Mainos

Ralliketju

  • 1 839 412
  • 14 831

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikuttaisi, että uusi suomalainen rallitähti on syttymässä Esapekka Lapin hahmossa. Toivottavasti pääsee kilpailukykyiseen isojen poikien autoon pikaisesti. Ajaa nyt WRC2.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Vaikuttaisi, että uusi suomalainen rallitähti on syttymässä Esapekka Lapin hahmossa. Toivottavasti pääsee kilpailukykyiseen isojen poikien autoon pikaisesti. Ajaa nyt WRC2.

Tuskimpa tulee vakituista paikkaa mistään huippu tehdastiimistä saamaan. Vauhti ja tasaisuus ilman muuta riittäsi, mutta on siirtymässä 2017 kaudelle Toyotan WRC tiimiin jota Tommi Mäkinen johtaa. Sinne on huhuiltu myös Mikko Hirvosta, Juho Hännistä, Hayden Paddonia ja villeimmissä huhuissa jopa Sebastien Ogieria.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tuskimpa tulee vakituista paikkaa mistään huippu tehdastiimistä saamaan. Vauhti ja tasaisuus ilman muuta riittäsi, mutta on siirtymässä 2017 kaudelle Toyotan WRC tiimiin jota Tommi Mäkinen johtaa. Sinne on huhuiltu myös Mikko Hirvosta, Juho Hännistä, Hayden Paddonia ja villeimmissä huhuissa jopa Sebastien Ogieria.
Minä taas veikkaan Lapin siirtyvän Volkswagenille. Nythän EPL ajaa saman konsernin Skodalla eli kytköksiä VW:n tiimiin lienee jo nyt. Toivottavasti mahdolliset kytkökset realisoituisivat tallipaikaksi.

Sordo rysäyttänyt Mökkiperässä ulos, ja viisi minuttia takkiin.
 

Seventeen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Lappi on antanut näyttöjä jo monta vuotta ja pärjäisi loistavasti WRC:n ratissa. Todella harvoin tekee virheitä ja reipas asenne muuhunkin touhuun. Varmasti saisi jo nyt parempia tuloksia Wolkkarin ratissa kuin Latvala. Varmuudella seuraava Suomalainen maailmanmestari. Paikkoja vaan ei tahdo olla auki tällä hetkellä, onneksi tulevaisuus näyttää paremmalta. Muut tuulevaisuuden toivot on Teemu Suninen ja Kalle Rovanperä. ;)

Lappi ajoi jo vuonna 2012 Suomen mestariksi 21 vuotiaana voittamalla kaikki osakisat ja ajamalla pohjat 35 erikoiskokeelle 50. Tälläistä dominointia ei ole ennen nähty.
 

Sambody

Jäsen
Pitihän sen Latvalankin olla seuraava suomalainen maailman mestari, kun vauhtia löytyi ja toiveita oli, että virheet vähenisivät. No nyt näyttää pahasti siltä, että pääkoppa ei ole maailmanmestaritasoa. Lappi on kyllä helvetin lupaava, mutta en minä hänestä vielä varmaa tulevaisuuden maailmanmestaria leivo.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsekin pitäisin VW:ltä fiksuna liikkeenä siirtää Esapekka jo ensi kaudeksi Volkkarin kolmosauton rattiin. Mikkelsen Jari-Matin paikalle vaikka ei hirveästi olekkaan tällä kaudella vakuuttanut/kehittynyt vaikka onkin MM-pisteissä kakkosena ja heittää Jari-Matti pois. Tällöin Jari-Matin askeleet kävisivät varmaankin takaisin Malcolmin suojiin jos Tommi ei tarjoaisi säälipaikkaa.

Toisaalta Citroen on ilmeisesti erittäin kiinnostunut Esapekasta ja täältä löytyisi jo ensi kaudeksi vastuullinen paikka ajaa myös tallipisteistä. Jotkut ovat sitä mieltä, että Citroen olisi vetäytymässä WRC:stä, mutta itse en tähän usko. Olisivat jo poistuneet jos olisivat poistumassa ja heidän toivomansa Kiinan kisakin on tulossa. Sen sijaan WTCC saattaa tulla Citikan osalta tiensä päähän. Se meni sinne, näki ja dominoi sarjaa. Nytkin Citikalla sarjassa neloisjohto. Lisäksi Loeb on sieltä irtautumassa kun joutuu soittamaan tiimissä kolmosviulua (Jose-Maria Lopezin ja Yves Müllerin takana) niin Seb on huomannut, ettei tuo WTCC niin hauskaa olekkaan. Jatkossa Loebille sitten vähän WRC:tä, aavikkokisoja ja mahdollisesti kestävyyskisoja.

Hyundaille varmaankin aukeaa myös Sordon paikka, mutta tuo kolmospaikka taitaa mennä enemmänkin maksukuskille jos ja kun Paddon siirtyy kakkosautoon. Nevilleä ne varmaan vielä katsoo jonkin aikaa, mutta kyllä Thierryltä pitäisi kohta alkaa tulostakin syntymään. Tosin autossakin taitaa antaa tasoitusta.

Malcolmillakin on varmaan ensi kaudeksi paikkoja auki. Ihmettelen jos molemmat jatkavat. Todennäköisempänä pidän, ettei kumpikaan jatka kuin, että molemmat Ott ja Elvyn jatkavat.

Toyotalla joutuu vuoden odottamaan ja testaamaan. Varmaan olisi tämäkin vaihtoehto järkevä kuten Ogier teki Volkkarin kanssa, mutta malttaako Esapekka kun ei ole vielä päässyt WRC:n rattiin kisaamaan ja toisaalta Toyota tulee palkkaamaan myös nimekkäämmän "ykköskuskin".

Oma veikkaus on, että Lappi ajaa patonkia koko ensi kaudella. Vai kuinka pitkä sopimus Esapekalla on Skodan kanssa ja miten siitä voi tarvittaessa irtautua?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meeken ura taitaa Sitikalla olla loppusuoralla... Taas puskaan ja keskeytys... Siinä toki olisi hyvä paikka vaikka EP:lle mutta en usko että hänen managerinsa on niin hölmö että päästää hänet sinne. Vaihtoehto on Tommille Toyotalle niin ei hetkeäkään tarvitse miettiä. Toyota tulle sarjaan tosissaan ja voittamaan. Budjetti on sen mukainen. Sitikalla ei ole enää pohjatonta pussia kuten Loebina aikaan oli. EP on nuori ja vuosi testikuskina ei romuta hänen asemaansa vielä mihinkään... VW:n paikat taitaa olla täynnä joten sinne EP:lla ei ole asiaa pariin vuoteen...
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Oma mielipide on että EP testaamaan vuodeksi Toyotaa ja rakentamaan autoa. Mallia Ogierista. Kun löytyy rahaa, malttia ja knowhowta (Mäkinen) on tulos hyvä.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Juho Hännisellä kävi hyvä tuuri, kun edestä hukkui eilen(kin) porukkaa tasaiseen tahtiin. Tänak meni odotetusti ohitse, mutta muuten "köröttelytaktiikka" näyttää tuovan odotettua paremman tuloksen. Hännisellä itsellään oli varmasti isommat odotukset vauhdin osalta (eilisen viimeinen EK antoi viitteitä paremmasta), mutta talli on taatusti tyytyväinen 6. sijaan.

EP Lappi on kova jannu. Sellainen loebimaisen itsevarma tapaus, tietää miten hyvä on ja suoritukset puhuvat puolestaan. Seuraava suomalainen maailmanmestari.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Näin on Jyväskylän Suurajotkin saatu päätöksiin erittäin iloisissa suomalaistunnelmissa, sillä Latvala pokkasi yleiskilpailun voiton, ja Lappi kiidätti Skodansa WRC2-luokan voittoon.

Myhinpäässä tuli tänä vuonna oltua, ja ihan näyttävästihän nuo "smartit" menivät. Erityisesti Meeken, Bertellin sekä Volkkareiden ajo oli ns. katsojaystävällistä. Myös huoltoasema Jari-Pekan kokoomatauolla oli hyvä meininki, kun näki autot ja kuskit läheltä, tämä on se rallin vahvuus eli lajin tuominen lähelle katsojia.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Haapamäen Henkan puolesta vituttaa ja kovasti, vaikka kaveri antoikin sellaiset näytöt nopeudestaan, että oksat pois! 16/20 EK voittoa luokassaan ja älytön nousu yli 2min 20sek takamatkalta kahden päivän aikana vain hävitäkseen voiton 0,5 sekunnilla. Noin onneton ero ratkaisi sen, ettei jatka enää kauden lopuissa ralleissa ja kisaa mahdollisuudesta saada ajaa WRC2-kisoja ensi kaudella. Ei voi kuin toivoa, että tälle kaverille löytyy jostain rahoitus jatkaa ensi kaudella. Edellytyksiä on vaikka mihin!
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Juupajuu. Täällähän on ihan mielenkiintoiset keskustelut ollunna sillävälin kun kaljaa on hörpitty peltoparkissa ja monessa muussa paikassa.

Joku mainitsi että nää nykyiset autot on mopoautoja. Tätä väitettä en ihan allekirjoita. Kannattaa ehkä ensin käydä pari pätkää kattomassa paikanpäällä ja verrata vaikkapa keskinopeuksia. Kummasti moiset kulkee silti lujempaa kuin kultaisena B-ryhmän aikakautena, ja ääntäkin lähtee ihan kivasti. Se taas mikä tässä ärsyttää, on seuraavat asiat:

- Hinnat/kulut nousseet törkeiksi, sponsseja vaaditaan niin perkeleesti. Ei oikeen auta näkyvyyden lisäämistä jos Al-Qassimit kiertää sarjaa koska rahaa on kuin sianruokaa (ja maalissa paljastuukin että JWRC:t kulkee kovempaa, mutta kys. luokan kuskin sponsseilta saa vähemmän kyhmyä -> arvatkaa kahdesti kumpi otetaan todennäköisemmin?)

- WRC3-luokka (vai mikä vittu tän nimi olikaat)... Vaihtakaa ny jukojärvi sentäs tän luokan nimi joksikin "Ranskalaisten lupausten luokaksi". Alkoi kyllä vähän penkalla kyllästyttämään se että kun WRC/JWRC-luokat menee ohi, niin suurinpiirtein seuraavat autot on näin: Sitikka, ranskalaispari -> Sitikka, ranskalaispari -> Sitikka, ranskalaispari, -> Sitikka, ranskalaispari. Siinä alkaa kummasti kattelemaan rallimakkarakojua kun ei tuota touhua jaksa tuntikaupalla kattoa. Vähän sama homma vaivaa DMACK Cupia. Fiestaa vaan sarja täynnä. N-ryhmän vehkeet tulee sitten viimeisenä (= De Sanctisin symppaajana perse puutuu ja retkituoli kuluu puhki kun ei ihan joka pätkän loppua jaksais odottaa vaan sen takia että näkee vihreän Lancerin jonka kuski ajaa jo 31. vuotta ensivuonna putkeen Suomen mm-rallin). Sitten kun ajolinjat on aikalailla ratamaisia... Hoaah.

- Autot on aikalailla samannäköisiä Peugeot 206-klooneja. Tuulitunnelissa käytetään joka vehje että saataisiin aerodynaamisuutta. WRC-Focus v. 2006 on omaan mieleen yksi rumimmista, mutta sekin on omaperäinen kun vertaa nykypäivän autoihin. Haluan takaisin ajat kun joka auton tunnisti muodon perusteella (Lancerin takasiipi, Focuksen leveähkö keula, Imprezan muhkea rööri ja jumalaton scooppi konepellissä jne paskaa).

- Tähän vielä vähän se F1-sarjasta tuttu rengaskikkailu. Kieltämättä alkoi vähän iskeä wtf-momenttia kun ralliradiossakin selitettiin että jokaisen renkaat suurinpiirtein peitetään että Myhinpään alussa / lopussa nähdään vasta missä kuosissa kanssakilpailijan "bläk raund pirellit" on. Jotenkin tälläinen turha kikkailu / säästäväisyys vie väärää nuottia pitkin kantoon ja siinä ei autakkaan perän nostelu tielle kun rengas sojottaa ihan väärään suuntaan.

Rallireissusta sitten jotain viestiä myöhemmin. Eikö tässä oo ihan tarpeeksi paskanjauhantaa?
 

Outsider

Jäsen
Helppo sanoa nyt kun kisa on ajettu maaliin asti, mutta taas nähtiin se, että kun J-M pysyy tiellä, niin vauhtia riittää ainoa kuskina nuoremman Sepon lyömiseen ihan ajamalla. Metsähallitus toki kutsuu edelleen ihan liian usein, mutta silti olisi hyvä muistaa näissä jutuissa, että tuolla ei A: kukaan muu pärjää vauhdissa ja B: pysy silti aina tiellä.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Joku mainitsi että nää nykyiset autot on mopoautoja. Tätä väitettä en ihan allekirjoita. Kannattaa ehkä ensin käydä pari pätkää kattomassa paikanpäällä ja verrata vaikkapa keskinopeuksia. Kummasti moiset kulkee silti lujempaa kuin kultaisena B-ryhmän aikakautena, ja ääntäkin lähtee ihan kivasti. Se taas mikä tässä ärsyttää, on seuraavat asiat:
- Hinnat/kulut nousseet törkeiksi, sponsseja vaaditaan niin perkeleesti.

Se olin minä. Ja kommentti oli että kohta on siirryttävä Samrt mopoautoihin koska pienempiä ei enää sarjavalmisteisista henkilöautoista löydy. Nykyiset WRC autot ovat pyörillä kulkevia kompostiastioita.

Keskinopeudet (verrattuna vanhoihin) selittyvät seuraavilla asioilla:
- Teho/painosuhde.
- Helvetisti kehittynyt alustatekniikka, renkaat sekä aerodynaaminen osaaminen.

Kaikki on teknisesti parempaa kuin B ryhmän aikoina. Mutta ei siitä ole kysymys että minkalaisia aikoja näillä kusimuttereilla kellotetaan, vaan siitä että ne eivät näytä miltään eikä kuulosta miltään. Ja siitä, että koska pito on niin perkeleesti parempi nykyään, on ralliautoilu kuin kiskoilla ajettavaa nopeuskilpailua jossa ajamisen haaste on huomattavasti pienempi kuskille kuin mitä ennen aikaan. Ja nimenomaan kuljettajat ovat haikailleet autojen perään jossa olisi hieman vähemmän tekniikkaa alustassa jne. ja enemmän tehoa. Ajaminen olisi haastavampaa ja ajolinjat leveämpiä. Näin saadaan myös ralliautoilusta katsojille näyttävämpää. Sarja on saakelin kallis vetää läpi, ja tehdastallit varsinkin kun kehittävät tekniikkaa, panostavat siihen niin paljon, ettei yksityistalleilla ole mitään jakoja. Osaa vaihdetaan enemmän kuin yksityistalleissa. Nämä muutokset syntyivät siitä että tehdastallit ilmoittivat sarjan olevan liiankin kallis. Nyt ratkaisu oli siirtyä vielä pienempiin autoihin.. rallia jollain vitun Yariksella? Hyi vittu sentään!
Siksi esitin vaihtoehdoksi budjettikaton sekä selkeät säännöt tekniikkaan ja renkaisiin. Olisi siis isommat autot, hieman liikaa tehoa suhteessa pitoon ja alustaan. Tulos: kuljettajan taidot korostuvat, autot näyttävät autoille, on ääntä, on leveitä ajolinjoja ja sora lentää = katsoja ystävällisempi.

Summasummarum: maku asia sanoi hevonen kun persettään nuoli, mutta itse en pidä näistä pärisevistä kirpuista yhtään..
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Se olin minä. Ja kommentti oli että kohta on siirryttävä Samrt mopoautoihin koska pienempiä ei enää sarjavalmisteisista henkilöautoista löydy. Nykyiset WRC autot ovat pyörillä kulkevia kompostiastioita.
Njuu. Nyt luin viestisi ajatuksen kera ja kyllä mä vähän samoilla linjoilla olen. Ei kait tuo kulukatto nyt mikään huono idea olisi, naurettavimpiakin ideoita on nähty ihan teamipomoilta "jännityksen lisäämiseksi"....

Tuli nyt mieleen että en tiedä miten suuri kuluerä nuo siirtymätaipaleet on, mutta aika naurettavaa on sekin että tällä kaudella oli (Italia?) tynnyrinpyöritys joka ajettiin kerran kaksi, huoltoparkki oli n.300km päässä tästä yleisöpätkästä, ja muut ek:t ihan toisessa suunnassa. Naurettavimman tästä showsta tekee se että ek-kilometrejä oli jotain lähemmäs 240-260.

Myös viimevuodelta on niin elävästi jäänyt mieleen erään perjantain aikataulutus. 40km pätkä ekana ohjelmassa, sitten rapiat 50km... ja sitten 8h tauko ennen uusintakierrosta.

Btw, @Joe Plop , mites Jyskälän kartturointi meni?
 

Outsider

Jäsen
Onneks sentään ei enää vedetä millään kusisilla MG Metroilla tai vitos Relluilla, puhumattakaan jostain 205 pösöistä, ne ne vasta kusisia koppeja olikin...

No jos ihan tosissaan ollaan, niin mun mielestä noi nyky autot on itse asiassa yllättävänkin kovia laitteita ja 2017 on näillä näkymin tulossa sen verran isoja muutoksia, että kyllähän tässä selkeästi ollaan hyvään suuntaan menossa. Säästöillä perustellut muutokset tosiaan tuntuvat menevän vähemmän yllättäen aina väärään suuntaan niin rallissa kuin radallakin.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienot rallit takana ja upeaa menestystä suomalaisille. Erityismaininta täytyy antaa kyllä Esapekka Lapille. Miehen kommentit ralliradiossa ja tv-lähetyksissä kertoivat aikamoisesta itseluottamuksesta. Jäi sellainen kuva miehen ajamisesta, että ei tuntunut olevan kiire ollenkaan. Kunhan nyt kävi vähän ajelemassa. Samalla varmaan luki kännykästä Jatkoajan keskustelupalstaa ja toisella kädellä söi makkaravoileipää. Silti pohja-aikoja toisensa perään. Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo hänellä tullessaan.

Omalta osalta rallit tuli katsottua perjantaina Päijälässä ja lauantaina Jukojärvellä. Taas tuli ikiaikaista perinnettä jatkettua. Muistan ainoastaan yhden ralliviikonlopun, jolloin en olisi ollut vähintään yhdellä pätkällä käynyt rallia katsomassa. Silloin jouduin olemaan viikonlopun töissä, enkä saanut vaihdettua työvuoroja kenenkään kanssa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bullshit! Oletko koskaan perehtynyt esimerkiksi tehdastallien ja yksityistallien huolto eroihin ja sitäkautta syntyviin budjettieroihin? Kannattaisi. Tämä vammainen sääntö ei todellakaan johtaisi jatkuviin teknisiin ongelmiin mutta sensijaan autoista tulisi haastavampia ajaa. (Jota kuskitkin ovat toivoneet)

Olen eri mieltä ja oli joku kotimainen/yksityiskuskikin kun jättivät Jyväskylän ajamatta perjantain, autolle hapokkaan päivän takia. Helposti saa aikaan kallista tuhoa rikkoutuneista osista tai sitten joutuu jättämään kisan kesken kallista autoaan säästellen, jolloin koko osallistuminen on tyhjää... Mielummin säästää autoa ja rahaa ja ajaa jonkun toisen kisan.

Tehdasjampathan tuosta selviää ja tietävät ottaa oikeita varaosia mukaan ja tietävät kuinka paljon mikäkin osa kestää. Yksityiskuskille voi olla ongelma uuden auton kanssa kun ei tiedä paljonko tai millaista ajoa joku osa kestää. Tuollaiseen menee sitten koko kisa kun joutuu nilkuttamaan puoli päivää rikkoutuneella autolla.

Tällaisessa kisassa missä ajetaan sekunneista, olisi järkevää että saisi ajaa lappu lattiassa maximum attack päällä ja autoille normihuollot. Mielummin kovaa menoa limitillä kuin säästellen ja autoa säälien. Safarirallit sitten erikseen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juho Hännisellä kävi hyvä tuuri, kun edestä hukkui eilen(kin) porukkaa tasaiseen tahtiin. Tänak meni odotetusti ohitse, mutta muuten "köröttelytaktiikka" näyttää tuovan odotettua paremman tuloksen. Hännisellä itsellään oli varmasti isommat odotukset vauhdin osalta (eilisen viimeinen EK antoi viitteitä paremmasta), mutta talli on taatusti tyytyväinen 6. sijaan.

Eikös Hänninen ajanut yksityisellä Fiestalla joka jää tehoissa tehdasautoille kuitenkin jonkun verran. Onko joku vertaillut paljonko jäi tehdaskuskeille keskimäärin EK:illa? Jos jää sen 1sek /km jo auton puolesta niin se selittää aika paljon "köröttelyä". Mikäs Hännisen kuvio oikein on, onkohan tehdaspaikka vielä mahdollinen ja mikäs se syy on ettei nyt ole tehdaskuskina. En ole sopimuskoukeroita tarkemmin seuraillut.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikäs Hännisen kuvio oikein on, onkohan tehdaspaikka vielä mahdollinen ja mikäs se syy on ettei nyt ole tehdaskuskina. En ole sopimuskoukeroita tarkemmin seuraillut.
_

Hänninen ei ole liiemmin ajellut tänä vuonna, ja tuo Hyundai-kuvio purkautui huonoihin näyttöihin, esimerkiksi Päijälän mälli viime vuonna oli aika negatiivinen kolaus Hänniselle vuosi sitten.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hänninen ajoi ensimmäiset testinsä Jyskälää varten Ruuhimäessä eli hän lähti kisaan ilman ainuttakaan testikilometriä, mikä vaikuttaa melkoisesti suoritukseen.

- WRC3-luokka (vai mikä vittu tän nimi olikaat)... Vaihtakaa ny jukojärvi sentäs tän luokan nimi joksikin "Ranskalaisten lupausten luokaksi". Alkoi kyllä vähän penkalla kyllästyttämään se että kun WRC/JWRC-luokat menee ohi, niin suurinpiirtein seuraavat autot on näin: Sitikka, ranskalaispari -> Sitikka, ranskalaispari -> Sitikka, ranskalaispari, -> Sitikka, ranskalaispari. Siinä alkaa kummasti kattelemaan rallimakkarakojua kun ei tuota touhua jaksa tuntikaupalla kattoa. Vähän sama homma vaivaa DMACK Cupia. Fiestaa vaan sarja täynnä. N-ryhmän vehkeet tulee sitten viimeisenä (= De Sanctisin symppaajana perse puutuu ja retkituoli kuluu puhki kun ei ihan joka pätkän loppua jaksais odottaa vaan sen takia että näkee vihreän Lancerin jonka kuski ajaa jo 31. vuotta ensivuonna putkeen Suomen mm-rallin). Sitten kun ajolinjat on aikalailla ratamaisia... Hoaah.
Ranskalaisten suuri määrä havainnollistui Hankasalmen kokoomatauolla autojen jonottaessa lähtöä varten. WRC3-luokan ranskalaiskuskien ohjastamia Citroeneja oli tolkuton määrä rivissä, ymmärtäähän tuon, kun Ford ei edes ole mukana WRC3:ssa, JWRC:ssä taas Citroen on ainoa käytettävissä oleva auto. Tylsäähän tuo toki on, kun saman merkin autot tykittävät yksi toisensa jälkeen.

Rata-ajomainen tyyli on Ranskasta tulevien rallikuskien vahvuus. Heidän tyylinsä sopii paremmin nykyiselle WRC-autoille kuin vaikkapa vanhoilla Escorteilla aloittaneiden suomalaisten ajotapa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Btw, Joe Plop, mites Jyskälän kartturointi meni?

Ei sitä sit Paviljongille asti päästy... Juhlallisuudet jouduttiin katsomaan aidan väärältä puolelta... Kaikkea sitä matkalla sattui ja tapahtui mutta kisa jäi kesken lauantai iltapäivällä kun edellisen kilpailijan keskelle tietä nostama kivi rikkoi bensatankin ja tankki valui tyhjäksi Horkan maaliin... Kivaa oli niin kauan kun sitä kesti... Harmittaa vähän kun tuolle ei itse voinut mitään. Kivi oli sellaisessa paikassa ettei sitä nähnyt kuin 10 metriä ennen ja väistää ei ehtinyt... Mutta lajin luonne tuokin... Lisää paskaa housuun ja kohti uusia pettymyksiä...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jees. Jokohan sitä ois toipunut mm-ralleista senverta että reissukokemuksen kirjoittaisi... toisinsanoen iski niin paha olo syystä tai toisesta että mun on pakko saada ajatelmia johonkin toiseen. Eli siis, Hidas Kapteeni esittää rallireissun 2015.

Erikoiskokeiksi tuli valittua Aulis Gerlander-maisesti virallisen valvojan pyörittäessä lottokonettaan. Sieltä osuivat numerot 37, eli Päijälä, 12, Jukojärvi ja 20, Myhinpää. Päijälässä keskeytti 6 autoa mutta eiköhän kaikki perkeleet tapahtuneet parin kilsan päässä omassa katselupaikasta. Nimimerkki osoittaa taas jotain. 2. vedolle lähin nimittäin niin myöhään että tiellä ei saanut enää kävellä. Sama paikka valintaan siis mikä ekalla kerralla. (Vetomiehien mentyä siirtymäksi totesin että vittu tässä oo mitään nähtävää -> matkailuautoon ruokatauko pitämään). 2. vedolla sadekuuro ei haitannut menoa.

Jukojärvelle tuntui menevän kaikki pelkästään bensaa suonissa - lähetyksen perusteella ja voi herkiämätön ihme sitä yleisömerta. Joka paikka niin täynnä väkeä että jos jossain olisi jaettu vielä ilmaisia ämpäreitä niin porukkaa olisi ollut kuin Tomorrowland-festareilla konsanaan... Huono näkyvyys, joko näki viljapeltoa, pusikkoa tai Ford/VW/Subarutakkisten selkää. (mistä muuten sais Subarun ralliteamin takin hommattua. Perkele kun ei oo aikoinaan tullut hommattua moista). Nyppy, johon kaikki jarrutti hyvissä ajoin. Vetomiehillä sentään vähän leveempää linjaa. Pettymys tosin oli pienoinen, hanaahanaa-Kopraa ei näkynyt ja aika moni GT-Rollan kisa meni pilalle jo Pihjalakoskella.

Sitten Paviljonki. Vesisade pääsi taas kerran yllättämään. Jokohan ensivuonna tajuaisi ottaa sadekamppeet mukaan. Ja työkengät. Jos joku ei tajua miksi jälkimmäiset kannattaa olla, niin sanotaan nyt näin että aika lillungilla peltoparkit ja metsätaipaleet oli. Ei oikeen skeittitennarit sovellu Keski-Suomen metsätaipaleille... Ei muuten kummempaa tapahtunut. De Sanctisin huoltopaikkaa etsin kuumeisesti mutten löytänyt - ois kiinnostanut vaihtaa pari sanaa tämän italialaisen kanssa. No, at-asemalla korvasin tämän näyttämällä peukkua ja huikkaamalla "hanaa hanaa!". Toivottavasti Fabrizio osasi vähän suomalaista rallisanastoa.

Myhinpäässä kyläkeskusta + pieni hyppy. Monikansallinen paikka - Virolaisia oli kuin Märtinin aikaan konsanaan yhdessä paikassa. Tätä kansaa haluaisin enemmän nähdä penkalla - hulvattomia veikkosia. Tänakin tiesi tulevan kun meteliä alkoi pukkaamaan yleisössä. Huumorintajuakin löytyy kun sinimustavalkoisen lippumeren lisäksi oli M-Sportin lippu jossa luki #TITÄNAK. Ogier veti molemmissa ilmavimmat hypyt.

Ja suomalaisille katsojille kanssa yläpeukkua. Mukava tunnelma oli höpistä tuntemattomien kanssa. Etenkin Himoksella pyörineet testiukkelit oli kivaa seuraa. Tällä palstallahan haukutaan herkästi moiset junttimaiseksi touhuksi mutta sillä ei oo mitään seksuaalista merkitystä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On aika köyhää tää rallin tv näkyvys. Huomenna ajetaan täysi päivä ja ainoastaan harjulta lähetys. Muilta tulee pelkkä kuppanen kooste. Muistan aikasemmin kun ralli tuli yleltä? niin oli lähetystä useilta pätkiltä päivän aikana. Onko ne kaikki vietu ruutuun vai mikä siihen on syy? Maksan kuitenkin kanavapaketista kohtuullisen summan kuukaudessa.

Niin aika kaukana ovat ne ajat kun YLE vielä hoiti NesteRallin lähetykset. Voi pojat pojat sitä lähetysten määrää, mitä rallista tuli. Oli aika "hieno fiilis" kun sait lyödä videoihin 300 min VHS-kasetin ja nauhoittaa rallia vittu puolinopeudella. Kasetille mahtui 10 tuntia rallia ja sitä meinaan tuli miltei tuo 10 tuntia viikonlopun aikana !
Kovasti rallia koetetaan tuoda yleisölle "näytille" kotisohville. Onko joku kälynen 30 - 60 min lähetys illassa riittävä ?

ps. linkkien takana on nykynuorisolle selostettu mitä ovat videot tai vhs-kasetti =)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kieltämättä nuo YLE:n rallilähetykset oli hyviä, tai sitten aika kultaa muistot. Vuosituhannen vaihteen molemminpuolin tuli muista MM-ralleista usein n 30min setti klo 22 tai 22.10 päivän erikoiskokeista (pe-su). Kaikki EK:t käytiin läpi ja kuvaa tuli muutamasta mutkasta, vähän onboardia ja helikopterikuvaa siten, että koko kärkikymmenikkö oli kuvissa vuorollaan. Pysyi hyvin kartalla missä mennään, millä eroilla ja mitä on tapahtunut. Tähän päälle vielä nuo spesiaalilähetykset Neste Rallista.

Tietysti tuohon aikaan Rallissa oli muutenkin imua kun oli useita tehtaita mukana, monet kolmella autolla ja suomalaisia monta voittotaisteluissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös