Arvasin, että sieltä tullaan irvailemaan. Sulla on aina ollut tepsin paras mielessä, mutta katos miten kupittaalla menee?
Kupittaan halli on parin kilometrin päässä yliopistolta, käpöttelet kupittaan puiston läpi ja avot. Samoin lähellä on ns. keskustan asuinalueet. Silti, eipä näy TuTon peleissä näitä satunnaiskannattajia ketkä ovat hallin ovesta sattuneet sisään, kun niin helposti pääsee kävellen tai julkisilla paikalle. Ohi menee käytännössä jokainen turun etelään menevä runkolinjabussi, suoraan torilta. Eihän niissä peleissä käy yhtään helvetti ketään, vaikka liput on ilmaisia ja kalja halpaa.
Faktaa:
Turku on suurten kaupunkien autovaltaisin, eikä käännettä kestävään liikenteeseen ole puheista huolimatta tapahtunut – Tulokset ovat huonoja, sanoo ilmastojohtaja
Asukkainen liikkumistapa, referoin koko Turun seudusta (Turku, Kaarina, Naantali, Raisio, Lieto)
23% jalan
9% pyörällä
6% joukkoliikenne
46% autolla, kuski
14% autolla, matkustaja
2% muu
Joukkoliikenteen käyttö on edelleen vain laskenut, miljoonapanostuksista huolimatta. Verorahoja syydetään joukkoliikenteen tukemiseen poskettomia määriä, eikä sitä halua käytätä _kukaan_. Skanssi ja Mylly ovat jo näivettäneet keskustan kuoliaaksi, Turun keskustassa ei käydä enää töissä niinkuin ennen. Toimistoneliöitä ja myymäläneliöitä on tyhjillään ennätysmäärä. Ja tänne halutaan lisää joukkoliikennettä? Miksi? Ei lähiöissä asuva kuluttaja lähde bussilla keskustaan, toriparkki tehtiin 20v liian myöhään - kaupan uudet hyperalueet on niin pohjoisessa kuin idässä ja kuluttajat pitävät niistä.
Ja nyt tässä 6% joukkoliikenteen käyttäjiä, joista on huomattava osuus on koululaisia ja eläkeläisiä niin puhutaan jostain todellisuudessa 1-2% osasta jotka ovat iältään ja tulotasoltaan sellaisia joukkoliikenteen käyttäjiä jotka edes teoriassa tarvitsevat kuljetusta matseihin?
On aika tiukkaan määritelty porukka.
Joukkoliikenne tai sen parantaminen ei ole ratkaisu. HC-kannattajan silmissä ketä tunnelmoi matsibussissa menemisestä tai omaan lemibaariin pelinjälkeen vähän tunnelmoimaan ratapihalta kävellen, niin ole mitään tekemistä jääkiekkokuluttajien massojen kanssa. Kattokaa vähän mitä NHL matsin liput maksaa ja mikä porukka sen bisneksen pitää rapakon toisella puolella elossa... Ainut syy rakentaa ratapiha on yhteen ympätyt kerrostalot ja se, että saadaan paikkamäärää hallissa vähennettyä, lipun keskihintaa ylös ja lisää yritysmyyntiä, kun oikeaa kohdeyleisöä saadaan paikalle. Vähemmän HC-kannattajia, nuoria tai vapaalippulaisia. Myydään 6000 lippua kalliilla.
NS. TPS-kotikannattajalle on jo vuosia ollut mukavampaa ja halvempaa katsoa matsi omassa kodissa. Näkee vielä pelin paremmin omalta kotisohvalta ja hakee sen kaljan omasta jääkaapista. Jääkiekko ei voi enää nykyisen televisioinnin aikakaudella kilpailla näistä kavereista, eivät he palaa hallille. Ovat jo vuosia katsoneet pelit kotona. Siihen ei hallin sijainti vaikuta. Eikä julkiset yhteydet.
Miksi Artukainen on oikeasti tyhjä?
Tepsin pelissä ei käy jengiä koska tepsin toimisto on polttanut liikaa siltoja vuosien varrella, joukkue ei pärjää ja riidat tulevat julkisuuteen asti. Tästä seuraa välinpitämättömyys seuraa kohtaan. Kun ei "tietty" porukka käy enää matseissa, eivät yritykset saa asiakkaitaan matseihin ja sitäkautta tapahtuman vetovoima laskee. Tähän vaikuttaa suoraan myös se, että liigassa on liikaa joukkueita ja pelaajien taso heikko. Liiga kestää nippanappa 10 jengiä ja sarjapelien määrän on tultava alas. Näihin asioihin Tepsi ei varmaan yksin pysty vaikuttamaan. Ei kukaan halua viedä asiakkaitaan katsomaan räpeltämistä Sporttia vastaan missä puukädet esittävät ammattilaisia. Varsinkin kun liigan tuomarit ovat tappaneet tunteen ja draamaakaan ei enää ole väkivallan ja vittuilun muodossa entiseen malliin. Se porukka, ketä osti kausikortin tepsin vaihtoaition takaa A katsomosta hinnasta välittämättä vain kuullakseen Jortikan legendaariset solvaukset livenä alkaa olla jo haudassa ja uusia ei ole näköpiirissä.
Emmätiedää miten tän korjais, mutta höpöttäminen julkisista ja raitiovaunuista ei johda yhtään mihinkään.
Jos matseihin ei pääse 90% kapasiteetista sujuvasti autolla, niin voidaan valot sitten sammuttaa samantien.
ps. Turkulaiset asuu turun keskustassa, missä helvetin 1980-luvulla te elätte? Tyhjiä vuokrakämppiä koko keskusta täynnä ja kaikki pakkaantuneet lähiöihin. Ihan perstuntumalta kun seisot Julian tai Hansan edessä, niin Turun keskusta vaikuttaa hautapaikalta 1990-lukuun verrattuna. Väkimäärästä kadulla on kadonnut vähintään puolet. Siellä ei ole jäljellä kuin tyhjiä kävelykatuja ja korttelibaareja. Yliopiston opiskeluväen juottolana se toimii ja muutaman vihreän poliitikon sekopäisenä unelmana, minkä kustantaa muut tukieurojen muodossa, että joku pikkunäppärä voi leikkiä asuvansa pariissa.