Mainos

Ralliketju

  • 1 842 402
  • 14 862

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Subaru on tänään julkistanut uuden Impreza 2007 WRC-autonsa. Ulkonäkö säilyy aika paljon samanlaisena kuin edeltäjällään, mutta muuten on yritetty löytää ainakin geometriaan ja iskuvaimentimiin parannuksia. Sinänsä ymmärrettävät parannuskohteet, koska -06 malli ei koskaan saavuttanut sitä ajettavuutta, mitä Petterikin autolta halusi, ja viime vuosihan meni pitkälti poskelleen juuri tämän takia. Rengas kuluu liian nopeasti sekä ajettavuus kun on hieman pielessä, niin tulee yliyrittämistä, joka johtaa helposti myös ajovirheisiin.

Auto tulee viivalle jo seuraavassa kilpailussa ensi viikolla Meksikossa. Toivottavasti on edeltäjäänsä nopeampi, että saadaan lisää kovaa kilpailua aivan terävimpään kärkeen.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Todella hyviä uutisia Jyskälän osalta nuo. Legendaarisia, hienoja pätkiä takaisin ja ennenkaikkea, se Ounin raiskaaminen loppui nyt. Milloin Humalamäki takaisin?

Aika hyvä veto muuten laittaa Ruuhimäki finaaliksi. Näyttävyyttä löytyy jos tarvii kuvaa jaella sunnuntai-iltapäivän ratoksi televisiokatsojille.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Shayne kirjoitti:
Milloin Humalamäki takaisin?

Liian nopea ja liian lyhyt. Muuten Humalamäki toimisi nykyisessä reitissä sijainniltaan mainiosti. Humalamäkeähän huhuiltiin takaisin samassa yhteydessä, kun Urria legendaarisine hyppyineen lanseerattiin takaisin Jyskälän reitille mukaan, mutta sen lisäksi, että kuuluisen hyppysuoran hypyt ovat nykyään kovin vaatimattomat, pätkä on vain muutaman kilsan mittainen ja turhan nopea.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pieni välikysymys, että milloinkas tämä rallisarja nyt siirtyy syksystä kevääseen ajettavaksi? Luulin että jo täksi kaudeksi, mutta ei sentään. Vai onko suunnitelmista hiljaisuudessa luovuttu?
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Palsankylässä on myös ihan komea hyppy, jos ajetaan samalla lailla kuin ennenkin. Silloin kun se ensimmäisen kerran ajettiin niin n.2km kohdalla oleva takapiikki tuli monille silmille. WRC autoista pusikkoa kohti tai pitkäksi pikku tielle tais mennä 5 autoa. Juupajoki on myös Kankkusta kohdellut kaltoin ja Valkola on Suomalaisille painajainen : )

Tänä vuonna taitaa jäädä haaveeksi neljän päivän reissu töiden takia. Lauantaina pitää kiirehtiä jonnekkin joka tapauksessa päivystämään. Ja sitä paitsi, vaikka jyskälä jäisi väliin niin Suomessa on muitakin mahtavia ralleja. Ensi viikonloppuna olisi taas yksi edessä!

EDIT: Ehikki on myös komea pätkä vauhdeiltaan, mutta siellä ne pahimmat ruuhkat on aina ollut ja tukkinut muuta liikennettä pahoin. Tosin itseä ei ole koskaan haitannut, mutta rallin ulkopuolisia se aikoinaan haittasi kovastikkin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Shayne kirjoitti:
Todella hyviä uutisia Jyskälän osalta nuo. Legendaarisia, hienoja pätkiä takaisin ja ennenkaikkea, se Ounin raiskaaminen loppui nyt. Milloin Humalamäki takaisin?

Aika hyvä veto muuten laittaa Ruuhimäki finaaliksi. Näyttävyyttä löytyy jos tarvii kuvaa jaella sunnuntai-iltapäivän ratoksi televisiokatsojille.

Niin tuo Ruuhimäkihän on ennenkin tainnut olla vikana pätkänä. Muistelisin että 99 vuonna taisi olla vika pätkä.

Hieno homma, että Juupajokikin (Talviainen) on tullut takaisin. Silloin kun tuo pätkä viimeksi ajettiin taidettiin vetäistä myös Västilä...
Surkee on kanssa niitä legendoja....

Editti: Onkos kellään kokemusta Viron rallisarjasta, eli onko tullut paikan päällä käytyä ym...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
stiflat kirjoitti:
Pieni välikysymys, että milloinkas tämä rallisarja nyt siirtyy syksystä kevääseen ajettavaksi? Luulin että jo täksi kaudeksi, mutta ei sentään. Vai onko suunnitelmista hiljaisuudessa luovuttu?

Kyllä kesällä on tauko Akropolis-rallin jälkeen, eli kesäkuun alusta aina Suomen MM-ralliin saakka. Eikös tämä asia ihan päätettykin jo, eli tuskin sitä enää peruutetaan.

Ouninpohjasta vielä, että pätkää on jommastakummasta päästä hiukan lyhennetty, ennenhän se on ollut yli 34 kilometriä, nyt vähän alle.

Trenchtown: Elä nyt läppää tosissaan ota, se oli vaan heitto siihen suuntaan, kun koko kylä käytännössä tuolla aluella töissä on.
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Köpi kirjoitti:
Kyllä kesällä on tauko Akropolis-rallin jälkeen, eli kesäkuun alusta aina Suomen MM-ralliin saakka. Eikös tämä asia ihan päätettykin jo, eli tuskin sitä enää peruutetaan.

Pitää varmasti paikkansa, mutta stiflat varmaankin tarkoitti sitä, että milloin koko sarja siirtyy ajettavaksi siten, että MM-sarja alkaa loppusyksyllä ja loppuu alkukesästä. Tästähän oli jokin aika sitten kovastikin puhetta ja käsittääkseni asiasta tehtiin päätöskin. Olisiko sitten kausi 2008-2009 ensimmäinen tällaisena? Siirtoa perusteltiin sillä, että talviaikana rallin MM-sarja saisi selvästi nykyistä enemmän näkyvyyttä, kun silloin ei olisi niin paljon kilpailevia lajeja (mm. formulat) pyörimässä yhtä aikaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Köpi kirjoitti:
Trenchtown: Elä nyt läppää tosissaan ota, se oli vaan heitto siihen suuntaan, kun koko kylä käytännössä tuolla aluella töissä on.
No en ottanut. Suosittelen myös meikäläisen kirjoituksia lukiessa sellaista ei-niin-tosissaan- filtteriä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Fanduli kirjoitti:
Pitää varmasti paikkansa, mutta stiflat varmaankin tarkoitti sitä, että milloin koko sarja siirtyy ajettavaksi siten, että MM-sarja alkaa loppusyksyllä ja loppuu alkukesästä. Tästähän oli jokin aika sitten kovastikin puhetta ja käsittääkseni asiasta tehtiin päätöskin. Olisiko sitten kausi 2008-2009 ensimmäinen tällaisena? Siirtoa perusteltiin sillä, että talviaikana rallin MM-sarja saisi selvästi nykyistä enemmän näkyvyyttä, kun silloin ei olisi niin paljon kilpailevia lajeja (mm. formulat) pyörimässä yhtä aikaa.

Tämän vuoden Neste Oil Rallin piti alkuperäisen suunnitelman mukaan olla uuden sarjasysteemin ensimmäinen ralli, mutta tästä uudesta sarjasysteemistä luovuttiin viime vuonna tämän vuoden kalenteria laadittaessa. On siitä joku tiedotekin tullut joskus, mutta en nyt jaksa kaivella FIA:n sivuilta. Joka tapauksessa uuteen systeemin ei siis siirrytä ainakaan lähivuosina.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Gianfranco kirjoitti:
Tämän vuoden Neste Oil Rallin piti alkuperäisen suunnitelman mukaan olla uuden sarjasysteemin ensimmäinen ralli, mutta tästä uudesta sarjasysteemistä luovuttiin viime vuonna tämän vuoden kalenteria laadittaessa. On siitä joku tiedotekin tullut joskus, mutta en nyt jaksa kaivella FIA:n sivuilta. Joka tapauksessa uuteen systeemin ei siis siirrytä ainakaan lähivuosina.

No kas kummaa, että FIA:n rallivaliokunta on taas päättänyt toisin kuin alunperin. Minua harmittaa vallan vietävästi, että minulle läheinen laji tuhotaan täysin aivottomien idioottien päättäessä asioista.

Kisoja pitäisi ensinnäkin vähentää, maksimi olisi edelleen se 14, 12 jopa parempi. Tosin kahteentoista kisaan on vaikea saada sellaista ohjelmaa, että se toimisi (ellei sitten kierrätetä kisoja, kuten aikoinaan tehtiin).

Ja paljon paljon muuta muutoksia, jotta laji saisi elinvoimaa, eikä toimisi tekohengityksellä, niinkuin nyt.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaaha, Meksikossa on jo päivän verran menty laatta lattiassa. Ensimmäisen päivän jälkeen tilanne on seuraavanlainen:

HTML:
 1. Sebastien Loeb     Citroen   1.21.48,3
 2. Chris Atkinson     Subaru        +27,0
 3. Mikko Hirvonen     Ford          +27,4
 4. Daniel Sordo       Citroen       +31,7
 5. Manfred Stohl      Citroen       +41,2
 6. Marcus Grönholm    Ford          +43,4
 7. Jari-Matti Latvala Ford        +1.28,9
 8. Matthew Wilson     Ford        +4.07,5

Loeb siis ei antanut Norjan mokailujen rasittaa menoaan, vaan puskee vakuuttavasti niinkuin toki kuuluukin. Petteri johti koko päivän rallia, mutta päivän vikan EK:n lähtöalueella uusi hieno Subaru päästi öljyt pihalle ja se oli sitten siinä. Atkinson tuolla vielä roikkuu mutta eiköhän Mikko kiskaise tuosta mukanopeasta aussista heti aamusta ohi.

Bossen vaisua menoa voi selitellä sillä, että hänen ajovuoronsa on luonnollisesti joukon ensimmäisenä, joten aurahommia varmasti riittää. Sordo ja Stohl ovat Grönholmin hampaissa huomenna, eiköhän menohaluja sen verran kuitenkin ole. En usko että karkuunkaan pääsevät.

Mainittakoon vielä että Henning Solberg pyöritti autonsa katon kautta ympäri jo avauspätkällä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Trenchtown kirjoitti:
Mainittakoon vielä että Henning Solberg pyöritti autonsa katon kautta ympäri jo avauspätkällä.

Nyt ei ollut norskilla penkkoja pelastamassa... No joo, suhteellisen vaisu päivä ensimmäinen päivä Meksikossa. En oo tv-lähetyksiä tai muitakaan haastatteluja nähnyt, miksi Bosse jäi noin paljon kärjestä, mutta varmaan päällimmäinen syy on aura-auton rooli. Hirvos Miksa työns menemään ihan mallikkaasti ja tänään itsevarmuuden osalta edellisessä kisassa kasvuharppauksen ottanut suomalainen varmasti haastaa Atkinsonin. Bosse nousee vielä Hirvosen kantaan, ja jos nyt ei enää ajamalla ihan kärkeen pääse, niin uskoakseni Bosse kyllä (jos ei homma mene yliyrittämiseksi ja päädy pientareelle) haastaa vielä Mikon hopeataistoon. Sebillä on nyt hyvät asetelmat passailla piikissa.

Sen verran Subarun uudesta kehitysversiosta, että pirun helpottavaa nähdä, että auto on heti avauksessaan näin hyvä. Petterin petti nyt moottori, mutta pääasia on nyt, että vauhti ainakin Meksikon raitilla riittää aidosti kärkitaistoon. Koska kyllä Petteriä kaivataan sekoittamaan Sebin ja Fordien taistoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
En oo tv-lähetyksiä tai muitakaan haastatteluja nähnyt, miksi Bosse jäi noin paljon kärjestä, mutta varmaan päällimmäinen syy on aura-auton rooli.
Marcuksella oli autossaan joku monesta anturista rikki, ja näin ollen oli ilmeisesti koneen tehot pudonneet turhaan alas, vaikka ei tähän olisi ollut tarvetta. Muutaman tunnin kuluttua nähdään sitten mitä tapahtuu, kun Marcus alkaa ajamaan kärkeä kiinni oikein toden teolla. Toivottavasti ei tee Henningejä heti ekalla pätkällä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Meksikossa on lauantaiaamun ensimmäinen lenkki takana. Marcus on ottanut Mikon etumatkan kiinni, mutta Loeb jatkaa vakuuttavassa johdossa. Itse asiassa Loeb on ollut kokonaisajoissa nopein myös tänään kolmella ensimmäisellä pätkällä. Neljä seuraavaa ovat varsin tasisena ryhmänä noin minuutin päässä kärjestä.
Tässä hieman kärjen tilannetta:
HTML:
1. 	1 	S. LOEB 	2:15:30.6 	0:00 	2:15:30.6 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	2:16:28.2 	0:00 	2:16:28.2 	57.6 	57.6
3. 	4 	M. HIRVONEN 	2:16:28.3 	0:00 	2:16:28.3 	0.1 	57.7
4. 	8 	C. ATKINSON 	2:16:31.3 	0:00 	2:16:31.3 	3.0 	1:00.7
5. 	2 	D. SORDO 	2:16:37.6 	0:00 	2:16:37.6 	6.3 	1:07.0        .
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaksi päivää on kilpaa ajettu Meksikossa, ja toinen päivä sujui ilman kärkiajajien keskeytyksiä. Loeb hallitsee suvereenisesti, ja Grönholm on yhtä selvä kakkonen, sen sijaan kolmospaikasta taistelu jatkuu kiivaana kolmen kuljettajan kesken. Eroa näillä miehillä ei ole kuin 12,5 sekunttia, joten kuka vaan akselilla Sordo - Hirvonen - Atkinson voi ottaa vielä podiumpaikan ihan ajamalla. Huomion arvoisena asiana voisi sanoa Matthew Wilsonin ajaman pohja-ajan toisen päivän viimeiselle yleisöpyöritykselle. Uran ensimmäinen pohja-aika mm-rallissa lienee kysymyksessä tälle tallipäällikön pojalle.
Tässä tilannetta:
HTML:
 1. Sebastien Loeb     Citroen  3.08.27,0 
 2. Marcus Grönholm    Ford     +  1.00,8
 3. Daniel Sordo       Citroen  +  1.35,3
 4. Mikko Hirvonen     Ford     +  1.38,1 
 5. Chris Atkinson     Subaru   +  1.47,8 
 6. Manfred Stohl      Citroen  +  2.41,8 
 7. Jari-Matti Latvala Ford     +  3.50,4 
 8. Matthew Wilson     Ford     + 10.21,5 
 9. Henning Solberg    Ford     + 13.10,0
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Meksiko ralli on sitten saatu päätökseen, ja voitto meni Loebille, joka käytti hyväkseen ensimmäisenä ajopäivänä saamansa edun, eikä antanut sen jälkeen muille mitään mahdollisuutta. Tämä kolmas päivä toi tullessaan vain sen muutoksen tulosluetteloon, että Hirvonen otti sen kolmannen sijan, jonka oli mahdollista saavuttaa ajamalla. Kaksi suomalaista taas palkintopallilla on ihan hienoa. Lisäksi täytyy sanoa, että Subarun onnistunut vauhdin lisäys uuden auton myötä lisää jännitettä tuleviin kilpailuihin mukavasti. Petteri taistelee rajusti yksittäisten osakilpailujen voitosta, kunhan tekniikka vaan toimii.
Tässä epäviralliset lopputulokset kärjen osalta(jälkikatsastus on vielä tekemättä):
HTML:
1. 	1 	S. LOEB 	3:48:13.3 	0:00 	3:48:13.3 	0.0 	0.0
2. 	3 	M. GRÖNHOLM 	3:49:09.1 	0:00 	3:49:09.1 	55.8 	55.8
3. 	4 	M. HIRVONEN 	3:49:41.0 	0:00 	3:49:41.0 	31.9 	1:27.7
4. 	2 	D. SORDO 	3:49:57.0 	0:00 	3:49:57.0 	16.0 	1:43.7
5. 	8 	C. ATKINSON 	3:50:37.4 	0:00 	3:50:37.4 	40.4 	2:24.1
6. 	5 	M. STOHL 	3:51:58.8 	0:00 	3:51:58.8 	1:21.4 	3:45.5
7. 	9 	J. LATVALA 	3:52:24.1 	0:00 	3:52:24.1 	25.3 	4:10.8    .
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Maikkarin netissä on uutinen, että Suzuki lykkää WRC-projektinsa lanseerausta aiemmin ilmoitetusta Suomen osakilpailusta ilmeisesti siis Irlantiin (2. viimeinen kilpailu tänä vuonna). Tämä ei sinällään ole mikään ihme tai yllätys, koska aikataulut tällaisissa projekteissa tuppaa aina venymään ja puolikuntoisella tai vielä puolirakenteisella autolla ei ole mitään järkeä lähteä nolaamaan itseään. Lanseerauksen pitää olla iso ja mahtava tapahtuma ja sitä tuskin halutaan pilata sillä, että auto ei ole oikeasti vielä edes valmiina...

Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2007/03/511228

Jollain kohtaa kuulin huhuja, että T. Gardemeister olisi linkitetty Suzukiin, ja ei varmaan vähiten sen vuoksi että puhe oli Suzukin starttaavan WRC-kampanjansa nimenomaan Suomesta. Mutta nyt kun aloitusta on lykätty, lienee Gardenkin intressit muissa merkeissä, jotta pääsisi edes jollain härvelillä laskemaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Jollain kohtaa kuulin huhuja, että T. Gardemeister olisi linkitetty Suzukiin, ja ei varmaan vähiten sen vuoksi että puhe oli Suzukin starttaavan WRC-kampanjansa nimenomaan Suomesta. Mutta nyt kun aloitusta on lykätty, lienee Gardenkin intressit muissa merkeissä, jotta pääsisi edes jollain härvelillä laskemaan.
Kyllähän manageri Jouhki on hakenut Gardelle töitä kovastikin, koska se kauden alussa tehty sopimus vesittyi aika pahasti. Itse olen kuullut samaa juorua, että Tonin piti ajaa Jyväskylässä uutta WRC-Suzukia, mutta taas menee suunnitelmat uusiksi sen suhteen Tonilla. Nyt vaan pitäisi löytää sellainen auto alle, että voi taistella aivan kärkisijoista.

Michelinin rengasjätti aikoo haastaa FIA:n oikeuteen uudesta rengassopimuksesta, jonka mukaan kausilla 2008-2010 käytetään vain yhtä rengasmerkkiä, ja se merkki on Pirelli.

Linkki:http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2007/03/511255
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Michelinin rengasjätti aikoo haastaa FIA:n oikeuteen uudesta rengassopimuksesta, jonka mukaan kausilla 2008-2010 käytetään vain yhtä rengasmerkkiä, ja se merkki on Pirelli.

Nyt alkaa haisemaan ja pahasti tämä touhu... Michelin on kummasti joutunut FIA:n kynsiin ja kieltämättä aika outo päätös FIA:lta "antaa" rallin MM-sarja Pirellin käsiin. Pirelli on kuitenkin pelurina aivan eri magnituudin yritys kuin suuri ja mahtava Michelin. Muistetaan, että FIA:ssa päällimmäisenä istuu oikeustieteellisen koulutuksen saanut herra Mosley ja nyt kyseessä on suuren ja mahtavan FIA:n kunnia, joten tästä väännöstä voi tulla mielenkiintoinen.

Yksi rengasvalmistaja on urheilulliselta kannalta ihan ok. Taustalla voi olla jotain skismaa muussirenkaista luopumiseen liittyen; ehkä Michelin ei ole halunnut siihen kehitykseen lähteä niin hanakasti kuin Pirelli ja tässä on tulos. Tai sitten Pirelli on jollain ihme keinolla ostanut itselleen yksinoikeuden sarjaan, en tiedä. Jotenkin vaan hämärää, että Michelin dumpattiin noin yksioikoisesti näistä bileistä pihalle...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Jotenkin vaan hämärää, että Michelin dumpattiin noin yksioikoisesti näistä bileistä pihalle...
Samaa olen tässä pähkäillyt pitkin iltaa, mikä tässä oikein on taustalla, eikä ole oikein muuta tullut mieleen, kun F1-jupakka ,jossa Michelin jäi pois sieltä, niin tällä päätöksellä saattaa olla jotain tekemistä tämänkin asian kanssa. Kyllä tästä tarkempaakin tietoa vielä saadaan ,mutta juuri nyt sitä ei ole heittää pöytään.
 

scholl

Jäsen
Gianfranco kirjoitti:
Tai sitten Pirelli on jollain ihme keinolla ostanut itselleen yksinoikeuden sarjaan, en tiedä. Jotenkin vaan hämärää, että Michelin dumpattiin noin yksioikoisesti näistä bileistä pihalle...

No itse olen siinä käsityksessä, että FIA siirtyi yhteen toimittajaan ja Pirelli voitti kilpailun BFGoodrichia vastaan. Olen ihmetellyt Michelinin toimintaa kyllä rengasasioissa. F1:ssä heillä ei ollut mitään intoa lähteä tavoittelemaan ainoata rengastoimittaja-asemaa ja rallissa ensin vaihdettiin tuotemerkkiä, mikä mielestäni latisti hommia. Toki tietysti voivat yrittää lanseerata BFGoodrichia Euroopan markkinoille, mutta sen brändi on kyllä aika heppoinen verrattuna vaikkapa juuri Micheliniin tai Pirelliin. Ja nyt sitten ei varmaan otettu tosissaan tarjouskilpailua ja oltiin hämmästyneitä, kun hävittiin.

Sinänsähän Pirellillä on pitkä ja kunniakas rallihistoria. Jo Lancia mm. aikoinaan käytti heitä. Eikä se muutenkaan mikään tuntematon valmistaja rengaspuolella ole. Yksi suurimmista valmistajista ja nimenomaan moottoriurheilussa hyvä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Micheliniähän ei formulat kiinnostaneet, kun halusivat osallistua vain sellaisiin sarjoihin, joissa on useampi rengasmerkki ja näin ollen kilpailua niiden kesken. Sinänsä mielenkiintoista, että ralli olisikin sitten kiinnostanut. Yhden valmistajan sarjoista jokainen voi tietysti olla mitä mieltä tahansa, mutta mielestäni esimerkiksi Pirelli saa ihan hyvää mainosta olemalla superbiken mm-sarjan ainoa rengastoimittaja. Tuleehan siitä joka tapauksessa sellaista racing-imagoa, joka erityisesti moottoripyörien osalta on erittäin tärkeää.

BF Goodrichistä tulee muuten itselleni mieleen vanhat jenkkipaskat, enkä kyllä ymmärrä miksi kukaan sen merkkisiä renkaita autoonsa haluaisi, esimerkiksi Michelinien sijaan.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
scholl kirjoitti:
No itse olen siinä käsityksessä, että FIA siirtyi yhteen toimittajaan ja Pirelli voitti kilpailun BFGoodrichia vastaan. Olen ihmetellyt Michelinin toimintaa kyllä rengasasioissa. F1:ssä heillä ei ollut mitään intoa lähteä tavoittelemaan ainoata rengastoimittaja-asemaa ja rallissa ensin vaihdettiin tuotemerkkiä, mikä mielestäni latisti hommia. Toki tietysti voivat yrittää lanseerata BFGoodrichia Euroopan markkinoille, mutta sen brändi on kyllä aika heppoinen verrattuna vaikkapa juuri Micheliniin tai Pirelliin. Ja nyt sitten ei varmaan otettu tosissaan tarjouskilpailua ja oltiin hämmästyneitä, kun hävittiin.

Tätäpä minä juuri ihmettelinkin, että oliko kyseessä vain välinpitämättömyys tarjouskilpailua kohtaan vai halusiko FIA oikeasti BFG:stä/Michelinistä eroon. Eli kuka tässä nyt oikeasti on ollut "bona fide", vai onko kukaan. Tähän kysymykseen en usko vastausta löytyvän ihan heti, mutta eiköhän tuo oikeuden kautta sekin vastaus löydy.

Michelinin päätös vaihtaa brändiä BFGoodrichiin oli pari vuotta sitten kyllä meikäläisellekin melkoinen yllätys. Tietysti BFG:n "off-road"-brändi ehkä toimii rallimaailmassa ihan ok, mutta hirveä riskihän tuollainen "swoppaus" yhtäkkiä oli. Rallin MM-sarja on monen muun vastaavanlaisen sarjan tavoin hyvin Eurooppa-keskeinen ja ehkä tämän vuoksi haluttiin Euroopan markkinoita hallitseva Michelin-brändi haastaa konsernin omalla merkillä ja tuoda BFG vahvemmin vanhan mantereen markkinoille. No, en tiedä miten brändin menekki on Euroopassa nyttemmin kehittynyt, mutta täyslaidallisen tuntuu maailman suurin rengasvalmistaja tässä pelissä paskaan niskaan saavan, kun aivan eri kokoluokassa painiva Pirelli (joskin pitkillä mottoriurheilu- ja ralliperinteillä vahvistettuna) menee ohi tarjouskilvassa.

Ehkä fransmanneilla tuli nyt hätä käteen kun konsernin edustus sekä formuloissa, että rallissa katoaa kerta laakilla olemattomiin. Ja ehkä oikeustuvasta saadaan hieman jatkoaikaa. En tiedä. Outoa touhua joka tapauksessa. Toisaalta voi vaan toivoa, että oppisin olemaan epäilemättä myös FIA:a aina kun jotain tällaista tapahtuu... On se vaan sellainen poliittinen päiväkoti, että huhhuijaa...
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Portugalin comeback

Näin se alkaa olla pikku hiljaa käynnistymässä pitkästä aikaa ensimmäinen Portugalin MM-ralli. Takavuosina Portugali oli tunnettu sarjan ehkä hulluimmasta yleisöstään, sai siirtyä muutamaksi vuodeksi telakalle, ja on nyt sitten takaisin kalenterissa. Viime vuotisista kandidaattikisoista Portugali oli selkeästi MM-kelpoisin. Jännityksellä odottelen minkälaisen show'n Irlannin pojjaat saa syksyllä aikaiseksi.

Joka tapauksessa, tässä on taas iskun paikka Hirvoselle, kun ajellaan muillekin tuntemattomilla teillä. Norjassahan Mikko hurautti piikkiin, kun tiet olivat tasapuolisen tuntemattomia kaikille. Tänä iltana kapina alkaa super-ek:lla ja siitä sitten jännätään taas kolme päivää eteenpäin.

Tänään on jo kaasuteltu ravisteluajo, eli shakedown, ja ihan lupaavalta näyttää Fordien säätöjen suhteen:

1) Mikko Hirvonen, Ford 3.06,7 (3)
2) Marcus Grönholm, Ford 3.07,7 (2)
3) Petter Solberg, Subaru 3.08,7 (3)
4) Sebastien Loeb, Citroen 3.09,3 (2)

lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2007/03/515475
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös