Taitopelaaja kirjoitti:
Minä en jaksa tästä enää edes keskustella. Koko keskusteluhan lähti siitä, kun eräs nimeltämainitsematon henkilö tulkitsi minun kirjoitukseni väärin. Tarkoitin tuolla aiemmin sitä, että en ole koskaan arvostanut olympialaisia niin hirveästi jääkiekon osalta. Tottakai olympialaiset ovat hieno tapahtuma ja kaiken kaikkiaan arvostetuin tapahtuma, mutta joissakin lajeissa en jostain syystä ole arvostanut niitä ihan korkeimmalle (En ala niitä luettelemaan).
Taisi olla minun kirjoitukseni, josta keskustelu lähti muihinkin lajeihin kuin jääkiekkoon.
Olen esittänyt omana mielipiteenäni, että jääkiekkomaailmassa miesten turnausten arvoasteikko menee hyvin yksinkertaisesti:
1. Arvoasteikossa ykkösenä ovat Kanada Cup/World Cup
2. Arvoasteikossa kakkosena ovat Olympiakisat
3. Arvoasteikossa kolmosena ovat MM-kisat
Näin olen ymmärtänyt myös lähes kaikkien tänne Jatkoaikaankin kirjoittaneiden jääkiekkoasiantuntijoiden arvottaneen turnaukset tuohon järjestykseen ennen viime syksyn WC-turnausta.
Kun Suomi yllättäen valmentajansa Raimo Summasen johdolla saavutti korkeimman kategorian turnauksessa hopeaa, käänsivät monet kelkkansa ja alkoivat vähätellä World Cup:n merkitystä. Viha- tai vastenmielisyys Raimo Summasen persoonaa kohtaan aikaansai lähes käsittämättömän selitysryöpyn siitä, miksei WC ollutkaan se kaikkein arvostetuin turnaus. Summasen takia monet suomalaiset jääkiekkoihmiset toivoivat Suomen jäämistä alkusarjaan. Sitten heidän toiveensa oli USA:n timantinkova ja hyvin turnaukseen valmistautunut joukkue. Kun Suomi voitti USA:n niin täällä anti-summaslaiset alkoivat selittää, että USA:lla oli huono joukkue kisoissa. Sakari Pietilä näki Suomella olleen onnea maalipaikoissaan:"Kiekko pomppi meille".
Jääkiekkoa on turha verrata muihin olympiaurheilun lajeihin. Sillä on oma arvoasteikkonsa turnausten suhteen. NHL määrittelee täysin tuon arvoasteikon: se turnaus on kovin, missä pelaavat parhaat NHL-pelaajat. NHL-pelaajat tuntevat parhaimpina ammattipelaajina vastuunsa, kun tulevat valituiksi hyvissä ajoin joukkueisiinsa ja takaavat turnausten laadun omalta osaltaan. Tämän takia saimme kokea kaikkien aikojen kovatasoisimpana jääkiekkoturnauksena viime syksyn WC:n. Suomen eteneminen WC-finaaliin tullaan muistamaan pitkään, sillä arvioni mukaan Suomi ei tule koskaan saavuttamaan parempaa menestystä eli voittamaan WC-turnausta.