Mainos

Ralliketju

  • 1 839 634
  • 14 831

scholl

Jäsen
Ouninpohja vielä x2 loppuun, siellä on jengiä varmaan ihan perkeleesti joka paikassa.

Jos pätkiä on yhteensä noin vähän niin minkä hemmetin takia sama pätkä pitää ajaa peräkkäin kaksi kertaa? Muutenkin rallista on tullut kuten sanoit vähän sellaista neiteilyä. Ennen aloitettiin torstaina ja ajettiin yötä myöten kolme päivää niin että myöhään lopetettiin ja sitten taas aikaisin aloitettiin. Mä en tykkää yhtään siitä, että joku pätkä ruovitaan ihan kuralle ja sitten se ajetaan heti perään vielä uudelleen ja pätkien yhteismäärä on alhainen ja samalla ek-kilometrejä on vähän.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos pätkiä on yhteensä noin vähän niin minkä hemmetin takia sama pätkä pitää ajaa peräkkäin kaksi kertaa? Muutenkin rallista on tullut kuten sanoit vähän sellaista neiteilyä. Ennen aloitettiin torstaina ja ajettiin yötä myöten kolme päivää niin että myöhään lopetettiin ja sitten taas aikaisin aloitettiin. Mä en tykkää yhtään siitä, että joku pätkä ruovitaan ihan kuralle ja sitten se ajetaan heti perään vielä uudelleen ja pätkien yhteismäärä on alhainen ja samalla ek-kilometrejä on vähän.

Yksi tekijä mikä tähän osaltaan vaikuttaa ovat paikalliset tiehoitokunnat. Tulee järjestäjille huomattavasti halvemmaksi maksaa pienemmälle määrälle hoitokuntia teiden käytöstä kuin suuremmalle.
 

scholl

Jäsen
Yksi tekijä mikä tähän osaltaan vaikuttaa ovat paikalliset tiehoitokunnat. Tulee järjestäjille huomattavasti halvemmaksi maksaa pienemmälle määrälle hoitokuntia teiden käytöstä kuin suuremmalle.

varmasti näin, mutta kuinka sitä ennen sitten on ollut varaa maksaa. Itse ainakin tuntisin itseni hyvin typeräksi, jos vilkutettaisiin R-logoa ruudussa, että laitetaanpas sama pätkä uusintana tulemaan, kun ei uskottu kerrasta, kuka oli paras.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
varmasti näin, mutta kuinka sitä ennen sitten on ollut varaa maksaa.

Ajat on muuttuneet. Ennen mm. tunnettiin sellainenkin käsite kuin talkootyö, mikä taitaa olla nykyisin jo lähes kuollut. Minä luulen että tuossakin on yksi syy siihen miksi on helpompaa ajaa samoja pätkiä kahteen kertaan, kun sinne pätkälle tarvitaan kuitenkin aika paljon toimitsijaporukkaa, ja mitä useampi pätkä niin sitä enemmän tarvitaan yhteistyöseuroja jotka ovat mukana noissa pätkän järjestelyissä. Autourheiluseuran toiminnassa kun itsekin olen aktiivisesti ollut mukana niin olen kyllä huomannut hyvin kuinka vaikeaa nykyisin on ketään saada talkoilla töihin, aina tuntuu löytyvän parempaa tekemistä paitsi sitten jos on rahaa tiedossa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
varmasti näin, mutta kuinka sitä ennen sitten on ollut varaa maksaa. Itse ainakin tuntisin itseni hyvin typeräksi, jos vilkutettaisiin R-logoa ruudussa, että laitetaanpas sama pätkä uusintana tulemaan, kun ei uskottu kerrasta, kuka oli paras.

Ennenmuinoin valtio tuki näitä tiehoitokuntia rahallisesti, mikä loppui 90-luvun laman myötä. Tämän jälkeen rahat teidenpitoon on pitänyt repiä muualta- Lisäksi hoitokunnissa asioista päättämässä istuu nykyisin enemmän väkeä jotka eivät suhtaudu ralliin niinkään myötämielisesti kuin ennen. Tämä jälkimmäinen juttu on käsitykseni mukaan ollut suuri ongelma Lahden ympäristössä jossa rallista aiheutuvat taloudelliset kerrannaisvaikutukset eivät ole olleet niin merkittäviä kuin Keski-Suomessa.

Ja tuo -OO-:n pointti on myös hyvin totta, esimerkiksi Ouninpohjassa oli viimeisinä kertoina kun se järjestettiin 2005-2008 aina lähes rallin alkuun asti vaikeuksia saada tarpeeksi järkkäreitä reitin varteen. Tätä ongelmaa edesauttaa myös se että nuo turvallisuusmääräykset ovat kiristyneet aika huomattavasti viime vuosikymmeninä, nythän siellä pitää olla 1järkkäri/100 metriä koko pätkän matkalta(Kakaristossa ja muissa yleisöpaikoissa enemmän). Kun paikalliset joutuvat huolehtimaan rallien aikana aika paljon muistakin asioista, esimerkiksi etelänaapurin veljillä oli kovasti erilainen käsitys jokamiehen oikeudesta kun tulivat pystyttelemään leirejään talojen pihamaille asiasta sen kummemmin asukkailta kysymättä, niin porukkaa on pitänyt raijata hommiin jostain Pohjois-Savosta asti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä ongelmaa edesauttaa myös se että nuo turvallisuusmääräykset ovat kiristyneet aika huomattavasti viime vuosikymmeninä

En ole varma rallipuolesta kun en ole ollut pitkään aikaan mukana rallikilpailuiden järjestämisessä, mutta ainakin jokkispuolella myös AKK:n sääntömuutokset toimitsijalisenssien ja kilpailun toimihtenkilöiden suhteen on vaikeuttaneet ennestään toimitsijoiden saamista kilpailuihin kun kaikkiin tärkeimpiin toimitsijatehtäviin vaaditaan jo jotain monipäiväisen kurssin käymistä jne.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En ole varma rallipuolesta kun en ole ollut pitkään aikaan mukana rallikilpailuiden järjestämisessä, mutta ainakin jokkispuolella myös AKK:n sääntömuutokset toimitsijalisenssien ja kilpailun toimihtenkilöiden suhteen on vaikeuttaneet ennestään toimitsijoiden saamista kilpailuihin kun kaikkiin tärkeimpiin toimitsijatehtäviin vaaditaan jo jotain monipäiväisen kurssin käymistä jne.

Olen työskennellyt Ouninpohjassa +10 vuotta (Kakaristossa) ja ainakin viimeksi järjestysmieheksi sai päivän väliaikaisen luvan kun toimitti listan ajoissa (~kuukautta ennen) paikalliselle poliisipäällikölle. Jaksopäälliköllä ja hänen varahenkilöllään on oltava JV-peruskurssi suoritettuna.

Mutta kun -OO- jo aiemmin sanoi, vuosi vuodelta väen kerääminen ralliin töihin on mennyt vaikeammaksi ja vaikeammaksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen työskennellyt Ouninpohjassa +10 vuotta (Kakaristossa) ja ainakin viimeksi järjestysmieheksi sai päivän väliaikaisen luvan kun toimitti listan ajoissa (~kuukautta ennen) paikalliselle poliisipäällikölle. Jaksopäälliköllä ja hänen varahenkilöllään on oltava JV-peruskurssi suoritettuna.

Käytännössä tuon päivän väliaikaisen luvan taitaa saada nopeamminkin koska männävuosina omalta moottorikerholtamme(KuhMk) on pyydetty JV-apua Ouninpohjaan rallia edeltävänä maanantaina eikä voimassaoleva kortti ole ollut pakollinen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käytännössä tuon päivän väliaikaisen luvan taitaa saada nopeamminkin koska männävuosina omalta moottorikerholtamme(KuhMk) on pyydetty JV-apua Ouninpohjaan rallia edeltävänä maanantaina eikä voimassaoleva kortti ole ollut pakollinen.

Väliaikaisen luvan vissiinkin saa mutta se maksaa. Oliko jotain 15-30€/pää. Ja kun jonnekkin Ouniin tarvitaan useampi sata järkkäriä niin lasku on äkkiä tuhansia euroja...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Väliaikaisen luvan vissiinkin saa mutta se maksaa. Oliko jotain 15-30€/pää. Ja kun jonnekkin Ouniin tarvitaan useampi sata järkkäriä niin lasku on äkkiä tuhansia euroja...

Näinhän se on, mutta lasku olisi huomattavasti suurempi jos pätkä jäisi järkkärien puutteen vuoksi ajamatta(mikä oli uhkana muutaman kerran).
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Onhan sinne Ouniin tuotu järkkäreitä lyhyelläkin varoitusajalla, mutta minä uskon ja luulen että Kakariston kohdalla on oltava asiat kunnossa hyvissä ajoin.

Tässä kuitenkin taidettaneen puhua koko rallin suosituimmasta yksittäisestä paikasta, jos Killerit yms. unohdetaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Keijo Palikka, elikkäs Ken Block on myös julkistanut tämän vuoden ohjelmansa ja keskittyy näköjään enemmän rallicross-puolelle ja MM-rallit jää vain kolmeen. Mutta Jyväskylässä jenkki nähdään ensimmäistä kertaa kun Suomen MM-ralli on yksi noista kolmesta (Meksiko, Uusi Seelanti, Suomi). Saas nähdä kuinka kauan jenkki pysyy tiellä Jyväskylän supernopeilla pätkillä...

Auto on ainakin tyylikäs: Blockin Fiesta
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sellainen ihan positiivinen uutinen rallista että tämä Keijo Palikan Monster-tiimi ajattaakin Meksikossa kahta WRC-Fiestaa, ja tuo toinen kuljettaja on Chris Atkinson joka on ajanut WRC-autolla viimeksi kaudella 2009.

Muutenkin näyttää Meksikossa olevan yllättävänkin paljon WRC-autoja, peräti 16 autokuntaa. Kokonaiskilpailijamäärä näyttää jäävän tosin vain kolmeenkymmeneen joten Meksikossa kannattaa kyllä yrittää parsia auto kasaan ja jatkaa superrallisäännöllä jos keskeytys tulee.

WRC-autoilla mukana ovat Loeb, Hirvonen, Latvala, P. Solberg, Tänak, Novikov, Al-Attiyah, Neuville, H. Solberg, Östberg, Araujo, Nobre, Block, Atkinson ja lisäksi meksikolaiset Ricardo Trivino (Ford) ja Francisco Name (Mini).

S2000:n puolella Volkkarin tiimin Ogier ja Abbring saavat mellastaa ihan vapaasti kun ovat ainoat S2000-kuljettajat. On siellä mukana muutama Ännäläinen Mitsu ja Subaru mutta eivät kyllä pysty noita S2000-autoja tosissaan haastamaan.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
IRC Rallisarja alkaa huomenissa azoreilla.

Dream Team Ukraine on viimeisin tiimi, joka lähtee mukaan sarjaan Fiesta S2000-autolla ja N-ryhmäläisellä. Mikä tekee tiimistä mielenkiintoisen on se, että Ari Vatanen on nimetty tallipäälliköksi. Ukrainasta tulee kuskit.

Azoreilla Suomalaisosaamista edustaa Hänninen/Markkula parivaljakko. Muuten osallistujalista ei herätä juurikaan kiinnostusta. Mikkelsen, Gassner Jr & Bouffier ainoat hieman mielenkiintoa herättäviä nimiä. Livelähetyksiä ei ilmeisesti ole tarjolla eurosportilta.

Lähtölista
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Viikendinä vois lähtee kattomaan Vaakuna-rallia, joka ajetaan Mikkelin ympäristössä. Perjantai-iltana on 10km yleisö-ek raviradalla, eli varmaan lähtö tapahtuu raviksella ja maali on jossain lepikon keskellä. Lauantaina on sitten neljä erikoiskoetta. Paska juttu, että on noin vähän erikoiskokeita. Ei nimittäin ehdi ku pari ek:ta näkemään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Marcus Grönholm suuntaa America's Global RallyCross -sarjaan
MaxRally | News | Gronholm returns to Global RallyCross

Positiivista on Bossen palo levittää moottoriurheilun ilosanomaa ympärimaailmaa ja nimenomaan Rallin puolella.

Tommistakin oli uutinen muutama päivä sitten että on viemässä toiseen suuntaan eli Kiinaan ralliosaamista.

Tommi Mäkinen suunnittelee rallikoulua Kiinaan - Ralliautoilu - Urheilu - HS.fi

Kyllä legendaarisella rallienglannilla voi hyvinkin lähteä täältä härmästä viemään osaamista eteenpäin:
http://www.youtube.com/watch?v=Af5uVexJ7U0&feature=related


_
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mexicon ralli alkoi juuri "oikeilla" pätkillä... Mielenkiintoinen nähdä onko Ford oikeasti saanut koneen aiempia vuosia parempaan iskuun vuoristossa... Ilmeisen haastava reitti tiedossa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin toistaiseksi hyvä aloitus suomalaisilta, neljän pätkän jälkeen kaksoisjohto. Erot on tosin ihan minimaaliset ja Loeb on johtavasta Latvalasta vain neljän sekunnin päässä, ja alle kaksi sekuntia Hirvosta perässä.

Tulokas-Neuville on ollut yllättäjä tähän asti. On neljäntenä kisassa 22 sekuntia kärjestä.


EDIT: Ja juuri kun kirjoitin tätä viestiä niin Latvalalla jotain probleemaa vitospätkällä, ja jäänyt Loebin pohjista puolitoista minuuttia. Perkeleen saatana!

EDIT: Etujousitus rikki. Onkohan osunut johonkin vai onko hajonnut heikkouttaan?

Ja Loeb ottaa taas vähän kiinni Hirvosta ja eroa enää 0,6 sekuntia Hirvosen hyväksi. Mutta samapa tuo, koska kun Latvala tippui kärjestä niin Hirvonen tuskin saa voitosta tosissaan taistella.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meni sitikan osalta kurvailuksi tämä ralli kuten niin monesti aiemminkin mutta nyt sentään toisessa autossa suomalainen. JM voi vielä nousta kolmanneksi jos ei tule uusia ongelmia... Petterin suoritus ei yllättänyt. Vauhti ei enää riitä ja yliyrittämisen takia kaksi rengasrikkoa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onneksi vitospätkän jälkeen on huolto niin ei tarvitse rammalla autolla ainakaan toista pätkää putkeen ajaa. Toivottavasti vaan saavat kuntoon että Latvala pääsee jatkamaan, kyllä tuosta kuitenkin vielä kolmen sakkiin olisi mahdollisuudet kun kolmantena oleva Östberg on alle minuutin päässä ja Latvalan vauhti on ollut koko ajan selvästi kovempaa kuin edellä olevien.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Harmittavan huonoa tuuria molemmilla Ford-tallin tehdaskuskeilla. Kisa on tosin vielä aika nuori, mutta nyt Citroen pääsee jo hieman säästelemään autojaan pahoilla ja kivisillä osuuksilla. Mikon mahdollisuus voittoon on myöskin aika huonoilla kantimilla, kuten hyvin tiedämme.

Jari-Matti kyllä tarvitsee sijoituksen neljän joukosta tästä rallista, jotta ranskalaistallin kaksikko ei karkaa liikaa. Se kun tekee sen, että J-M yrittää helposti liikaa voittaakseen joka kisan. Ja se taas tarkoittaa sitä, että ruutulippua ei näy joka kisassa. Rentoja ja tasaisia suorituksia tässä J-M:ltä tarvitaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogierin vauhti kyllä taas ollut aika hyvää auton tasoon nähden ja kiusaa noita häntäpään autoja aika kivasti, tällähetkellä 12 sija joten pistesijat ihan mahdollisia tuolla vauhdilla jos ulos ei aja. Jokatapauksessa ihan hyviä näyttöjä kyllä taas on antamassa.

Hirvonen kärjessä joten saapa nähdä miten tuo ralli nyt suomalaisittain menee. Jos tilanne säilyy noin tiukkana niin pitääkö parin sekunnin ajan höllätä vauhtia..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on jo ollut kyllä jumalattoman paskaa tuuriakin Latvalalla, että tien sivusta on pudonnut kivi tielle ja siihen sitten oli rikkoutunut tuo etujousitus.

Tuo pätkähän piti ajaa uudestaan EK9:nä mutta on peruttu kun ensimmäisellä kierroksella jotkut katsojat olivat kivittäneet autoja. Helvetin idiootit!

EDIT: Auto on nyt kunnossa ja Latvala tulee heti kovaa. 6,9 sekunnin pohjat ja meni ainakin tallikaveristaan ohi. Neuvillen ilmoitetaan keskeyttäneen ulosajoon joten Latvala nousee vielä toisen pykälän ylöspäin ja on nyt kuudes. Voittotaisteluun ei enää riitä vauhti ilman Citroenin ongelmia mutta kolmantena oleva Östberg on tavoitettavissa. Ja kun nuo kaikki kolme edellä menevää ovat Fordeja niin tuo kolmossija lienee muutenkin saavutettavissa...

Hirvonen jää Loebista sen verran että tippuu nyt kokonaistilanteessa kakkoseksi. Eroa 2,2 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Ek 8:lla Latvala on noussut jo neljänneksi ja ajanut tähän mennessä helvetin kovaa. Tulee hemmetin mielenkiintoinen kevät jos Latvala on jo Meksikossa näin plajon Loebia nopeampi. Toki Latvalalla taas takaa-ajettavaa, tuli auton rikkominen sitten ajovirheestä tai mistä tahansa. Mutta mukava seurata Latvalan vauhtia ja voiton tahtoa. Ja vaikka eroa on edelleen 1.21 minuuttia keulaan niin vauhtia kannattaa pitää yllä, ei Citikkakaan voi körötellä loppukisaa.

Hirvonen ajaa ihan ehjää kisaa. Mutta kuten Mikko itsekin sanoi, vauhtia pitäisi vielä pikkaisen löytää. Ehkä sitten huomenna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös