Ralliketju

  • 1 705 305
  • 13 531

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Portugalissa sitten sumplittiin mielenkiintoiset lähtökohdat kilpailuun, kun aika-ajon jälkeen tehdas Fordit lähtevät sijoilta 16. ja 17. ja tehdas Citikat starttaavat ensimmäisinä.

Tarkoittanee sitä, että Ford laskee kuivan kelin varaan, jolloin pito on parempi puhtaalla tiellä.

Citroenin sadetutka taas näyttänee, että sadekin voi tulla, joten kärjessä voi mennä.

Mikäli sataa, Fordin peli on pelattu. Mikäli taas on kuivaa, niin pöly voi olla ongelma takana tuleville. Kuiva ja tuulinen keli on nyt varmasti Jari-Matin ja Petterin toiveissa.

Mielenkiintoinen homma ja nyt todellakin nähdään mikä sen lähtöpaikan vaikutus on, koska kaksi kovaa avaa latua ja kaksi kovaa tulee lähtöpaikoilla 16 ja 17.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Perinteisestihän Citikka on kyykyttänyt Fordia ihan mennen tullen näissä taktisissa asioissa eli eiköhän siellä huomenna tule vettä kun Esterin perseestä. Jännä on kyllä nähdä mitä tapahtuu kun kärkimiehet valitsivat nyt ihan täysin poikkeavat taktiikat lähtöpaikan suhteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loeb ilmeisesti ajanut ulos ja ralli jäänyt siihen. Muuten rallissa ei 2 ek jälkeen isot erot ole. Nyt olisi mikon ja latvalan paikka iskeä, kunhan ei nyt vaan lian riskillä vaan mielusti vaikka maalin kakkosena tai kolmosena ja pisteet kotia.. tilanne olisi taas ihan uusi seuraavaan rallin lähtiessä. Varsinkin siis mikon kohdalla turhia riskejä en ottaisi.
 

Sambody

Jäsen
Kunnon sirkus kyllä Portugalissa. Alkoi jo tuosta lähtöpaikka kikkailusta. Sitten vettä alkoi tulla mikä satoi suoraan Citikan laariin ja silti kumpikin Citikka otti päihin tehdas Fordeilta vaikeissa olosuhteissa ek kakkosella ja nyt sitten itse varmuus Sebastien Loeb kiskassut Citikkansa syvälle metsähallituksen puolelle. Tänäk:in sanoin: Loeb näkyi, mutta autoa ei.
 

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ralliradiossakin vahvisteltiin, ettei Loeb jatkaisi. Tosin ihan selvillä ei tainnut vieläkään olla monellako voltilla ympäri menty, mutta joka tapauksessa autosta ei enää kalua tule tälle viikonvaihteelle. Joten taas kerran kun jo rupesi uhkaavasti näyttämään, että Loeb karkaa heti kättelyssä näissä kevät-talven ralleissa muilta ulottumattomiin, homma tasoittuu mielenkiintoisesti, olettaen että Fordit ja Mikko nyt ovat sijoilla 1-3. Yleensähän Loebilla on alkanut tulla näitä pistemenetyksiä vasta kauden puolivälin jälkeen, joten josko se mestari tänä vuonna vaihtuisi...

Tosiaan huomiselle lähdetään hurjan mielenkiintoisista asemista, J-M, Petteri, ja Mikko viiden sekunnin sisällä. Erittäin jännää nähdä millaisen väännön Suomipojat ottavat keskenään. Hieman taas jännittää tuon J-M:n puolesta, malttaako ottaa välillä rauhallisemminkin. Voisi kuvitella, että Mikkokin sen voiton haluaisi, eikä ihan varmistellen ajaisi. Huomion arvoista myös Tänakin hieno neljäs sija, 15,7 sekuntia kärkeen. Ketomaa tällä hetkellä 8., matkaa tosin kärkeen jo toista minuuttia.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Olipahan EK !! J-M jäi tielle ja ralli pilalla, Sordo tykitti kärkiajan ja oli lähes minuutin kakkosta Prokopia nopeampi. Mikko hävisi 1.31 minsaa. Rallin kärjessä nyt :
1. Solberg
2. Hirvonen +25,1
3. Östberg +33,7
4. Novikov +1:04,9
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ilmeisesti Mari-Jatti, Neuville, Paddon ja Tänak ovat ajaneet EK5:llä ulos :O
 

Sambody

Jäsen
Voi vitun Latvala. Vettä oli ilmeisesti tullut kuin esterin perseestä ja vaikeissa oloissa Solberg antoi sanakirja esimerkin sanalle kokemus. Oli vetänyt hänkin pitkäksi ja menettänyt sen johdosta arviolta kymmenen sekunttia jolloin oli hälytyskellot soinut ja ottanut loppu ek:n rauhallisesti ajatellen samalla MM-tilannetta. No ei vaan meidän oma Jari-Mattimme moista voi edes ajatella vaan Loebin kurvailessa ryteikköön päätti Latvala tehdä saman.

Meinasin jo eilen kirjoitella, että eiköhän loppuralli mennä Latvalan komennossa niin kauan kun tämä pysyy tiellä ja Hirvonen tyytyy antamaan vain näennäistä painetta, kun vauhti ei riitä. No pirun kauan siinä sitten kestikin kunnes Latvala sortui kärkipaikalta virheeseen.

EDIT: Joo unohtakaa minun kirjoitukset. Ei tästä tuu lasta eikä paskaa. Joko ojennetaan MM-sarjan kaksoisvoitto Citikalle? Eiköhän tämän sanottua Osku Orava poraudu yhteentörmäyksessä Hirvosen jäähdyttimen läpi, jonka seurauksena Citikan moottori leipoo itsensä kiinni ja voittajaksi selviytyy lopulta turbaani päässä ja haulikko peräkontissa kurvaileva hiekkadyynien omapoika Nasser Al-Attiyah.

EDIT2: Ja nyt sielä yrittää Ford pomot pistää pika pikaa talkoot pystyyn. Rehdissä talkoohengessä lupailevat Latvalan avaavan piikin auki lähipubiin, jos karvakädet viitsisivät tulla tuuppaamaan Jari-Matin takaisin tielle. Priceless.
 
Viimeksi muokattu:

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Nyt veti sitten Solberg ulos :-)

1. Hirvonen
2. Östberg +31,4
3. Novikov +48,4
4. Sandell +2:32,6
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tyhmyyttä taisi taas latvalta tulla mittakaupalla, nyt kun varmasti maaliin olisi ajanut niin kaikki olisi ollut mahdollista, mutta kun ei niin ei. Ei sielä muutkaan täyttä vetänyt.

Nyt tilanne taitaa olla se että Latvala on se kakkoskuski loppukaudesta jos Solberg maaliin ajelee edes kohtuulisella sijalla.

Mutta olipahan erikoiskoe! Onkohan kukaan lähiaikoina ajanut yhtä ylivoimaisia pohjia mitä Sordo nyt? :D isoja eroja joissakin ralleissa tullut, mutta onko ihan minuuttia sentään.

Toivottavasti mikko sentään nyt ajelee edes tuohon kakkospaikalle eikä tee mitään tyhmää vaikka Solberg tulisikin pisteissä ohi, mutta kausi pitkä ja pisteet täältä kotia niin mestaruustaistelu elää taas.

Tosin jos keli noin haastava niin tuossa voi tapahtua vielä mitä tahansa :D Sordolla ei taida matka riittää kuromaan eroa kiini jos jatkaa tuohon malliin :)

Pienenä huomautuksena että vaikka Ketomaa ei nyt ihan kärkikamppailussa ole ja vakuuttanut hyvillä ajoilla niin varmoin ottein ottanut kuitenkin 5 tilan haltuun.

EDIT: mitä hittoa sielä tapahtuu :D
EDIT: Heti kun Ketomaata kehuu niin hänkin jää useamman minuutin lisää kärjelle ja nelospaikka meni siinä.. Tätä vauhtia Sordo nousee vielä voitoon jos ottaa eroa mikkoon tätä tahtia :)
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olisi kyllä aikamoinen sentterinnäyttö Prodriveltä BMW:n suuntaan jos saisivat Sordon voittajaksi, vaikka olosuhteet ovatkin mitä ovat. GO SORDO!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kyllä aikamoinen sentterinnäyttö Prodriveltä BMW:n suuntaan jos saisivat Sordon voittajaksi, vaikka olosuhteet ovatkin mitä ovat. GO SORDO!

Harmi kun tuota eroa oli yli 10 minuuttia ennen takaa-ajon alkamista :D mutta sielä se 7 ek:llakin minuuttia taitaa muut jäädä sordolle kun splittejä katsoo. Harmi vain että huolto on seuraavaksi ja varmasti muutkin saa autoissaan jatkossa enemmän irti vaikka keli olisi huono jatkossakin. Toisaalta sordolla ei taida olla mitään menetettävää. Huikeeta nousua jokatapauksessa, pisteethän tuossa alkaa olemaan jo ihan mahdollisia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellähän taitaa olla nyt oikein kunnon lotto käynnissä... Voi saatanan Latvala! Nyt olisi pitänyt kyllä vetää pisteet varmasti kotiin kun Loebkin sortui virheeseen, mutta näköjään ei nyt vaan Latvalalla kestä pää kasassa kun tulee taas virheitä ihan junnuvuosien malliin.

Hirvosella on nyt kyllä hyvät mahdollisuudet napata ensimmäinen voitto Citroenilla, mutta olosuhteet on ilmeisesti sellaiset että mikään ei ole varmaa. Siellä saattaa vielä joku Armindo Araujo olla voittajana tätä menoa...

Ketomaallakin olisi ollut nyt hyvä paikka ottaa hyvä sijoitus mutta siellä on vissiin moottori sanomassa työsopimusta irti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Juu, päättelin tilannetta täältä kommenttien kautta enkä katsonut mitään "virallista" kanavaa pitkin ja luulin Sordon tehneen todellisen MEGAnousun jo nyt.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei vittu sentään. Nyt repii sydämestä tämä Jari-Matin touhu. Paineita tietysti on ja niitä tavallaan tuli lisää, kun Loeb teki pahan ajovirheen, mutta kyllä siellä tiellä on vaan pysyttävä. Nyt ei selittelyt auta, vaikka olisi miten nopea tahansa.

Vaikka lajin parissa on paljon tullut nähtyä ja koettua, en muista äkkiseltään rallia, jossa TOP-4 kuskeista kolme vetää pihalle kuuden ensimmäisen EK:n aikana. Kertoo kyllä omaa karua kieltään ajo-olosuhteista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellähän on kohta Novikov kärjessä tätä menoa! Viimeisimmällä pätkällä 12 sekuntia nopeampi kuin Hirvonen ja eroa miesten välillä 36 sekuntia. Samalla Novikov nousi Östbergin ohi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No nyt sentään vähän rauhoittui sordon tahti kun erikoiskokeen pituus oli noin lyhyt, tuohon väliin jos olisi joku 40 km erikoiskoe sattunut niin tässähän olisi oikeasti sitä voittotaistelua voitu jo melkein haaveilla :D

Mutta jännäksi tuo voittotaistelu kyllä menee jos keli jatkuu tuommoisena. Lisäksi sijat 4-10 aika tiukassa nipussa ja ei kai sitä sordoakin voi unohtaa kelin jatkuessa huonona :)

Toivotaan suomalaisittain nyt että oikeasti mikko näyttäisi mikä on miehiään ja juuri sillä varmuudella hoitaisi sen voiton kotia. Heti kun tässä miestä jotenkin kehuu niin eiköhän aja ulos seuraavalla erikoiskokeella.

EDIT: taisi Sordo ottaa n. 3 minuuttia ja 30 sekunttia kiini eroa kärkeen vajaan 70km matkalla hirvosta aamun pätkillä :D harmi kun ero kärkeen vain tosiaan noin iso ollut, tosin ei kai noin kovaa olisikaan tullut jos kärkitiloilla olisi ollut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeiset erikoiskokeet sitten peruttu, haluttiinkohan tuola turvata vai se että viimeiselle päivälle riittää tarpeeksi kärkiautoja vai oliko keli oikeasti huonontunut niin pahaksi ettei sielä voinut ajaa.

Hirvonen ainakin varmaan tyytyväinen tuohon ratkaisuun kun taas sordoa voi harmittaa kun melkein kaikki olisi voinut vielä olla mahdollista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Viimeiset erikoiskokeet sitten peruttu, haluttiinkohan tuola turvata vai se että viimeiselle päivälle riittää tarpeeksi kärkiautoja vai oliko keli oikeasti huonontunut niin pahaksi ettei sielä voinut ajaa.

Nämä ovat periaatteessa sama asia. Kun keliolosuhteet ovat muuttuneet radikaalisti, niin sillä haetaan myös sitä että autoja pystyy enemmän jatkamaan aina kisan maaliin asti.

Keliolosuhteiden raju muutos tarkoittaa sitä, että kenelläkään ei ole oikeita nuotteja niille teille ja se ei ole reilua kuljettajia kohtaan. Kansa ehkä haluaisi nähdä suuret idolinsa ajamassa, mutta se halu ei tässä kohtaa paina riittävästi.

Näissä vauhtilajeissa mennään aina turvallisuus edellä, kuten monesti on huomattu. "Väärät nuotit" ovat melkoinen turvallisuusriski, joten päätös ajamatta jättämisestä on perusteltu ja oikea.
 

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Koko päivän lätkähuumassa unohtunut seurata rallit kokonaan, ja kun wrc.comista alkaa kattelemaan pätkäaikoja... mitä vittua oikeesti? Sordolla melkein minuutin pohjat ja J-M kadonnut tuloslistalta, ja heti perään Solberg. Eli eihän se ihan niin mennyt kuin eilen ajattelin. No, kukaan tuskin voi väittää, että MM-ralli olisi tylsä laji. Uskon kyllä vahvasti, että Hirvonen ottaa voiton, tällaisissa tilanteissa hän on juuri parhaimmillaan. Mutta silti, voi voi J-M ja Ford, ei näin...

EDIT: Kyllähän nuo kuvat tosiaan kertoo, että aika jäätävät olosuhteet on olleet, että sikäli vähän synninpäästöä ulosajaneille. Ihan kuin RAC:ssä vedeltäisiin :)

Mutta vituttaahan se silti.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeiset erikoiskokeet sitten peruttu, haluttiinkohan tuola turvata vai se että viimeiselle päivälle riittää tarpeeksi kärkiautoja vai oliko keli oikeasti huonontunut niin pahaksi ettei sielä voinut ajaa.

Hirvonen ainakin varmaan tyytyväinen tuohon ratkaisuun kun taas sordoa voi harmittaa kun melkein kaikki olisi voinut vielä olla mahdollista.
Rallikin on pilattu. Miksi ralliautolla jossa on karkeat renkaat ja neliveto ei voi ajaa sateella? Nykyään on tosin niitä kahteen kertaan ajettavia pätkiä, tiet voi mennä aika huonoon kuntoon. Ikävä niitä sitten korjailla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näissä vauhtilajeissa mennään aina turvallisuus edellä, kuten monesti on huomattu. "Väärät nuotit" ovat melkoinen turvallisuusriski, joten päätös ajamatta jättämisestä on perusteltu ja oikea.

Toisaalta tulee mieleen mennäänkö tässä nyt lian turvallisuuden taakse ja samalla luodaan viimeinenkin pohja lajin maineelta. Kuitenkin turvallisuus on mennyt entisajoissa selkeästi etenpäin, mutta viekö liallinen holhous viimeisenkin mielenkiinon lajista? mielestäni olisi jopa huikeeta jos sieltä olisi vielä vaikka hirvonen tipahtanut ja joku novikov tai jopa sordo nousisi lopulta voittajaksi. Lajin suola on että yllätyksiä tapahtuu ja kuskeja keskeyttää. Toki ei noin isossa mittakaavassa tarvitsisi, mutta urheiluun kuuluu yllättykset.

Ralli on juuri semmoinen missä pitäisi ajaa kelissä kun kelissä, pimeässä ja sumussa. Se joka päivän päätteeksi on suorittanut pätkät nopeiten on sitten voittaja. Toki jos oikeasti jotain vaaratilanteita kuten mutavyöryjä tai ihan hirveän vaarallisen paljon vettä/lunta ym.. tai näkyvyys on täysi nolla niin sitten ymmärrän peruutukset, mutta kaipa noissa kolmesta erikoiskokeesta edes joku olisi pystynyt ajamaan ilman sen suurempia vaaroja. Toki huonossa kelissä ulosajoja tulee, mutta mitä sitten? nopein voittaa eikä sen tarvitse olla sarjan kärkiautoihon lukeutuva.

EDIT: Autojen turvallisuus kuitenkin mennyt reilusti ylöspäin, nopeuksia yritetty hillitä ja katsojienkin turvallisuuteen ja reittien valintaan on panostettu, mutta ei tässä mitään polkuautojen kisaamista ympyrässä ole tarkoitus tehdä. Kai ne kuskitkin loppujen lopuksi sitä kilpaa haluaa ajaa vaikka tottakai turvallisuus ennenkaikkea.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän katsojien turvallisuus ole myös aika GIGANTTINEN pointti, varsinkin kun kyseessä on Portugali ja vaikka meininki ei enää ole sitä mitä se oli 80-luvulla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa Portugalissa on sellainen juttu että lipsahduksen ei tarvitse välttämättä sattua edes kovassa vauhdissa tai kovavauhtisessa paikassa, niin silti voi sattua pahasti koska tuolla näyttää olevan melkoisia pudotuksia tieltä alas. Esim. Latvalahan tuossa muutama vuosi sitten pyöri aika monta kierrosta katon kautta ympäri ja kaaretkin oli aivan mutkalla vaikka se itse ulosajo tuli pienestä nopeudesta ja oli enemmänkin sellainen pieni tien sivuun liukuminen kuin kunnon ulosajo.

Siinä varmaan yksi syy miksi tuolla ei lähdetä mielellään ajattamaan kuljettajia tuollaisissa olosuhteissa. Liukkaalla mutaisella tiellä noita lipsahduksia sattuu niin herkästi vaikka nopeudet olisivatkin pienet, joten tavallaan ymmärrän tuon päätöksen vaikka sitä tietysti toivoisikin että ajettaisiin läpi tuulen ja tuiskun olosuhteista välittämättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös