Oisko syy Tuton "tyhjille" (ka. jotain reilu 1000) katsomoille kuitenkin se että porukkaa ei oikein kiinnosta Mestis? Siinä ei paljon hyvä sijainti Kupittaan reunalla auta. Vertailun vuoksi Interin yleisökesiarvo kotona viime kaudella oli yli 3000 ja stadion kirjaimellisesti Tuton naapurissa. Sen takia olen sanonut että Tepsille ratapihan pitäisi olla jokseenkin toissijainen tavoite.Arvasin, että sieltä tullaan irvailemaan. Sulla on aina ollut tepsin paras mielessä, mutta katos miten kupittaalla menee?
Eipäs nyt valehdella. Hansan kävijämäärä viime vuonna oli 10,5 miljoonaa, Myllyn 5,5 miljoonaa ja Skanssin 3,6 miljoonaa eli ts. Myllyssä ja Skanssissa kävi yhteensä vähemmän porukkaa kuin Hansassa. Toki Myllyn liikkeiden yhteenlaskettu myynti oli 255milj.€ ja Hansan 230milj.€, mutta on Mylly myös noin 37000m2 Hansaa isompi ja totutusti autolla liikkuvien asiakkaiden keskiostos on korkeampi per käyntikerta, mutta niitä käyntikertoja tulee vähemmän. Vastaavasti ns. kestävillä liikkumismuodoilla käntikertoja tulee enemmän, mutta kertaostos on pienempi. Hansassa kävijöitä on kuitenkin lähes tuplat Myllyyn verrattuna, joka kertoo siitä että ihmiset tykkäävät viettää aikaa keskustassa.Skanssi ja Mylly ovat jo näivettäneet keskustan kuoliaaksi, Turun keskustassa ei käydä enää töissä niinkuin ennen.
Ei sitä välinpitämättömyyttä ainakaan auta se että halli on jossain Artukaisten pellolla ja TPS ei näy Turun katukuvassa ja arjessa mitenkään.Tästä seuraa välinpitämättömyys seuraa kohtaan
Lisää turpaan vetoa jäälle niin alkaa Artukainen täyttymään katsojista?tuomarit ovat tappaneet tunteen ja draamaakaan ei enää ole väkivallan ja vittuilun muodossa entiseen malliin
Ei vissiin johtanut Tampereellakaan. Siellähän ei tunnetusti kukaan käy peleissä.Emmätiedää miten tän korjais, mutta höpöttäminen julkisista ja raitiovaunuista ei johda yhtään mihinkään. Jos matseihin ei pääse 90% kapasiteetista sujuvasti autolla, niin voidaan valot sitten sammuttaa samantien.
Onneksi ei tarvitse perstuntumaan luottaa kun dataakin on olemassa. Turun ruutukaava-alueen huippuvuosi oli 1960-luvulla, sen jälkeen luonnollisesti lähti laskuun kun lähiöt oli muodissa. Pohjakosketus tuli 2007, silloin ruutukaava-alueella asui 42 000 ihmistä ja luku on sen jälkeen vain noussut. 2011 ylitettiin 50 000 ja 2021 lopussa luku oli lähes 59 000. Uudempaa dataa en tähän hätään löytänyt, mutta voi arvailla että 60 000 raja on jo ylittynyt.ps. Turkulaiset asuu turun keskustassa, missä helvetin 1980-luvulla te elätte? Tyhjiä vuokrakämppiä koko keskusta täynnä ja kaikki pakkaantuneet lähiöihin. Ihan perstuntumalta kun seisot Julian tai Hansan edessä, niin Turun keskusta vaikuttaa hautapaikalta 1990-lukuun verrattuna. Väkimäärästä kadulla on kadonnut vähintään puolet.
Viesteistäsi paistaa ettet ole edes käynyt Turussa mutta vahvat mielipiteet omaat silti kaupunkimme asioista ja pystyt kertomaan miten muut ihmiset ovat väärässä näissä mielipideasioissa.
Sähköbussit on tulevaisuuden joukkoliikenteen liikkumismuoto, joka soveltuu Turkuun kuin nenä päähän eikä muuten maksa lähellekään miljardia.
Onpa erikoinen tyyli hyökätä toisen kimppuun, kun joku on erimieltä asioista kuin sinä. Eikä hän niitä faktoina minusta esitä. Toisaalta hän ei myöskään sano, että toiset olisivat väärässä, vaan koittaa rakentavassa sävyssä keskustella.Viesteistäsi paistaa ettet ole edes käynyt Turussa mutta vahvat mielipiteet omaat silti kaupunkimme asioista ja pystyt kertomaan miten muut ihmiset ovat väärässä näissä mielipideasioissa.
Mitä jos annettaisiin markkinoiden päättää mitä ihmiset haluavat eikä Neuvostoliiton tyyliin päätetä ihmisten puolesta? Ei ne "grynderitkään" olisi niin innoissaan rakentamassa tiiviimpää kaupunkia ellei sellaiselle olisi oikeasti kysyntää.Suomalaisen normiperheen lapsineen yleinen toivomus on päästä asumaan rivi- tai omakotitaloon alueelle jossa on vehreää ja etäisyys kaupungin keskustaan max noin puoli tuntia bussilla. Ei näitä perheitä kiinnosta kuin pakosta ”keskustan” tiiviisti rakennetut betonibunkkeriy, joissa ei ole yhdellekään perheenjäsenelle riittävää omaa tilaa. Tällaisia asuntoja himoitsevat vain sijoittajat jotka vuokraavat ne eteenpäin. Ei tuollaisilla alueilla viihdy yhtikäs kukaan, ei edes vuokralaiset. Vain sosiaaliset ongelmat niissä viihtyvät enemmän tai vähemmän.
Turussa on maata ihan riittävästi hyvään ja väljään asuntotuotantoon, muttei se vaan näytä onnistuvan kun grynderit vetävät päättäjiä kölin alta mennen tullen.
200.000 asukkaan kaupunki ei millään tarvitse mitään satojen miljoonien raitiotiehanketta kaupukikehityksen nimissä. Täyttä huuhaata tuollaiset ajatukset ovat.
Ei voi kun hattua nostaa. Trust me bro -faktapohjalta mielipiteet ja eri mieltä olevat vain vahvasti mutuilevat tunteella. Minna Arve tykkää tästä.Toki jokainen voi selata keskustelun läpi ja katsoa kumpi vetää faktapohjalta, kumpi vahvalla mutulla ja tunteella.
Jos ollenkaan ajatellaan taloudellisesti, niin selväähän on että bussit ovat kustannuksiltaan ylivoimaisesti edullisempia. Ei ratikka ole täynnä kuin korkeintaan ruuhka-aikana joka Turussa on todella pieni hetki päivän aikana. Bussikapasiteetti riittää siksi Turussa tällä asujamäärällä vielä pitkälti tulevaisuudessakin. Busseissa on kääntyvät etupyörät ja niiden reitit voidaan vaihtaa ”käden käänteessä” kun on tarve. Bussit voidaan laittaa olemassa olevaan katuverkostoon ajamaan vain niille varatuille bussikaistoille joko koko ajaksi tai ruuhkien ajaksi. Ydinkeskusta voidaan myös päättäjien toimesta helposti yhdellä nuijan kopautuksella vapauttaa vain joukkoliikenteelle, pyöräilijöille ja kävelijöille. Autoton keskusta ei välttämättä ole pois laskuista.Kaipaisin edelleen @aurajoki vastausta tähän, että miten sähköbussi on ratikkaa enemmän tulevaisuuden liikkumismuoto ja miten soveltuu Turkuun paremmin? Kapeat kadut ja autoilu eivät ole relevantteja vastauksia.
Oisko syy Tuton "tyhjille" (ka. jotain reilu 1000) katsomoille kuitenkin se että porukkaa ei oikein kiinnosta Mestis? Siinä ei paljon hyvä sijainti Kupittaan reunalla auta. Vertailun vuoksi Interin yleisökesiarvo kotona viime kaudella oli yli 3000 ja stadion kirjaimellisesti Tuton naapurissa. Sen takia olen sanonut että Tepsille ratapihan pitäisi olla jokseenkin toissijainen tavoite.
Eipäs nyt valehdella. Hansan kävijämäärä viime vuonna oli 10,5 miljoonaa, Myllyn 5,5 miljoonaa ja Skanssin 3,6 miljoonaa eli ts. Myllyssä ja Skanssissa kävi yhteensä vähemmän porukkaa kuin Hansassa. Toki Myllyn liikkeiden yhteenlaskettu myynti oli 255milj.€ ja Hansan 230milj.€, mutta on Mylly myös noin 37000m2 Hansaa isompi ja totutusti autolla liikkuvien asiakkaiden keskiostos on korkeampi per käyntikerta, mutta niitä käyntikertoja tulee vähemmän. Vastaavasti ns. kestävillä liikkumismuodoilla käntikertoja tulee enemmän, mutta kertaostos on pienempi. Hansassa kävijöitä on kuitenkin lähes tuplat Myllyyn verrattuna, joka kertoo siitä että ihmiset tykkäävät viettää aikaa keskustassa.
PS. mitä ne miljoonapanostukset joukkoliikenteeseen ovat? Bussit on muuttuneet sähköisiksi, mutta bussikaistoja ei ole ilmestynyt edes Hämeentielle, vaan siellä ne sumplivat autojen seassa (enemmän tai vähemmän myöhässä).
Ei vissiin johtanut Tampereellakaan. Siellähän ei tunnetusti kukaan käy peleissä.
Onneksi ei tarvitse perstuntumaan luottaa kun dataakin on olemassa. Turun ruutukaava-alueen huippuvuosi oli 1960-luvulla, sen jälkeen luonnollisesti lähti laskuun kun lähiöt oli muodissa. Pohjakosketus tuli 2007, silloin ruutukaava-alueella asui 42 000 ihmistä ja luku on sen jälkeen vain noussut. 2011 ylitettiin 50 000 ja 2021 lopussa luku oli lähes 59 000. Uudempaa dataa en tähän hätään löytänyt, mutta voi arvailla että 60 000 raja on jo ylittynyt.
Kiitos viestistäsi. Hyökätä termi on ilmeisen murroksesssa. Vähän erikoinen viesti sikäli, että @Tuamas tuossa yllä kertoo juuri, miten jänen mielipiteet on faktoja ja erimieltä olevat öyhöttävät tunteella. Ja jos nyt ihan ensimmäisen hänen viestin minulle luet, niin aika puhtaasti siinä kerrotaan ketkä ovat ratikka-asiassa oikeassa ja ketkä väärässä.Onpa erikoinen tyyli hyökätä toisen kimppuun, kun joku on erimieltä asioista kuin sinä. Eikä hän niitä faktoina minusta esitä. Toisaalta hän ei myöskään sano, että toiset olisivat väärässä, vaan koittaa rakentavassa sävyssä keskustella.
Jos nämä asunnot olisivat ”himottuja” asuntoja, niin eihän niitä olisi nykyistä määrää tyhjinä. Asuntosijoittajat ”itkevät” mediassa, kun ei niihin millään saa edes vuokralaisia, kun niissä asuminen ei ole kenenkään mieleen. Useimmat nykyasukkaatkin haluavat niistä pois kun eivät halua katsoa suoraan naapuriasuntoon. Jollet tätä usko, niin kysy vaikka kiinteistövälittäjiltä, mitä mieltä ovat näiden bunkkereiden asuntojen markkinasta.Mitä jos annettaisiin markkinoiden päättää mitä ihmiset haluavat eikä Neuvostoliiton tyyliin päätetä ihmisten puolesta? Ei ne "grynderitkään" olisi niin innoissaan rakentamassa tiiviimpää kaupunkia ellei sellaiselle olisi oikeasti kysyntää.
Mitä jos annettaisiin markkinoiden päättää mitä ihmiset haluavat eikä Neuvostoliiton tyyliin päätetä ihmisten puolesta? Ei ne "grynderitkään" olisi niin innoissaan rakentamassa tiiviimpää kaupunkia ellei sellaiselle olisi oikeasti kysyntää.
Myönnän, hieman heitin bensaa liekkeihin kun tämän ratikka/julkisten väännön aloitin alusta uudelleen muutama päivä sitten, mutta sapettaa vain nämä vanhat jäärät, jotka haluavat estää kaiken uudistuksen kaupungissamme. Autoilla pitäisi päästä joka paikkaan, ja heille täytyisi olla täysin esteetön pääsy. Ihmekös tuo, jos ratikka ottaa näitä 1960-luvun jääriä päähän.Tämä keskustelu on kuin Turun kunnallispoliitikan ytimestä, kovasti tikarit lentelevät ja kilpaillaan lähinnä siitä, kuka laittaa sen suurimman kapulan kehityksen rattaisiin. Lopulta eripurassa mitään järkevää päätöstä ei saada aikaan ja tamperelaiset nauravat ollessaan kaikessa mahdollisessa edellä.
Nyt joku osaava laittaa tänne gallupia pystyyn; moniko palstalaisista saapuisi matsiin julkisilla, mikäli elämyskeskuksesta on suunniteltu uusi julkisen liikenteen solmukohta, ja ratapihan alueesta syntyy uudenlainen kaupunkikeskus hotelleineen ja matkakeskuksineen.
Myönnän, hieman heitin bensaa liekkeihin kun tämän ratikka/julkisten väännön aloitin alusta uudelleen muutama päivä sitten, mutta sapettaa vain nämä vanhat jäärät, jotka haluavat estää kaiken uudistuksen kaupungissamme. Autoilla pitäisi päästä joka paikkaan, ja heille täytyisi olla täysin esteetön pääsy. Ihmekös tuo, jos ratikka ottaa näitä 1960-luvun jääriä päähän.
Tätä itsekin mietin mutta enemmän tuo on teoreettista pohdintaa koska ratikka on päätetty ja tulossa.Jos ollenkaan ajatellaan taloudellisesti, niin selväähän on että bussit ovat kustannuksiltaan ylivoimaisesti edullisempia. Ei ratikka ole täynnä kuin korkeintaan ruuhka-aikana joka Turussa on todella pieni hetki päivän aikana. Bussikapasiteetti riittää siksi Turussa tällä asujamäärällä vielä pitkälti tulevaisuudessakin. Busseissa on kääntyvät etupyörät ja niiden reitit voidaan vaihtaa ”käden käänteessä” kun on tarve. Bussit voidaan laittaa olemassa olevaan katuverkostoon ajamaan vain niille varatuille bussikaistoille joko koko ajaksi tai ruuhkien ajaksi. Ydinkeskusta voidaan myös päättäjien toimesta helposti yhdellä nuijan kopautuksella vapauttaa vain joukkoliikenteelle, pyöräilijöille ja kävelijöille. Autoton keskusta ei välttämättä ole pois laskuista.
Jos katuverkko ei riitä busseille, niin niille voidaan rakentaa lähiöistä ihan omia väyliä ilman että nykyistä katuverkostoa pitää ryhtyä kaivamaan auki ja paaluttamaan sekä vetämään koko kadun alla oleva infra uuteen paikkaan kuten raitsikan kohdalla joudutaan nyky suunnitelmien perusteella tekemään. Eikä bussien käyttämät väylät tule veronmaksajille edes järkyttävän kalliiksi. Bussiliikenne on joustavaa liikkumista toisin kuin raitioliikenne. Siksi ei Turussa kannata edes harkita siirtymistä menneisyyden liikkumismuotoon. Metro voi joskus muuttaa tilanteen raideliikenteen suuntaan, mutta siihen menee vielä niin kauan, ettei sitä kannata edes vakavasti vielä miettiä.
Lähijunat ja sähköbussit ovat tätä päivää ja vielä pitkälle tulevaisuuteenkin ajatellen oikea ratkaisu.
Kerro vielä lisääRatapihan alueesta tulee keskustaan sellainen slummi, ettei paremmasta väliä. Varmasti kiinteistösijoittajatkaan eivät enää mene ”halpaan”. Useita 12-kerroksisia asuintaloja vieri vieressä ei varmaan houkuttele ostopäätöksiin, kun ovat jo nähneet esim Ketarantien ja Herttuankulman järkyttävän tiiviit ja ahtaat alueet.
Aikisemmin kerroit miten et mistään hinnasta käytäisi julkisia, niin kysyn että mistä sinä tiedät paljonko Turussa käytetään julkisia? Voin sanoa, että käytetään paljon! Sinunlaisilla kultape*selusikoilla on omituinen minäminä ajatusmaailma, että jos minä en käytä, ei käytä muutkaan. Kaikilla ei välttämättä ole omaa autoa/ jos on, ei ole välttämättä sillä varaa ajaa ihan joka paikkaan. Sitä paitsi, kaupunkiautoilu kuluttaa polttoainetta enemmän kuin maantieautoilu.Sinä ja se muu 6% ketä tässä kaupungissa niitä julkisia käyttää, saa mun puolesta maksaa sen lystin ihan itse, kun kuolevaan keskustaan tehdään miljardin sijoitus mikä ei maksa itseään ikinä takaisin. Turku ei ole joukkoliikennekaupunki. Eikä sitä pystytä millään siihen pakottamaan, koska yritykset ja kauppa ovat jo muuttaneet pois keskustasta, eivätkä palaa.
Turku on suurten kaupunkien autovaltaisin, eikä käännettä kestävään liikenteeseen ole puheista huolimatta tapahtunut – Tulokset ovat huonoja, sanoo ilmastojohtaja
Turussa on tavoiteltu kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen matkojen osuuden merkittävää lisäämistä kaikesta liikkumisesta. Tuore henkilöliikennetutkimus kuitenkin osoittaa, että viimeisessä viidessä vuodessa juuri mikään ei seudun liikenteessä ole muuttunut.www.ts.fi
Jos keskustan autoilua vähennetään, tai ratikka tehdään, tuo 6% pysyy siinä ja autot kulkevat lähiöistä suoraan Skanssiin ja Myllyyn, joita ei pureta vaikka kuinka ratikkoja haluat.
Toriparkkiin hukattiin 40 miljoonaa euroa, mitä ei tulla ikinä saamaan takaisin. Ratikka maksaa sen 350-500 miljoonaa jonka rahoitus on *drumroll* täysin auki. Tai kyl mä arvaan mistä se rahoitetaan, en haluaisi asua turun lähikaupungeissa, pakkoliitoksia odotellessa...
Jos turkua haluaa kehittää, niin sen pitäisi aloittaa kaavoittamaan kovan rahan OK ja Rivarialueita, joiden yhteyteen miellyttäviä kerrostalo-alueita. Tämä siis jonnekkin muualle kun mutapelolle raviradan kupeeseen.
Tällähetkellä muilla kaupungeilla on täysi monopoli mitä tulee asuinalueiden kehittämiseen, mikä on jotain muuta kuin kerrostaloslummia keskustan kupeeseen. Näihin muuttaa veronmaksajia. Koska turku viimeeksi kaavoitti omakotitalo-alueen, joka olisi menestynyt? Jätetäänkö kaikki nämä asukkaat ja rahat Naantalin, Raision ja Kaarinan iloksi?
Lopettaa neppailu varissuon ja muiden ghettojen kanssa, ei ne parane joukkoliikenteen avulla vaan raivauskoneella.
Muita järkeviä projekteja? Toinen silta hirvensaloon ja yksityisten maat sieltä pienkerrostalo / rivari ja OK kaavoitukseen.
Kerro vielä lisää
Aikisemmin kerroit miten et mistään hinnasta käytäisi julkisia, niin kysyn että mistä sinä tiedät paljonko Turussa käytetään julkisia? Voin sanoa, että käytetään paljon! Sinunlaisilla kultape*selusikoilla on omituinen minäminä ajatusmaailma, että jos minä en käytä, ei käytä muutkaan. Kaikilla ei välttämättä ole omaa autoa/ jos on, ei ole välttämättä sillä varaa ajaa ihan joka paikkaan. Sitä paitsi, kaupunkiautoilu kuluttaa polttoainetta enemmän kuin maantieautoilu.
Mitäs muuta tuo on kuin hyökkäämistä.Kiitos viestistäsi. Hyökätä termi on ilmeisen murroksesssa. Vähän erikoinen viesti sikäli, että @Tuamas tuossa yllä kertoo juuri, miten jänen mielipiteet on faktoja ja erimieltä olevat öyhöttävät tunteella. Ja jos nyt ihan ensimmäisen hänen viestin minulle luet, niin aika puhtaasti siinä kerrotaan ketkä ovat ratikka-asiassa oikeassa ja ketkä väärässä.
Ratikan toteutustahan ei vielä ole päätetty ja käärme koitetaan väkisin saada pyssyyn vielä tämän valtuustokauden aikana, ettei kunnallisvaaleista tule ratikkavaalit. Nykyisessä valtuustossakaan hanke ei ihan vankkumatonta kannatusta nauti vihreiden ulkopuolella. Esimerkiksi kansanedustaja Ville Valkonen, joka onneksemme osaa ja ymmärtää lukea myös numeroita, on kritisoinut hankkeen kustannuksia ja kannattavuutta. Mutta mutullahan hänkin varmaan vaan hanhinaamailee.Tätä itsekin mietin mutta enemmän tuo on teoreettista pohdintaa koska ratikka on päätetty ja tulossa.