Yksi ratikkalinja joka kulkee Varissuolta Satamaan ei voi millään olla järkevä ratkaisu Turun ”liikennekaaokseen”. Ensinnäkin se maksaa satavarmasti miljardin luokkaa kun kaikki kustannukset huomiodaan ja palvelee vain pientä osaa kaupungin asukkaista. Raitiotie on muutenkin vielä vanhempaa teknologiaa kuin linja-autoliikenne, jonka fleksibiliteetti on täysin eri luokkaa kuin jäykän raideliikenteen.
Turun ei kannata matkia Tamperetta. Täällä pitää näyttää muille että tämä ratikan hype on täyttä bull shittiä ja pelkkää viherpiipertäjien höttöä vailla yhtään järkevää argumenttia.
Njoo, eihän tää nyt oikeen ole edes vastaamisen arvoinen viesti, mutta ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Aika lahjakkaasti luettelit ne argumentit mitä ratikan vastustajat ovat vuosikaudet jankanneet niin Turussa kuin Tampereellakin. Mutta käydään nyt muodon vuoksi läpi.
Mites se legendaarinen kommentti Tampereen ratikkakeskustelusta menikään?
"Olen tehnyt jo päätökseni asiasta, älä sekoita päätäni faktoilla tai älä hämmennä minua tosiasioilla."
Ensinnäkin se maksaa satavarmasti miljardin luokkaa kun kaikki kustannukset huomiodaan ja palvelee vain pientä osaa kaupungin asukkaista.
Ja kustannukset ovat "satavarmasti miljardin luokkaa", koska Turku? Vai mikä se perustelu nyt oli? Kuten edellä mainitsin, viimeisin kustannusarvio on vajaa 400milj.€ (-30% valtionosuus). Tampereen ratikka ja Espoon Raidejokeri molemmat valmistuivat etuajassa ja alle budjetin allianssimallilla. En näe mitään perusteltua syytä miksi näin ei kävisi myös Turussa.
Mielestäni ratikan linjaus kattaa aika ison osan Turkua, mutta vissiin mielipidekysymys. Luonnollisesti kaupunkiinhan ei saa rakentaa mitään mikä ei palvele ihan joka ikistä veronmaksajaa.
Raitiotie on muutenkin vielä vanhempaa teknologiaa kuin linja-autoliikenne, jonka fleksibiliteetti on täysin eri luokkaa kuin jäykän raideliikenteen.
En nyt edelleenkään ymmärrä mitä väliä sillä on milloin joku kulkumuoto on keksitty? Miten se vaikuttaa siihen onko jokin hyvä ratkaisu nykypäivässä? Vissiin pyöräkin pitäisi keksiä uudelleen kun niin hiton vanha keksintö. Ja internetin ihmeellisen maailman mukaan ensimmäinen hevosvetoinen "ratikka" otettiin käyttöön 1807 ja ensimmäinen hevosvetoinen "bussi" otettiin käyttöön 1826, että niinkin uudesta villityksestä on kyse.
Ja raideliikenteen pointtihan nimenomaan on se että se on "jäykkää". Sen takia se ohjaa kaupungin kasvua ja kehitystä niin voimakkaasti. Ei kai se kaupunki siitä raiteiden ympäriltä ole mihinkään pois kävelemässä?
Turun ei kannata matkia Tamperetta. Täällä pitää näyttää muille että tämä ratikan hype on täyttä bull shittiä ja pelkkää viherpiipertäjien höttöä vailla yhtään järkevää argumenttia.
Ei olla matkimassa. Sattuu vaan nyt olemaan niin että raitiotie on aika hyvä joukkoliikenneratkaisu Turun ja Tampereen kokoisiin kaupunkeihin. Joo, onneksi Tampereellakin huomattiin että ihan täyttä lobbareiden bull shittiä ja viherpiipertäjien höttöä oli koko ratikka! Sen takia sillä ei kukaan siellä kulje eikä suunnitelmia verkoston laajentamisesta ole! Jes, CAMA TURKU, keskaria lobbareille!
Kaupunki on edelleen sama eli Turku ja sijantikin on sama. Ja väylien leveyskin on monissa paikoissa sama.
Pitäisikö koko kaupunki hajoittaa jotta raideliikenteelle teidän haluamat väylät olisivat mahdollisia?
Ja hei mun faija ajoi 50v sitten autoa, sanoi että oli ihan paska. Siinäkin oli neljä rengasta, pyöreä ratti ja 5 penkkiä, ihan niinkun nykyajan autoissakin! On se kumma kun ei oo kehitystä tapahtunu!
Tuntuu, että joidenkin tavoite on kaupunki, jonka keskustaan pääsee vain kävelemällä, polkupyörällä ja ratikalla
Jos olisit lukenut aiemmat viestit, tietäisit että näin ei ole kukaan väittänyt. Mutta näin ne asiat tietysti koetaan.
Sori nyt näin etukäteen jo jos menee omalta osalta jotenkin yli nämä naljailut, menen nukkumaan. Mutta syötöt tulevat niin suoraan lapaan että ei voi vastustaa kiusausta. Asiasta saa olla kanssani eri mieltä, mutta
mielestäni asiasta pitää pystyä keskustelemaan järkiargumenteilla, eikä millään "viherpiipertäjien höttöä" tyylillä.