Ralliketju

  • 1 834 484
  • 14 798

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
On nää autourheilijat kyllä ihme lampaita. Tää tehdään niille kerta toisensa jälkeen, koska ne suostuu siihen. Missä muussa "urheilussa"?

Se joka maksaa lystin määrää miten toimitaan. Mikäli kuljettaja ryhtyisi vastustelemaan tallimääräyksiä, niin ko. kuljettaja olisi aika pian työtön eikä kukaan palkkaisi niskuroivaa kuskia talliinsa.

Eihän tuo katsojien kannalta ideaalitilanne ole - mutta minkäs teet?

Onhan näitä "vastaavanlaisia" muissakin lajeissa: jääkiekossa ja jalkapallossa pelataan mukavasti molemmille sopiva tasapeli ja ottelu on katsojan kannalta täysi farssi. Rahat takaisin.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Onhan näitä "vastaavanlaisia" muissakin lajeissa: jääkiekossa ja jalkapallossa pelataan mukavasti molemmille sopiva tasapeli ja ottelu on katsojan kannalta täysi farssi. Rahat takaisin.

Jos pelattaisiin yhtä ilmeisellä tavalla "sopupeli", kuten näissä tehdään, olisi se skandaali. Ja ei mainitsemissasi lajeissa pelattaisi sopuisasti, jos kyse on sijoituksesta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Latvala tykitti nyt aivan limitillä, ei varmasti paljoa kovempaa olisi enää päässyt -> ajoi powerille pohjat.

e. eipä tuo riittänyt, kun Östberg ajoi pohjat.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos pelattaisiin yhtä ilmeisellä tavalla "sopupeli", kuten näissä tehdään, olisi se skandaali. Ja ei mainitsemissasi lajeissa pelattaisi sopuisasti, jos kyse on sijoituksesta.

No tuo on mielipiteesi ja saat sitä mieltä ihan vapaasti olla. Kyllä näitä palloilulajeissa sopuisasti pelattuja otteluita riittää.

Eihän sinun pakko sitä moottoriurheilua ole katsella tai seurata jos se noin kovin ahdistaa? Kannattaa lopettaa harrastukset jotka harmittavat.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tätähän en kieltänytkään. Tosin jos siitä narahtaa, on seuraukset kovat. Tämä on fakta, ei mielipide.

No lienee turhaa järmäämistä mutta menköön tämän kerran. Ensin kirjoitit: "On nää autourheilijat kyllä ihme lampaita. Tää tehdään niille kerta toisensa jälkeen, koska ne suostuu siihen. Missä muussa "urheilussa"?"

Sitten kun sanottiin esim. jääkiekossa ja jalkapallossa olevan tallimääräyksiä vastaavia sopuisia otteluita, niin sitten siirtelit maaleja ja totesit ettei sijoituksista pelattaessa ole sopupelejä. Aivan varmasti muuten jossain on sijoitusotteluita(kin) fiksattu - ei missään PL:ssä tai La Ligassa luonnollisestikaan, mutta Aasiassa tätä harrastetaan enemmänkin.

No nyt on rallit ohi ja kohta ihmetellään sopupelejä formuloissa. (smiley)
 

Outsider

Jäsen
Ihan järjetöntä vertailla jotain sopupelejä tallimääräyksiin, kun asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Harmillisen vähän Kalle jäi kolmossijasta, mutta eipä tuolla tuntunut olevan pojalle itselleen niin väliä. Eiköhän sieltä tule vielä tulevaisuudessa useampia palkintoja ihan isojen poikien laitteillakin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihan järjetöntä vertailla jotain sopupelejä tallimääräyksiin, kun asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Harmillisen vähän Kalle jäi kolmossijasta, mutta eipä tuolla tuntunut olevan pojalle itselleen niin väliä. Eiköhän sieltä tule vielä tulevaisuudessa useampia palkintoja ihan isojen poikien laitteillakin.

No ei oikeastaan ole tekemistä muuta kuin tuon tietyn lopputuloksen saamiseksi.

On myös järjetöntä ulista (et sinä) tallimääräyksistä moottoriurheilussa, koska ne tulevat todennäköisesti aina kuulumaan moottoriurheiluun - tavalla tai toisella.

Rovanperä oli kyllä WRC2:n moraalinen voittaja ja edessä tullee olemaan varsin valoisa tulevaisuus. Muuten suomalaismenestys onkin jäänyt ranskalaisten ylivoiman alle rallissa pahemman kerran. Toivottavasti Rovanperä on tulevaisuuden mestari. Tätä odotellessa.
 

scholl

Jäsen
Tänak oli tämän viikonlopun sorateiden kuningas, kiistattomasti. Ajeli vielä kaiken kruunuksi pohjat powerille.

Täytyy kuulemme katsoa datasta, miksi suomalaiset olivat hitaampia. Itse pidän kyllä häntä sarjan yhtenä nopeimmista kuskeista, joten en lähtisi autoista hakemaan mitään syitä.

Latvalalle voisi antaa sisupuukon. Palkintopallille, eikä ulosajoa.
 

scholl

Jäsen
Rovanperä oli kyllä WRC2:n moraalinen voittaja ja edessä tullee olemaan varsin valoisa tulevaisuus. Muuten suomalaismenestys onkin jäänyt ranskalaisten ylivoiman alle rallissa pahemman kerran. Toivottavasti Rovanperä on tulevaisuuden mestari. Tätä odotellessa.

Rovanperä ja Lappi voivat olla kumpikin tulevia maailmanmestareita. Aika hyvä tilanne rallissa nyt kun tullut paljon hyviä kuskeja mukaan viime vuosina ja siellä on neljä aika pätevää autoakin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rovanperä ja Lappi voivat olla kumpikin tulevia maailmanmestareita. Aika hyvä tilanne rallissa nyt kun tullut paljon hyviä kuskeja mukaan viime vuosina ja siellä on neljä aika pätevää autoakin.

Vähän vaan pelottavasti ilmennyt lapillakin näitä että kisojen lopussa tulee ajovirheitä paljon ja nyt alkoi painaa täysillä vasta avauspäivän jälkeen kun pieni vastoinkäyminen oli ja lopulta kun olisi pitänyt vain pisteet kotia niin ulosajo. Onneki ei tallipisteisiin vaikuttanut. henkinen tilanne ei taida olla nyt ihan paras Toyotallakaan kun Tänäk lyö luun kurkkuun suomalaisilla. Se rento ystäväpiiri on ohi nyt.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ei liene kysymystäkään, että viikonlopun nopein kuljettaja korjasi Keski-Suomen sorateiltä täyspotin. Tänak oli suurimpia suosikkeja jo ennen kisaa, mutta olihan tuo aika totaalista dominointia lauantain ensimmäisestä pätkästä lähtien, kun ei enää kärsinyt liukkaista teistä (vrt.perjantain ajo kolmantena autona).

Ei tuosta viikonlopusta paljon negatiivista kyllä keksi, Tänakin täyspotti varmisti sen että virolainen on vielä jossain määrin mukana henkilökohtaisen mestaruuden taistelussa eli Neuville sekä Ogier eivät voi pelkästään tuijotella toisiaan ainakaan vielä Saksassa kolmen viikon kuluttua.
Östbergin kakkossija antoi varmasti Citröenille itseluottamusta että jotain on tehty kesätauon aikana oikeinkin.
Merkkimestaruudesta taistelu on vielä henk.koht mestaruudesta tiukempaa.

Jos se NesteRalli-viikonlopun alisuorittaja pitää nimetä, niin kyllä se oli aika pitkälti koko Ford-tiimi. Sunisenkin vauhti oli aika vaisua. Alkua lukuunottamatta ei pysynyt Toyotoiden ja Östbergin vauhdissa juurikaan.

Nyt sitten odotellaan myös miten kuljettajaruletin dominopalapeli alkaa rakentua. Edelleen ainoat sopimukset ensi kaudesta ovat Mikkelsenillä (joka on muuten ollut ehkä kauden isoin pettymys) ja Tänakilla.
Mäkinen vihjailee ainakin että Toyota voisi jatkaa samalla kuljettajakolmikolla. En olisi ihan kauhean yllättynyt, jotenkin en näe että Toyota olisi edes juuri kiinnostunut Ogierista ja/tai Neuvillesta.
Avainpalat tässä kuljettajapalapelissä ovat Citröen joka halunnee jonkun kovan kuskin ensi kaudeksi sekä Ogier jonka ratkaisu on se mikä markkinat avaa.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Nyt sitten odotellaan myös miten kuljettajaruletin dominopalapeli alkaa rakentua. Edelleen ainoat sopimukset ensi kaudesta ovat Mikkelsenillä (joka on muuten ollut ehkä kauden isoin pettymys) ja Tänakilla.

En usko isoon liikehdintään. Millään tallilla ei ole varaa kahteen kovapalkkaiseen kuskiin. Ogierin tilanne voi olla ainoa kysymysmerkki. Lopettaminen, Ford vai Citroën. Neuville jatkanee Hyundailla ja Lappi Toyotalla. Tässä tilanteessa uskon Latvalankin saavan jatkon, mutta pienemmällä liksalla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En usko isoon liikehdintään. Millään tallilla ei ole varaa kahteen kovapalkkaiseen kuskiin. Ogierin tilanne voi olla ainoa kysymysmerkki. Lopettaminen, Ford vai Citroën. Neuville jatkanee Hyundailla ja Lappi Toyotalla. Tässä tilanteessa uskon Latvalankin saavan jatkon, mutta pienemmällä liksalla.

Toyotan kohdalla jatkaminen nykyisellä kuljettajakolmikolla on kyllä hyvin todennäköinen skenaario. Tänakin osoitettua olevansa yksi nopeimmista kuljettajista, tuskin Ogier tai Neuville ei edes juurikaan kiinnosta Toyotaa. Ogierhan se on jonka siirtyminen pois Fordilta voisi jotain isompia muutoksia tiimeihin ensi kaudeksi tehdä.

Citröen on kuitenkin se, jonka pitänee jopa uskottavuuden nimissä uudistaa kuljettajiaan eniten. Eivät voi jatkaa Östberg/Breen - kaksikolla. Toinen saanee jatkon, mutta toiselle ja/tai kolmannelle kuljettajanpenkille olisi laatua saatava. Mutta eipä tuota tasoa oikein voi muuten ostaa kun nappaamalla Ogierin tai Neuvillen. Sordo halunnee myös täyden sarjan ja mikäli ei sitä Hyundailta saa, lienee vahva ehdokas Citröenille.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mestarien listaa kun katselee niin aika hiljaista on ollut suomalaisten kuljettajien osalta.

Tuota tavallaan itse siinä hieman ihmettelin/hain, että kesken Jyskälän skaban tulee tavallaan tuollainen retorinen kysymys, kun tilanne on ollut kuitenkin päällä jo ihan muutaman vuoden ajan! Tavallaan hyvä kysymys, mutta jotenkin silti vähän ohi, kun nythän tuo tilanne näyttäisi olevan taas hieman valoisampi tulevan kannalta.

Sordo halunnee myös täyden sarjan ja mikäli ei sitä Hyundailta saa, lienee vahva ehdokas Citröenille.

Ihmettelen, jos Citikka palkkaisi keväällä 36 vuotta täyttävän kuskin riveihinsä, kun tuolla ei tosiaan ole edes täysiä kausia alla muutamaan vuoteen. Tämä täysin omaa mutuilua.

Sieltä on kuitenkin tulossa nuorta ukkoa ylöspäin, joilla on kaikki edessä. Jos taas Citikka haluaisi palkata ikämiehen, niin mä olen taipuvainen ajattelemaan, että muuan Loeb olisi tällöin haaveissa ennen Sordoa, jos Loeb päättäisikin palata ralliin.

Noin muuten rallissa hämää tuo, että WRC-kärryilöä ajavat vain tehtaat, eikä yksityistalleja ole ollenkaan. Eika hataralla pohjalla on tuokin sarja. Yksi talli kun tekee Volkkarit ja taas on sarja kiikun kaakun katkolla, tai ainakin mielenkiinto laskee taas tuota systeemiä kohtaan.

Kilpailuthan on nyt vain kerrallaan 12 kuskin rykäisyjä, joista yksi on lisäksi silloin tällöin vaan harrastelemassa ja tällä harrastuksellaan mahdollistamassa yhden tallin toiminnan.

Nyt mennään näillä ja katellaan, mitä tuleva tuo tullessaan.
 

scholl

Jäsen
Noin muuten rallissa hämää tuo, että WRC-kärryilöä ajavat vain tehtaat, eikä yksityistalleja ole ollenkaan. Eika hataralla pohjalla on tuokin sarja. Yksi talli kun tekee Volkkarit ja taas on sarja kiikun kaakun katkolla, tai ainakin mielenkiinto laskee taas tuota systeemiä kohtaan.

WRC2 luokka on lähempänä WRC:tä kuin aikaisemmin oli N-ryhmän autot. Ei ole edes järkeä ajattaa yksityistallin autoilla pääluokassa tai no mikä nyt sitten on yksityistalli tai mikä ei. Citikka ja Ford ovat olleet välillä yksityistallin autoja. Oli vuosia, jolloin rallissa oli käytännössä vain kaksi automerkkiä. Nyt on neljä, joten tilanne on paljon vakaammalla pohjalla. Toki aina tilanne voisi olla parempikin, mutta nyt tilanne on hyvä. Haasteena on se, kuinka hybridi- tai jonkinlainen sähköautoteknologia saadaan ralliin mukaan. Onnistuuko se kaikilta, haluavatko kaikki jatkaa ja tuleeko sen myötä uusia tiimejä. Rallin imago heikkenee, jos eivät lähivuosina saa siitä "vihreämpää". Varsinkin kun tavallisiinkin autoihin tulee niitä sähköversioita nyt niin paljon.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
WRC2 luokka on lähempänä WRC:tä kuin aikaisemmin oli N-ryhmän autot. Ei ole edes järkeä ajattaa yksityistallin autoilla pääluokassa tai no mikä nyt sitten on yksityistalli tai mikä ei. Citikka ja Ford ovat olleet välillä yksityistallin autoja. Oli vuosia, jolloin rallissa oli käytännössä vain kaksi automerkkiä. Nyt on neljä, joten tilanne on paljon vakaammalla pohjalla. Toki aina tilanne voisi olla parempikin, mutta nyt tilanne on hyvä. Haasteena on se, kuinka hybridi- tai jonkinlainen sähköautoteknologia saadaan ralliin mukaan. Onnistuuko se kaikilta, haluavatko kaikki jatkaa ja tuleeko sen myötä uusia tiimejä. Rallin imago heikkenee, jos eivät lähivuosina saa siitä "vihreämpää". Varsinkin kun tavallisiinkin autoihin tulee niitä sähköversioita nyt niin paljon.

On kenties lähempänä joo, mutta eihän WRC2 pärjää mitenkään isolle veljelleen, jos pudotetaan Kassi-Alma pois laskuista ja joku kisassa törttöillyt kaataja ilman luottamusta autoon. Eli tämä ei muuta sitä seikkaa, että jokaisessa kisassa voitosta ajaa vain 12 kuskia, tai oikeasti heistäkin vain osa. Jyskälässä kilpaili 11 kuskia ja yksi lähes 50:nen harrastelija. Joo kyllä esim. Ford on ollut pitkään M-Sportin kautta "yksityistalli", muttei sillä tavalla yksityistalli kuin meinasin. Se on kyllä fakta, ettei niillä yksityistallin autoilla voitoista taisteltaisi, mutta kilpailijoita olisi enemmän. Pistelaskun kanssa tilanne on huvittava, kun 10 parasta saa pisteitä ja kuljettia on 12, tai Kassi-Alma kanssa 11, niin lähtökohtaisesti kaikki saavat pisteitä, kun melkein aina joku keskeyttää. Ja samasta syystä tällöin myös WRC2 kuski/kuskeja nousee ajoittain WRC:n pisteille

Citikasta ei koskaan tiedä, milloin PSA päättää heittää hyvästit rallille. Toive on, että jatkavat. Itse näkisin mielelläni pari tallia lisää, mutta taitaa olla pelkkää toiveajattelua. Mitä tulee taas tuohon ralliin ja hybridiin, niin näkisin siinä olevan vielä monia pulmia kuitenkin. En ole millään tavalla kyseisen teknologian asiantuntija, mutta kuvittelen, että hybridivehkeiden tuonti ei ole ihan niin helppoa moneltakaan kantilta, kuin mitä se on esim. formuloissa. Kaikki on niin erilaista kuin noissa ratajutuissa.

Nyt mennään näillä. Tulevasta ei tiedä ja voihan se olla, että ralli muuttuu tulevaisuudessa paljonkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kenties lähempänä joo, mutta eihän WRC2 pärjää mitenkään isolle veljelleen, jos pudotetaan Kassi-Alma pois laskuista ja joku kisassa törttöillyt kaataja ilman luottamusta autoon. Eli tämä ei muuta sitä seikkaa, että jokaisessa kisassa voitosta ajaa vain 12 kuskia, tai oikeasti heistäkin vain osa. Jyskälässä kilpaili 11 kuskia ja yksi lähes 50:nen harrastelija.

En olekaan nykyisiä autoja nähnyt metsässä pariin vuoteen mutta mitä nyt Jyväskylässä tuli katsottua kun autot eteni kohti harjua ja kiihdyttelivät niin nuo WRC2 autot tuntui WRC rinnalla mopoautoilta, tarjoavat varmasti sitä sarjaa ajavalle nuorelle hyvän ponnahdusikkunan, mutta ei anna yhtään lisää vaihtoehtoa jos joku haluaa ajaa huippukalustolla (olkoonkin vaikka hieman vanhempi versio autosta). esimerkiksi jos joku Kimi Räikkönen, Ken Block tai joku öljysheikki haluaisi körötellä Suomessa niin nykyisin on aika pitkälle se 12 paikkaa lukittuna. Kyllähän joku AL Qassimija kumppanit sarjaan kuluuu ehdottomasti ja tuo lisää väriä vaikka ei kärjessä aja, mutta eivät missään nimessä pitäisi viedä näitä 3 paikkaa talleissa jotka taistelee tallipisteissä. Jos autojen määrän saisi lähemmäksi 20 "kakkostalleilla" ja vanhemmalla kalustolla niin olisihan se sarjallekin eteenpäin menossa. Nykyisin joissakin ralleissa voi olla enää 5-6 wrc autoa päätöspäivinä mukana.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Joo kyllä esim. Ford on ollut pitkään M-Sportin kautta "yksityistalli", muttei sillä tavalla yksityistalli kuin meinasin. Se on kyllä fakta, ettei niillä yksityistallin autoilla voitoista taisteltaisi, mutta kilpailijoita olisi enemmän.

M-sport on ollut yksityistalli vuodesta 2013 lähtien ja voitti mm. viime vuonna kaikki maailmanmestaruudet yksityistallina. Tule nyt kertomaan, millä tavalla meinasit ja miksei yksityistallin autoilla taistella voitoista?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei se nyt ihan noinkaan ole, Ford on tällä kaudella mukana M-Sportin toiminnassa, tässä ote Keskisuomalaisen uutisesta: "Wilson otti Fordin rallitoiminnan hoitoonsa vuonna 1997. Ford vetäytyi rallista tehdastallina kauden 2012 päätteeksi, mutta palasi takaisin kaudeksi 2018. Fordin autotehtaan tekninen ja taloudellinen tuki tekee M-Sportista vahvemman pelurin ja Ogierista suosikin maailmanmestariksi myös kaudella 2018."

Automerkit eivät myöskään myy enää asiakas-autoja. Jotain vanhoja malleja tietysti on saatavilla, mutta 2018 WRC autoa ei ole saatavilla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
M-sport on ollut yksityistalli vuodesta 2013 lähtien ja voitti mm. viime vuonna kaikki maailmanmestaruudet yksityistallina. Tule nyt kertomaan, millä tavalla meinasit ja miksei yksityistallin autoilla taistella voitoista?

Minä tulen kertomaan! Ei tarvi suuttuu! Fordin miehiä näköjään?

Rallin MM-sarjassa on ollut tällä vuosituhannella esim. Bozian Racingin ja Munchi'sin kaltaisia yksityistalleja, jotka ovat ajattaneet ukkoja. Usein vuoden vanhoilla autoilla. Aikanaan ainakaan näille talleille ei annettu samoja mahdollisuuksia osien puolesta kuin virallisille tehdastalleille, vaan säännöt ja sinetit rajoittivat. Näiden seikkojen vuoksi, ainakin tuolloin, noiden yksityistallien oli lähes mahdotonta voitoista taistella. Voi olla, että jonkun voiton ovat voineet ottaa, mutten niin tarkkaan muista.

Ja nyt syyt olisivat samat. Isot autonvalmistajat tuskin sallisivat samoja sääntöjä yksityistalleille kuin itselleen. Sinällään ymmärrettävää.

Muistaakseni M-Sportia ei ole koskeneet nämä säännöt, mitkä koskivat mm. noita em. yksityistalleja. Tällöin se ei rinnastu näihin oikeisiin yksityistalleihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös