Jaahas, Citikka uhkailee taas että kohta lopetetaan WRC. Tai ainakin päätös on tehty että joko WTCC tai WRC-projekti loppuu 2017 mennessä ja Citikan viesti siitä että Kiinan markkina-alue ratkaisee, on aika selvä.
Puolan ralli käynnissä. SS14 peruttu yleisömäärän takia, tai siis katsojien jotka on ihan väärässä paikassa olleet.
Tällähetkellä tilanne:
1. Ogier (VW): 1:54:25.8, 2. Mikkelsen (VW): 7.2s, 3. Tanak (Ford): 20.0s, 4. Latvala (VW): 20.1s, 5. Paddon (Hyundai): 51.5s
Tänakilla vauhti ollut hyvää tänäviikonloppuna, vaikka onkin virheitäkin tehnyt. Latvala ollut pienimuotoinen pettymys viimekisat. Jyväskylässä ois melkeinpä viimeinen mahdollisuus näyttää mihin pystyy, vaikka tekikin jo aiemmin jatkosopimuksen.
WRC2:ssa Lappi johtaa rapealla 30 sekunnilla Tidemandia, sitten Kruuda.
WRC3:ssa Haapamäki 3:s, 1min jäljessä.
Vähän vaikuttaa siltä, että Jari-Matin heikot suoritukset(ja huono tuuri) ovat ajaneet miehen itseluottamuksen aika alas. Nyt tarvittaisiin onnistumisia loppukaudesta tai pelkään Latvalan olevan menetetty mies, tällä kertaa jopa lopullisesti.Latvala ollut pienimuotoinen pettymys viimekisat.
Powerstage ajettu, Ogier vei sen. Tänak ja Mikkelsen loput pisteet.
Mehu-Katti näytti taas vaihteeksi osaamistaan, eli lipsautti powerstagella puuhun. Tällähetkellä Latvala on pätkän maalissa korjaamassa autoaan (sääntöjen mukaanhan auto pitää saada ajamalla serviceparkiin) ja muut klonkswagenit on jo huoltoparkissa.
Ei oikeen lupaavalta näytä Latvalan näytöt Nesteralliin....
Eiköhän Mökkiperän hyppyrisuoraa ennemmin löydy se tuttua tutumpi melkeinpä okt-talon kokoinen kivi johon Latvala jysäyttää 7v tauon jälkeen.Mahtaakohan JM päästä Ouninpohja 1:n maaliin vai vetääkö perjantaiaamuna heti pihalle? Veikkaus Oy voisi laittaa voittajavedon käyntiin siitä, millä pätkällä VW Polo kolisee puihin.
Toivottavasti vaan uudistuspaketissa pidetään rallin ja sarjan luonne lähellä sitä mitä se on aina ollut eikä lähdetä liikaa uudistamaan ja tekemään liian showmaista. Toyota tekee paluun, autot uudistuvat. Mitä seuraavaksi? Lisää autotehtaita mukaan? Peugeot tulee PSA:sta Citroenin tilalle? Uusia maita kilpailukalenteriin?
Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Tuosta jutusta ei käy ainakaan minusta selväksi, onko uudistuksissa kuunneltu niitä jotka määrittävät oikeasti WRC:n kiinnostavuuden, eli autotehtaita.
– Tämä on alku WRC-sarjan uudelle, jännittävälle aikakaudelle. Autot tulevat näyttämään upeilta, minkä lisäksi saamme lisää tehoa ja suorituskykyä, M-Sportin Malcolm Wilson hehkuttaa FIA:n verkkosivuilla.
Aivan varmasti kuuntelevat. Kiina on iso markkina-alue, jonka valloittaminen varmasti kiehtoo WRC-sarjaa. Kerranhan sitä yritettiin(tarkkaan ottaen 1999), mutta kyseinen Kiinan ralli on toistaiseksi ainoa kerta, jolloin Kiinassa on ajettu MM-osakilpailu. Ehkä aika olisi tällä kertaa suotuisampi.Kiinan ralliahan Citikka vaati pysyäkseen sarjassa, saa nähdä kuuntelevatko ohjelmanlaatijat tätä "toivetta".
Juha Kankkunen ja Ari Vatanen ovat voittaneetkin Dakar-rallin. Hieno homma, että Hirvonen ottaa aavikkohaasteen vastaan. Legendaarinen ralli ja legendaariset kuskit, harmittavasti suomalaisia ei olla aavikkoteillä pahemmin nähty.Onko ensimmäinen Suomea edustava Dakarissa vai onko joku muukin edustanut aiemmin? (Vatanen?)
Meinaatko ässänmutkilla tuota Jukojärven uutta osuutta?Lauantaina todennäköisesti Jukojärvelle. 2,5km kohdan risteykseen tai loppupään risteykseen isolta tieltä pienemmälle. Jälkimmäisessä myös vauhdikas sillan ylitys ja S-mutkat.
Juha Kankkunen ja Ari Vatanen ovat voittaneetkin Dakar-rallin. Hieno homma, että Hirvonen ottaa aavikkohaasteen vastaan. Legendaarinen ralli ja legendaariset kuskit, harmittavasti suomalaisia ei olla aavikkoteillä pahemmin nähty.
Jos tässä(tod.näköisesti tulee) tulee lähdettyä Jyskälään, niin Myhinpää olisi se kohde. Siellä en olekaan ennen käynyt eli olisi ihan uusi pätkä "listaan lisättäväksi".Minnekkäs päin maholliset Jatkislaiset lähtee kattomaan rallia?
Kuten totesitkin, eipä nyky-Dakarilla ole muuta yhteyttä vanhaan Pariisi-Dakar -kisaan kuin nimi, nykyisinhän ralli ajetaan Etelä-Amerikan alueella. Mutta, siitäkin huolimatta kyseessä on erittäin kova kilpailu, jonka voittaminen on edelleen suuri meriitti.5v putkeen Finskit juhlivat tuossa rallissa. 87 Vatanen, 88 Kankkunen, 89-91 Vatanen...
Reilu 20v sitten tuo ralli olikin oikea seikkailu vaikka toki sitä on myös nyt 2010-luvulla. Mutta samalla lailla sekin on muuttunut kuin mm-rallit, joissa ennen vedettiin tunnista toiseen ja välillä pilkkopimeässä.