Meinaat, että Gatorade Center olisi liian vaatimaton tällaiseen liigaan?
Kannattaa aina muistaa, että Turkuhalli on jo 27 vuotta wanha! Kupittaan tekojäärata katettiin vain 17 vuotta ennen (1973-1990) Turkuhallin valmistumista. Kuinka kauan Turkuhallissa pitäisi mielestäsi vielä pelata? 10 vuotta? 20 vuotta? 30 vuotta?
Alustavista suunnitelmista uuden hallin avausotteluun menee helpostikin 4-5 vuotta. Mikä tahansa 30+ vuotta wanha rakennus alkaa vaatia tiettyjä peruskorjauksia/-saneerauksia. Itse kivikasahan on varmasti vielä ihan hyvässä kunnossa. Missä kunnossa mahtavat olla lämmitys, ilmanvaihto, putket, jäädytyslaitteistot jne.? Jos näissä alkaa olla tiedossa uusimisia vaikkapa seuraavan kymmenen vuoden sisään (en edes yhtään ihmettelisi - Turkuhallihan rakennettiin aikoinaan säästäen vähän sieltä sun täältä), niin ehkä uusi halli tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi. Lisäksi hallissahan on lukuisia ongelmakohtia, joita ei välttämättä missään normaalissa perussaneerauksessa edes pystytä (järkevin kustannuksin) ratkaisemaan.
Hallin suurin ongelmakohtahan on juuri sijainti. Sitä ei pystytä minkäänlaisella peruskorjauksella muuttamaan. Kaupunki ei sittenkään laajentunut niin voimakkaasti Artukaisiin päin - ei tullut Messukeskuksen ja monitoimihallin yhteyteen hotelleja, kauppakeskuksia ja mistä silloin mahdettiinkaan haaveilla. Tukholman Globenin seutu kehittyi aivan eri tavalla. Turkuhallin rakennusvaiheen aikana näistä vertailuista Tukholmaan sai lukea aika tavalla. Mun mielipiteenihän on (olen varmasti kirjoittanut lukuisiin ketjuihin) se, että halli ei mun mielestäni ole "
liian kaukana keskustasta". Ehkä enemmän mua ihmetyttää se tosiasia, että 4-5 kilometriä kaupungin keskustasta on tuollaisia tyhjiä peltoja, joilla Turkuhallikin sijaitsee. Logomon/Fabriikin/ratapihan alueellahan on käynnissä aivan selkeät laajenemissuunnitelmat. Osa suunnitelmistahan on jo toteutumassakin. Tältä pohjalta uusi halli sopisi tähän ajankohtaan kuin nenä pyll... eikun nyrkki silmään!
Muut ongelmakohdathan liittyvät lähinnä oheispalveluihin. Kunnollisen kaljakatsomon rakentaminen vaatisi suuria panostuksia. Nykyiset ravintolatilat ovat... noh, ovat mitä ovat. Kyllähän ne ovat omalla tavallaan ihan tyylikkäitä ravintoloita, mutta eivät välttämättä kaikkein toimivimpia. Ei asiakkaan näkökulmasta (jonottaminen, tilojen ahtaus) eikä työntekijän näkökulmasta (selkeitä puutteita työvälineissä, jotka eivät käsittääkseni ole edes helposti ratkaistavissa). Hallin WC-tilathan ovat käytännössä täysin riittämättömät. Lisäksi lähes kaikkia hallin käytäviä vaivaa suomalaisen suunnittelun perussynti - aivan liian kapeat käytävät. Todennäköisesti käytävät ovat näyttäneet helvetin hyviltä arkkitehdin paperilla, kun halli on tyhjänä. Parhaassa tapauksessa kun halliin lyödään se 12.000 ihmistä, niin yleisten tilojen ahtaus on kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa.
Yhtenä ongelmakohtana nostaisin myös esiin turvallisuuden. Vuodesta 1990 lähtien maailmantilanne on muuttunut radikaalisti. Oikeastaan en halua edes ajatella mitä tapahtuisi, jos täysi halli pitäisi joskus evakuoida!