Juupajuu. Täällähän on ihan mielenkiintoiset keskustelut ollunna sillävälin kun kaljaa on hörpitty peltoparkissa ja monessa muussa paikassa.
Joku mainitsi että nää nykyiset autot on mopoautoja. Tätä väitettä en ihan allekirjoita. Kannattaa ehkä ensin käydä pari pätkää kattomassa paikanpäällä ja verrata vaikkapa keskinopeuksia. Kummasti moiset kulkee silti lujempaa kuin kultaisena B-ryhmän aikakautena, ja ääntäkin lähtee ihan kivasti. Se taas mikä tässä ärsyttää, on seuraavat asiat:
- Hinnat/kulut nousseet törkeiksi, sponsseja vaaditaan niin perkeleesti. Ei oikeen auta näkyvyyden lisäämistä jos Al-Qassimit kiertää sarjaa koska rahaa on kuin sianruokaa (ja maalissa paljastuukin että JWRC:t kulkee kovempaa, mutta kys. luokan kuskin sponsseilta saa vähemmän kyhmyä -> arvatkaa kahdesti kumpi otetaan todennäköisemmin?)
- WRC3-luokka (vai mikä vittu tän nimi olikaat)... Vaihtakaa ny jukojärvi sentäs tän luokan nimi joksikin "Ranskalaisten lupausten luokaksi". Alkoi kyllä vähän penkalla kyllästyttämään se että kun WRC/JWRC-luokat menee ohi, niin suurinpiirtein seuraavat autot on näin: Sitikka, ranskalaispari -> Sitikka, ranskalaispari -> Sitikka, ranskalaispari, -> Sitikka, ranskalaispari. Siinä alkaa kummasti kattelemaan rallimakkarakojua kun ei tuota touhua jaksa tuntikaupalla kattoa. Vähän sama homma vaivaa DMACK Cupia. Fiestaa vaan sarja täynnä. N-ryhmän vehkeet tulee sitten viimeisenä (= De Sanctisin symppaajana perse puutuu ja retkituoli kuluu puhki kun ei ihan joka pätkän loppua jaksais odottaa vaan sen takia että näkee vihreän Lancerin jonka kuski ajaa jo 31. vuotta ensivuonna putkeen Suomen mm-rallin). Sitten kun ajolinjat on aikalailla ratamaisia... Hoaah.
- Autot on aikalailla samannäköisiä Peugeot 206-klooneja. Tuulitunnelissa käytetään joka vehje että saataisiin aerodynaamisuutta. WRC-Focus v. 2006 on omaan mieleen yksi rumimmista, mutta sekin on omaperäinen kun vertaa nykypäivän autoihin. Haluan takaisin ajat kun joka auton tunnisti muodon perusteella (Lancerin takasiipi, Focuksen leveähkö keula, Imprezan muhkea rööri ja jumalaton scooppi konepellissä jne paskaa).
- Tähän vielä vähän se F1-sarjasta tuttu rengaskikkailu. Kieltämättä alkoi vähän iskeä wtf-momenttia kun ralliradiossakin selitettiin että jokaisen renkaat suurinpiirtein peitetään että Myhinpään alussa / lopussa nähdään vasta missä kuosissa kanssakilpailijan "bläk raund pirellit" on. Jotenkin tälläinen turha kikkailu / säästäväisyys vie väärää nuottia pitkin kantoon ja siinä ei autakkaan perän nostelu tielle kun rengas sojottaa ihan väärään suuntaan.
Rallireissusta sitten jotain viestiä myöhemmin. Eikö tässä oo ihan tarpeeksi paskanjauhantaa?