Ralliketju

  • 1 676 317
  • 13 385
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Noista lisäpisteistä sen verran, että muuten nykypistesysteemillä nuo ovat kohtuullisempia koko kilpailusuoritukseen nähden kuin edellisen kerran kun ne olivat käytössä (pari kisaa). Silloin viimeisen erikoiskokeen voitto oli yhtä kuin neljäs sija kokonaiskilpailussa, nyt arvo osuu kahdeksannen ja yhdeksännen sijan väliin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ruotsin ralli

Kausi saatu käyntiin, ja kuten ennakoitua, ei Citroen ole aivan samassa iskussa kuin Ford lumella. (Asfaltti voikin olla sitten eri asia)

Loeb jäi ensimmäisellä EK:lla yli 40sekuntia, joten kisa voi olla muutaman pätkän jälkeen jo ohi, vaikkakin ne ajetaan uudestaan. Katsellaan miten päivä etenee. Eipä toi Kimin minuutti kärjestä ole niin paha kun ottaa huomioon että spinnasi.

Erittäin mielenkiintoista on katsoa että S2000 ollaan kympin sakissa. Sandellhan on kuudes. Antaa varmasti monelle S2000 kuskille uskoa, että niillä pärjää myös uusia 1600 WRC:tä vastaan ja tuo siten enemmän kilpailua koko MM sarjaan! Hienoa!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ruotsin reitillä on kauheesti lunta, jonka tarkoittaaa sitä että kärkipäässä ajavat kärsivät olosuhteista. Loeb tulee varmasti nostamaan tasoaan, kunhan pääsee pois aura-auton roolistaan.

Mitään nopeita johtopäätöksiä on nyt turha tehdä, mutta EK2:n perusteella Ford näyttäisi kulkevan lumisilla teillä hieman Citikkaa paremmin. Matka on kuitenkin pitkä, joten muutokset ovat hyvinkin mahdollisia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vielä on tosiaankin turhan aikaista tehdä mitään johtopäätöksiä voimasuhteista. On tietysti positiivista että Loeb ja Ogier eivät ole takoneet 30 sekunnin johtoa. Skodan vauhdin toivoisi nopeuttavan VAG-ryhmän päätöstä tulla mukaan WRC:hen, tuskin olisi kovin vaativa tai kaukaa haettu operaatio pistää Fabiaan 1.6 litraista turboa kun auto vaparillakin näyttää pärjäävän ahdetuille.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
On kyllä käsittämättömän mielenkiintoinen ralli! EK nelosen tuloksissa S2000 autot sijoilla 3,5 ja 8. Lisäksi Östberg johtaa ylivoimaisesti, joskin toki hyötyy hieman lähtöpaikastaan. Ford on vahva lumella. Ilmeisen vaikeat olosuhteet uusille WRC-autoille on. Kimi aloittanut lupauksia antavasti. Mikosta huokuu taas itseluottamus haastatteluissa.

Rallia seuraan WRC:n ralliradion kautta. Suosittelen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saapa nähdä miten asetelmat muuttuu nyt kun erikoiskokeet ajetaan toiseen kertaan. Loeb jäänyt aika paljon lähtöpaikkansa vuoksi myös joten tilanne tasoittuu hieman varmaan toisella ajokerralla. Räikkönen vaikka ajallisesti on jäänyt yli 2 minuuttia niin vertailuksi pitää ottaa Citroen kuljettajat eikä itse sijoitusta tai paljonko kärjelle jäänyt. Myös testikilometrit taisi jäädä aika vähiin, kun taas ford kuljettajat taisivat testata aika paljonkin tähän ralliin. Loebiin ei matkaa paljon ja 4 EK:lla vauhti oli ihan hyvää.

Ekojen kilometrien perusteella näyttää siltä että Ford on ainakin lumella edellä, tosin kunnon vertailukohta nähdeen loppupäivän kohdalla kun taisi maailmanmestaruustilanteessa Citroenit aika korkealla olla ja sen takia auraavat tietä.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Rallia seuraan WRC:n ralliradion kautta. Suosittelen.

Jos tuntuu että se eye of the tiger on soinut jo ihan tarpeeksi niin tähän ralliin löytyy toinenkin vaihtoehto: nimittäin ruotsin radion "P4 Värmland"-kanava lähettää netin kautta ralliradiota.

Ainakin tämän päivän perusteella tämä vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, jos vaan toinen kotimainen on jotenkin hallussa. Suora linkki radiokanavalle löytyy rallin kotisivulta (sivun oikeasta laidasta):Rally Sweden live homepage
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole ollut Loebin päivä tänään. On kärsinyt aika pahasti aura-auton roolista ja nyt vielä EK7:llä rengasrikko ja n. minuutin verran lisää kuokkaan. Eroa Hirvoseen on nyt jo yli kaksi ja puoli minuuttia ja Latvalaankin lähes puolitoista. Kovaa pitää kyllä ranskan pojan ajaa jos meinaa vielä voitosta taistella, mutta kaikki on mahdollista. Huomenna Loebin lähtöpaikka on parempi ja aloittaa varmasti kovan takaa-ajon.

Mutta kyllä näyttäisi siltä että Fordin Fiesta kulkee paremmin ainakin Ruotsin olosuhteissa kuin Citroenin uusi auto, ihan kokonaan tuota tilannetta ei voi selittää sillä että Citroenin kärkikuskit ovat joutuneet kärsimään olosuhteista. Onhan siellä esim. Latvala ihan samoilla lähtöpaikoilla mutta silti on ajanut kovempaa ja on kärkikolmikon tuntumassa pyörähdyksestään huolimatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loebille heti pohja-aika lauantain ensimmäisellä EK:lla, joten takaa-ajo näyttää alkaneen. Mutta onneksi eroa Hirvoseen ja Latvalaan ei ollut kuin pari sekuntia ja toisaalta Hirvonen samalla otti aura-autona toimivaa Östbergiä kiinni kahdeksan sekuntia ja on enää vajaan seitsemän sekunnin päässä kärjestä.

Mutta tällä hetkellä ehkä Loebia suurempi uhka suomalaisille on Petter Solberg joka jäi Loebin pohja-ajasta vain 0,1 sekuntia ja on n. 40 sekunnin päässä Hirvosesta ja reilut 10 sekuntia Latvalan edellä. Onneksi Petterin lähtöpaikka ei kuitenkaan ole juuri parempi kuin Hirvosella joten välttämättä siitä ei tule kovin paljon hyötyä.

Toinen Solberg taas joutui sitten keskeyttämään hyvältä sijoitukselta. Ensin Fiestasta oli hajonnut ohjaustehostin ja Solberg oli myöhästynyt EK:n lähdöstä, ja sitten oli vielä vetänyt hankeen EK:lla joten kisa on jäänyt siihen.


EDIT: Paljon kovempaa pitää Loebin tulla mikäli meinaa tuon kahden ja puolen minuutin eron ajaa kiinni. Nyt tuli eroa kärkeen pari-kolme sekuntia lisää kun Loeb oli osunut EK9:llä lumipenkkaan. Petter Solbergilla sen sijaan kulkee ja ysille tuli pohja-aika reilun sekunnin erolla Hirvoseen. Hirvosella nyt kärkeen eroa 3,9 sekuntia ja taaksepäin Solbergiin 39 sekuntia.

EDIT2: Kovaa tulee Solberg. Hirvonen on enää 0,4 sekunnin päässä kärjestä mutta samalla Solberg otti 7 sekuntia kiinni ja on enää 32 sekunnin päässä Hirvosesta. Solbergiä tosin uhkaa 10 sekunnin sakko aikatarkastusasemalta myöhästymisestä joten tuo hyvä aika EK10:llä saattaa mennä hukkaan sen takia. Latvala oli myös EK10:llä hyvässä vauhdissa ja jäi Solbergin ajasta vain 0,7 sekuntia. Loebin vauhti ei vaan sen sijaan riitä, nyt tuli eroa Solbergiin 11 sekuntia ja Hirvonenkin nokitti neljällä sekunnilla. Loeb alkaa jo tarvitsemaan muiden epäonnea jos kärkikolmikkoon mielii. E: Loebilla olikin tullut taas rengasrikko ja tuo ero johtuu siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lauantain ajot ajettu yhtä yleisöerikoiskoetta lukuunottamatta ja tässä tilanteet:

Koodi:
Ruotsin MM-ralli, tilanne EK 15/22:

 1. Mikko Hirvonen     Ford    2.33.16,2 
 2. Mads Östberg       Ford         +7,5 
 3. Petter Solberg     Citroen      +9,9 
 4. Jari-Matti Latvala Ford        +11,8 
 5. Sebastien Ogier    Citroen     +14,8 
 6. Sebastien Loeb     Citroen   +1.41,5 
 7. Kimi Räikkönen     Citroen   +5.03,0 
 8. P-G. Andersson     Ford      +5.31,0  
 9. Patrik Sandell     Skoda     +7.41,5

Räikkösen Kimi on ollut tänään aivan erinomaisessa vireessä. Lähes koko ajan siellä 4-7 sakissa EK pätkillä ja peittosi viimeisellä EK:lla Mikko Hirvosenkin. Toivottavasti jatkaa samaan malliin ja niin että niitä virheitä ei tule. Paha aavistus on kuitenkin, että huomenna saadaan lukea uutisia "Kimi ajoi puuhun".

Tämän koko kisanhan tulee voittamaan Sebastien vol 2, eli Ogier. Muut auraa tietä ja Seb näyttää huomenna mikä hän on miehiään.
 

Sambody

Jäsen
Hieno ja tiukka kisa menossa kyllä Ruotsissa. Huomenna Hirvosella tulee kyllä pirun kiire, kun takaa ihan iskuetäisyydeltä päivään starttaavat ennen kaikkea Solberg, Latvala ja Ogier. Östbergillä, vaikka super hyvää kilpailua ajaakin, uskon pitävän todella kovaa kiirettä huomenna, jos meinaa ehtiä edes podiumille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huipputasainen on kyllä tilanne rallissa. Viisi kärkikuljettajaa 15 sekunnin sisällä ja noissa olosuhteissa se tarkoittaa sitä että jokaisella on täydet mahdollisuudet voittoon. Hirvosella on nyt aika paha paikka kun huomisen lähtöpaikka on huonoin mahdollinen ja eroa takanatuleviin ei ole kuin muutama sekunti. Kuten tänään nähtiin niin tuollainen viidentoista sekunnin ero ei ole mitään vaan sen saattaa ajaa kiinni jo yhdellä pätkällä. Siksi minulla on vähän sellainen kutina että voittotaisto tullaan käymään kolmikon Solberg-Latvala-Ogier välillä. Solberg ja Latvala ovat koko ajan olleet aika tasaisen nopeita ja Solberg on säilyttänyt mahdollisuutensa jopa parista aikasakosta huolimatta (ja tuo tilanne noiden sakkojen suhteen saattaa vielä muuttua Solbergille edullisemmaksi jos vastalause menee läpi). Ogier taas tuli tänään iltapäivällä aivan käsittämättömän kovaa kyytiä ja otti kärkeä kiinni minuutin.

Tuo muuten oli mielenkiintoinen ilmiö tänään että Hirvonen oli varsin hyvässä vauhdissa aamupäivällä suhteessa Citikoihin kun pätkät ajettiin ensimmäiseen kertaan, mutta sitten kun samat pätkät vetäistiin toiseen kertaan niin Citikat meni ihan eri vauhtia Hirvoseen verrattuna. Kun käytännössähän homman piti mennä noissa olosuhteissa niin että ensimmäisenä ajavat kärsii eniten. Tämä tietysti herättää vähän toiveita huomisen suhteen että josko se Hirvonen sittenkin saisi pidettyä tuon kärkipaikan vaikka hänen periaatteessa pitäisi kärsiä tuosta lähtöpaikastaan.

Räikköseltä lauantaipäivä oli loistava. Aamupäivällä erot kärkeen oli vielä puolen minuutin luokkaa mutta sitten iltapäivän uusintakierroksella alkoi tulla jo kärjenkin kanssa vertailukelpoisia aikoja. Jos pystyy samanlaisella autolla ja lumirallissa ajamaan samanlaisia pätkäaikoja (tai jopa nopeampia kuten EK13:lla) kuin Petter Solberg niin voi jo taputella itseään selkään jonkin verran. Ja muutenkin lauantai oli Räikköselle hyvä päivä sikälikin että mitään isompia töppejä ei tullut. Toivottavasti auto pysyy vielä huomenna tiellä ja vauhtiakin riittää sen verran että P-G Andersson ei mene ohi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Solberg ja Latvala ovat koko ajan olleet aika tasaisen nopeita ja Solberg on säilyttänyt mahdollisuutensa jopa parista aikasakosta huolimatta (ja tuo tilanne noiden sakkojen suhteen saattaa vielä muuttua Solbergille edullisemmaksi jos vastalause menee läpi).

Jos Solbergin aikasakko poistettaisiin, lähtisi hän huomenna ensimmäisenä, mitä en voi kyllä mitenkään pitää edullisempana tilanteena kuin nykyistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomenna ajetaan vain 4 isoa erikoiskoetta sekä nuo kaksi lyhyttä yleisöpätkää joista toinen on TV lähetys. Se mikä tekee Hirvosen kannalta tilanteesta viellä mahdollista on se, että vain 2 erikoiskokeella tarvitsee aurata teitä jos lunta ei sada.

Kimi kyllä veti tänään hyvää tahtia kuten myös koko Citroen talli. Olisiko talli löytänyt jotain uutta autoonsa eilisen jälkeen vai mistä johtuu, että meno on jo ihan erilaista ja jopa Fordit jonkinmoisesta ahdingossa tällähetkellä.

Jännä ajopäivä kyllä tästä sunnuntaista kyllä tulossa. Voi kyllä käydä ihan miten tahansa viellä. Oman mausteen tuo tuo viimeinen erikoiskoe josta myös voidaan napsia kovia pisteitä. Voikin olla, että kärkikamppailu on niin tiukkaa, että ihan limitellä on jokaisen ajettava tuo TV kamppailu ja kun muutenkin tuolta erikoiskeelta saa exrapisteitä niin todella tärkeä erikoiskoe voi olla kyseessä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joopa joo, Mikkohan on vastannut huutoon oikein miehekkäästi aamun ekalla lenkillä. Kolme pätkää ja saman verran pohja-aikoja Hirvoselle. Aura-auton roolissa käy helposti niin, että takaa tullaan vaan kovempaa ajoit keulassa miten hyvin tahansa.

Ilmeisemmin nyt on käynyt niin, että keli on ihan pläkä, joka siis auttaa Mikkoa paljon. Lumipöly jää leijumaan sen verran pitkäksi aikaa, että kahden minuutin ajovälikään ei ehdi sitä kokonaan häivyttää. Näin takana tulevien näkyvyys ei ole paras mahdollinen.

Sen lisäksi lumipöperöä ei reitiltä juurikaan löydy, joten Mikolla pito on kohtuullisen hyvä aura-autoksi.

Jos eiliseen sen verran palataan, niin aika erikoisesti meni Fordin taktiikka. Mikko olisi halunnut pois keulasta, kun taas Jari-Matti ei olisi halunnut jarrutella turhaan. Näin jälkiviisaana voisi sanoa, että J-M olisi voinut pitää päänsä. Mikolle taas kävi tuuri, ettei saanut tahtoaan läpi.

No, kolme pätkää on edelleen matkaa maaliin, joten kaikki on mahdollista. Varsinkin melkein 23km Rämmen 2 odottaa siellä vielä ajettavana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mahtava hyökkäys Hirvoselta tänä aamuna, ei se auraajan rooli ainakaan aamupäivän lenkillä niin paha ollutkaan. Nyt kun taas ajetaan samoja pätkiä toistamiseen niin näyttää että Hirvonen kärsii lähtöpaikastaan enemmän, ihan kuten eilenkin, mutta onneksi ainakin EK20:lla Ogier ja Solberg jäivät silti vielä taakse ja ero alkaa olla nyt sitä luokkaa että ihan helpolla sitä ei kiinni ajeta vaikka olosuhteet olisi ykkösautolle miten huonot. Hyvältä näyttää Mikon tilanne tällä hetkellä mikäli ei vaan tule mitään ongelmia.

Räikköseltä aamu oli taas tuttuun tapaan vaikea, mutta Torntorp 2:lla (EK20) vauhti oli jo vähän parempaa ja eroa esim. renkaitaan Power Stagea varten säästelleeseen Loebiin tuli vain pari-kolme sekuntia. Loeb tulee varmasti hyökkäämään tuolle Power Stagelle ihan apinanraivolla, koska hänellä ei ole niin paljon menetettävää kuin kärkinelikolla ja hän pystyy tosiaan taktikoimaan renkaitten kanssa kun uhkaajia takaapäin ei ole ja mahdollisuuksia ylemmäksi ei käytännössä ole myöskään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, samaa mieltä Loebin hyökkäyksestä. Se tullaan varmasti näkemään, koska tällä tilanteella plakkariin on tulossa vain 8 pistettä, joka ei todellakaan tyydytä mestaria. Toki sen verran kovasta pelimiehestä on kysymys, etten usko hänen ajavan uloskaan kolmeen pisteen takia. Eli kovaa mutta ei järjettömällä riskillä.

Rämmen 2:sta nyt ei vielä tiedä, mutta jos tilanne säilyy nykyisen kaltaisena viimeiselle pätkälle, voidaaan kolmikolta Ogier, Latvala ja P.Solberg odottaa myös pieniä riskejä. Sija kolme antaa 15 pistettä, kun taas sijasta viisi saa vain 10 pistettä. Siihen päälle ekstrapisteitä hyvästä ajasta viimeiselle pätkälle, niin luulisi tulevan taistelua.

15+3 vs. 10+0 pistettä yhden lyhyen pätkän ajan perusteella on aika iso ero loppupeleissä.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
4,9 sekuntia Hirvosen ja Östbergin ero ennen viimeistä lyhyttä erikoiskoetta. Pelin pitäisi olla selvä, kunhan hermo kestää ja Hirvonen ei tee virhettä. Latvala kolmas. Ja sitten vaan, tv-erikoiskokeen kimppuun.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hirvosen voitto täysin varma. Ei Ford anna jonkun yksityistallin kuskin voittaa kilpailua, vaikka kuinka hyvin olisikin ajanut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tiukalle menee jos Ford ei sitten anna Östbergille "suositusta hiljentää vauhtia". Mutta kyllä minä luotan että Mikko vie tämän ilman tallimääräystäkin, viisi sekuntia on tiukassa reilun neljän kilometrin mittaisella pätkällä.

Mielenkiintoista nähdä mitä tuolla Power Stagella tapahtuu, vaikka sinänsä olenkin aika tiukasti koko tuon pätkän ideaa vastaan.

EDIT: Saattaa muuten olla herra nimeltä P-G Anderssonkin aika kova luu tuolla Power Stagella. Käytännössä ei mitään hävittävää koska ei aja koko MM-sarjaa ja sijoitus on seitsemäs, mutta yrittää saada autoa alleen kauden muihinkin kisoihin ja sen takia olisi tärkeää näyttää että nopeutta löytyy. On ajanut muutenkin välillä ihan hyviä EK-aikoja joten voi olla hyvinkin korkealla viimeisen EK:n tuloksissa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No niin, ja siitä lähtee liikkeelle Power Stage. Ensimmäisenä tiellä Ken Block, joka kuulemma ajaa Ruotsin rallissa ensimmäistä kertaa nastarenkailla.

EDIT: Vielä olisi hieman tekemistä tuon televisioinnin kanssa. Liikaa joutuu vielä parissa kohtaa odottelemaan ja sitten kuvakulmat on sellaisia että monessa kohtaa näkyy vain lumipölyä.

EDIT: Komeasti vie kyllä Sandell tuota S2000-Skodaa! Ihan samoille ajoille Wilsonin, Al Qassimin ja Blockin kanssa joilla on alla uudet WRC-Fiestat. Ja vaikka Wilson menikin viimeisellä pätkällä ohi niin ajoi silti viimeiselle pistesijalle. Hieno suoritus Sandellilta!

EDIT: P-G Andersson vetää neljän sekunnin pohjat. Komeasti veti kyllä mutta saa nähdä tuleeko tuolla pisteitä. Seuraavaksi vuorossa Kimi.

EDIT: Todella hyvä ajo Kimiltä, ainoastaan kaksi sekuntia hitaampi kuin Andersson. Upea kisa Kimiltä, ei isoja virheitä ja muutamia todella hyviä pätkäaikoja.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksikäs Andersson ajoi ennen Räkää?

Käännetyssä järjestyksessä mennään tämä viimeinen pätkä.

EDIT: Loeb vetää sekunnin pohjat. Kerran vetäisi vähän leveäksi ja oli lähellä ettei penkka imaissut, siihen meni varmaan vähän aikaa joten saas nähdä riittääkö pisteille tuo aika.

EDIT: Ogier kyykyttää tallikaveriaan 0,3 sekunnilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös