Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 283 332
  • 1 787

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Hypoteesi: oletetaan, että Ratapihayhtiö maksaa vuodessa korkoa 100 000 €. Siihen prosentti päälle taitaa olla 1000 € eli kuukautta kohden noin 83 €. Mikäli tuo kaataa hankkeen, saa mennäkin.

Talousteoria kertoo, että kysynnän kasvaessa hinnat nousevat. Tilanne on siten nurinkurinen.
No nyt ollaan kyllä männikössä. Jos korkoja maksettaisiin 100k, niin yhtiöllä olisi euribor+0,5 marginaalilla noin kolme miljoonaa lainaa. Tässä puhutaan satojen miljoonien hankkeesta. Lisäksi kannattaa nyt miettiä miten se korko lasketaan. Ota kolme ja neljä prosenttia pois tuosta kolmeata miljoonasta ja katso onko erotus tonnin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
No nyt ollaan kyllä männikössä. Jos korkoja maksettaisiin 100k, niin yhtiöllä olisi euribor+0,5 marginaalilla noin kolme miljoonaa lainaa. Tässä puhutaan satojen miljoonien hankkeesta. Lisäksi kannattaa nyt miettiä miten se korko lasketaan. Ota kolme ja neljä prosenttia pois tuosta kolmeata miljoonasta ja katso onko erotus tonnin.
Tähän vielä se, että toimitilat ja asunnot saadaan menemään eteenpäin.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja edelleen se koko pointti meni ohi.

Asuntorakentaminen on nollissa kun ei ole sijoittajia/ostajia uusille asunnoille. Tähän vaikuttaa merkittävästi myös korot.

Ratapihan projektissa lienee kyse ensisijaisesti asunnoista.
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Esitin hypoteesin-kannattaa jo selvittää se käsitteenä.
Ratapihan kokonaiskustannus on satoja miljoonia, mutta RPK tuskin rahoittaa koko projektia.
Mikäli hanke ei kestä prosentin muutosta korkojen osalta stressitestissä, ei tarvitse vaivautua pankinjohtajan juttusille.
Uskon, että laskin pysyy sen verran kädessäni, että jonkinmoiset korkolaskut sujuvat. Vastaavasti luulen, että usealle tekee hyvää tarkistaa prosentin ja prosenttiyksikön käsitteelliset erot.
Mutta antaa poikien rakentaa. Tietänee vain minulle lisää asiakkaita, sitten kun asioita selvitään naamat vastatusten. Silloin ollaan yleensä vahvasti läsnä.
 

Slaigard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mottipäisillä pelaavat
Hypoteesi: oletetaan, että Ratapihayhtiö maksaa vuodessa korkoa 100 000 €. Siihen prosentti päälle taitaa olla 1000 € eli kuukautta kohden noin 83 €. Mikäli tuo kaataa hankkeen, saa mennäkin.

Talousteoria kertoo, että kysynnän kasvaessa hinnat nousevat. Tilanne on siten nurinkurinen.
Eiköhän tuolla euriborin laskulla viitattu prosenttiyksikköön, eikä prosenttiin.

E: hidas
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Esitin hypoteesin-kannattaa jo selvittää se käsitteenä.
Ratapihan kokonaiskustannus on satoja miljoonia, mutta RPK tuskin rahoittaa koko projektia.
Siis tottakai suurin osa rahoituksesta tulee rahoituslaitoksilta, jolloin se yhden prosenttiyksikön muutos koroissa on melkoisen merkittävää. Mutta kyllähän he vastuillaan rahoittavat koko projektin tietysti.
Uskon, että laskin pysyy sen verran kädessäni, että jonkinmoiset korkolaskut sujuvat. Vastaavasti luulen, että usealle tekee hyvää tarkistaa prosentin ja prosenttiyksikön käsitteelliset erot.
Siis sinä ajattelit, että kun tässä yhteydessä puhutaan korkoprosentista, niin sillä tarkoitetaan sadasosaa maksettavista koroista? Ok!

E. @Slaigard ehti jo, mutta siis tuossa ihan alkuperäisessä lainauksessa puhutaan euriborista ja sen prosentin laskusta. Ajatteltko sen siis niin, että eurobor laskee sadasosan, vai niin että se laskee 3,8->2,8?
 
Viimeksi muokattu:

Typhooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
Ja edelleen se koko pointti meni ohi.

Asuntorakentaminen on nollissa kun ei ole sijoittajia/ostajia uusille asunnoille. Tähän vaikuttaa merkittävästi myös korot.

Ratapihan projektissa lienee kyse ensisijaisesti asunnoista.
Tämä oli juuri varmastikin jutun pointti. Ei kannata alkaa rakentamaan ennenkuin markkinat alkavat vetää. Kun korot laskevat, niin kauppa elpyy ja riskit pienenevät.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Pitkälti samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Oli suuri virhe tehdä kompromisseja Turkuhallin kanssa, silloin kun sitä suunniteltiin. Noh, ehkä koko hallia ei oltais silloin saatu, mutta olen edelleen sitä mieltä, että halli olis pitäny saada joko Kupittaalle taikka nykyisen Caribian viereen. En vaan voi edelleenkään ymmärtää, mikä järki oli rakentaa sinänsä hieno halli hevonperseeseen.
Jos Turun kauppatoria pidetään kaupungin keskipisteenä ja Helsingin keskustana taas rautatieasemaa, on mielenkiintoista, ettei kukaan tunnu koskaan valittavan, että entinen Hartwall Areena olisi liian kaukana Helsingin keskustasta.
Tämä syystä, että matka Helsingin rautatieasemalta Hartwall Areenalle on jota kuinkin sama, mitä Turun kauppatorilta Turkuhalliin.
Että missä ihmeen hevonperseessä muka Turkuhalli sijaitsee?

Kuka muistaa aikaa kun TPS pelasi kultaisella 90 luvulla?
Silloin mentiin katsomaan huippujoukkueen huipputuotetta matsibussilla suoraan Amarillosta Turkuhalliin ja pelin jälkeen takaisin Amarilloon.
Kukaan ei silloin valittanut, että halli olisi liian kaukana, koska silloin joukkue pelasi ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan huipulla.

Kyllähän tuo kertoo kaiken oleellisen eli kun tuote eli TPS on kunnossa, niin ihmiset löytävät mukisematta hallille.
Sitten kun tuote on tuollaista kuraa, mitä se paria poikkeusvuotta lukuun ottamatta on ollut koko tämän vuosituhannen, niin ei ihmiset vaan jaksa tulla katsomaan tuollaista hengetöntä joukuetta, vaikka uusi halli rakennettaisiin Wiklundin tai KOP kolmion tilalle.

Siksi kyseenalaistan sen, että uusi halli jossain rautatiekiskojen päällä muka muuttaisi joukkueen peliesityksiä mihinkään suuntaan.
Päin vastoin, pelaajabudjetti pienenee entisestään, koska kulut eli hallivuokra on taatusti korkeampi uudessa keskustassa sijaitsevassa hallissa, mitä nykyisessä Suomen toiseksi ellei jopa katsojan kannalta parhaimmassa jäähallissa.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos Turun kauppatoria pidetään kaupungin keskipisteenä ja Helsingin keskustana taas rautatieasemaa, on mielenkiintoista, ettei kukaan tunnu koskaan valittavan, että entinen Hartwall Areena olisi liian kaukana Helsingin keskustasta.
Tämä syystä, että matka Helsingin rautatieasemalta Hartwall Areenalle on jota kuinkin sama, mitä Turun kauppatorilta Turkuhalliin.
Että missä ihmeen hevonperseessä muka Turkuhalli sijaitsee?

Kuka muistaa aikaa kun TPS pelasi kultaisella 90 luvulla?
Silloin mentiin katsomaan huippujoukkueen huipputuotetta matsibussilla suoraan Amarillosta Turkuhalliin ja pelin jälkeen takaisin Amarilloon.
Kukaan ei silloin valittanut, että halli olisi liian kaukana, koska silloin joukkue pelasi ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan huipulla.

Kyllähän tuo kertoo kaiken oleellisen eli kun tuote eli TPS on kunnossa, niin ihmiset löytävät mukisematta hallille.
Sitten kun tuote on tuollaista kuraa, mitä se paria poikkeusvuotta lukuun ottamatta on ollut koko tämän vuosituhannen, niin ei ihmiset vaan jaksa tulla katsomaan tuollaista hengetöntä joukuetta, vaikka uusi halli rakennettaisiin Wiklundin tai KOP kolmion tilalle.

Siksi kyseenalaistan sen, että uusi halli jossain rautatiekiskojen päällä muka muuttaisi joukkueen peliesityksiä mihinkään suuntaan.
Päin vastoin, pelaajabudjetti pienenee entisestään, koska kulut eli hallivuokra on taatusti korkeampi uudessa keskustassa sijaitsevassa hallissa, mitä nykyisessä Suomen toiseksi ellei jopa katsojan kannalta parhaimmassa jäähallissa.
En ota kantaa millaista oli mennä kultaisella ysärillä hallille, koska en muista, mutta Hartwall Areenalle on käytännöstä Turustakin suora tie. Sinne on ihan helkkarin mukava mennä autolla ja tarvittaessa vielä helpompi junalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe
Tällä menolla voidaan pelailla jatkossa Kupittaalla.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Jos Turun kauppatoria pidetään kaupungin keskipisteenä ja Helsingin keskustana taas rautatieasemaa, on mielenkiintoista, ettei kukaan tunnu koskaan valittavan, että entinen Hartwall Areena olisi liian kaukana Helsingin keskustasta.

Johtuisiko se siitä, että Helsinki on hieman suurempi kaupunki kuin Turku ja Pasila, johon pääsee joka puolelta kaupunkia nopeasti on raideliikenteen solmukohta, jonne pääsee keskustasta junalla kirjaimellisesti viidessä minuutissa?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo
Tällä menolla voidaan pelailla jatkossa Kupittaalla.
Just mietin, että Tepsi voisi pelata siinä Kupittaan harjoitushallissa Mestis-ottelunsa.

Kruunaisi koko touhun, kun kesäisin potkupallossa pelattaisiin ränsistynyttä olympiakatsomoa käyttäen ja kiekossa lätkittäisiin talvisin naapurissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös