Mainos

Ralliketju

  • 1 838 808
  • 14 825

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
On kyllä todella harmi jos Solbergin tasoinen kuljettaja jää pois sarjasta rahoitusvaikeuksien takia, muistetaan kuitenkin että ajoi tällä kaudella MM-pronssille yksityistiimin kalustolla. Toivottavasti löytäisi rahoituksen tai joku (esim. Ford tai Mini) ottaisi miehen talliinsa. Toinen "vapaalla jalalla" oleva hyvä kuljettaja on Dani Sordo joka ei enää Citikalta saanut tehdaspaikkaa. Citikka on ilmoittanut että auto löytyy jos hommaa rahoituksen itse, joten voi olla että Sordo ajaa ensi kaudella Citikan junnutiimissä Kimin(?) tallikaverina.

Harmi tosiaan, eikä ainoastaan urheilulliselta kannalta, vaan myös puhtaasti viihteen ja kaupallisuuden takia. Ralli tarvitsee tunnettuja kasvoja mahdollisimman monesta maasta. Henkilöitä, jotka ovat mielenkiintoisia ja viihdyttäviä.

Useat automerkit ja tasaväkiset tallit ovat tietysti aina hyvä asia, mutta ennen kaikkea pitääkseen kiinnostavuutensa, puhumattakaan sen kasvattamisesta, ralli tarvitsee kilpailijoiksi värikkäitä personaallisuuksia mahdollisimman erillaisilla taustoilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki kunnia Räikköselle, on kyllä kova rattimies laitteella kun laitteella, mutta en tiedä olisiko Miniltä ihan viisasta ottaa Kimiä Meeken tallikaveriksi. Minun mielestäni uusi talli tarvitsisi ennen kaikkea kokemusta ja sellaisen kuljettajan joka ajaa varmasti maaliin ja kerää reilusti EK-kilometrejä olematta silti hidas. Kimillä on vielä paljon tekemistä ihan perusasioidenkin opettelussa joten hänestä ei välttämättä ole vielä kovin paljoa apua auton kehittämisessä ja Kimille tulee edelleen paljon keskeytykseen johtavia virheitä. Kun toistakin autoa ajaa kuljettaja jolla on kokemusta lähinnä pienemmistä luokista niin minun mielestäni Minin kannattaisi ottaa toiseen autoon kokeneempi kettu, esimerkiksi juuri tuo huhuttu Sordo.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jaahas, kausi on saatu päätökseen jo ajat sitten, joten pari sanaa siitä.

Onnea vaan ranskalaiselle maailmanmestarille ties monennenko kerran. Kova jätkä on ajamaan, eikä miehen voittajaa pitkässä sarjassa löydy kovinkaan helposti.

Jari-Matille myöskin onnentoivotukset, koska MM-hopea ei ole häpeä. Alkukaudesta näytti, ettei J-M ole välttämättä vahvin mitaliehdokas, mutta hienosti kaveri kokosi itsensä ajaen kakkospallille. Se oli oikeastaan paras sijoitus, mitä voi saavuttaa kun Loeb ja C4 olivat mukana.

Mikolle vastaavasti kausi oli raskas pettymys. Siihen asti meni jotakuinkin hyvin, kunnes eteen tuli Neste-rallin neljäs EK. Sen kaadon jälkeen Mikolta oli vauhti ja itseluottamus kateissa. Osin aivan ymmärrettävästikin, koska ei siinä tilanteessa mitään ajovirhettä ollut. Luotto vaan autoon meni siinä kaadossa. Kauden viimeisessä koitoksessa nähtiin taas vilaus tuttua Mikkoa, joten toivotaan, että pääsisi kokonaan yli tuosta pahasta kaadosta.

****

Testejä on jo kovasti ajettu uutta kautta varten, ja omat murheensa on Fordin suomipojillakin ollut. No, jokainen ymmärtää, ettei se voikkaan olla pelkkää auringon paistetta, kun uutta autoa ajetaan kisakuntoon.

Mitä sitten tulee Kimiin, niin olen samaa mieltä siitä, että Mini olisi väärä valinta. Kimi ei osaa tehdä autoa eikä ole riittävän nopea muutenkaan. Toinen kausi tarvitaan "valmiissa pöydässä", ja nyt on vauhdin muutenkin noustava ilman jatkuvia ajovirheitä. Kaikki tiesivät kuinka vaikeaa ratamiehen on siirtyä ajamaan kapeita teitä nuottien varassa, mutta muutama ajovirhe olisi siltikin saanut jäädä tulematta.

Ja Petteristä samaa mieltä muiden kanssa. Toivottavasti saa budjettinsa kasaan, ja myöskin hyvän auton allensa. Suupalttia norjalaista tarvitaan lajissa mukana.

Sordon tilanne ei ole kadehrittava. Kartturi vaihtui, osa rahoista meni siinä samalla ja tallipaikkakin meni nuorella ranskalaiselle. Danilla oli paikkansa näyttää, mutta kun se jäi tekemättä, niin nopeasti sitä putoaa melkein tyhjän päälle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä sitten tulee Kimiin, niin olen samaa mieltä siitä, että Mini olisi väärä valinta. Kimi ei osaa tehdä autoa eikä ole riittävän nopea muutenkaan. Toinen kausi tarvitaan "valmiissa pöydässä", ja nyt on vauhdin muutenkin noustava ilman jatkuvia ajovirheitä.

Niin, minä puhuin vaan niin päin että Minin ei kannattaisi ottaa Kimiä mutta totta on sekin että ei Kiminkään kannattaisi tässä vaiheessa mennä uuteen tiimiin kehittämään täysin uutta autoa kun itselläkin on vielä ihan perusasioissa tekemistä. Kimin kehitykselle Mini ei missään nimessä olisi tällä hetkellä paras vaihtoehto vaan Kimille olisi parasta päästä "valmiiseen pöytään" kuten sanoit.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika yllättävä uutinen tuli kun Citroenin junnutiimi ilmoitti että ensi kaudella sen toista autoa ajaa Hollannin Peter Von Merksteijn Jr, joka on isänsä kanssa ajanut sarjassa muutamia ralleja yksityistallin Fordeilla. Tässähän on ollut jotain huhuja että tuossa Citikan junnutiimissa olisi ajanut Petter Solberg ja Kimi mutta nyt ainakin jompi kumpi em. kuljettajista joutunee etsimään auton muualta.

Saas nähdä miten käy, näyttää harmittavasti siltä että ensi kaudella monta hyvää kuljettajaa jää ilman autoa, tai sitten ajaa vain jotain yksittäisiä ralleja yksityistiimien kalustolla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, ilmeisesti tuo Van Merksteijnin pesti Citikalle tarkoittaa siis sitä että Räikkönen vaihtaa merkkiä. Tämän päivän huhujen mukaan Räkä saattaisi ajaa ensi kaudella Fordilla Ken Blockin tiimissä. Onko sponssina sitten tuo Blockin yhteistyökumppani Monster tai joku muu Räikkösen henkilökohtainen sponsori, sitä ei vielä tiedä mutta auton ajattamisesta vastaisi tuo Blockin tiimi.

Päivän Ilta Sanomissa oli lisääkin juttua ensi kauden kuljettajatilanteesta. Sen mukaan näyttäisi että ensi kaudella on ajamassa hyvällä kalustolla aika monta maksukuljettajaa ja voi käydä tosiaan niin että aika moni hyvä kuljettaja jää ilman autoa. Citikka on tuon jutun mukaan lähdössä ainakin alkukaudesta vain neljällä uudella DS3 -autolla ja niistä kolme on jo varattuja (Loeb ja Ogier tehtaan autoilla ja Van Merksteijn Jr. junnutiimin autolla). Junnutiimin toiseen autoon on huhuttu Petter Solbergia mutta ilmeisesti häneltäkin vaadittaisiin omaa rahoitusta aika paljon ja tämä saattaa kaataa lopulta koko yhteistyön, ottaen huomioon että Solberg sanoi heti kauden jälkeen että hän ei enää jatka tällaista rumbaa jossa pitää koko ajan yrittää raapia rahoitusta kasaan ja siinä sivussa yrittää ajaa vielä kilpaa.

Fordilla ajaa tehtaan kalustolla entiseen tapaan Latvala ja Hirvonen, ja ilmeisesti kolmannella autolla häntäpäässä rämpii tämä kädetön Al Qassimi. Stobartilla jatkaa edelleen Matthew Wilson ja toiseenkin autoon tyrkyllä lienee joku itse rahoituksensa keräävä (H. Solberg?). Sen lisäksi Fiestoilla mukana ainakin yhden miehen Munchi's tiimiä pyörittävä Villagra, Adapta team kuljettajinaan Mads Östberg ja joku toinen, Monsterin Ken Block (+ mahdollisesti Kimi) ja sitten ilmeisesti joku brasilialainenkin (Oliveira?) ajaa Fiestalla vajaan sarjan. Eli Fordeja näyttäisi tulevan ihan mukavasti mukaan mutta harmittavan vähän osaavissa käsissä...

Minillä toiseen autoon on varmistunut Kris Meeke ja toiseen pidetään melko varmana Dani Sordoa. David Richards on sanonut että Mini on jo myynyt kahdeksan autoa yksityiskuljettajille mutta epäselvää on se kuinka moni niistä nähdään vielä ensi kaudella viivalla. Veikkaisin että ei kovin montaa. Yksi varmimmista on ilmeisesti Portugalin Armindo Araujo joka voitti tuotantoautojen sarjan tänä vuonna.


EDIT: Niin, ja mukaanhan on tulossa vielä uusikin yksityistiimi Fordia ajattamaan. M-Sportin kanssa yhteistyötä tekevän Ipatec Racingin nimissä ajaa ilmeisesti Hollantilaislupaus Dennis Kuipers. Eli autoja on kyllä tulossa ihan kohtuullisesti mutta kun katsoon IRC-sarjaan osallistuvien nimilistaa niin melkein näyttää kovemmalta se lista kuin MM-sarjaan osallistuvien lista, jos nyt ihan nämä terävimmän kärjen miehet (Loeb, Ogier, Latvala, Hirvonen) pudotetaan pois.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Petter Solbergin tulevasuutta valotti tänään hieman Maikkari nettisivuillaan.

Solberg sanoo jatkavansa Citikalla tai sitten pitää välivuoden rallista ja käy ajamassa hieman rataa. Ongelmaksi muodostuu sitten se ettei Citikka ole tuomassa kuin neljä autoa ensi kaudeksi mm-sarjaan ja näistä kolme on jo löytänyt kuskinsa(Loeb, Ogier ja se hollantilainen massikeisari). Citikka haluaa, että Petter ostaa jollain hintaa tallipaikan junnutiimistä ja se taas ei Solbergin sponsoreille käy vaan he ovat valmiita tukemaan norjalaista vain, jos hän ajaa omaa nimeään kantavassa tallissa.

Jotenkin typeräähän tää touhu taas on. MM-sarjaa kiertää terävin kärkikuskien joukko joiden ei tarvitse ajamisestaan maksaa vaan paremminkin päinvaistoin ja sitten loput WRC-sarjan kuskit ovatkin näitä sheikkejä sun muita moniavioisia, jotka kaivavat sen verta kahisevaa sukan varresta että Wilsonilla ja Quesnelillä alkaa dollarinkuvat vilkkumaan ögöneissa. IRC-sarjaan sitten löytävät tiensä ne jotka eivät ole aivan Loebin tasoisia ratinvääntäjiä ja joiden sukanvarret kumisevat tyhjyyttään. Nämä kuskit vaan olisivat niitä, jotka värittivät aina silloin tällöin kilpailuja ennen vanhaan haastamalla ihan tosissaan kärkiukkoja. Nythän ei voida millään muotoa edes kuvitella että sieltä nämä massimiehet ja pomon pojat haastaisivat edes tosissaan yksittäisistä pätkäpohjista kärkinimet.
 

scholl

Jäsen
Jotenkin typeräähän tää touhu taas on. MM-sarjaa kiertää terävin kärkikuskien joukko joiden ei tarvitse ajamisestaan maksaa vaan paremminkin päinvaistoin ja sitten loput WRC-sarjan kuskit ovatkin näitä sheikkejä sun muita moniavioisia, jotka kaivavat sen verta kahisevaa sukan varresta että Wilsonilla ja Quesnelillä alkaa dollarinkuvat vilkkumaan ögöneissa.

Meinasin tulla juuri samasta kirjoittamaan. Onhan se kumma, jos Solberg ei mahdu talleihin, kun on ihan hauska tyyppi ja tällä kaudella esim. Hirvosta parempi kuski. Räikkönen ja se van Maarwick helvettiin tuolta rallista ja Solberg ja Sordo vaikkapa tilalle. Kai tässä pitää odottaa sitä, että automerkkejä tulee lisää useampia, koska niin kauan kuin pääpaino on Citikassa ja Fordissa niin mistään ei tule mitään.

Monte Carlo rallikin pitäisi saada takaisin. Ainoastaan legendaarisilla kisoilla saadaan rallin asema korkeammaksi, ei ole mitään hyötyä ajaa jossain Turkissa. Vähemmän kisoja ja perinteiset rallit olisivat oikea resepti ja se tarkoittaisi Montea, Ruotsin rallia, Jyväskylää, Korsikaa, San Remoa, Safari, Akropolista, Australian rallia ja Argentiinaa. Siihen päälle vielä se, ettei samaa pikistä ajettaisi kaksi kertaa, yötaipaleet ja pidemmät etapit niin alettaisiin puhumaan taas rallista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo kyllä surullinen tilanne että sarja on menossa oikeastaan vaan huonompaan suuntaan vaikka tältä luokalta odotettiin paljon. Näiden uusien autojenhan piti olla halvempia ja siksi toivottiin paitsi uusia talleja mukaan niin myös sitä että talleilla olisi resursseja ajattaa useampia autoja. Mutta nyt näyttää siltä että tosissaan kärkisijoista taistelevia kuljettajia tulee olemaan vielä entistäkin vähemmän kun kaikki uuden säännön autot on menossa kaiken maailman kädettömille. Sitten tosiaan näitä kavereita joilla riittäisi kädet haastaa välillä näitä kärkikuljettajiakin ajaa IRC-sarjassa, kun ei ole rahaa kilpailla näiden Al Quassimien ja Van Merksteijnien kanssa tallipaikoista.

Kun katsoo noita ensi kauden varmistuneita ja todennäköisiä kuljettajia niin eipä siellä tuon kärkinelikon (Loeb, Ogier, Latvala, Hirvonen) takana hirveästi kunnon rattimiehiä enää ole jos vielä Solbergin jää pois sarjasta. Minin molempia kuljettajia (mikäli tuo toinen kuljettaja siis on Sordo) pidän ihan rattimiehinä mutta tuskinpa Minin auto tulee riittämään vielä kärkitaisteluun ensi kaudella. Noista Fordin kuskeista Adaptan Östberg on rattimies ja tämä hollannin Kuipers ilmeisesti ihan lupaava nuori kuljettaja, mutta loput on melko lailla turisteja. Citikallakin uhkaa mennä tilanne sellaiseksi että kaksi autoa neljästä menee kädettömille mutta paksulla lompakolla varsutetuille miehille.

Pitää vaan toivoa että noita uusia talleja olisi tulossa lisää mahdollisimman pikaisesti, josko sitä kautta olisi mahdollista saada edes muutama auto osaaviinkin käsiin.


Monte Carlo rallikin pitäisi saada takaisin. Ainoastaan legendaarisilla kisoilla saadaan rallin asema korkeammaksi, ei ole mitään hyötyä ajaa jossain Turkissa. Vähemmän kisoja ja perinteiset rallit olisivat oikea resepti ja se tarkoittaisi Montea, Ruotsin rallia, Jyväskylää, Korsikaa, San Remoa, Safari, Akropolista, Australian rallia ja Argentiinaa. Siihen päälle vielä se, ettei samaa pikistä ajettaisi kaksi kertaa, yötaipaleet ja pidemmät etapit niin alettaisiin puhumaan taas rallista.

Monte pitäisi ehdottomasti saada kyllä takaisin sarjaan, eikä minulla olisi mitään sitä vastaan jos muitakin edesmenneitä kisoja saataisiin takaisin, mutta minusta sarjan suurin ongelma ei ole tällä hetkellä se missä kisoja ajetaan, vaan miten niitä ajetaan. Kilpailut on pakotettu ihan liian tiukkaan formaattiin ja sen takia eri kilpailuiden ominaisluonteiden välinen ero on kaventunut selvästi. Nyt kaikki kilpailut alkavat olla vähän liian samankaltaisia huolimatta siitä millä alustalla ja missä maassa ajetaan.

Ehdottomasti tuota samojen pikisten ajamista moneen kertaan pitäisi rajoittaa nykyisestä (kokonaan sitä ei tarvitse välttämättä poistaa koska katsojien kannalta tuo on helpompaa että pätkät on pienellä alueella ja niitä ajetaan moneen kertaan). Joku tietty määrä kahteen kertaan ajettavia pätkiä siis sallittaisiin mutta määrää pitäisi vähentää selvästi nykyisestä. Ja päiviä voisi minun puolestani pidentää siten että, jos nyt ei yötaipaleet tulisi takaisin, niin ainakin jokunen pätkä ajettaisiin kunnon hämärässä tai pimeässä.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Se formaatti ja ylikaupallisuus on se, mikä on ajanut kustannuksetkin järkylle tasolle. Autoja yksinkertaistettiin, mutta tapahtuiko sitä riittävästi. Jengiä kiinnostaa Dakar-tyyliset kisat, koska niissä vielä otetaan miehestä mittaa. VW ja kumppanit ovat siellä. Formuloihin verrattuna rallin on tarkoitus olla erilaista ja nyt se ei sitä riittävästi ole. Pitäisi päästä takaisin jossain määrissä siihen vanhaan. Ihan sama onko niitä katsojia tielle autojen eteen hyppimässä vai ei, onhan televisio olemassa.

Toivotaan, että huhutut tallit Toyota, Saab, VW-konserni jne. tulevat Minin lisäksi mukaan, koska vain riittävällä kilpailulla saadaan elvytettyä tuo laji. Eivät toki menesty heti, mutta pitkässä juoksussa. Saisi olla säännöissä se perustekniikka mielummin yksinkertaisempaa, mutta kilpailu kovaa kuin tällainen high tech meno, missä ei ole kuin pari autoa mukana.

Joskus 1983 oli vielä kova juttu, kun Lasse Lampi kurvasi Rantasipin pihaan Audilla pakkasessa melkein keskellä yötä Hankirallissa. Nykyään ei nuorisoa takuulla kiinnostaisi, kun rallista on tullut ihan hinttareiden touhua Räikkösen, pitkien yöunien ja muiden hölmöyksien takia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toivotaan, että huhutut tallit Toyota, Saab, VW-konserni jne. tulevat Minin lisäksi mukaan, koska vain riittävällä kilpailulla saadaan elvytettyä tuo laji. Eivät toki menesty heti, mutta pitkässä juoksussa. Saisi olla säännöissä se perustekniikka mielummin yksinkertaisempaa, mutta kilpailu kovaa kuin tällainen high tech meno, missä ei ole kuin pari autoa mukana.

Kyllähän se olisi ollut tuossa mielessä paras ratkaisu kun oltaisiin siirrytty tähän S2000-kalustoon millä IRC-sarjassakin ajetaan (tai tehty vain hyvin pieniä muutoksia tuon luokan sääntöihin). Kyllähän siinä tietysti näyttävyydessä oltaisiin menetetty nykyistä tilannetta enemmän mutta toisaalta kilpailu olisi voinut olla huomattavasti parempaa kun monella valmistajalla olisi ollut jo valmis kalusto ko. luokkaan. Mukaan olisi takuuvarmasti tullut enemmän valmistajia kuin nykyiseen MM-sarjaan. Ja tuotahan suunniteltiinkin alun perin mutta kaatuikohan homma lopulta Citroenin voimakkaaseen vastustukseen vai muistanko väärin? Saattoi siinä Fordkin olla mukana.
 

scholl

Jäsen
Ja tuotahan suunniteltiinkin alun perin mutta kaatuikohan homma lopulta Citroenin voimakkaaseen vastustukseen vai muistanko väärin? Saattoi siinä Fordkin olla mukana.

Loeb sanoi, että lopettaa uransa, jos mennään niihin autoihin. En muista mitä sen jälkeen tapahtui, mutta yht'äkkiä autoissa olikin turbot jne. Eli siis alkuperäinen idea oli nelivetoinen, vapaastihengittävä auto.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo yllä mainittu Maikkarin P.Sohlberg haastis koottu tästä Crash.netin ihan asiallisesta parin sivun haastattelusta:
http://www.crash.net/world+rally/interview/165524/1/petter_solberg_-_pswrt_qa.html

Tuossa valotetaan tilannetta aika hyvin, esim hankaluuden muodostaa Citroen yhteistyössä Sohlbergin omat sponssit jotka olivat viime vuoden mukana. Citroen tuo kokonaan oman paketin ja ottaa myös kaikesta kreditit.
_______________________________________________________________
Crash.net:
You have of course run in Citroens for the last two years, is the Citroen Junior Team still a possibility, as has been rumoured?

PS:
Well, if it is the Citroen Junior Team, they have to be responsible for absolutely everything. I cannot get my sponsors on board, if the name of the team is not the 'Petter Solberg World Rally Team'. So, if I am driving in the Citroen Junior Team they will take all of the credit and so they have to pay for everything. It is a very tricky and difficult situation.
________________________________________________________________

IRC:hän on loistava sarja nimenomaan televisioinnin suhteen. Katsoin noin 1-2kk takaperin upeaa kuvaa Eurosport HD:ltä, tuli native hd:nä eli parhaana mahdollisena kuvana mitä sateliitista saa. Kuva oli luonnollisesti LIVE ja splitattu ruutu missä näkyi toinen auto lähestymässä maalia ja toinen EK:n varhaisemmassa vaiheessa. Ainakin yksi helikopteri oli käytössä lukuisien maakameroiden lisäksi.
Ei voi kun ihmetellä WRC:n avuttomuutta tähän nähden. Täytyy ehdottomasti katsoa tuo Monte jos tulisi vastaavalla lähetystekniikalla ja vielä Petterikin tuomassa oman lisänsä.




_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihme kyllä jos Solberg ei mahdu mihinkään tiimiin ja varsinkin kun kaiketi jonkin verran sponsoreitakin takana. Tuon tason maailmanmestarin pitäisi saada se parimilliä palkkaa sen sijaan että joutuu maksaan paikastaan. Varsinkin kun Solberg oikeastaan on antanut värit tälle sarjalle hienolla personaallaan. Okei Loeb tottakai mestaruuksillaan, mutta persoonana solberg on sitä mitä jokainen laji itselleen kaipaa. Oikeastaan edes formuloissa ei ole kellään noin vahvaa persoonaa kun mitä solbergillä.

Laji tarvitsee näitä solbergejä ja muita kumppaneita(esim Gigi Galli) jotka myös juttelevat haastattelijoille mukavia, ottavat yleisöerikoiskokeilla yleisönsä ja hauskuttaa yleisöä ja on rattimiehiä kaiken lisäksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihme kyllä jos Solberg ei mahdu mihinkään tiimiin ja varsinkin kun kaiketi jonkin verran sponsoreitakin takana.

Niin, tuossa Jupen kirjoituksessa juuri selviää syykin tälle, eli vaikka sponsoreita on niin siinä tulee sitten ristiriita tallin ja henkilökohtaisten sponsoreiden välille. Ja kun Citroen ainakin alkukaudesta valjastaa sarjaan ainoastaan neljä DS3-autoa niin Solbergille ei riitä autoa samalla kuviolla kuin esim. tämän kauden sarjassa vaan hänen pitäisi liittyä Citroenin junnutiimiin. Paskamainen tilanne on Petterillä ja on todella harmi jos tuon tason kuljettaja ja noin mielenkiintoinen persoona joutuu jäämään pois sarjasta kokonaan tuollaisen takia. Olisi kyllä toivottavaa että Citroen saisi noita uusia autoja enemmän liikkeelle kun Fordejakin näyttäisi olevan tulossa viivalle jopa kymmenkunta, ja Minikin on ilmoittanut että he pystyvät periaatteessa ajattamaan kuutta autoa tällä kaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeisin huhu onkin nyt sitten että Kimi olisikin jatkamassa Citikan junnutiimissä. Mikäli tosiaan käy näin että tuon Citikan neljännen auton ottaa Kimi Solbergin sijasta niin voi sanoa että koko Citroenin tiimi on kyllä paljon heikompi kuin aikaisemmilla kausilla ja se voi hieman vaikeuttaa Loebin ja Ogierin taistelua maailmanmestaruudesta Fordeja vastaan. Ei sillä etteikö Loeb kykenisi mestaruuden ajamaan ihan itsekin ilman apuja mutta ei voi väittää etteikö Loeb olisi esim. tälläkin kaudella hyötynyt siitä että Ogier, Sordo ja Solberg ajoivat paljon pisteitä pois Fordeilta. Nyt jos tehtaan kaksikon lisäksi Citikoita ajavat isä ja poika Van Merksteijn ja Kimi niin apuja ei siltä suunnalta ole paljoa tulossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Prodrive Mini on nyt ilmoittanut että Kris Meeken parina ensi kaudella ajaa Dani Sordo kuten jo vähän osattiin odottaakin. Hieno homma että Sordo sai auton alleen vaikka Mini tuskin vielä ensi kaudella tulee olemaan kovin kilpailukykyinen.

Samalla myös Brazil World Rally Team -niminen tiimi on ilmoittanut ajattavansa ensi kaudella yhtä Miniä kuljettajanaan Fordillekin huhuttu Brasilialainen Daniel Oliveira. Oliveira ajaa kymmenen rallia joista ainakin ensimmäisen/ensimmäiset Minin S2000-kalustolla mutta myöhemmin ihan WRC-kalustolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Prodrive Mini on nyt ilmoittanut että Kris Meeken parina ensi kaudella ajaa Dani Sordo kuten jo vähän osattiin odottaakin. Hieno homma että Sordo sai auton alleen vaikka Mini tuskin vielä ensi kaudella tulee olemaan kovin kilpailukykyinen.

Ihan hyvä hankinta Miniltä kyllä. Varsinkin asfaaltiosaamista tuo varmasti talliin lisää.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kimi jatkaa Citroenillä ja on ilmoittanut Ruotsin ralliin.

Linkki vie MTV3 ralliuutisiin:
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2011/01/1253616

Eli vuokraa Citroenilta koko paketin ja tallin nimi on Ice 1. Varmaan Räikkönen sitten kerännyt eri tukijoita talliin. Tuskin omaa pussia kuitenkaan raota.

Kuitenkin erittäin positiivinen uutinen. Kyllähän Kimin ajelu rallissa nostaa ainakin omaa mielenkiintoa rallia kohtaan. Toivottavasti tuloksetkin paranevat. Nyt on kaikille uusi kalustokin ajettavana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä homma! Vaikka Kimin tulokset ei ihan huippuluokkaa viime kaudella olleetkaan niin kyllähän hän tuo lisämielenkiintoa sarjaan. Toivottavasti tuo uusi DS3 sattuu Kimin hanskaan hyvin ja mies saisi karsittua virheitä vähän pois.

Tänäänhän ilmoitettiin toisestakin uudesta tiimistä, kun tuo jo aiemmin huhuttu Hollantilainen Dennis Kuipers ajaa ensi kaudella 11 rallia Fordin Fiestalla FERM Power Tools -nimisessä tiimissä. Tämä tiimi on myös ilmoittautunut mukaan tiimien MM-sarjaan. Minulla ei ole tästä Kuipersista hirveästi tietoa mutta jostain luin että kyseessä olisi kai ihan lupaava nuori kaveri.

Harmi vaan että Petter Solberg ei ilmoittautunut ainakaan Ruotsin ralliin. Toivottavasti tämä ei tarkoita sitä että Petter jättää koko kauden väliin mutta pahaltahan tuo näyttää.


EDIT: Ruotsin ralliin lähtee näköjään 11 uutta WRC-autoa, 3 Citroenia ja 8 Fordia. Tehtaan Citikoilla ajaa Loeb ja Ogier ja Räikkönen ajelee sitten tuolla oman tiiminsä autolla. Tehtaan Fordeilla ajaa Hirvonen, Latvala ja Al Qassimi. Matthew Wilson ja ilmeisesti myös Henning Solberg ajavat Stobartin nimissä ja omien tiimiensä kalustolla ajavat Dennis Kuipers (FERM), Mads Östberg (Adapta) ja Ken Block (Monster). Peter Van Merksteijnin piti käsittääkseni alunperin ajaa myös Ruotsissa mutta Citroen ilmoitti että uusia DS3-autoja on Ruotsissa vain kolme joten ilmeisesti Van Merksteijn aloittaa vasta myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Harmi vaan että Petter Solberg ei ilmoittautunut ainakaan Ruotsin ralliin. Toivottavasti tämä ei tarkoita sitä että Petter jättää koko kauden väliin mutta pahaltahan tuo näyttää.

Tämän mukaan http://www.rallysweden.com/kimi-and-petter-in-rally-sweden?lang=en#more-1770 (linkki Ruotsin rallin kotisivuille) Petterkin olisi mukana Kimin "tallitoverina". Tosin lähtöluettelosta ei enää Petterin nimeä löydy ja Suomessakin jotkut mediat (maikkari?) uutisoi, ettei Petter olisi mukana. Katsotaan mikä on lopulta totuus.

Lisäksihän tänään uutisoitiin, että Jukka Ketomäki ajaa tuotantoautojen MM-sarjan läpi.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Tämän mukaan http://www.rallysweden.com/kimi-and-petter-in-rally-sweden?lang=en#more-1770 (linkki Ruotsin rallin kotisivuille) Petterkin olisi mukana Kimin "tallitoverina". Tosin lähtöluettelosta ei enää Petterin nimeä löydy ja Suomessakin jotkut mediat (maikkari?) uutisoi, ettei Petter olisi mukana. Katsotaan mikä on lopulta totuus.

Lisäksihän tänään uutisoitiin, että Jukka Ketomäki ajaa tuotantoautojen MM-sarjan läpi.

Nyt löytyy Petter Solberg tuosta osallistujien listasta.

Autosport nettisivuston mukaan ilmoittautumisia pidettiin auki pidempään, jotta Petter tiimeineen ehti mukaan. Suuri kiitos tästä kuuluu ruotsin rallin kilpailunjohtajalle Bertil Klarinille.

Tässä vielä linkki Autosportin juttuun
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hienoa toimintaa kilpailunjohtajalta. Solbergin mukanaolosta on varmasti hyötyä myös järjestäjälle koska uskoisin että Norjasta tulee paljon porukkaa kannustamaan Petteriä.

EDIT: Siellä on muuten Ruotsin rallissa yksi Porschekin mukana. Tälle kaudelle on tullut joku uusi GT-luokka ralliin joten näihin MM-sarjan kilpailuihin saa nykyisin osallistua Porschellakin. Joku britti Richard Tuthill tuolla Porschella ajaa ja voi vaan toivoa että äänet tulisi olemaan vaikkapa tällaiset...

Linkki vie Youtubeen ja videoon jossa Marc Duez käskee Porschea Ardennien rallissa muutama vuosi sitten
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Joku britti Richard Tuthill tuolla Porschella ajaa

Eikä tarvinnut edes etsiä videota Tuthillista Porschen ratissa. Löytyi runsas viisiminuuttinen video Youtubesta miehen omalta kanavalta. Kyseessä on auton testit ja ei tuo nyt huonolta kuulosta incar-kuvallakaan. Kilpailukykyisyys ei tule olemaan häävi, mutta Tervetuloa Porsche ja Tuthill MM-sarjaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikä tarvinnut edes etsiä videota Tuthillista Porschen ratissa. Löytyi runsas viisiminuuttinen video Youtubesta miehen omalta kanavalta. Kyseessä on auton testit ja ei tuo nyt huonolta kuulosta incar-kuvallakaan. Kilpailukykyisyys ei tule olemaan häävi, mutta Tervetuloa Porsche ja Tuthill MM-sarjaan.

Ja helvetin hienoa esimerkkiä näyttää kaveri kun vetää urku auki rallipätkää ja molemmat hytissä ilman kypärää... Tuosta kun pari kierrosta rullaa katon kautta ympäri ja pää kopsahtaa kaareen niin voi keräillä aivoja tienposkesta tai jostain Porschen lattioilta.

EDIT: Minusta muuten tuntuu että tuo videolla näkyvä auto on Tuthillin historic-kilpuri millä hän on ajellut jotain historic-sarjaa. En tiedä minkälaisella kalustolla hän on Ruotsiin tulossa, mutta vahva veikkaukseni on että kyseessä ei ole sama peli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös