Ensinnäkin tervetuloa palstalle
@Ejy!
Jäin miettimään tuota raitiovaunuasiaa ja sen välttämättömyyttä, mietin voisiko Turku olla vielä edistyksellisempi kuin Helsinki tai Tampere ja voisiko riittävä sähköbussi-infra kuitenkin olla kaikin tavoin parempi ratkaisu:
*Rakentaminen:
Molemmat tarvitsevat liikennöintikaistan eli muutoksia kaupunkikuvaan. Raitiovaunu vaatii kaduille kiskot, toimiva bussiliikenne kaistat jossa ei liiku muita autoja.
*Kapasiteetti ja taloudellisuus:
”Ratikan ja sähköbussien kulutus riippuu monesta asiasta, kuten matkustajamääristä, vuodenajasta ja kuljettajan ajotyylistä. Täydellä matkustajamäärällä ratikan vuoden keskikulutus on 6,5 kilowattituntia kilometriltä, Pohjolan Liikenteen sähköbussi matkustajamääristä ja kelistä riippuen keskimäärin noin 1,5 kilowattituntia.
Toisaalta ratikassa on tilaa enimmillään 264 matkustajalle, Pohjolan Liikenteen sähköisessä telibussissa 90:lle seisomapaikat mukaan luettuna.”
Sähköbussin ja ratikan päästöjä on vaikea vertailla keskenään, mutta kumpikin on dieselbussia parempi vaihtoehto.
voima.fi
Eli neljä telisähköbussia kuluttaa energiaa saman kuin yksi raitiovaunu mutta kuljettaa vajaat 100 matkustajaa enemmän.
*Kustannukset:
Raitiovaunun kustannusarvio on tuo noin 400 miljoonaa euroa.
Yksi telisähköbussi maksaa noin 670000€:
4,7 miljoonan euron hinta sisältää seitsemän linja-autoa ja huoltosopimuksen kymmeneksi vuodeksi.
www.aamulehti.fi
Jos hankittaisiin vaikkapa 200 telisähköbussia niin kustannus busseille olisi 134 miljoonaa euroa. Tuolloin 400 miljoonasta jäisi 266 miljoonaa kunnollisten, vain bussien käyttöön tarkoitettujen kaistojen perustamiseen.
(En osaa sanoa onko tuo hihasta ravisteltu 200 bussia hyvä vai täysin väärä määrä mutta sillä kuljetettaisiin sama määrä kuin 66 raitiovaunulla, luulisi kapasiteetin riittävän)
*Joustavuus:
Raitiovaunu kulkee vain kiskoilla jotka on sille rakennettu.
Telisähköbusseilla voi ajaa myös muualla kuin vain edellä mainituilla niille erikseen rakennettavilla kaistoilla, lisäksi niitä on helppo ja nopea lisätä reiteille jonne tarvitaan kulloinkin lisää kapasiteettia.
*Kunnossapito ja uusinta:
En löytänyt tähän lukuja mutta mutu sanoisi että bussien huolto ja ylläpito on halvempaa niiden yleisyyden vuoksi ja asfalttia on halvempi vetää kuin kiskoja.
Edellä kirjoitettu on tarkoitettu palstalaisille keskustelun herättäjäksi - mitä ajatuksia?