Ralliketju

  • 1 705 195
  • 13 531

Sambody

Jäsen
Hirvonen ajaa ihan ehjää kisaa. Mutta kuten Mikko itsekin sanoi, vauhtia pitäisi vielä pikkaisen löytää. Ehkä sitten huomenna.

Jotenkin tutunlainen virsi tämä. Ja tutummaksi tulee vielä useasti tällä kaudella, kun Loebin kanssa ei saa kilpailla vaan pitää niissäkin kisoissa joissa kyytiä löytyisi tyytyä kakkkoskuskin rooliin ja merkkipisteiden kotiin tuomiseen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvalallahan on aika useinkin tuo että se paras vauhti löytyy vasta sitten kun jotain sattuu että tippuu kärjestä vähän alemmas. Hyvin monesti on käynyt niin että on sattunut joku pieni ulosajo tai tekninen virhe joka on tiputtanut hänet muutaman pykälän alemmas, ja sen jälkeen on ollut vauhdin suhteen täysin omaa luokkaansa. Taisi itsekin joskus kommentoida tätä ja myönsi että puristaa liikaa ja rentous puuttuu kun ajaa kärjessä, mutta sitten tuo epäonni tai epäonnistuminen laukaisee sen tilanteen ja pystyy ajamaan paljon rennommin.

Toivottavasti Latvala pystyisi tässä kisassa vielä edes vähän haastamaan Citroenia niin joutuisivat sielläkin yrittämään ihan tosissaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin veikkaan että Citroenillä on käsketty jo Hirvosen himmaamaan ja varmistamaan kakkospaikan tallille kunhan nyt ajaa sitä vauhtia ettei takana kukaan pääse ohi. Latvalakin kuitenkin jos sen verran kaukana ettei taida mikkoa ainakaan ajamalla enää kiini ottaa. Ralli itsestään kun taitaisi olla juuri semmoinen "mikon" ralli jossa voitto ajamalla olisi voinut tulla.

Al-Attiyah muuten pitänyt hyvää vauhtia mikkipätkillä, EK 11 pohjat ja EK 12 tuli kakkostila heti Atkinsonin jälkeen joka myös pitänyt hyvää vauhtia. Näin sivuhuomautuksena. Toki kärki on himmailut vauhtia, mutta jos tuo Power Stage on yhtään samantyylisiä teitä niin tuossa voi olla yllätysnimiä viemään pisteitä.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Aika erikoista, mutta toki tuttua suomalaista itsepetosta fiilistellä j-m:än supervauhtia. Ero kärkeen on toista minuuttia. On se kiva, että nyt taas löytyy vauhtia.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika erikoista, mutta toki tuttua suomalaista itsepetosta fiilistellä j-m:än supervauhtia. Ero kärkeen on toista minuuttia. On se kiva, että nyt taas löytyy vauhtia.
Nyt taas löytyy vauhtia? No mitäs helvettiä.

Latvala oli kisan kärjessä ennen tuota eilistä pätkää kun joku tielle valunut tai sinne heitetty kivi hajotti kaverilta tukivarren ja mies jäi kyseisellä pätkällä puolitoista minuuttia.

Ennen tuota kolhua oli pätkäsijoituksensa olleet viides, toinen, pohjat ja toinen ja kisassa siis kokonaistilanteessa ykkönen. Sitten kolahti pätkällä 5, sen jälkeen haverista seuraavalla kolmella pätkällä heti pohjat, eli tuskin olit edes tosissasi tuon älyvapaan heittosi kanssa?

Ei se vauhti siis mistään yhtäkkiä löytynyt, vaan Latvala on ollut kisan alusta asti tuota yhtä pätkää lukuunottamatta kisan nopein kuski. Menetti yli puolitoista minuuttia vitospätkällä mutta on kuitenkin nyt enää minuutin ja 20 sekuntia kisan kärjestä.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Iker-setä;

Kyllä olin tosissani. Latvala ajaa taas kovaa. Ja vähemmän yllättäen tälläkin kertaa tekee sen kärjen takana. Hyvä Suomi jne, mutta kyllä Latvalan meininki on aika leimallista. Poikkeuksellisen huonosta tuuristahan tuo varmasti tälläkin kertaa johtuu. Nopea kuski, nopein sitten Grönholmin jos Loebiä ei lasketa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvalan voittotaistelu on sitten lopullisesti ohi kun oli tien sisäreunassa ollut kivi rikkonut renkaan, ja eroa tuli kärkeen nähden 49 sekuntia lisää. Samalla tippui tallikaverinsa taakse mutta tuota eroa ei ole kuin kolme sekuntia Solbergin hyväksi. Östberg onkin sitten taas alle 2 sekunnin päässä Latvalasta joten siinä on aika tiivis kolmikko tällä hetkellä.

Hirvonen oli osunut myös kiveen (lieneekö sama kivi?) ja myös hän epäili että rengas on ottanut vähän siipeensä. Silti hyvä aika eikä jäänyt Loebista kuin reilut 3 sekuntia.

Kyllä olin tosissani. Latvala ajaa taas kovaa. Ja vähemmän yllättäen tälläkin kertaa tekee sen kärjen takana. Hyvä Suomi jne, mutta kyllä Latvalan meininki on aika leimallista. Poikkeuksellisen huonosta tuuristahan tuo varmasti tälläkin kertaa johtuu. Nopea kuski, nopein sitten Grönholmin jos Loebiä ei lasketa.

Tällä kertaa kyllä minusta haukut väärää puuta. Latvala on ajanut hyvin ja oli Loebia nopeampi myös ennen tuota jousituksen rikkoutumista, että ei voida sanoa että olisi nopea vain silloin kun ajaa kärjen takana. Ja tuosta eilisestä autorikosta ei voi kyllä syyttää Latvalaa mitenkään, kun erittäin nopeassa mutkassa on sisäkurviin ilmestynyt nuotituksen jälkeen iso kivi. Tästä tämänpäiväisestä rengasrikosta ei tiedä vielä että oliko oma moka vai pelkkää huonoa tuuria, paljon noita rengasrikkoja on tässä rallissa ollut yleensäkin.

Ja mitä tulee tuohon nopeuteen niin kyllä minä sanoisin että Latvala on tällä hetkellä nopein mies, mutta ei paras. Se pelkkä nopeus kun ei vielä riitä Loebia vastaan, ollakseen paras hänen pitäisi vielä löytää lisää varmuutta ja lisää tasaisuutta. Mutta ihan puhtaassa nopeudessa vaikuttaisi että on jopa Loebin edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Niin, koko pointtihan onkin siinä, että erinäisistä syistä Latvala ajaa taas tuota hyvää vauhtiaan kaukana kärjestä. Harmin paikka, mutta rallissa pitää ajaa maksimaalisen kovaa maaliin päästen ja auto ehjänä. Loeb on mielestäni Latvalaa nopeampi, koska tuo autonsa "aina" maaliin ja j-m aivan liian harvoin.

Ja se huono tuuri-kortti on suomalaisten rallikuskien kanssa aika loppuunkäytetty viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Sen taakse voi mennä kerran tai pari, mutta ei kahdeksaa kautta ja kisasta toiseen.

Loebin ylivoimaisuus ei johdu tuurista, suosimisesta tai epäreiluudesta. Ukko on yksinkertaisesti käsittämättömän taitava säätelemään vauhtiaan tarpeen mukaan ja omaa uskomattoman maksimivauhdin. Luulisi, että tuon dominoinnin jälkeen kiinnostaisi hyvin vähän, mutta näköjään silti riittävästi. Pistetilannetta voi taas katsoa ja ihmetellä.

Edit. Rautalanka vielä suoraksi. Latvala on todella nopea, mutta se ei riitä kun ei pääse edes ajamaan loebia vastaan tässäkään kisassa. Yksittäiset kisat tai pätkät eivät osoita nopeinta kuljettajaa, oikeastaan ne osoittavat vain sen ettei latvala ole vieläkään oppinut ajamaan omaa kisavauhtiaan. Sitä odotellessa katsellaan uskoakseni vielä ainakin yhdet loebin mestaruusjuhlat.

J-m on joka tapauksessa se ukko, joka taistelee post-loeb-aikana tänakin, hännisen, östbergin ja ogierin kanssa mestaruuksista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edit. Rautalanka vielä suoraksi. Latvala on todella nopea, mutta se ei riitä kun ei pääse edes ajamaan loebia vastaan tässäkään kisassa.

Ihan samaa mieltä siitä että Loeb on Latvalaa parempi (ja oikeastaan kaikkia muita parempi) siinä että pystyy säätelemään vauhtiaan ja pitämään autoa ehjänä, ja on tämän hetken paras kuljettaja. Mutta minusta ei vaan ole reilua että esim. tämän kilpailun perusteella syyllistetään Latvalaa koska tuo jousituksen rikkoutuminen oli oikeasti vaan helvetin huonoa tuuria. Kyllä tuota "huono tuuri" -korttia on käytetty aikaisemmin ihan liikaa (olen siihen varmaan itsekin syyllistynyt) ja moni auton rikkoutuminen on johtunut kuljettajasta itsestään mutta ei se tarkoita sitä että kyse olisi aina siitä.

Jos vielä rautalangasta väännän minäkin, niin se mitä tarkoitin on että syytetään kuljettaja silloin kun siihen on aihetta mutta ei laiteta kuljettajan viaksi jokaista kertaa kun tämä putoaa kärkitaisteluksi koska välillä tulee eteen tilanteita jossa kuljettaja ei vaan juuri pysty vaikuttamaan tilanteisiin vaikka olisikin mestari säästelemään autoaan. Tuo J-M:n osuma kiveen oli minun mielestäni juuri sellainen tilanne eikä ole siis oikein reilua laittaa sitä kuljettajan piikkiin vaikka suurin osa aikaisemmista tapauksista olisikin ollut hänen omaa syytään.


EDIT: Sen verran vielä tämän päivän ohjelmasta että tuo EK22 on varsin mielenkiintoisen näköinen tapaus, nimittäin peräti yli 54 kilometrin mittainen "monsteripätkä"! Tuohon kun sattuu ihan alkumetreille esim. rengasrikko niin tulee kyllä julmasti eroa kärkeen. Ei ole taidettu ihan äsken ajaa noin pitkää EK:ta rallissa. Muistelen että Uudessa Seelannissa oli ainakin joskus reilut 10 vuotta sitten joku todella pitkä pätkä mutta sielläkin taisi olla tiet vähän paremmassa kunnossa kuin Meksikossa jossa on tänäkin vuonna ollut aika paljon rengasrikkoja kivien takia.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Tuo J-M:n osuma kiveen oli minun mielestäni juuri sellainen tilanne eikä ole siis oikein reilua laittaa sitä kuljettajan piikkiin vaikka suurin osa aikaisemmista tapauksista olisikin ollut hänen omaa syytään.

No siis, jos tuo ensimmäinen kiveen osuminen ei ollut huonoa tuuria niin ei sitten mikään. Ilmeisesti siis Latvalan edellä ajanut Novikov oli ruopassut sen murikan ajolinjalle ja eipä sitten Latvalalla ollut juurikaan tehtävissä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No siis, jos tuo ensimmäinen kiveen osuminen ei ollut huonoa tuuria niin ei sitten mikään. Ilmeisesti siis Latvalan edellä ajanut Novikov oli ruopassut sen murikan ajolinjalle ja eipä sitten Latvalalla ollut juurikaan tehtävissä.

Ja kyseessä tosiaan vielä varsin nopea paikka missä ei juuri enää kesken mutkan korjailla ajolinjaa kun huomataan että tiellä on kivi.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Kyllä -OO-, ihan samoja ajatuksia täälläkin.

Silti se, että kaiken jo tälläkin kaudella tapahtuneen jälkeen on ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että jos vaan latvalalla ei olisi niin huono tuuri, niin kyllähän se johtaisi sarjaa on aika uskomatonta. Ei se niin oikeasti ole.

Ja kovin vähän on näyttöjä siitä, että joku on loebia nopeampi kisasssa, jossa kumpikin tarvitsee voittoa yhtä paljon. Sellaisia esimerkkejä ei vaan ole.

Latvalalle pitää antaa risuja siitä, että yksinkertaisesti on liian virhealtis. Juuri tässä kisassa nyt on kyse huonosta tuuristakin, mutta sen takia emme päässeet edes näkemään pystyykö latvala haastamaan loebia ihan oikeasti.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vittu sentään. Kisan pisin EK, joten oli hyvin arvattavissa J-M:n taktiikka. Torvi auki, ja kaikki peliin. No niinhän siinä kävi, että katolleen meni ja nyt on melkein 10 minuuttia kärkeen.

Ja koska huoltoa ei ole enää ennen Power Stagea, niin sekin EK menee J-M:ltä ilman lisäpisteitä.

Toivottavasti Mikko pystyisi sen viimeisen EK:n voittamaan, ettei Loeb ota taas täyttä pottia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No nyt sitten voi syyttää Latvalaa itseäänkin. Tällä 54 km "monsteripätkällä" katon kautta ympäri ja eroa kärkeen lähes 8 minuuttia. Novikov myös pihalle täsmälleen samassa kohdassa ja samalla tavalla. Sen lisäksi myös Atkinson keskeytti tuolle pätkälle.

Nyt meni kyllä minusta taas sarjaan "turhat ulosajot" tuo Latvalan kippaus. Eroa kärkeen oli jo kaksi minuuttia ja ainoa lähituntumassa oleva oli tallikaveri, eli mitään tarvetta turhaan revittelyyn ei ollut. Nyt sitten sijoitus tippui monta pykälää ja meni paljon pisteitä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Novikovia oli J-M ilmeisemmin väistänyt ja siitä ulos tieltä ja tietenkin kovasta kyydistä. Nyt on sitten ilmeisemmin myös niin, että tuomaristo on hylännyt Jari-Matin, koska auto ei ole enää turvallinen ajaa.

Harmi sinänsä, että tuollaisen takia ajautuu ulos tieltä. En osaa oikein sanoa, kuinka nopeasti tilanne on tullut silmien eteen. Mutta se ihmetyttää, kun Mikko ja Seb tulivat J-M:n takana, mutta eivät kohdanneet tuota ongelmaa.

Oliskos joku ajatuskatkos Jari-Matilta koko ulosajo, en tiedä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No voi perseensuti! Mielenkiintoista nähdä tuo tilanne mitä siinä on oikein tapahtunut.

EDIT: Ja tosiaan J-M on määrätty keskeyttämään koska kaaret on vääntyneet.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tässä kuva J-M:n autosta. Ei tuo nyt pahalta näytä. Takasiipi puuttuu, joten mitään huippuaikoja sillä ei enää ajeta, mutta päällisin puolin näyttää suhteellisen hyvältä.

Toki jos turvakaaressa on yksikin lommo tai painauma, niin se on kyllä sitten selvä peli. Hylkäys siitä tulee, ei voi mitään.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Powerstagesta Loebille vielä pari ylimääräistä pistettä. Kyllä tekee Latvala taas homman vaikeaksi itselleen. Sitten on kauden lopussa muutaman pisteen ero ja mietitään että missäköhän niitä pisteitä on menetetty
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Selvä pelihän se sitten on. Noissa ei tuomaristo jousta yhtään, eikä toki ole syytäkään. Turvallisuus tulee ensin ja sitten kaikki muu perässä.

Power Stage meni Petterin piikkiin. Loeb oli toinen ja Östberg kolmas.

Kokonaistuloksissa Citroenille kaksoisvoitto joten Mikko kakkossijallaan teki sen mitä talli pyysi.

Fordin tilanne on huolestuttava, koska J-M ei vaan pysy tiellä. Tämä riski oli kyllä tiedossa, kun Malcolm päätti kuljettajistaan.

Jatkossa J-M:n on nostettava hieman jalkaa kaasulta, ja alettava ajamaan tuloksia. Nyt on kaksi kolmesta mennyt metsään ja se ei ole hyvä juttu. Taloudelliset faktat sanelevat myös sen, että maaliin pitää päästä useammin, kuin joka toinen kisa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkossa J-M:n on nostettava hieman jalkaa kaasulta, ja alettava ajamaan tuloksia. Nyt on kaksi kolmesta mennyt metsään ja se ei ole hyvä juttu

Totta. Latvalan pitää nyt pystyä keräämään niin paljon pisteitä kuin mahdollista, ja luottaa vaan siihen että Loebillekin tulee vielä epäonnistumisia/epäonnea. Aika monella kaudella Loebillekin on tullut se "musta hetki" kun pari-kolme rallia peräkkäin menee pipariksi ja silloin pitäisi olla pisteissä sen verran lähellä että pääsisi iskemään. Hirvonenhan on näissä paikoissa juuri onnistunut nousemaan takaisin mestaruustaisteluun mukaan.
 

Jonzze

Jäsen
Suosikkijoukkue
PEPO, SaiPa
Hienostihan tuo Hirvosen Citroen-ura on alkanut ja mahdollisuudet hyvinkin olla MM-pisteissä kakkonen. Loistavasti MTV3 tuossa hämäsi otsikolla tyyliin, että Hirvonen olisi listannut millä eväillä Loeb voitetaan, vaikkei jutussa mitään puhuttu Loebin voittamisesta. Mietinkin jo, että ei kai se Hirvonen meinaa uhota Loebin Citikkatallille.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Edelleen uskon valitettavasti Solbergin keräävän enemmän pisteitä tällä kaudella kuin Latvala. Se kaveri ei vaan saa pidettyä autoa tiellä. Ei todellakaan ykköskuskiainesta ennenkuin saa kädet toimimaan yhtä hyvin kuin jalat. Citroen tulee viemään merkkimestaruuden tänä vuonna ennennäkemättömän suurella erolla.

Toivottavasti olen väärässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä luulen että se Latvalan ongelma ei ole käsissä eikä jaloissa, eikä siinä että ajaisi liian lujaa, vaan keskittymisessä. Montessa keskittyi johonkin jäiseen plänttiin tiessä nuottien sijasta ja ajoi heti ulos, nyt Meksikossa antoi tiellä pitkän matkan päässä olleen Novikovin auton pistää pasmat sekaisin ja ajoi itse pitkäksi, ja samanlaisia tapauksia on sattunut Latvalalle ennenkin. En tiedä että mikä siinä sitten on ettei tuohon ongelmaan taida löytyä korjausta, onhan J-M kuitenkin kokeillut jo henkistä valmennusta yms. mutta edelleen tulee vaan liikaa noita ajatuskatkoksia.

Mutta kyllä minä silti uskon edelleen että Latvala enemmän pisteitä kerää kuin Solberg, koska nopeusero on ollut tällä kaudella niin suuri Latvalan eduksi ja niitä virheitä tulee paljon myös Solbergille. Mutta jos Loebia vastaan haluaa pärjätä niin nyt pitäisi kyllä pystyä Latvalan ajamaan loppukausi ilman virheitä ja pystyä keräämään tasaisesti pisteitä.
 

Sambody

Jäsen
Portugalissa sitten sumplittiin mielenkiintoiset lähtökohdat kilpailuun, kun aika-ajon jälkeen tehdas Fordit lähtevät sijoilta 16. ja 17. ja tehdas Citikat starttaavat ensimmäisinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös