pois Lukosta? Tilanne olisi melkein "Alatalomainen", joka lähti Hämeenlinnasta ennen aikojaan, kun sopimus oli purettu "yhteisymmärryksessä". No, nyt Matti Alatalo on Kärppien kera finaalissa...

Toivon että nyt koettu romahdus tiedostetaan Raumalla koko rintaman kaatumisena eikä vain yhden miehen syynä.
 

Ambra

Jäsen
Mielestäni olisi lievästi sanottuna outoa, jos Urama ei omasta halustaan jostain syystä jatkaisi Lukossa sitouduttuaan neljän vuoden sopimuksella Lukkoon. Tämä siis ottaen huomioon se fakta ettei Urama tullut millään lailla outoon ympäristöön palatessaan Raumalle. Uskoisin hänen olleen erittäin hyvin perillä Lukon "toimintatavoista" ja mm. Mokan vallankäytöstä usean apuvalmentaja pestinsä jälkeen.
Uskonkin että Urama tuli tekemään muutosta, mutta se osoittautuikin vaikeammaksi kuin hän ehkä luuli. Mielestäni Lukon johdon tulisi toimia kerrankin pitkäjänteisesti ja tukea itse valitsemaansa valmentajaa (muutos)prosessissa. En ole mikään Sihvos - fani, mutta muistelen analyytikko Sihvosen kirjoitelleen Urheilulehden kausiennakossa tästä asiasta jotain tyyliin : " Lukko voi olla ensimmäisellä kaudella 11 sta, toisella 7. , kolmannella 4. ja neljännellä finaalissa, mutta vain jos johto antaa Uramalle työrauhan".
Edelläolevan "lainauksen" sanamuoto oli ehkä väärin, mutta yhdyn siihen täysin.
Mikäli Lukko nyt vaihtaisi valmentajaa esim. savustamalla Uraman eroamaan, olisimme taas lähtöruudussa. Lisäksi uskoisin, että Lukon toiminta on ollut jo niin kauan sen verran tempoilevaa, ettei tasokkaita valmentajia olisi ovella jonoksi asti, vaikka liksa olisikin hyvä. Sama pätee UJT:n hommaan. Kuka huippu lähtisi Raumalle, kun päätösvalta on jossakin ihan muualla kuin TJ:llä tai mahdollisella UTJ:llä?
RTK palvelu on tunnetusti pelastanut Raumalaisen liigakiekon, mutta sitä pyörittävä RKT (Raumalais Kiekkoilun Tuki) on jo pitkään ollut hidaste kehitykselle johtuen hallituksensa kokoonpanosta. Eli Suomeksi, todellinen päätäntävalta ei ole siellä missä sen pitäisi.
Nykyisen toimintatavan uudistaminen oli mm. Eerolan agendalla hänen hakiessaan TJ:ksi. Mutta se koettiin "sisäpiirissä" liian radikaaliksi ajatteluksi. Oli turvallisempaa valita Rajala julkistamaan jo muiden tekemät päätökset.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Jos Rale ei jatka edustuksen penkin takana, Lukon parissa eli akatemiassa hän varmasti suorittaa palveluksensa loppuun. Siellähän ei loppujen lopuksi mennyt niin huonosti, ainakaan mieheltä, joka tappaa pelaajien motivaation ja päästää elot sun muut muualle. Vai oliko tämä yksin Maven heiniä, pitäisikö miesten vaihtaa paikkaa? Paperivalmentajille ja tekstiteeveemiehille tämä olisi helppo ratkaisu: tokavika vs. kolmannekseka - näkeehän tuon.

Fudut kaikille ja lisää numeroita nimimerkkiin. Paskaa kevättä.
 

TiDo28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko,Toronto Maple Leafs
Ajattelin ensin odotella vähän aikaa nähdäkseni miten joukkue/pelaajisto rupeaa muotoutumaan mutta voisihan juttua alustaa jo nyt hieman. Itse en tahdo ainakaan vielä ulostaa Ralea ja kumpp. mutta en tiedä olenko valmis odottamaan tulosta tuolle viimeiselle 4:lle kaudelle, ainakaan jos peli on samanlaista suttua seuraavat parikin kautta lisää mitä oli mennyt kausi. Ensi kauden nyt kuitenkin haluan nähdä Ralen alaisuudessa, tuli mitä tuli.

Vaikka olen Ralen kannalla ensi kauden suhteen ei se tarkoita sitä, että luottaisin sokeasti Raleen, ainakaan 100 %, luottamuskin täytyy ansaita. Kyllähän menneen kauden jälkeen on kylmä rinki siellä mihin aurinko ei paista.

Onhan Ralessa varmaan kunnianhimoa ja varmaan myös itsevarmuutta, mutta onko häivähdys ylimielisyyttä? Jotenkin nuo kauniit puheet "raumalaisesta", "uramalaisesta", "lukkolaisesta" tavasta pelata jääkiekkoa, ja vielä puheet, että vain tulos on tärkeätä eikä mikään muu merkkaa mitään. Itse en pysty uskomaan, että Rale täyttäisi jokaisen kohdan, ehkä omasta mielestään mutta epäilen, että voisi silti olla vähemmistönä ajatuksineen. Isot on Ralella puheet ja varmaan ne puheet punnitaan ensi kaudella. Osaako joku selvittää minulle mikä on se oikea "raumalainen/lukkolainen" pelitapa noin yleisesti? Rale sen tuntuu tietävän.

Eikös tuo nyt kuitenkin ole Ralen näkemys oikeasta pelitavasta? Itselläni vaan särähti tuo, että Rale on nyt päättänyt mikä on "meidän" (raumalaisten/ lukkolaisten) pelitapa.

Itse ainakin toivon Ralen pelikirjaan tulleen ainakin hiukan muutoksia menneen kauden jälkeen ja toivon, että ollaan otettu opiksi vääristä ratkaisuista. En siis toivo, että vain pelaajia vaihdetaan ja vanha pelikirja kaivetaan esiin taas kesän jälkeen.

Vähän ennen aikaisia nämä pelot ovat mutta nuo kauden jälkeen annetut kommentit hiukan epäilyttävät. Vielähän ei ole kukaan pelaaja/muukaan liikkunut yhtään mihinkään, ja vasta sitten kun joukkue rupeaa muodostumaan niin voi vetää jotain johtopäätöksiä mutta vain alustavasti silloinkin. Vasta kun uusi kausi pyörähtää käyntiin niin sitten näemme sen pelitavan. Silloin vasta realismi iskee vasten kasvoja ja näemme osuuko pelitapa ja pelaajien scouttaus kohdalleen. Toki joukkueen pelaajistakin voi jo lukea jotain, ainakin omalta kantilta, että pitääkö siitä mitä näkee ja kuulee.

Toivottavasti jo lähiaikoina saamme kuulla/lukea kuinka hyvin Rale on saanut vietyä omia näkemyksiään läpi suuren pöydän ääressä.
 

Korinekki

Jäsen
Monet ovat kritisoineet näitä Uraman antamia haastatteluja (UR,Ganal TV), mutta itse näen ne asiat enemmän positiivisena. Rale ei ole ensinnäkään kertonut etteikö joukkue taklaisi, vaan että se tulee olemaan ennemmin kiekkoa pitävä kuin taklaava/riistävä joukkue. Mielestäni Rauman Lukko on joukkue, jonka perinteisiin kuuluu tämä. Taito, nopeus ja kiekollinen pelaaminen.
Itse olin aikaisemmin kaatamassa liiankin isoa likasankoa Uraman niskaan. Viestit viime päivinä kertovat kuitenkin aivan käsittämättömistä asioista tuossa organisaatiossa. Uraman suoritus viime kaudella ei missään nimessä ole hyvä, mutta itse näen nyt asian niin, että koko organisaatiolle viime kausi tulee olemaan parasta mitä on tapahtunut. Toivottavasti.
Rauli Uramassa Lukolla on nuori, kehittyvä ja nyt jo hyvä valmentaja. Rale on mies, joka on viimeisen päälle Lukon mies. Uramalla on todellakin aito halu saada aikaan muutos Lukossa. Organisaatiossa, kentällä, joka paikassa. Jollei Rale siihen pysty, sen jälkeen voidaan alkaa odottamaan Mestiskausia.
Toinen kysymys on kokonaan se, miten kova paikka tulee olemaan ensi kausi valmennuksellisesti. Viime kauden notkahdus, odotukset, muutokset, pelitapa... nämä kaikki takaavat sen, että joukkueelta ja valmentajalta vaaditaan erittäin paljon. Tilanne on vaikea.
Uraman ajama pelitapa vaatii myös erittäin paljon kiekollista osaamista ja ylipäätään taitopuolen (luistelu, kiekonkäsittely, syöttäminen, pelisilmä) osaamista. Tässä mielessä täytyy olla huolestunut. Löytyykö kärkiketjuihin, ja erityisesti keskikaistalle tarpeeksi tasoa? Riittääkö pakiston osaaminen?
Siellä on nyt niin paljon lahjakkuutta nuorissa, Elo etunenässä, että budjetissa pitäisi olla iso osa käytössä kärkipään miehiin.
Kaikesta huolimatta uskon, että Rale tuo vielä menestystä Lukolle.
Ja toivon, että mennyt kausi kaikessa kamaluudessaan toi organisaatiolle ja kannattajille sen viimeisen "kärsivällisyyden". Saattaa hyvinkin olla, että menestystä on luvassa jatkossa vähän pidempäänkin...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monet ovat kritisoineet näitä Uraman antamia haastatteluja (UR,Ganal TV), mutta itse näen ne asiat enemmän positiivisena. Rale ei ole ensinnäkään kertonut etteikö joukkue taklaisi, vaan että se tulee olemaan ennemmin kiekkoa pitävä kuin taklaava/riistävä joukkue. Mielestäni Rauman Lukko on joukkue, jonka perinteisiin kuuluu tämä. Taito, nopeus ja kiekollinen pelaaminen.

Juuri näin minäkin näen asian. Että ei ehkä kannata ihan niin mustavalkoisesti ajatella että jos valmentaja sanoo että joukkue tulee olemaan vähemmän taklaava, niin se tarkoittaisi sitä että joukkue ei tule taklaamaan ollenkaan. Eiköhän tuo siis tarkoittane juuri sitä että pyritään pitämään kiekkoa enemmän jolloin ei tarvitse niin paljon pyrkiä taklauksiin ja kiekonriistoihin, ja valitaan siis pelaajatyypit sen mukaan että kyetään tällaiseen kiekon pitämiseen. Mutta eihän se nyt sitä tarkoita etteikö pelaajat saisi taklata tarvittaessa.
 

Pekkis

Jäsen
Olen tässä jo pidemmän aikaa koittanut toitottaa harjoittelun merkitystä yksittäisen pelaajan, ja sitä kautta koko joukkueen tason nostamiseksi. Tämä pitäisi olla se kaikkein tärkein asia valmistautuessa tulevaan kauteen. Melko yksin olen ajatusteni kanssa ollut!

Mutta nyt näkyy valoa tunnelin päässä, sillä laman kolkutellessa isänmaatamme, armeijakaverini Rantanen kirjoittaa Uudessa Raumassa näin: "Valmentajat joutuvat keskittymään enemmän pelaajiensa kehittämiseen, eivätkä vain pelaajaruletin pyörittämiseen ja peluuttamiseen."

Siis voi hevon perse sentään, että osaa naurattaa koko touhu!

Parhaiten Lukon tämän hetken tilanteesta kertoo tämä, jo kahdesti tänne kirjoittamani lause: "Päävalmentajan mukaan valmennus ei pystynyt myymään joukkueelle harjoittelun kovenemista, ei koko ajan mukana olevaa valvovaa silmää, eikä myöskään pelipäivän voimaharjoittelua."

Se on ihan vitun sama ketä tänne ostetaan, jos pelaajat eivät halua palkkansa eteen tehdä valmennusjohdon suunnittelemia asioita.
Oletin Laaksosen tulon myötä joukkueessa tapahtuvan heräämistä harjoittelun osalta, mutta kaverihan lähti kotiin heti pelien loputtua, ja palaa sitten joskus elokuussa. Se siitä esimerkistä sitten.

KalPa on tämän harjoittelun tärkeyden sisäistänyt, ja uskon kuopiolaisten pysyvän liigan kärkipaikoilla jatkossakin.

Rauman Lukko, herätys!
 

luimuri

Jäsen
Olen tässä jo pidemmän aikaa koittanut toitottaa harjoittelun merkitystä yksittäisen pelaajan, ja sitä kautta koko joukkueen tason nostamiseksi. Tämä pitäisi olla se kaikkein tärkein asia valmistautuessa tulevaan kauteen. Melko yksin olen ajatusteni kanssa ollut!

Mutta nyt näkyy valoa tunnelin päässä, sillä laman kolkutellessa isänmaatamme, armeijakaverini Rantanen kirjoittaa Uudessa Raumassa näin: "Valmentajat joutuvat keskittymään enemmän pelaajiensa kehittämiseen, eivätkä vain pelaajaruletin pyörittämiseen ja peluuttamiseen."

Siis voi hevon perse sentään, että osaa naurattaa koko touhu!

Parhaiten Lukon tämän hetken tilanteesta kertoo tämä, jo kahdesti tänne kirjoittamani lause: "Päävalmentajan mukaan valmennus ei pystynyt myymään joukkueelle harjoittelun kovenemista, ei koko ajan mukana olevaa valvovaa silmää, eikä myöskään pelipäivän voimaharjoittelua."

Se on ihan vitun sama ketä tänne ostetaan, jos pelaajat eivät halua palkkansa eteen tehdä valmennusjohdon suunnittelemia asioita.
Oletin Laaksosen tulon myötä joukkueessa tapahtuvan heräämistä harjoittelun osalta, mutta kaverihan lähti kotiin heti pelien loputtua, ja palaa sitten joskus elokuussa. Se siitä esimerkistä sitten.

KalPa on tämän harjoittelun tärkeyden sisäistänyt, ja uskon kuopiolaisten pysyvän liigan kärkipaikoilla jatkossakin.

Rauman Lukko, herätys!

Jospa valmennus koittaa vaan itse pestä käsiään katastrofikaudesta vierittämällä syyn pelaajien harjoitteluun. Mikäli ensi kaudesta tulee samanlaine fiasko, niin kai se johtuu taas tulevien uusien pelaajien kyvyttömyydestä kovaa harjoitteluun.
 

Pekkis

Jäsen
Mikäli ensi kaudesta tulee samanlaine fiasko, niin kai se johtuu taas tulevien uusien pelaajien kyvyttömyydestä kovaa harjoitteluun.

No, jos ensi kauden joukkue on varustettu samanlaisella harjoittelumotivaatiolla kuin tämän kauden joukkue, niin sitten se johtuu.

Olen kuunnellut juttuja näistä jääkiekkoon liittyvistä asioista entisen liigavalmentajan, moninkertaisen arvokisakävijän ja erään liigajoukkueen hierojan kanssa, ja täytyy nyt kertakaikkiaan todeta, että tämän POIKKEUKSELLISEN TASAISEN kauden päätteeksi olisi Lukonkin sijoitus ollut aivan toinen, jos oltaisiin kauden alla otettu johtolauseeksi Curren lanseeraama: "Lite bättre"!

Harjoitellaan Lite bättre. Asennoidutaan siihen "ei vielä niin tärkeään runkosarjan SaiPa-peliin" Lite bättre. Hoidetaan "ei niin kauhean tärkeä lihashuolto" Lite bättre. Uskoisin monen vamman jääneen syntymättä, jos lihaksista viitsittäisiin pitää parempaa huolta. Tätä väitettä tukee myös tämä hierojaystäväni. Kalliita vemppapäiviä meinaan ja syynä pelaajan oma laiskuus.
 

TiDo28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko,Toronto Maple Leafs
Juuri näin minäkin näen asian. Että ei ehkä kannata ihan niin mustavalkoisesti ajatella että jos valmentaja sanoo että joukkue tulee olemaan vähemmän taklaava, niin se tarkoittaisi sitä että joukkue ei tule taklaamaan ollenkaan. Eiköhän tuo siis tarkoittane juuri sitä että pyritään pitämään kiekkoa enemmän jolloin ei tarvitse niin paljon pyrkiä taklauksiin ja kiekonriistoihin, ja valitaan siis pelaajatyypit sen mukaan että kyetään tällaiseen kiekon pitämiseen. Mutta eihän se nyt sitä tarkoita etteikö pelaajat saisi taklata tarvittaessa.

Tietenkin jokainen joukkue taklaa ainakin vahingossa joskus mutta itse ainakin hiukan odottaisin myös sen tyyppisiä pelaajiakin löytyvän eikä vain odottavan, että nämä taitopelaajat/kiekolliseen peliin pystyvät pelaajat lähde "sekoittamaan" pelitapaa taklauksillaan vaan keskittyisivät juuri tuohon taitopeliin.

Itse odotan myös näiltä taklaavilta pelaajilta ehkä jopa enemmänkin molempien maalien edessä ja laidoissa vääntöä, enkä pelkästään taklauksia. En siis odota tietenkään, että koko joukkue olisi "puupökkelöitä/ vääntäjiä" täynnä mutta toivottavasti ei heitäkään täysin unohdeta.

Vaikka itse pidänkin jonkun verran enemmän riistopelistä ja osittain myös vastaiskupelistä kuin tästä kiekollisesta suvereenisesta pelitavasta niin voin toki tottua tälläiseenkin peliin kunhan jokainen pelaajahankinta osuu kohdalleen ja kaikki sisäistävät tämän tavan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jospa valmennus koittaa vaan itse pestä käsiään katastrofikaudesta vierittämällä syyn pelaajien harjoitteluun.
Ei nyt ainakaan meikäläisen mielestä tästä ole kysymys. Kyllä Rale on selkeästi sanonut julkisuuteen, että myös valmennus on tehnyt virheitä.

Päävalmentaja sanoi myöskin samaan hengenvetoon, että niitä virheitä on tullut ympäri organisaation, joka myöskin pitää paikkansa. Ei tällaisen pohjanoteerauksen jälkeen kukaan voi olla tyytyväinen suoritukseensa, eikä varmasti näin olekkaan.

Ja mitä sitten tulee näihin kaavailuihin ensi kauden pelityylistä, niin hyvänä esimerkkinä olkoon KalPa, joka ei esittänyt mitään taklauspelin riemuvoittoa, mutta nyt se porukka on Levillä umpihumalassa mitalit kaulassa.

Kyse on aina siitä, millaisen joukkueen saat rakennettua, ja mikä pelityyli sille parhaiten sopii. Nämä kaksi asiaa täytyy saada nivoutumaan yhteen niin hyvin kuin mahdollista, jolloin voimme alkaa puhumaan hyvistä sijoituksista.

Ja kun kerran joukkue on edelleen levällään, ainakin julkisesti, niin näillä puheillaan pelitavasta päävalmentaja haluaa juurikin sanoa sitä, että millaisen joukkueen hän haluaisi rakentaa. Sitten jos jää miehiä saamatta määrättyihin rooleihin, niin tottakait sitä joutuu valmennus miettimään jotain muuta siihen tilalle. Kävihän tälläkin kaudella niin. Ensin kokeiltiin sitä pelitapaa, jossa puolustajilta vaaditaan käsiä ylikaiken. Kun se ei oikein toiminut, niin jouduttiin viilaamaan sitä kuuluisaa pelikirjaa. Tähän voidaan lisätä ne lukuisat pelaajamuutokset, jotka entisestään sekoittivat tilannetta. Ei vaan homma mennyt ollenkaan siihen suuntaan, kuin olisimme jokainen toivoneet.

Tästä on taas KalPa hyvä esimerkki. Vaihtuvuus oli hyvin pientä. Joku ulkomaalainen sieltä taisi kotiin lähteä, ja joku ruotsalainen kävi lyhyellä kokeilureissulla. Lisäksi Häppölä myytiin Bluesiin, ja vastaavasti taisi Mäkiaho tulla tilalle. Mutta kuitenkin pääpointti on siinä, että vaihtuvuus oli hyvin pientä, joka aina auttaa tässä pelitapa-asiassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tietenkin jokainen joukkue taklaa ainakin vahingossa joskus mutta itse ainakin hiukan odottaisin myös sen tyyppisiä pelaajiakin löytyvän eikä vain odottavan, että nämä taitopelaajat/kiekolliseen peliin pystyvät pelaajat lähde "sekoittamaan" pelitapaa taklauksillaan vaan keskittyisivät juuri tuohon taitopeliin.

Kyllä, mutta minun mielestäni Urama ei ole sanonutkaan että joukkueeseen ei tulisi ollenkaan näitä taklaavia pelaajia, vaan että joukkue tulee olemaan yleisilmeeltään vähemmän taklaava ja enemmän kiekon pitämiseen ja liikutteluun pelinsä perustava. Kyllähän moni taitopelaajakin kykenee tarvittaessa taklaamaan mutta minä käsitän tuon Uraman tavoitteen niin että Lukkoon hankittaisiin pelaajia jotka ennen kaikkea perustavat pelinsä kiekolliseen osaamiseen, eivätkä pelaa ensisijaisesti taklauksien ja fyysisen pelin kautta. Mutta eihän nuo ole millään tavalla toisensa pois sulkevia asioita.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Petteri Sihvonen pistää tämän päiväisessä Urheilulehdessä liigavalmentajat kouluarvosanoin järjestykseen, eikä mikään yllätys ole se että Rauli Urama jää viimeiseksi listalla. Kiistatta Rauli on valmentajista liigakauden pahin epäonnistuja, yhtä lailla kuin Lukko on joukkueista pahin epäonnistuja, mutta yllättävän hyvän arvosanan Petteri antaa Uramalle, se nimittäin on 7.

Mutta kuten Sihvonen itsekin jutun alustuksessaan toteaa, niin "valmentajat ovat edelleen suomalaisen jääkiekon suurin voimavara".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös