Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 260 873
  • 1 703

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ihmiset kokevat raitiovaunun mukavemmaksi tavaksi matkustaa kuin bussin, matkustajamäärien nousu on ihan dokumentoitu juttu.
Täytyy kyllä kompata tätä. Ratikka ON helvetisti mukavampi tapa matkustaa kuin bussi. Olin itse pari vuotta sitten töissä Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella ja kuljin sinne vuoden bussilla (ei todellakaan ollut kovin hankalaa, kun pääsi yhdellä bussilla melkein kotiovelta kampuksen ovelle) ja toisen vuoden juuri auenneella ratikalla ja ei siinä ole edes mitään keskusteltavaa. Ratikan kyyti on niin paljon tasaisempi ja pehmeämpi.

Siitä en sitten enää osaakaan sanoa mitään, miten hyvin ratikka toimii Turussa verrattuna Tampereeseen. Maantieteellisiä ja rakenteellisia eroja kaupunkien välillä on toki runsaasti, joten who knows.

Klassikkoesimerkki nykypäivän entisajan eroista, että aitioissa on omat keittiöt, jotta on mahdollisuus keittää nakkeja kesken matsin.
Nyt en ole täysin varma, oliko tämä vain sekavasti muotoiltu viesti vai mitä, mutta esim. Nokia-areenalla on myös aitioissa keittiökulmaukset, joissa voi nakkien ohella vaikka keittää kahvia tai teetä kesken ottelun.
 

Ejy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tepes
Jotainhan senkin pitää indikoida, ettei yksikään Turun ympäristökunnista halunnut lopulta tulla mukaan raitiotiehankkeeseen. Sen sijaan ne halusivat kaikki tulla Föliin mukaan.
Turun hankkeet maksavat aina tuplan tai triplan kustannusarvioihin nähden.

Niin, Raisio tai sen enempää Kaarinakaan eivät ehtineet äänestää ratikasta suuntaan tai toiseen. Ja samalla tavalle toisaalta Tampereellakin meni. Tampere rakensi ratikan kaupungin sisäisenä linjana ja ympäryskunnat suhtautuivat hankeeseen kovin skeptisesti. Kun ratikka valmistui niin sen tuomat hyödyt konkretisoituivat ja nyt lähikunnat lähes kilpailevat siitä mihin ratikka seuraavaksi laajenee.

Keskustella toki saa ja pitää siitä että onko tämä linjaus nyt sitten se paras mahdollinen, mutta sellaisen valtaan äänestetyt päättäjät nyt ovat hyväksyneet kaiken sen saman datan pohjalta mistä täälläkin on puhuttu. Maankäyttötuloja olisi se noin 150milj€ extraa tulossa vs. bussivaihtoehto, ei nyt mielestäni ihan mitätön summa. Ja oli se sitten paljon tai vähän, sikäli mikäli se toteutuu, on niitä "rahakkaampia" linjoja helpompi markkinoida Kaarinaan ja Raisioon kun on näyttää että luvut pitivät kutinsa.
Ja kyllä Varissuon linja mielestäni ehdottomasti ratkaisee liikenteellisen ongelman. Hämeentien ja Varissuon bussilinjojen kapasiteetti ei tule riittämään kun Itäharjun alue kasvaa.

Mitä nyt tulee keskustan "näivettymiseen", niin mielestäni aika vähän yksityisautoilua on todellisuudessa keskustassa rajoitettu, lähinnä olen pitänyt huvittavana sitä, miten Kristiinankadun kesäkatu on (tietyissä) autoilijoissa aiheuttanut niin suurta valitusta. Ja sille en anna mitään arvoa että joku Halonen laittaa kauppansa sulkemisen yksityisautoilun rajoittamisen syyksi, eikä vaikka sen että Halosen konsepti on vanhentunut.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Henk. kohtaisesti haluan autolla hallille (riippumatta missä pelataan). Viikonloppuna pääsääntöisesti taksilla tai jonkun kyydillä jos on tarkoitus kaljoitella. Poikkeuksena pk-seutu jossa pyrin hyödyntämään ratikoita ja lähijunia, busseja käytän vain äärimmäisestä pakosta. Jos taas kaljoittelu ei ole mielessä, haluan autolla myös viikonloppuna hallille. Tämä perustuu siihen että kun lähden kotoa;
  • Ei tarvitse kyttäillä millä bussilla lähden ja varata siihen lisäaikaa (siirtymät, mahdollisesti "huonot" vuorot joiden takia pitää lähteä vaikka 20min aiemmin kuin omalla autolla - tiedän että jos peli alkaa kello 17.00, lähden kotoa kello xx.xx ja olen hallilla xmin ennen pelin alkua).
  • Matkan kesto (pääsääntöisesti henkilöautolla pääsee nopeammin kuin linja-autolla)
  • Läskiperseys ja laiskuus (pääsen kotiovelta hallille ilman tarvetta palella bussipysäkillä tai tarvetta odotella vaihtoa pakkasessa ja pääsen hallilta kotiin välittömästi ilman tarvetta odottaa seuraavaa bussivuoroa).
  • Mukavuudenhaluisuus (bussi voi olla aivan täyteenängetty ja hyvin ahdas, tappituntumalla toisen niskaan hengitys ei houkuta).
Loistavan rehellistä puhetta. Väitän että suurin osa kaikista jääkiekko-otteluissa kävijöistä käyttäytyy juuri näin, itseni mukaan luettuna.
Eli loppupeleissä on aivan sama missä se halli sijaitsee, kunhan parkkipaikalta ei ole liian pitkä kävelymatka hallille.

On samanlaista itsensä pettämistä uskotella itselleen, että muka menisi julkisilla tai kävellen hallille jos halli olisi keskustassa, kuin se, että jos ei ole eläissään harrastanut mitään kuntoilua, niin ostampa kotiin soutulaitteen tai kuntopyörän, jotta voin telkkaria katsoessani sitten samalla kuntoilla.
Ehkä viikon tai korkeintaan kaksi joku jaksaa näin tehdä.
Mutta sinne autotallin tai varaston nurkkaan ne kuntoilulaitteet sitten loppupeleissä aika nopeasti kulkeutuvat ja sinne ne myös unohtuvat.
 

lasone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvät
On samanlaista itsensä pettämistä uskotella itselleen, että muka menisi julkisilla tai kävellen hallille jos halli olisi keskustassa, kuin se, että jos ei ole eläissään harrastanut mitään kuntoilua, niin ostampa kotiin soutulaitteen tai kuntopyörän, jotta voin telkkaria katsoessani sitten samalla kuntoilla.
Ehkä viikon tai korkeintaan kaksi joku jaksaa näin tehdä.
Mutta sinne autotallin tai varaston nurkkaan ne kuntoilulaitteet sitten loppupeleissä aika nopeasti kulkeutuvat ja sinne ne myös unohtuvat.
Meitä on toki moneen ja osansa on yleisellä kiekkopöhinän nousulla parien MM-kisojen ja Ilveksen heräämisen myötä, mutta Hakametsästä Nokia Arenalle siirryttyä itsellä ja kourallisella Tampereella asuvista kavereistani peleissä käynnit ovat:
  • Ilves- ja Tappara-fanien osalta nousseet "parhaat pelit runkosarjassa" -> "kaikki pelit mihin pääsee, valtaosa uusia kausikortin omistajia"
  • Itsellä TPS-fanina "vain kun TPS vieraana" -> "kerran viikossa vaikka TPS ei pelaisi"
  • Lisäksi erittäin paljon helpompi saada ei-jääkiekkoa-seuraavat kaverit mukaan Nokia Arenalle, kun halli on niin paljon paremmin tavoitettavissa ja illan viettoon voi siirtyä jalan heti pelin jälkeen, sen sijaan että ilta "keskeytyy" kun kituuttaa Hakamettän taksijonon perällä. Matsilipun ilmainen ratikkakyyti on myös hyvä lisä.
Aina välillä Hakametsän ohi mentyä sitä ihmettelee, että kuinka TPS-päissään sitä on ollut, kun tänne asti on jaksanut raahautua.
 

Tuamas

Jäsen
Loistavan rehellistä puhetta. Väitän että suurin osa kaikista jääkiekko-otteluissa kävijöistä käyttäytyy juuri näin, itseni mukaan luettuna.
Eli loppupeleissä on aivan sama missä se halli sijaitsee, kunhan parkkipaikalta ei ole liian pitkä kävelymatka hallille.

Tampereelta onneksi löytyy tästä jo empiiristä havaintomateriaalia sekä tilastodataa, niin ei tarvitse mutuilla.

Tampereella on pelien jälkeen ja ennen pelejä todella huomattavasti vähemmän autoja liikkeellä kuin Hakametsän aikaan, vaikka katsojia on 50% enemmän, nyt kun halli on julkisen liikenteen solmukohdassa.

Esimerkiksi jo pelkillä julkisen liikenteen tapahtumalipuilla (julkisen liikenteen lippu joka sisältyy pääsylipun hintaan) liikkui vuonna 2022 noin 300 000 ihmistä hallille/hallilta.

Kun se bussilla/ratikalla/junalla/kävellen saapuminen tehdään helpommaksi ja halvemmaksi kuin autolla saapuminen, niin ihmiset tulevat peliin muuten kuin autolla.

Esimerkkidatana Ghostin konsertista tehty tutkimus, vain 28% paikkakunnalla asuvista saapui hallille omalla autolla tai kaverin auton kyydissä.

Edit.
Tutkimuksen n= 2170.
 

Liitteet

  • IMG_4278.jpeg
    IMG_4278.jpeg
    181,7 KB · kertaa luettu: 79
Viimeksi muokattu:

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Tampereelta onneksi löytyy tästä jo empiiristä havaintomateriaalia sekä tilastodataa, niin ei tarvitse mutuilla.

Tampereella on pelien jälkeen ja ennen pelejä todella huomattavasti vähemmän autoja liikkeellä kuin Hakametsän aikaan, vaikka katsojia on 50% enemmän, nyt kun halli on julkisen liikenteen solmukohdassa.

Esimerkiksi jo pelkillä julkisen liikenteen tapahtumalipuilla (julkisen liikenteen lippu joka sisältyy pääsylipun hintaan) liikkui vuonna 2022 noin 300 000 ihmistä hallille/hallilta.

Kun se bussilla/ratikalla/junalla/kävellen saapuminen tehdään helpommaksi ja halvemmaksi kuin autolla saapuminen, niin ihmiset tulevat peliin muuten kuin autolla.

Esimerkkidatana Ghostin konsertista tehty tutkimus, vain 28% paikkakunnalla asuvista saapui hallille omalla autolla tai kaverin auton kyydissä.

18% käveli Nokia Areenalle Tampereen ulkopuolelta? Häh?
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Taustadatan n= ois kiva tietää. Itse kun en ikinä vastaa tuollaisiin kyselyihin, vaikka tietysti pitäisi, niin aina vähän skeptisesti tulee suhtauduttua.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tampereelta onneksi löytyy tästä jo empiiristä havaintomateriaalia sekä tilastodataa, niin ei tarvitse mutuilla.

Tampereella on pelien jälkeen ja ennen pelejä todella huomattavasti vähemmän autoja liikkeellä kuin Hakametsän aikaan, vaikka katsojia on 50% enemmän, nyt kun halli on julkisen liikenteen solmukohdassa.

Mutta meidän uusi halli ei ilmeisesti ole vastaavassa solmukohdassa vaan pääosin julkisten linjojen sivussa / vaihtoyhteyden takana.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta meidän uusi halli ei ilmeisesti ole vastaavassa solmukohdassa vaan pääosin julkisten linjojen sivussa / vaihtoyhteyden takana.

Rautatieasema on vieressä, ratikka toteutuessaan menee vierestä ja bussien osalta reititys on lähinnä yksinkertainen organisointikysymys.

Ei tuo sijainti oikeastaan eroa Nokia Areenasta kuin siinä, että ydinkeskusta on inan kauempana.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Nyt en ole täysin varma, oliko tämä vain sekavasti muotoiltu viesti vai mitä, mutta esim. Nokia-areenalla on myös aitioissa keittiökulmaukset, joissa voi nakkien ohella vaikka keittää kahvia tai teetä kesken ottelun.
Nokia Areenalla en ole koskaan ollut, mutta tuskinpa niissä aitioissa on hellaa? Vai onko? Kahvinkeitin ja vedenkeitin varmaan löytyy usealta sivupöydältä toimistostakin, vaikka siellä ei hellaa ole. Vaikka Aasialaiset lentoemännät pesee veden keittimissä pikkuhousut legendan mukaan, niin en niissä nakkeja keittäisi.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Nokia Areenalla en ole koskaan ollut, mutta tuskinpa niissä aitioissa on hellaa? Vai onko?
Ainakin niissä aitioissa missä olen itse käynyt, oli induktiohella siellä keittiökulmauksessa.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Jutilan aitiossa on ainakin rilli.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Ainakin niissä aitioissa missä olen itse käynyt, oli induktiohella siellä keittiökulmauksessa.
Ok. Toki Turussa aitioremonttien yhteydessä ne yleensä koska kukaan ei niitä käytä. Tällainen käsitys mulla ainakin on. Enkä itsekään keksi mitään käyttöä niille.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Ok. Toki Turussa aitioremonttien yhteydessä ne yleensä koska kukaan ei niitä käytä. Tällainen käsitys mulla ainakin on. Enkä itsekään keksi mitään käyttöä niille.

Kehittää makaronia aina kun Tepsi tekee maalin.
 

hammerhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kupittaan TPS
En kyllä itsekkään tajua tätä hömpötystä julkisista. Ne on aivan perseestä, vaikka olisivatkin paremmin toteutettuja kuin omalla autolla ajaminen. Jos juon, tulen taksilla. Perhettä en mistään hinnasta laittaisi mihinkään julkiseen, ei nappaa tippaakaan mitkään ahtaassa täyteenpakatussa bussissa vapettavat teinit tai känniörveltäjät, saatikka selvitellä jotain lähtöaikoja ja reittejä. Omistan auton juuri sen takia, ettei tarvitse edes harkita koskevansa mihinkään yhteiskuljeukseen, koskaan.

Jos matseihin tuleminen omalla autolla "ratapihan" myötä heikkenee nykyisestä, en käy yhdessäkään pelissä.

Enkä ole tässä porukassa yksin, oma peleissä käyvä kaveripiirini tuo palloseuraan ison kasan tuloja matsien muodossa ja yksikään heistä ei ole niitä, ketkä lähtisi bussilla yhtään mihinkään, eivätkä varsinkaan jääkiekko-otteluun. Heidän suurin murheensa on turkuhallin huono sijainti siinä muodossa, että vain pari kapeaa valtaväylää purkaa etelässä mereen ja idässä jokeen rajatun hallin. Eli sieltä poistuminen ja sinne saapuminen nostattaa verenpainetta, ei nappaa hävityn pelin jälkeen jäädä ruuhkiin istumaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmiset kokevat raitiovaunun mukavemmaksi tavaksi matkustaa kuin bussin, matkustajamäärien nousu on ihan dokumentoitu juttu.
Itse olen myös samaa mieltä. Lisäksi peruskokoiseen raitiovaunuun menee yli tuplasti ihmisiä bussiin verrattuna, kyyti on tasaisempaa, matkustamo on väljempi, aikatulut pysyvät paremmin ja vuorovälejä voi sitä kautta tihentää.
Turussa tuon päälinjan on suunniteltu kulkevan kaikkien isompien ihmisiä vetävien paikkojen läpi (tori, juna-asema, satama, ratapihan uusi halli, linja-autoasema?), joten matkustajiakin varmasti riittäisi.
Henkilökohtaisesti en keksi muita kuin hyviä puolia hankkeesta. Toki kaupunkirakenne on keskustassa tiivistä, mikä aiheuttaa suunnittelijoille päänvaivaa ja autoilijoilla menee oma aikansa tottua uuteen ratikkaan, mutta muuten vaikuttaa kokonaisuudessaan erittäin hyvältä hankkeelta.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Enkä ole tässä porukassa yksin, oma peleissä käyvä kaveripiirini tuo palloseuraan ison kasan tuloja matsien muodossa ja yksikään heistä ei ole niitä, ketkä lähtisi bussilla yhtään mihinkään, eivätkä varsinkaan jääkiekko-otteluun. Heidän suurin murheensa on turkuhallin huono sijainti siinä muodossa, että vain pari kapeaa valtaväylää purkaa etelässä mereen ja idässä jokeen rajatun hallin. Eli sieltä poistuminen ja sinne saapuminen nostattaa verenpainetta, ei nappaa hävityn pelin jälkeen jäädä ruuhkiin istumaan.
Vähän ruoppaamalla ja parilla näpsäkällä siltaremontilla saisi Turkuhallin eteen mitä polleamman Hollantilaistyylisen jahtisataman. Nykyinen laituri on aika pieni, vaikka aika pittoreski, johon ollen kyllä kanootilla rantautunut, mutta isomman vesikulkuneuvon parkkeeraisin Pansio Marinaan, niin ei eteläkään haittaa, kun suhauttaa pelin jälkeen Saaristomeren kansallispuiston maisemiin saunomaan.

Raisiojoki on vanha viikinkiaikainen laivareitti.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ok. Toki Turussa aitioremonttien yhteydessä ne yleensä koska kukaan ei niitä käytä. Tällainen käsitys mulla ainakin on. Enkä itsekään keksi mitään käyttöä niille.
Juu, tuntuu minustakin oudolta. Ehkä niillä sitten lämmitetään jotain maitoa vauvoille tms? Tai ehkä on ajateltu että jos siellä on jotain lätkämatsia pitempää tapahtumaa niin niitä tarvitaan? Ei hajua, halusin vain nostaa esiin sen, että Gatoraden aitiot eivät ole ihan niin ainutlaatuisen outo juttu kuin voisi olettaa.
 

hammerhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kupittaan TPS
Vähän ruoppaamalla ja parilla näpsäkällä siltaremontilla saisi Turkuhallin eteen mitä polleamman Hollantilaistyylisen jahtisataman. Nykyinen laituri on aika pieni, vaikka aika pittoreski, johon ollen kyllä kanootilla rantautunut, mutta isomman vesikulkuneuvon parkkeeraisin Pansio Marinaan, niin ei eteläkään haittaa, kun suhauttaa pelin jälkeen Saaristomeren kansallispuiston maisemiin saunomaan.

Raisiojoki on vanha viikinkiaikainen laivareitti.

Arvasin, että sieltä tullaan irvailemaan. Sulla on aina ollut tepsin paras mielessä, mutta katos miten kupittaalla menee?

Kupittaan halli on parin kilometrin päässä yliopistolta, käpöttelet kupittaan puiston läpi ja avot. Samoin lähellä on ns. keskustan asuinalueet. Silti, eipä näy TuTon peleissä näitä satunnaiskannattajia ketkä ovat hallin ovesta sattuneet sisään, kun niin helposti pääsee kävellen tai julkisilla paikalle. Ohi menee käytännössä jokainen turun etelään menevä runkolinjabussi, suoraan torilta. Eihän niissä peleissä käy yhtään helvetti ketään, vaikka liput on ilmaisia ja kalja halpaa.

Faktaa: Turku on suurten kaupunkien autovaltaisin, eikä käännettä kestävään liikenteeseen ole puheista huolimatta tapahtunut – Tulokset ovat huonoja, sanoo ilmastojohtaja

Asukkainen liikkumistapa, referoin koko Turun seudusta (Turku, Kaarina, Naantali, Raisio, Lieto)

23% jalan
9% pyörällä
6% joukkoliikenne
46% autolla, kuski
14% autolla, matkustaja
2% muu

Joukkoliikenteen käyttö on edelleen vain laskenut, miljoonapanostuksista huolimatta. Verorahoja syydetään joukkoliikenteen tukemiseen poskettomia määriä, eikä sitä halua käytätä _kukaan_. Skanssi ja Mylly ovat jo näivettäneet keskustan kuoliaaksi, Turun keskustassa ei käydä enää töissä niinkuin ennen. Toimistoneliöitä ja myymäläneliöitä on tyhjillään ennätysmäärä. Ja tänne halutaan lisää joukkoliikennettä? Miksi? Ei lähiöissä asuva kuluttaja lähde bussilla keskustaan, toriparkki tehtiin 20v liian myöhään - kaupan uudet hyperalueet on niin pohjoisessa kuin idässä ja kuluttajat pitävät niistä.

Ja nyt tässä 6% joukkoliikenteen käyttäjiä, joista on huomattava osuus on koululaisia ja eläkeläisiä niin puhutaan jostain todellisuudessa 1-2% osasta jotka ovat iältään ja tulotasoltaan sellaisia joukkoliikenteen käyttäjiä jotka edes teoriassa tarvitsevat kuljetusta matseihin?

On aika tiukkaan määritelty porukka.

Joukkoliikenne tai sen parantaminen ei ole ratkaisu. HC-kannattajan silmissä ketä tunnelmoi matsibussissa menemisestä tai omaan lemibaariin pelinjälkeen vähän tunnelmoimaan ratapihalta kävellen, niin ole mitään tekemistä jääkiekkokuluttajien massojen kanssa. Kattokaa vähän mitä NHL matsin liput maksaa ja mikä porukka sen bisneksen pitää rapakon toisella puolella elossa... Ainut syy rakentaa ratapiha on yhteen ympätyt kerrostalot ja se, että saadaan paikkamäärää hallissa vähennettyä, lipun keskihintaa ylös ja lisää yritysmyyntiä, kun oikeaa kohdeyleisöä saadaan paikalle. Vähemmän HC-kannattajia, nuoria tai vapaalippulaisia. Myydään 6000 lippua kalliilla.

NS. TPS-kotikannattajalle on jo vuosia ollut mukavampaa ja halvempaa katsoa matsi omassa kodissa. Näkee vielä pelin paremmin omalta kotisohvalta ja hakee sen kaljan omasta jääkaapista. Jääkiekko ei voi enää nykyisen televisioinnin aikakaudella kilpailla näistä kavereista, eivät he palaa hallille. Ovat jo vuosia katsoneet pelit kotona. Siihen ei hallin sijainti vaikuta. Eikä julkiset yhteydet.

Miksi Artukainen on oikeasti tyhjä?

Tepsin pelissä ei käy jengiä koska tepsin toimisto on polttanut liikaa siltoja vuosien varrella, joukkue ei pärjää ja riidat tulevat julkisuuteen asti. Tästä seuraa välinpitämättömyys seuraa kohtaan. Kun ei "tietty" porukka käy enää matseissa, eivät yritykset saa asiakkaitaan matseihin ja sitäkautta tapahtuman vetovoima laskee. Tähän vaikuttaa suoraan myös se, että liigassa on liikaa joukkueita ja pelaajien taso heikko. Liiga kestää nippanappa 10 jengiä ja sarjapelien määrän on tultava alas. Näihin asioihin Tepsi ei varmaan yksin pysty vaikuttamaan. Ei kukaan halua viedä asiakkaitaan katsomaan räpeltämistä Sporttia vastaan missä puukädet esittävät ammattilaisia. Varsinkin kun liigan tuomarit ovat tappaneet tunteen ja draamaakaan ei enää ole väkivallan ja vittuilun muodossa entiseen malliin. Se porukka, ketä osti kausikortin tepsin vaihtoaition takaa A katsomosta hinnasta välittämättä vain kuullakseen Jortikan legendaariset solvaukset livenä alkaa olla jo haudassa ja uusia ei ole näköpiirissä.

Emmätiedää miten tän korjais, mutta höpöttäminen julkisista ja raitiovaunuista ei johda yhtään mihinkään. Jos matseihin ei pääse 90% kapasiteetista sujuvasti autolla, niin voidaan valot sitten sammuttaa samantien.

ps. Turkulaiset asuu turun keskustassa, missä helvetin 1980-luvulla te elätte? Tyhjiä vuokrakämppiä koko keskusta täynnä ja kaikki pakkaantuneet lähiöihin. Ihan perstuntumalta kun seisot Julian tai Hansan edessä, niin Turun keskusta vaikuttaa hautapaikalta 1990-lukuun verrattuna. Väkimäärästä kadulla on kadonnut vähintään puolet. Siellä ei ole jäljellä kuin tyhjiä kävelykatuja ja korttelibaareja. Yliopiston opiskeluväen juottolana se toimii ja muutaman vihreän poliitikon sekopäisenä unelmana, minkä kustantaa muut tukieurojen muodossa, että joku pikkunäppärä voi leikkiä asuvansa pariissa.
 
Viimeksi muokattu:

Sebbee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rohkeat maljan nostajat
Niin ja juuri tässä mennään Turussa harhaan, voitko näyttää mihin Turussa tälläinen uusi kaupunginosa muodostuu tämän täysin järjettömän linjan varrelle?
Länsi-Turun uudet (kerrostalo-)asuinalueet Kirstinpuisto, Herttuankulma sekä Harppuunakortteli ovat nimenomaan rakentuneet / rakentumassa sen varaan, että tulevaisuudessa näiden alueiden läpi kulkee tiheällä aikavälillä liikennöivä raitiovaunu. Näillä alueilla on hyvä sijainti, mutta ihan kävelyetäisyydellä keskustasta ne eivät ole.

Samalla tavalla seuraava raitiotielinja kulkisi Pihlajaniemen kautta uuden sillan yli Hirvensalon Lauttarannan puolelle. Molemmat vielä täysin suunnitteluvaiheessa olevia uusia kaupunginosia.

Raitiotiekiskot on mainio tapa tehdä käytännön kaupunkisuunnittelua. Ne saavat ihmiset vakuuttuneemmaksi ostamaan neliöitä suunnitelluista uudisrakennuksista ja siten myös rakennuttajat sitoutumaan projekteihin.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Arvasin, että sieltä tullaan irvailemaan. Sulla on aina ollut tepsin paras mielessä, mutta katos miten kupittaalla menee?

Kupittaan halli on parin kilometrin päässä yliopistolta, käpöttelet kupittaan puiston läpi ja avot. Samoin lähellä on ns. keskustan asuinalueet. Silti, eipä näy TuTon peleissä näitä satunnaiskannattajia ketkä ovat hallin ovesta sattuneet sisään, kun niin helposti pääsee kävellen tai julkisilla paikalle. Ohi menee käytännössä jokainen turun etelään menevä runkolinjabussi, suoraan torilta. Eihän niissä peleissä käy yhtään helvetti ketään, vaikka liput on ilmaisia ja kalja halpaa.

Faktaa: Turku on suurten kaupunkien autovaltaisin, eikä käännettä kestävään liikenteeseen ole puheista huolimatta tapahtunut – Tulokset ovat huonoja, sanoo ilmastojohtaja

Asukkainen liikkumistapa, referoin koko Turun seudusta (Turku, Kaarina, Naantali, Raisio, Lieto)

23% jalan
9% pyörällä
6% joukkoliikenne
46% autolla, kuski
14% autolla, matkustaja
2% muu

Joukkoliikenteen käyttö on edelleen vain laskenut, miljoonapanostuksista huolimatta. Verorahoja syydetään joukkoliikenteen tukemiseen poskettomia määriä, eikä sitä halua käytätä _kukaan_. Skanssi ja Mylly ovat jo näivettäneet keskustan kuoliaaksi, Turun keskustassa ei käydä enää töissä niinkuin ennen. Toimistoneliöitä ja myymäläneliöitä on tyhjillään ennätysmäärä. Ja tänne halutaan lisää joukkoliikennettä? Miksi? Ei lähiöissä asuva kuluttaja lähde bussilla keskustaan, toriparkki tehtiin 20v liian myöhään - kaupan uudet hyperalueet on niin pohjoisessa kuin idässä ja kuluttajat pitävät niistä.

Ja nyt tässä 6% joukkoliikenteen käyttäjiä, joista on huomattava osuus on koululaisia ja eläkeläisiä niin puhutaan jostain todellisuudessa 1-2% osasta jotka ovat iältään ja tulotasoltaan sellaisia joukkoliikenteen käyttäjiä jotka edes teoriassa tarvitsevat kuljetusta matseihin?

On aika tiukkaan määritelty porukka.

Joukkoliikenne tai sen parantaminen ei ole ratkaisu. HC-kannattajan silmissä ketä tunnelmoi matsibussissa menemisestä tai omaan lemibaariin pelinjälkeen vähän tunnelmoimaan ratapihalta kävellen, niin ole mitään tekemistä jääkiekkokuluttajien massojen kanssa. Kattokaa vähän mitä NHL matsin liput maksaa ja mikä porukka sen bisneksen pitää rapakon toisella puolella elossa... Ainut syy rakentaa ratapiha on yhteen ympätyt kerrostalot ja se, että saadaan paikkamäärää hallissa vähennettyä, lipun keskihintaa ylös ja lisää yritysmyyntiä, kun oikeaa kohdeyleisöä saadaan paikalle. Vähemmän HC-kannattajia, nuoria tai vapaalippulaisia. Myydään 6000 lippua kalliilla.

NS. TPS-kotikannattajalle on jo vuosia ollut mukavampaa ja halvempaa katsoa matsi omassa kodissa. Näkee vielä pelin paremmin omalta kotisohvalta ja hakee sen kaljan omasta jääkaapista. Jääkiekko ei voi enää nykyisen televisioinnin aikakaudella kilpailla näistä kavereista, eivät he palaa hallille. Ovat jo vuosia katsoneet pelit kotona. Siihen ei hallin sijainti vaikuta. Eikä julkiset yhteydet.

Miksi Artukainen on oikeasti tyhjä?

Tepsin pelissä ei käy jengiä koska tepsin toimisto on polttanut liikaa siltoja vuosien varrella, joukkue ei pärjää ja riidat tulevat julkisuuteen asti. Tästä seuraa välinpitämättömyys seuraa kohtaan. Kun ei "tietty" porukka käy enää matseissa, eivät yritykset saa asiakkaitaan matseihin ja sitäkautta tapahtuman vetovoima laskee. Tähän vaikuttaa suoraan myös se, että liigassa on liikaa joukkueita ja pelaajien taso heikko. Liiga kestää nippanappa 10 jengiä ja sarjapelien määrän on tultava alas. Näihin asioihin Tepsi ei varmaan yksin pysty vaikuttamaan. Ei kukaan halua viedä asiakkaitaan katsomaan räpeltämistä Sporttia vastaan missä puukädet esittävät ammattilaisia. Varsinkin kun liigan tuomarit ovat tappaneet tunteen ja draamaakaan ei enää ole väkivallan ja vittuilun muodossa entiseen malliin. Se porukka, ketä osti kausikortin tepsin vaihtoaition takaa A katsomosta hinnasta välittämättä vain kuullakseen Jortikan legendaariset solvaukset livenä alkaa olla jo haudassa ja uusia ei ole näköpiirissä.

Emmätiedää miten tän korjais, mutta höpöttäminen julkisista ja raitiovaunuista ei johda yhtään mihinkään. Jos matseihin ei pääse 90% kapasiteetista sujuvasti autolla, niin voidaan valot sitten sammuttaa samantien.

ps. Turkulaiset asuu turun keskustassa, missä helvetin 1980-luvulla te elätte? Tyhjiä vuokrakämppiä koko keskusta täynnä ja kaikki pakkaantuneet lähiöihin. Ihan perstuntumalta kun seisot Julian tai Hansan edessä, niin Turun keskusta vaikuttaa hautapaikalta 1990-lukuun verrattuna. Väkimäärästä kadulla on kadonnut vähintään puolet. Siellä ei ole jäljellä kuin tyhjiä kävelykatuja ja korttelibaareja. Yliopiston opiskeluväen juottolana se toimii ja muutaman vihreän poliitikon sekopäisenä unelmana, minkä kustantaa muut tukieurojen muodossa, että joku pikkunäppärä voi leikkiä asuvansa pariissa.
Pitäisikö tästä nyt vetäistä sellainen johtopäätös, että TuTon peleissä kävisi paljon enemmän porukkaa jos pelit pelattaisiin Gatoradella?
 

Sebbee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rohkeat maljan nostajat
Itse odotan melko katastrofaalista lopputulosta. Kun matsit loppuu yhdeksältä, pitää bussien osua ihan tip-top, että se lähiönkään aamuvuoroduunari tulee matsiin bussilla eikä omalla autolla. Uskon, että iso osa katsojista tulee paikalle autolla ratapihallekin. Ratapihan lähialueet ovat aivan tukossa neljän aikaan iltapäivisin kun työpäivät loppuu. Odotan samaa kiekkopeleihin.
Joo, autoliikenne Ratapihan alueella täytyy kyllä miettiä uusiksi silloin kun uusi areena valmistuu. Varmasti suurempi osa ihmisistä saapuu otteluihin julkisilla (varsinkin jos lähijunat ja raitiotieliikenne ovat jo toiminnassa), mutta aina on niitä, joille syystä tai toisesta oma auto on parempi valinta ja asiaa tulee miettiä myös heidän kannalta.

Yksi vaihtoehto mun mielestä olisi Köydenpunojankadun jatkaminen Iso-Heikkilään asti. Suurin syy minkä takia toi alue on jo nyt ruuhka-aikaan tukossa on Uudenkaupungin rata, jonka ylittäminen onnistuu keskustan jälkeen vasta 2-3 kilometrin päässä Suikkilantiellä. Kaikki liikenne pakkautuu Naantalin pikatielle ja Pansiontielle. Jos Köydenpunojankatua pitkin pääsisi suoraan Iso-Heikkilään (ja sitä kautta sataman alueelle), se helpottaisi ruuhkia jo merkittävästi.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Mitä nyt tulee keskustan "näivettymiseen", niin mielestäni aika vähän yksityisautoilua on todellisuudessa keskustassa rajoitettu, lähinnä olen pitänyt huvittavana sitä, miten Kristiinankadun kesäkatu on (tietyissä) autoilijoissa aiheuttanut niin suurta valitusta. Ja sille en anna mitään arvoa että joku Halonen laittaa kauppansa sulkemisen yksityisautoilun rajoittamisen syyksi, eikä vaikka sen että Halosen konsepti on vanhentunut.
Olen tehnyt jo päätökseni asiasta, älä sekoita päätäni faktoilla tai älä hämmennä minua tosiasioilla.

Tyhmä Halosen äijä ja läskit yksityisautoilijat vain vinkuvat ja niillehän me nauretaan. Ennätysmäärä tyhjiä liiketiloja vähän indikoisi jostain muusta mutta älkää nyt hämmentäkö.
bussien osalta reititys on lähinnä yksinkertainen organisointikysymys.
Viesteistäsi paistaa ettet ole edes käynyt Turussa mutta vahvat mielipiteet omaat silti kaupunkimme asioista ja pystyt kertomaan miten muut ihmiset ovat väärässä näissä mielipideasioissa.

Kuitenkin toivoisin, että haet kapunkimme avoimiin tehtäviin ja toivoisin että saisimme sinut tänne töihin. Kaikki on niin yksinkertaista ja helposti toteutettavaa, niin varmasti saisit kaupunkimme monia ongelmia korjattu tuosta vain.
Länsi-Turun uudet (kerrostalo-)asuinalueet Kirstinpuisto, Herttuankulma sekä Harppuunakortteli ovat nimenomaan rakentuneet / rakentumassa sen varaan, että tulevaisuudessa näiden alueiden läpi kulkee tiheällä aikavälillä liikennöivä raitiovaunu.
Lopeta nyt tälläinen valehtelu. Noistakin on kaavat tehty jo kauan ennen kuin mistään ratikasta on täällä edes keskusteltu. Raitiotien suunnitelmissakin lukee, että nämä alueet rakentuvat kyllä ihan samalla tavalla tulee raitiotietä tai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös