Mainos

Ralliketju

  • 1 846 080
  • 14 888

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Säälittäväksi on mennyt myös suomalaisten menestyminen ! Viimeisin suomalainen maailmanmestari on vuodelta 2002 !!! Miettikää 13 vuotta sitten.
Kuljettajien maailmanmestaruudesta on ajettu vuodesta 1979 lähtien ja suomalaiset ovat saavuttaneet 14 maailmanmestaruutta. Sitä taidettiin pitää rikkomattomana ennätyksenä. Ranskalaiset tulevat tämän myytin murtamaan, heillä on nyt 12 mestaruutta, tämän kauden jälkeen 13.
MM-sarjaa kiertää vain yksi suomalainen tehdastallissa. Koska viimeksi on ollut vastaava tilanne. Kaukana ovat ne kultaiset ajat jolloin osakilpailuvoitosta taisteli 4-5 suomalaista. SItä aikakautta ei koskaan enään tule.
Seuraava suomalainen ralliautoilun maailmanmestari ( kuninkuusluokassa ) tulee olemaan Esa-Pekka Lappi ! Latvala on sen tänäkin vuonna osoittanut, että hänestä ei ikinä tule maailmanmestaria ajamalla ! Kasetti ja vauhti ei vaan riitä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
MM-sarjaa kiertää vain yksi suomalainen tehdastallissa. Koska viimeksi on ollut vastaava tilanne.
Helppo kysymys, 1996 Mitsubishin Tommi Mäkinen oli ainoa suomalainen tehdaskuski, koska Juha Kankkusen edustama Toyota oltiin suljettu turbokohun takia pois sarjasta.

Tuo 1990-luvun loppu olikin noin muuten ehkä rallin parasta aikaa, paljon huppukuskeja, yksityistallit onnistuivat ajoittain jopa loistavasti ja F2-luokan autot suututtivat asfalttiralleissa WRC-pomot.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Helppo kysymys, 1996 Mitsubishin Tommi Mäkinen oli ainoa suomalainen tehdaskuski, koska Juha Kankkusen edustama Toyota oltiin suljettu turbokohun takia pois sarjasta.

Tuo 1990-luvun loppu olikin noin muuten ehkä rallin parasta aikaa, paljon huppukuskeja, yksityistallit onnistuivat ajoittain jopa loistavasti ja F2-luokan autot suututtivat asfalttiralleissa WRC-pomot.

Niin muuan Delecour taisi käydä aika kuumana kun Phillippe Bugalski (12.6.1963 - 10.8.2012) voitti Katalonian ja Korsikan MM-rallit 1999 etuveto xsara kit car:lla ja sai sieltä maksimi pisteet vaikka ei osallistunut MM-sarjaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Niin muuan Delecour taisi käydä aika kuumana kun Phillippe Bugalski (12.6.1963 - 10.8.2012) voitti Katalonian ja Korsikan MM-rallit 1999 etuveto xsara kit car:lla ja sai sieltä maksimi pisteet vaikka ei osallistunut MM-sarjaan.
Delecour oli suorastaan raivostuttava persoona aktiiviurallaan. Riitautui hyvin monen kanssa, ja valitti Bugalskille, kun tämä pärjäsi F2-autolla. Francois vaan unohti kausien 1997 ja 1998 tapahtumat, jolloin hän itse ajeli Peugeot 305 Kit Carilla pohja-aikoja WRC-autoja vastaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Helppo kysymys, 1996 Mitsubishin Tommi Mäkinen oli ainoa suomalainen tehdaskuski, koska Juha Kankkusen edustama Toyota oltiin suljettu turbokohun takia pois sarjasta.

Eikä käytännössä tilanne niin ainutkertainen ole muutenkaan. Käytännössähän Kankkunen ajeli ainoana suomalaisena useamman vuoden täyden MM-sarjan koska vanhemmat veteraanit Alen, Mikkola, Vatanen ja Salonen eivät ajaneet täyttä sarjaa, vasta oikeastaan Tommi Mäkisen tultua saatiin 2 suomalaista ajamaan täyttä MM-sarjaa.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan Lapin ja Sunisen tekemisistä puhuttu jo kauan ennen täysi-ikäisyyttä. Molemmat oli lahjakkaita mikro-autoilijoita ja aloittivat autourheilun alle 10v. iässä... Nimet ovat vain tulleet suuren yleisön tietoon heidän ollessa parissakymmenissä... Kalleen verrattava kuski suomessa on ehkä ollut muuan JM Latvala jonka ajamisista myöskin puhuttiin jo reilusti alle rippikoulu iän ja muistaakseni hän oli isäänsä nopeampi WRC autolla jo 15vuotiaana... Ja kun isänsä Jari Latvala on kuitenkin rallin Suomenmestari niin ihan hidas hänkään ei ole... Silloin puhuttiin varmana tietona sitä miten Jari-Matista tulee seuraava suomalainen maailmanmestari... Kallessa on lahjakkuutta ja toivon että hänen kohdallaan se saadaan myös lunastettua täysimääräisesti. JM:n lahjakkuudesta ei varmaan tarvitse kiistellä mutta paljon on hänen kohdalla jäänyt toteutumatta...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nuoremman Latvalan suurin mörkö taitaa tosiaan olla siellä että on kasvanut lajiin jo nuorena ja tuntee liiankin hyvin suomalaisten historian rallissa, kuten itsekin aika usein eri haastatteluissa toteaa. Siinä sitten luultavasti paineet puolustaa kansakunnan rallimenestystä yksin nousevat vain liian korkeiksi ja se johtaa rytinään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
7.8.2014 tuli tälläistä kirjoiteltua...

Pelastajaksi saattaa tulla Toyota, jonka mahdollinen WRC-projekti saattaa tuoda japanilaiset takaisin MM-sarjaan jo vuonna 2016. Viikonloppunahan Toyotan iso herra kävi Suomessa vierailulla ja vierailu puettiin muotoon Tommi Mäkisen ajokoulu Keski-Suomen sorateillä. Uskoo ken tahtoo, minä en ainakaan. Onhan tästä huhuttu jo jonkun aikaa, maailman suurin autonvalmistaja haluaa autourheilun huipulle koska merkittävä osa sen pahimmista kilpailijoistakin on siellä. Formula 1 on Toyotan osalta nähty ja koettu, mutta rallistahan tallilla on pelkästään hyviä muistoja. Ehkä Hyundain mukaantulo ja suuret panostukset rallin MM-sarjaan oli se lopullinen lähtölaukaus Toyotan paluulle. Mäkinen haluaisi rallin MM-sarjaan tallipäälliköksi. Subarun kanssa se ei ole onnistunut, ehkä Toyotan kanssa onnistuisi?

Toyotan paluustahan tiedotettiin jo ajat sitten, mutta nyt myös vajaa vuosi sitten spekuloimani Tommi Mäkisen tallipäällikön rooli Toyotalla on noussut esiin huhuina median puolella.

Toyotan rallitoiminta saatetaan hoitaa Puuppolasta käsin - Tommi Mäkinen lähellä jättisopimusta japanilaismerkin kanssa | Yle Urheilu | yle.fi
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Vielä 2h aikaa osallistua Nesteralliin. WRC-tykkejä näkyy olevan 68kpl lähtöviivalla, vetomiehissä 61. WRC-tasolla Ford tuntuu olevan yleisin auto, Vetomiehissä BMW.

Lähtölistalla nyt ei mitään erikoisempaa mainittavaa, Vetomiehissä Seppo "HANAA HANAA" Kopra vuoden tauon jälkeen taas WRC-Rotollalla liikenteessä. Vetomiesten setti suurinpiirtein samaa mitä vuosi sitten.

Palaillaan.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipäs hättäillä... Huomenna klo 18:00 on sääntöjen mukainen ilmoittautumisen päättyminen. Ja senkin jälkeen on vielä takaportti auki jos viimehetken tallisopimus on allekirjoittamista vailla... Perjantaina tai ensiviikon alussa tulee osallistuja luettelo ja silloin vasta lopullisesti selviää ketä on tänävuonna mukana.

Vetomiehen ilmoittautuminen toki päättyi juuri ja sinne tuli 65 kilpailijaa, kovimpana ehkä SM-kärki Teemu Asunmaa Subarulla. Ymmärsin että heilläkin oli haku paremmasta autosta ison rallin puolelle... Ja vielä on mahdollista että sinnekin joku tulee... Säännöissä sanotaan että AKK voi kutsua vielä mukaan kisaan jos sopivia ehdokkaita löytyy...
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Eipäs hättäillä... Huomenna klo 18:00 on sääntöjen mukainen ilmoittautumisen päättyminen. Ja senkin jälkeen on vielä takaportti auki jos viimehetken tallisopimus on allekirjoittamista vailla... Perjantaina tai ensiviikon alussa tulee osallistuja luettelo ja silloin vasta lopullisesti selviää ketä on tänävuonna mukana.
Vetomieskisan vetelykin on halpaa huvia, Kopran sanojen mukaan (lähde viimevuoden katsojaopas) taitaa tulla Corollan ajeluttamisen hinnaksi huimat 20 000e. En tiedä sitten onko paljonkin eroja esim. 16-venttiilisellä Golffilla tai RS2000 Escortilla WRC-luokan Corollaan verrattuna.

Paljonko muuten ralliauto kuluttaa noin niinkuin kisapäivää kohti, onko jollain faktatietoa? (Nettiauton myynti-ilmoituksen perusteella ainakin jollain kilpa-autoiluun tarkoitetulla evo-Lancerilla kulutus oli lähempänä 120-130litraa 100 kilsaa kohti... toki eikös näissä alempien luokkien vehkeissä oo se oma stage/siirtymämoodi myös, mikä WRC-tykeissä...)
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelkkä bensan kulutus on vain pieni osa rallin kuluja mutta esim. Subaru Imprezan tankkausmäärät lasketaan noin 70l/100km pätkällä ja 20l/100km siirtymällä mukaan. Mitsujen kulutus aika samaa luokkaa. R2 luokan Fiestan kulutus varmaan 40-50l/100km pätkällä. Eikä WRC:t kovin paljoa enempää kuluta koska muuten loppuisi bensa. Autolla pitää kuitenkin päästä 60km pätkää ja noin 100km siirtymää tarvittaessa tankkausten välissä ja tuolla 120-130l/100km kulutuksella se ei onnistu. WRC ja WRC2 luokkien käyttämä kisabensa toki maksaa 5,48€/litra joten kyllähän bensastakin ihan hyvä kakku kaikkiaan tulee...
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
2-litraiset WRC-moottorit lasketaan 75l/100km erikoiskokeilla ja 25l/100km siirtymillä. Ei välttämättä toteudu ihan jokaisessa rallissa, mutta eipähän lopu bensa kesken. Näin siis rallikäytössä, jossa on sääntöjen mukaiset kuristimet paikallaan.

Nykyiset 1,6-litraiset kuluttavat tietysti hieman vähemmän. 65-70l/100km on aika hyvä arvo noille moottoreille.

Muistui mieleeni, kun muutama vuosi sitten oltiin Viron mestaruussarjan viimeisessä osakilpailussa Saarenmaa-rallissa WRC-Focuksen kanssa. Tämä "tykki" oli 2005-mallinen, joten 2-litraisella moottorilla on varustettu. Lauantai-aamuna oli aika tasan nollakeli tai ehkä asteen pari pakkasta. Aamun ekat pätkät olivat nopeita, ja niin oli kulutuskin aika huipussa. Auto vei melkein 1l/km, mutta oli kyllä kyytiäkin. Pitkiä pätkiä kaasu pohjassa ja tiedonkeruusta kun katsottiin, niin 204km/h oli huippunopeus. Harvemmin noita pelejä saa laukkaamaan noin hyvin. Happirikas keli, niin oli kulkua mutta myös bensaa kului.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on Jyskälän ilmoittautuminen päättynyt ja 84 nimeä listalla. Jännä nähdä tuleeko listalle vielä joku. Max. 3 nimeä vielä sinne tulee jos on tullakseen...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Osallistujalistalla 15 WRC-luokan kuskia, joiden lisäksi muiden luokkien kuskit. Melko hyvin on Jyskälä saanut kerättyä ajajia. Vetomies mukaan lukien puolitoista sataa autoa viivalla. Kuukauden verran odotusta ja sitten se olisi taas edessä pitkä viikonloppu suomalaisissa maalaismaisemissa ja metsissä. Tänä vuonna muksu lähtee mukaan, joten reitti suunnitellaan sen mukaisesti.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti joku Nikara tai Hänninen ilmestyisi vielä WRC:llä viivalle. Vaikka rallin harrastajalle tuolla on pienemmissä luokissa mielenkiintoista seurattavaa niin suurelle yleisölle merkitsevä yleiskisa on vain Latvalan varassa...

Itsellä olisi edessä viides startti kartturina. Edellinen päättyi Ounissa kohtuu näyttävään flik-flak sarjaan. Toivottavasti tänä vuonna nähtäisiin Pavilijonki sunnuntai iltapäivällä podiumilta käsin...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Toivottavasti joku Nikara tai Hänninen ilmestyisi vielä WRC:llä viivalle. Vaikka rallin harrastajalle tuolla on pienemmissä luokissa mielenkiintoista seurattavaa niin suurelle yleisölle merkitsevä yleiskisa on vain Latvalan varassa...

Itsellä olisi edessä viides startti kartturina. Edellinen päättyi Ounissa kohtuu näyttävään flik-flak sarjaan. Toivottavasti tänä vuonna nähtäisiin Pavilijonki sunnuntai iltapäivällä podiumilta käsin...
Hännisen taloustilanne taitaa olla aika tiukalla, joten hänen tulemiseen en usko. Nikarasta en tiedä, mikä tilanne on.

Joe Plopille kaikki tuurit matkaan, niin pääsette maaliin asti.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hänninen-Tuominen Fiesta WRC:llä tullut listalle... Toivottavasti pääsevät ihan starttaamaankin
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Itsellä olisi edessä viides startti kartturina. Edellinen päättyi Ounissa kohtuu näyttävään flik-flak sarjaan. Toivottavasti tänä vuonna nähtäisiin Pavilijonki sunnuntai iltapäivällä podiumilta käsin...
Tsemppiä kisaan.

Shakedowni ajettu ja Meeke päätti ajaa Sitikkansa ylösalaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös