ihme-Raimo
Kyllä minusta edelleen Raimo-fanit paketoivat koko Suomen kiekkohistorian yhteen ainoaan peliin, siihen 2-1 USA-voittoon WC-välierässä. Joo, voitettiin me Tsekki ekassa pelissä 4-0, mutta niin muuten Curre/Aran Suomikin voitti samaisen Tsekin WC-kisojen avauspelissä Nordiksella 7-3, vuonna 1996. Paljon nykyistä parempi Jagr hyökkäsi silloin Tsekin paidassa ja maalissa oli sentään Hasek, eikä mikään Vokoun. Olin kyllä paikanpäällä katsomassa sitäkin peliä. Ne kisat alkoivat Suomelta komeasti ja eikös silloinkin käyty jenkeissä välierissä, jossa tosin tuli USA:lta kuonoon 7-1. Kuinka ihmeessä Curre ja Ara muuten taikoivat Suomelle sen draivin, jolla vietiin Tsekkiä 1. erä maalein 5-1.
The Sir Pentin Suomi puolestaan pelasi Kanada Cupin pelissä Torontossa (??) v. 1991 itsensä Kandan kanssa tasapelin 2-2, Summasen Suomihan hävisi Kanadalle 2-3. Suomi sijoittui silloin sijalle 3.
Ei Summasen Suomi ollut 15 vuoden perspektiivillä mikään ainutlaatuisen ihmeellinen joukkue, se voitti vain yhden pelin enemmän kuin pari edellistä Suomea Kanada-/WC-turnauksissa.
Minun on mahdoton käsittää sitä glorian hehkutusta, jonka minun silmissäni Summanen on saanut puolelleen. Summanen ei ehtinyt näyttää pystyykö hän nostamaan Suomen kiekon tason sille muita paremman joukkuepelin tasolle kuin yksissä kisoissa. Tämä on niin pieni otos, että se ei vielä riitä todistamaan Summasta miksikään ihme-valmentajaksi pitkässä juoksussa.
Kyllä minusta Summanen/Westerlund tai Westerlund/Summanen olisi paras vaihoehto Suomen valmentajapariksi ensi kaudelle, mutta kaikkea ei ole menetetty, vaikka ihme-Raimo ei puikoissa heiluisikaan. Westerlundille pitäisi vain tajuta palkata joku Summasen tyylinen valmentaja pariksi. Tämän Westerlundin parin tulee nauttia pelaajien arvostusta paremmin kuin esim. Dufvan ja palkatkaa nyt hemmetti vieköön se maalivahti-valmentajakin maajoukkueelle samalla.
Huhuu, Kurri, eikös nämä tehtävät nykyään kuulu sinun toimenkuvaasi.
Tietysti, jos paketti tulee olemaan nyt voimassa oleva ja näillä mennään valmentaja/muu johtaja-osastolla, en minäkään näe, että ensi kaudella Torinosta tai Riikasta saadaan huimaa menestystä.
Summanen ei kuitenkaan ole ihan niin kova saavutuksiltaan päävalmentajana kuin täällä halutaan nähdä, eikä todellakaan meidän ainoa vaihtoehtomme, niin kehnoksi en vaan millään jaksa Suomen kiekon nykytilaa nähdä.