Ralliketju

  • 1 699 947
  • 13 485

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Meinaatko ässänmutkilla tuota Jukojärven uutta osuutta?

Ruuhimäen shakedown houkuttelis mutta herätys ois pirun aikasin ja loppuviikon ohjelmasta ei mitään muuta varmaa kuin se että pikataipaleilla ja Paviliongissa nährään!

Eikä kun noin 18km kohdalla, kun siirrytään isolta tieltä pienemmälle, niin melko pian tulee vauhdikas puusillan ylitys ja ässämutkat. Katselin youtubesta incar-kuvaa viime vuoden vetomiehistä Jukojärveltä, niin tuo näytti haasteelliselta paikalta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikä kun noin 18km kohdalla, kun siirrytään isolta tieltä pienemmälle, niin melko pian tulee vauhdikas puusillan ylitys ja ässämutkat. Katselin youtubesta incar-kuvaa viime vuoden vetomiehistä Jukojärveltä, niin tuo näytti haasteelliselta paikalta.
Tuo on kyllä hieno paikka. Siinä oikeassa on vielä rumpu sisäojassa...

Käväisin Paviljongilla ja olihan Lukyanukin Fiesta aika surkian näköinen. Ja kuski itsekin tuli siihen katselemaan romua ja kyllä oli aika maansa myyneen oloinen. Kerran elämässä tilaisuus ja se päättyi parin kilsan ajon jälkeen...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli taas tuota rallin aikataulua TV aikataulusta katsottua , sinällään varmaan joihinkin vuosiin nähden hyvä kun tulee kaksikertaa harju livenä ja Power stage, näistä vielä torstain harju ja sunnuntain power stage neloselta.

Nykytekniikan luulisi sallivan jo autoista saada livekuvaa erikoiskokeella niin että voisi olla joku nettipalvelu jossa voit seurata sen auton kuvaa ketä haluat. Tai niin edes että ohjaaja hyppisi eri autosta toiseen ja saataisiin kuitenkin kuvaa jokaiselta erikoiskokeelta. Incarkuvat muutenkin on se paras tapa saada kuvaa ulos turhaan ne noilla suorilla erikoiskokeilla helikopterista kuvaa kun kuvan laatu on sitten ihan kuin pelaisi jotain rallipeliä.

Noh tyydytään sitten muutamaan suoraan erikoiskeseen ja 1-2 muuhun lähetykseen per päivä, onneksi on kuitenkin ralliradio edelleen, mutta vähän kaipailisi että nykypäivänä olisi mahdollista jo saada "ralliradio" kuvan kanssa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vapaammat kädet valmistaa auto kuulostaa loistavalta uudistukselta, vaikka siihen sisältyy myös omat riskinsä. Vaatii enemmän rahaa, että pystyy maksimaalisesti hyödyntämään sääntöjen sallimat muutokset. Ja isompi rahakasa on taas astetta hankalampi kerätä nykypäivänä.

Okei, mukana on jo VW, Hyundai ja jatkossa Toyota, jotka kaikki toimivat isolla rahalla. Tuskin jää siis kenenkään kassasta kiinni, jos vaan emoyhtiö katsoo lisärahoitustarvetta suopein silmin.

Ford tarvitsee hyvän maksajan, (emoyhtiön käytännössä) ja samoin vielä PSA mukaan, niin sitten on tehdasautoja jo aika mukava määrä.

Niin kyllähän noi VW, Hyundai ja Toyota varmasti lyö paalua tiskiin jatkossakin joten se on hyvä MM-sarjan kannalta, etenkin kun Toyota nyt tekee paluun. Formuloihin lähtö aikanaan oli virhe ja se virhe maksoi pari "miljardia"....

Jotenkin en vaan jaksa uskoa että Ford:in emoyhtiö panostaisi lajiin kun se ei ole siihen ennenkään panostanut ? M-Sporttihan on tainnut pitkälti Wilssonin hankkimilla rahoilla pyörittää tallia ja ihmeen hyvin ovat resursseihin nähden toimineet. PSA ei taida myöskään ihan vähään aikaan panostaa ralliin. Citroen putsasi pöydän 10 vuoden aikana ja nyt panostaa WTCC:hen ja rallitoiminta on ns sivutoimintaa. En usko että yhtiö tulisi Peugeotillakaan sarjaan, koska silläkin on menestystä syntynyt, eikä yhtiöltä taida vähään aikaan tulla uutta sopivaa automallia josta voisi auton rakentaa
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Alexey Lukyanukista on ehditty testeissä napsimaan muutama kuva ennen kuin Ford menee puskiin. Yritystä ainakin näkyi olevan, kuten yleensä aina. Harmi, että kaariputkeen tuli kolhu, joka sitten estää kisaan osallistumisen.

Olisi ollut kiva nähdä, mihin miehen eväät riittävät. Joskin kaverin kanssa kun puhuttiin reilut viikkoa sitten ajetun Viron EM-osakilpailun yhteydessä, Lukyanuk tuskin olisi maalia nähnyt Jyväskylässä. Sen verran oli yritystä joka kurvissa. Melkein uskaltaa sanoa, että vain pienellä tuurilla pysyi ladulla Tartu-rallissa. EVO10 oli lähes kokoajan menossa pois tieltä.

edit. M-Sport on kommentoinut tuota ulosajoa, ja olisihan siinä mahdollisuudet korjata auto, vaikka kaariputkissakin olisi vikaa. Mutta kun auto meni niin pahasti rikki, varsinkin takapään osalta, M-Sport ilmoittaa, että korjaus ottaa kaikkineen n. 10 päivää. Tällä aikataululla se tarkoittaa, ettei auto saada kuntoon ennen Neste-rallya.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nykytekniikan luulisi sallivan jo autoista saada livekuvaa erikoiskokeella niin että voisi olla joku nettipalvelu jossa voit seurata sen auton kuvaa ketä haluat.
WRC+ ainakin tarjoaa splitit ja kuskien sijainnin ja taitaapi olla tuo autosta autoonkin hyppääminen ominaisuuslistalla mukana myös.

Livepätkiä tosin taitaa olla vaan pari per päivä tarjolla + Powerstaget / kaupunkien yleisöpyöritykset...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ketähän mahtaa palvella perjantain aikataulu Jyskälässä, jossa vedetään päivä läpi ilman huoltoa päivällä ? Ei mitään järkeä, ei kertakaikkiaan ??
Joku kokoomatauko ja välitankkaus ? WTF ?!? Pikku vika autoon, joka korjaantuisi huollossa 5 min duunilla ja 10 egen osalla ja ralli on sitten siinä ?
Vähän veikkaan että JM ei ajamalla perjantaita läpi pääse. Taas on kauheat paineet ja näyttämisen halu kun on kotikisa. Metsä raikaa ihan saletisti tai sitten pyörä taittuu taas alle ja kisa on sit siinä....
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ketähän mahtaa palvella perjantain aikataulu Jyskälässä, jossa vedetään päivä läpi ilman huoltoa päivällä ? Ei mitään järkeä, ei kertakaikkiaan ??
Joku kokoomatauko ja välitankkaus ? WTF ?!? Pikku vika autoon, joka korjaantuisi huollossa 5 min duunilla ja 10 egen osalla ja ralli on sitten siinä ?
Vähän veikkaan että JM ei ajamalla perjantaita läpi pääse. Taas on kauheat paineet ja näyttämisen halu kun on kotikisa. Metsä raikaa ihan saletisti tai sitten pyörä taittuu taas alle ja kisa on sit siinä....
Mullakin on paha pelko tästä, mutta ei tuo Tuuri voi olla nyt niin paskaa Latvalalle. Jos pari viime kisaa on mennyt perseelleen niin kait sen jossain vaiheessa onnistuu kääntämään päinvastaiseksi. Munatkoon sitten ADAC Rallye Deutchlandissa taas viinipusikkoon hyvästä johdosta.

Veikkaan että Ogier löytää tällä kertaa sen maakiven jostain. Myös Meekelle lupaisin melko pientä kerrointa moisen löytämiseen, jos vedonlyöntivihjeestä joku hyötyisi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Todella harmittavasti jää tämän vuoden ralli väliin, kun on harrastuskiireitä Turkkuses. Harmittaa vietävästi, mutta onneksi on Ralliradio.

Henning Solberg muuten ei pysty osallistumaan, koska ei löytänyt ajokkia.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Henning Solberg muuten ei pysty osallistumaan, koska ei löytänyt ajokkia.
Kruudalle moottoririkko jo Rally Estoniassa -> ei osallistu.

Ja joskus se auton saantikin estää osallistumisen. Joku saa ADAC Rallye Deutschlandiin R5-luokan auton -> Dmack Cupiin kuuluva NORF jää välistä. Lähde Yle Puheen ralli-ilta.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomenna olisi aamulla tarkoitus startata kohti Päijälää. Todennäköisesti tulee koko päivä oltua tuon saman pätkän varrella. Ei oikein kannata, eikä ehdi, vahtaa päivän aikana pätkää. Olen menossa Päijälän kylän alueella (Tuulilasin oppaan katselupaikka D). Illalla voisi käydä Harjulla jos intoa vielä löytyy. Lauantaina olisi tarkoitus lähteä joko Mökkiperälle tai Jukojärvelle. Sunnuntain katselen sitten telkkarista.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Shakedownissa jo hieman tapahtumaa. Liikkuvaa kuvaa tubesta Motorsport Travellerin kanavalta.

Lauantaina jukojärvelle käy tie tänä(kin) vuonna. Harmi ettei muina päivinä kerkeä, mutta 26. kerta putkeen penkalla jyskälässä kuitenkin siis edessä.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On aika köyhää tää rallin tv näkyvys. Huomenna ajetaan täysi päivä ja ainoastaan harjulta lähetys. Muilta tulee pelkkä kuppanen kooste. Muistan aikasemmin kun ralli tuli yleltä? niin oli lähetystä useilta pätkiltä päivän aikana. Onko ne kaikki vietu ruutuun vai mikä siihen on syy? Maksan kuitenkin kanavapaketista kohtuullisen summan kuukaudessa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
On aika köyhää tää rallin tv näkyvys. Huomenna ajetaan täysi päivä ja ainoastaan harjulta lähetys. Muilta tulee pelkkä kuppanen kooste. Muistan aikasemmin kun ralli tuli yleltä? niin oli lähetystä useilta pätkiltä päivän aikana. Onko ne kaikki vietu ruutuun vai mikä siihen on syy? Maksan kuitenkin kanavapaketista kohtuullisen summan kuukaudessa.

En ole varma olisiko kenties WRC+:n puolella parempaa tarjontaa. Harkinnut itsekin sen palvelun käyttöönottoa.
Harju on ajettu ja ilman kummempia ongelmia. Latvalan meno pelotti heti ja pari kertaa heiteltiin siellä heinää paaleista. Ogierille pohjat. Jos jotain yllätyksiä pitää hakea, niin Kubica aloitti vauhdikkaasti vaikeissa olosuhteissa. Lefebre taas veti jaetut pohjat WRC2-luokassa. Toki häneltä voitiin odottaakin hyvää starttia ja vahvaa kisaa, mutta itse odotin varovaista Harjua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On aika köyhää tää rallin tv näkyvys. Huomenna ajetaan täysi päivä ja ainoastaan harjulta lähetys. Muilta tulee pelkkä kuppanen kooste. Muistan aikasemmin kun ralli tuli yleltä? niin oli lähetystä useilta pätkiltä päivän aikana. Onko ne kaikki vietu ruutuun vai mikä siihen on syy? Maksan kuitenkin kanavapaketista kohtuullisen summan kuukaudessa.

Itseasiassa tänään perjantaina ei tule kun illalla pieni kooste neloselta yömyöhään ja se on siinä ilmaiskatsojille, harju tulee maksukanavalta, mutta maksukanavalta ei taida muuta tullakaan sitten mitä ei ilmaiskanaviltakaan. Köyhää, tosin ei taida olla nelosen vikakaan kokonaan. Luulisi että ei nyt niin älyttömän vaikeaa olisi huoltotauon aikana tehdä pienet haastattelulähetykset jossa vähän kävisi läpi päivän tapahtumia edellisiltä erikoiskokeelta, mutta eipä sitten.. Itse ainakin mietin jos olisi ruutu palvelun ottanut viikonlopulle, mutta kun ei kerta ralli ole ohjelmassa sen kummallisemmin niin miksi maksaa ennen lätkäkauden alkua.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei ole Latvalalla mitään saumaa Ogieria vastaan. Tässä nyt vain odotellaan sitä hetkeä, kun liika yrittäminen kostautuu ja Latvala vetelee lepikkoon tai muuten hajoittaa autonsa.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Nykyinen WRC ralli on täyttä shaibaa! Autot ovat kauppakasseja jotka eivät näytä miltään eivätkä kuulosta miltään. Seuraavaksi mennään varmaan Smart mopoautoluokkaan koska pienempiä telkänpönttöjä ei enää henkilöautoista löydä. Hyndain ja Toytan tulo tehdastalleihin lisää sentään kilpailua mutta silti.. Fiestaa, Poloa, Yarista, pikkucitikkaa, hyi saatana!
Tuli ennen käytyä joka vuosi Jyväskylän MM ralleissa, keskimäärin 7-8 erikoiskoetta/ ralli. Mutta mielenkiinto alkoi hiipumaan näiden auton kuvatusten myötä, eikä Suomalaisten kehno menestys ainakaan auttanut asiaa.

Perustelu näihin pyörillä kulkeviin kompostiastioihin oli lajin kalleus. Tehdastallien budjetit kasvoivat liian suuriksi. Miten tämä pikkukoppeihin siirtyminen on ratkaissut asian? Oikea ratkaisu ongelmaan olisi liiankin ilmeinen: budjettikatto.
Nykyisellään tehdastallit vaihtavat autoihin rengasta ja palikkaa koko ajan. Tekniikan laatu on viety äärimmilleen. Jo puuttumalla siihen mitä autoon saa vaihtaa ja miten paljon huoltaa, olisi laskenut kustannuksia. Autot voisivat olla N ryhmäläisiä, joihin hieman lisää tehoa (ei niinkään alustatekniikkaa) ja ääntä.
Ihmiset haluavat nähdä ralliautoja eikä mitään kusimuttereita, he haluavat saundia, leveitä ajolinjoja ja että sora lentää!

Tahdon takaisin Lancerit ja Subarut kun B ryhmäläisiä tuskin voisi haaveillakkaan. Jopa Focus oli ralliauton oloinen näihin kökkäreisiin verrattuna.

Nykyisille talleille voisi sorvata uudet nimet:

VW Kompostori WRC
Citroen Kusimutteri WRC
Ford Telkänpönttö WRC
Hyndai vittukunhävettää WRC
Ja uutena tulokkaana Toytota paskakökkäre WRC

Ei tuollaisilla kusikiuluilla kehtaisi edes kauppaan lähteä! Mieluummin kävelen kuin häpäisen itseni jollain Yariksella, jonka voi vahingossa raahata kauppaan jos sattuu tarttumaan housunlahkeeseen...

Summasummarum: tunetetaan N ryhmäläisistä WRC autoja, budjettikatolla ja ei niin tappiinsa hiotulla alustalla. Rattivaihteet hevon vittuun ja kunnon rallikeppi tilalle. I'm done with this shit!

(...että osaa kiukuttaa..)
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alkaa tuo vammainen sääntö purra hyvin kun ei ole huoltoa päivän aikana. Porukka nilkuttaa hajonneilla autoilla ja kisa käytännössä ohi. Pahimmassa tapauksessa ei ole sekuntikamppailua enää muille päiville kuin parin auton välillä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Nykyinen WRC ralli on täyttä shaibaa! Autot ovat kauppakasseja jotka eivät näytä miltään eivätkä kuulosta miltään. Seuraavaksi mennään varmaan Smart mopoautoluokkaan koska pienempiä telkänpönttöjä ei enää henkilöautoista löydä:
(...että osaa kiukuttaa..)
Jaan tuskasi täysin.
Noissa Smarteissa olisi se hyvä puoli, että edes Latvala ei pystyisi ajamaan niillä niin kovaa pellolle että ne rikki menisi.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Alkaa tuo vammainen sääntö purra hyvin kun ei ole huoltoa päivän aikana. Porukka nilkuttaa hajonneilla autoilla ja kisa käytännössä ohi. Pahimmassa tapauksessa ei ole sekuntikamppailua enää muille päiville kuin parin auton välillä.

Bullshit! Oletko koskaan perehtynyt esimerkiksi tehdastallien ja yksityistallien huolto eroihin ja sitäkautta syntyviin budjettieroihin? Kannattaisi. Tämä vammainen sääntö ei todellakaan johtaisi jatkuviin teknisiin ongelmiin mutta sensijaan autoista tulisi haastavampia ajaa. (Jota kuskitkin ovat toivoneet)
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka kuinka olisi "tehottomia Smartteja" nämä tämän päivän autot, niin onhan toi aivan huikeeta menoa kun katsoi tämän päiväisen Latvalan toisen vedon In-Carin Ouninpohjasta. Siinä todellakin pitää olla luotto autoon, nuotteihin ja itseensä, että tuollaista kyytiä voi päästellä menemään. Varsinkin Kakariston jälkeen kun tie vaihtuu pienemmäksi, niin näyttää kyllä "hullulta" se vauhti niille metsäpoluille.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Tuossa muuten vuodelta 2000 pätkä Ylen lähetyksestä, jossa esiintyy näitä "upeita" Lancereita, Imprezoja ja (hyi olkoon) Focuksia. Hieman on ehkä aika kullannut erään muistoja...
Neste Rally Finland 2000 - 1 - YouTube
Kyllä sarjan ongelmat ovat aivan muualla kuin näissä "kauppakasseissa"
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tuossa muuten vuodelta 2000 pätkä Ylen lähetyksestä, jossa esiintyy näitä "upeita" Lancereita, Imprezoja ja (hyi olkoon) Focuksia. Hieman on ehkä aika kullannut erään muistoja...
Neste Rally Finland 2000 - 1 - YouTube
Kyllä sarjan ongelmat ovat aivan muualla kuin näissä "kauppakasseissa"
Unohdit mainita kaikista hirveimmän eli Seat Cordoba WRC:n, joka oli järkyttävän näköinen ja hidaskin vielä, kyllä katselen mielummin Fiestaa tai DS3:sta, jos verrokkina on Cordoba tai Lancer.

Jyväskylässä on loistoralli menossa, Latvala ja Ogier 2.6 sekunnin päässä toisistaan, ja Meeke sekä Östberg kahinoivat kolmossijasta. Hänninenkin pisteillä, kunhan ei kaataisi Fordia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös