Nyt on sitten ensimmäinen ralli näillä uusilla autoilla ajettu ja kyllähän tämä ihan lupauksiaherättävä avaus oli. Se oli erittäin positiivista että yksityiskuskit ja satelliittitiimien autot (Östberg, Solberg) oli täysillä voittotaistelussa mukana, se toisi huomattavasti lisämielenkiintoa sarjaan kun muutkin voisi taistella voitoista kuin Fordin ja Citroenin tehdastiimin kuljettajat.
Östberg ajoi upeasti koko rallin ja vei tärkeitä pisteitä Citroen-kaksikolta (vei niitä tosin myös Latvalalta). Ansaitsi todella kakkossijansa eikä voittokaan olisi ollut huutava vääryys, mutta parempi näin ainakin suomalaisittain. Hirvoselta oli myös todella hieno comeback vaikean viime kauden jälkeen. Hirvonen ei paljon pohja-aikoja ajellut mutta eteni koko ajan tasaisen varmasti ja osasi iskeä silloin kun oli tarvis (esim. tänä aamuna kun kaikki odotti että Hirvonen on vaikeuksissa aura-autona). Upea ajo Mikolta ja toivottavasti tämä tuo takaisin sen "vanhan Mikon" joka taisteli toissa kaudella mestaruudesta loppuun saakka. Tai toivottavasti tuo esiin vielä paremman Mikon että tällä kertaa se taistelu ei jäisi pari pistettä vajaaksi.
Latvala teki muutaman pikkuvirheen ja ne maksoi jonkin verran aikaa, ja Fordin päätös pudottaa Latvala eilen neljänneksi taisi olla sittenkin väärä, mutta kaiken kaikkiaan hyvä ajo myös häneltä.
Citroenien tehdasautojen kohdalla oli erikoista että he eivät kyenneet tasaiseen vauhtiin kuten esim. Hirvonen. Välillä menivät ihan järjettömän kovaa kyytiä ja tekivät pohja-aikoja liukuhihnalta, välillä taas jäivät sekuntikaupalla Fordeille. Loeb kärsi jonkin verran parista rengasrikosta, kärsi paljon perjantaina aura-autona, mutta ei silti ollut koko ajan niin nopea että olisi välttämättä taistellut voitosta ilman noita ongelmiakaan. Power Stagelta sitten kuitenkin molemmille ylimääräisiä pisteitä joten sillä saivat vähän pelastettua.
Kimi ajoi erinomaisen kisan minun mielestäni. Perjantaina kävi vielä penkassa ja se maksoi aikaa, ja aamun erikoiskokeilla oli vähän hakemista vauhdin suhteen mutta muutamilla pätkillä Kimi tuli todella kovaa ja ajoi kärjenkin kanssa ihan vertailukelpoisia aikoja, ja mikä tärkeintä niin perjantain jälkeen ei tullut mitään isoja virheitä ja Kimi eteni varmasti kohti maalia. Toivottavasti se varmuus alkaa pikkuhiljaa löytyä ja ulkoilut vähenee jatkossakin.
Noin yleensä ottaen nämä uudet WRC-autot näytti minusta varsin hyvältä. Vauhti on ihan kohdallaan ja autot laulavat varsin hienosti. Ja kun kaikkia teknisiä apuvälineitä on poistettu ja autot on muutenkin pienempiä niin meno on oikein kunnon reuhaamista välillä. Entisten WRC-autojen meno oli välillä vähän tylsää katsottavaa kun autot meni kuin kiskoilla.
Mutta itse sarjassa olisi vielä mielestäin jonkin verran kehitettävää. Ensinnäkin tämä vanha tuttu aihe eli lähtöpaikat: alkaisi olla jo aika tehdä jotain tuolle ettei homma menisi aina siihen että kaikki pyrkii vain välttämään ykköspaikkaa ettei saisi seuraavalle päivälle huonoa lähtöpaikkaa. Tuolle olisi olemassa helppo korjaus mutta jostain syystä sitä ei haluta käyttää. Ja vaikka tämä Power Stage tietyllä tavalla onkin ihan mielenkiintoinen konsepti niin minä en kyllä oikein pidä siitä että yhden EK:n perusteella jaetaan pisteitä. Tämä asettaa aiemmin rallissa epäonnistuneet ja keskeyttäneet kuljettajat etulyöntiasemaan kun heillä ei ole mitään hävittävää ja pystyvät hyökkäämään ihan apinanraivolla tuolle Power Stagelle. Nytkin esim. Loeb säästeli renkaitaan jo aiemmilla pätkillä tuota viimeistä EK:ta varten, asia johon esim. Hirvosella ja Östbergillä ei ollut varaa. On aika perseestä jos tällainen ratkaisee lopulta esim. mestaruuden. En tykkää tästä konseptista.
Tuo viimeisen EK:n suora televisiointi tosin oli hyvä juttu. Televisioinnin taso ei kylläkään ollut lähelläkään esim. IRC:n Monte-televisiointia mutta hyvä lisä silti. Lisää pitäisi vaan saada kameroita tai esim. incar-kuvaa ettei tarvitsisi katsella katsojia tien varressa odottelemassa autoja. Ja myös kameroiden paikkoja pitäisi miettiä paremmin, nyt nähtiin liikaa lumipöllyä autojen sijasta. Mutta jospa se siitä kehittyisi vielä kauden edetessä.
EDIT: Jahas, taas arpaillaan että saiko Loeb sääntöjenvastaista apua tuossa tilanteessa kun hänen autoaan työnneltiin maalin jälkeen. Saas nähdä muuttuuko tulokset vielä jotenkin.
MTV3:n uutinen (Loeb sai ulkopuolista apua - seuraako rangaistus?)
EDIT: Ei tullut mitään penalttia Loebille, ja oikeastaan ihan hyvä niin. Kuljettajat oli muuten ehdottaneet varsin hyvää muutosta tuohon Power Stageen. Eli kuljettajien toivomus olisi että se ajettaisiin ikäänkuin erillisenä kisana, jolloin sen tuloksia ei laskettaisi mukaan varsinaiseen kisaan. Silloin tietyt kuljettajat (keskeyttäneet ja kärjen ulkopuolelle ongelmien takia jääneet) eivät saisi epäreilua etua voitosta taisteleviin kärkikuljettajiin nähden.