Ralliketju

  • 1 830 342
  • 14 790

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Huomasin että seuraavaksi ajetaan Argentiinassa. Kiitos Metsä-Botinian tehdas hankeen, ovat suomalaiset nykyään Argentiinassa todella huonossa huudossa. YLE:n ”Silminnäkijä” ohjelman ( http://www.yle.fi/tv2/?p=jutut&ID=2521 ) jälkeen olen pikkasen pelännyt että ensi kisassa tullaan näkemään varmasti jotain mielenilmauksia aiheesta ja tempauksia joiden tarkoituksena on sabotoida Grönholmin ja Hirvosen suoritusta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Barcelona kirjoitti:
ensi kisassa tullaan näkemään varmasti jotain mielenilmauksia aiheesta ja tempauksia joiden tarkoituksena on sabotoida Grönholmin ja Hirvosen suoritusta.
Toivottavasti FIA ei kuitenkaan evää suomalaiskuljettajien lähtöoikeutta vedote siihen, että laji saisi suomalaiskuljettajien kautta mahdollisesti Argentiinassa huonoa julkisuutta...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Näistä takasivulaseista voisi sanoa sen verran, että minä en usko lainkaan Fordin yrittävän mennä tässä asiassa harmaalle alueelle, koska säästettävä paino on niin pieni, ettei sillä ole käytännössä mitään merkitystä aikoihin. Nämä aikasakon tuoneet lasit eivät edes ole laseja, vaan ne on valmistettu muovista, joten painoetu on lähes nolla.

Vastuu asiassa on vain Fordin, vaikka niiden "lasien" valmistaja tulee Italiasta, mutta tallin pitää aina tietää, minkä osan autoonsa kiinnittää. Rallissa, kun on käytössä vielä se systeemi, että myös kuskit joutuvat näistä erheistä maksamaan.

Mitä tulee yleensäkin näihin laseihin, niin ne ovat olleet käytössä tässä -06 korissa jo sen ensiesiintymisestä alkaen, eli Austraaliassa -05 Toni ajoi autolla ensi kertaa mm-tasolla, joten eivät ne mitään uusia keksintöjä ole. FIA on todennäköisesti mittaillut tämän auton kaikkia osia jossain vaiheessa, ja tämä episodi on ollut jo silloin varsin tarkalla, että täyttää sääntöpykälän, josta johdannaisena on tullut tämä Mahosen mukamas tieto näistä laseista.

Se miksi tässä nyt kävi niinkuin kävi, johtuu varmaan siitä, että jonkun Fordmiehen autosta on ko. osa tippunut erikoiskokeella, ja siitä se on joutunut jonkun muun tallin edustajan hyppysiin, jossa sen paksuutta on alettu mittaamaan. Vähän haisee käryttämiseltä, mutta en uskalla sanoa varmaksi, kuka voisi olla tämän takana.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Aeroman kirjoitti:
Vähän haisee käryttämiseltä

Jos kysymys on vihjeestä, niin sanoisin mieluummin, että kysymys on bisneksestä, jossa tunnetusti ei armoa anneta tai tunneta. Ei talleja perusteta urheilun vaan näkyvyyden vuoksi. Rahaa.
 

scholl

Jäsen
Aeroman kirjoitti:
Vähän haisee käryttämiseltä, mutta en uskalla sanoa varmaksi, kuka voisi olla tämän takana.

Ei ainakaan Citroën, koska heillä oli tuossa rallissa mitä ilmeisemmin herrasmiessopimus. Ford ei tehnyt protestia Sordon etenemisestä ja Citroën ei tehnyt protestia Grönholmin punnituksesta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
scholl kirjoitti:
Ei ainakaan Citroën, koska heillä oli tuossa rallissa mitä ilmeisemmin herrasmiessopimus. Ford ei tehnyt protestia Sordon etenemisestä ja Citroën ei tehnyt protestia Grönholmin punnituksesta.

Juu, en usko minäkään Citikan rooliin tässä hommassa. Kyllä taustalla on FIA ja sen vaikutusvaltaiset tekniset delegaatit sun muut hurmaavat pikku byrokraatit. Samapa tuo, rangaistus on määritelty ja langetettu, joten osataan sitten seuraavan kerran jo varautua, että jos autossa on jotain pikku laittomuutta, niin se on nimenomaan kuski kuka siitä vastaa...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Citroenin päällikkö ilmoitti jossain haastattelussa Portugalissa, että he eivät tule pitämään yhden rengasmerkin ratkaisusta, varsinkin, jos se merkki on Pirelli, joten ei kai tässä vaan käy niin, että Citroen siirtyy jälleen syrjään tehdastallina. Autothan voi antaa kronoksen tai jonkun muun ajettavaksi, mutta harmillinen jjuttu, jos niin tapahtuu. Ranskalainen talli ja ranskalainen rengas, niin asian kyllä ymmärtääkin, varsinkin kun eivät ole koskaan käyttäneet kuin yhtä rengasmerkkiä autossaan.
 

scholl

Jäsen
En millään usko, että mikään automerkki tekee päätöstä osallistumisestaan tehdastallina renkaiden perusteella. Tuossa automerkin mukanaolossa on kuitenkin niin isoista rahoista kyse, jossa on aika paljon muut päämäärät.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Citroenin päällikkö ilmoitti jossain haastattelussa Portugalissa, että he eivät tule pitämään yhden rengasmerkin ratkaisusta, varsinkin, jos se merkki on Pirelli, joten ei kai tässä vaan käy niin, että Citroen siirtyy jälleen syrjään tehdastallina. Autothan voi antaa kronoksen tai jonkun muun ajettavaksi, mutta harmillinen jjuttu, jos niin tapahtuu. Ranskalainen talli ja ranskalainen rengas, niin asian kyllä ymmärtääkin, varsinkin kun eivät ole koskaan käyttäneet kuin yhtä rengasmerkkiä autossaan.

Voi voi näiden fransmannien kanssa... Ymmärtäähän tuon, kun italialaiset puhuvat huomattavasti heikommin ranskaa kuin ranskalaiset... No joo, en ole tuon yksityyppirengas-säännön yksityiskohtia tutkaillut vielä sen suuremmin, mutta voisin kuvitella, että tallipisteistä saa ajaa vain ne tallit, jotka ajavat myös yksityyppirenkailla? Vai voisiko olla jopa niin hurjat suunnitelmat, että MM-pisteitä myös kuljettajien puolella saavat vain kyseisiä renkaita käyttävät... No, joka tapauksessa Citroen tunnetaan kyllä vastarannankiiskenä monessa asiassa ja sen puoleen kiukuttelu ei tule yllätyksenä.

Itse olen punninnut tämän yksityyppirenkaaseen liittyviä kannanottoja ja tietyllä tavalla kyllä ymmärrän, että kilpailutilannetta halutaan tasaisemmaksi näiltä osin. OK, systeemi tuntuu kilpailun rajoittamiselta, mutta toisaalta muutenkin niin välinekeskeisessä lajissa tämä tasoittaisi edes hieman puntteja tiimien välillä. Se, mikä on ehdottoman hyvä muutos, on muussirenkaiden hävittäminen. Se ei suoranaisesti liity yksityyppirengas-keskusteluun, mutta tulee muuttamaan kuljettajien ajolinjoja Jyväskylässäkin dramaattisesti. Tommimäkis-tyyppinen renkaan roikottaminen auton leveyden verran tielinjan sivussa tulee harvenemaan ja keskinopeudet laskemaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aina voidaan miettiä, mitkä ovat todelliset syyt taustalla, kun joku merkki poistuu areenalta. Rahan puute se tietysti useammin on, joka sitten taas voi seurannaista huonosta markkinoinnista, sen arvosta tai muuten vaan lajin kalleudesta yleensä.

Itsellä kun on muodostunut vahva käsitys tässä usean vuoden aikana, mitä olen ns. piireissä pyörinyt, että kyllä Citroen ja Michelin ovat kuin paita ja perse, silloin kun rallista puhutaan. En epäile yhtään tämän päällikön lausuntoja, tosin kyseessä on varmasti ollut puolustuspuhe FIA:n suuntaan, tai jopa uhkailupuhekin, että kaksi merkkiä pitää säilyttää, tai Citroen jää pois.

Jotenkaan vaan en vielä tällä syömisellä oikein usko, että tehdascitroenin alla pyörii Pirellin rengas, mutta on kait maailmassa ennenkin ihmeitä nähty.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
http://www.youtube.com/watch?v=63ZuuE6OB1g&mode=related&search=

Portugalissa oli tämän linkin tyyppistä viihdykettä katsojille tarjolla, ja kuulin tuossa vähän huhuna, että Suomen MM-ralliin ollaan myös vastaavaa b-ryhmäläisten muistikatselmusta tekemässä torstai-illalle ennenkuin varsinaiset glariaattorit valvaavat kentän. Killerin raviradalle tulisivat tämän hetken tiedon mukaan esittämään ajotaitojaan herrat Alen, Vatanen ja Mikkola, joilla kaikilla olisi allaan se b-ryhmän tykki, joilla jokainen ajoi joskus eniten kisoja. Eli Alenille Lancia, Vataselle Peugeot sekä Mikkolalle Audi, kaikki autot niitä viimeisimpiä malleja näistä tehovehkeistä. Näkemisen arvoinen aloitus varmasti kotoiselle MM-rallillemme.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aeroman kirjoitti:
Citroenin päällikkö ilmoitti jossain haastattelussa Portugalissa, että he eivät tule pitämään yhden rengasmerkin ratkaisusta, varsinkin, jos se merkki on Pirelli, joten ei kai tässä vaan käy niin, että Citroen siirtyy jälleen syrjään tehdastallina. Autothan voi antaa kronoksen tai jonkun muun ajettavaksi, mutta harmillinen jjuttu, jos niin tapahtuu. Ranskalainen talli ja ranskalainen rengas, niin asian kyllä ymmärtääkin, varsinkin kun eivät ole koskaan käyttäneet kuin yhtä rengasmerkkiä autossaan.

No niin no, happamia sanoisi kettu pihlajanmarjoista. Jos tuo pitää paikkaansa, että Citroen ei haluaisi ajaa Pirelleillä, niin talli tekisi itsestään pellen. Nythän kuten tuossa aiemmin on mainittu, Citroen on selvästi hyötynyt Michelinin renkaista. Vastaavastihan Subaru olisi voinut väittää samaa kun joutuu tällä kaudella ajaan muilla renkailla kun Pirellin renkailla.
Ettei vaan Citroenilla olisi pelko, että enään ei oltaisikaan ylivoimaisia kun ei ajeta "omilla" renkailla?
Mitä taas tulisi Citroenin "vetäytymiseen" omana tehdastallina, niin en usko siihen. Citroen on panostanut kymmeniä miljoonia euroja ralliin tehdastallina, niin tuntuisi käsittämättömältä vetäytyä pelkästään renkaiden takia.
Eikös Kankkunen aikanaan todennut haastattelussa kun kysyttiin millaiset renkaat sulla on suunnilleen seuraavaa: Mustat ja pyöreät...
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
No niin, nyt viedään myös julkisesti Bossea Suzukille:

http://news.caradisiac.com/WRC-Marcus-en-route-pour-Suzuki-735

Jokainen tuon kielen taitava saa tehdä tulkintansa tekstistä. Joka tapauksessa Suzuki-skenaario ei sikäli olisi mahdoton, että Fordilla Bosse joka tapauksessa ei jatkane. Näin uskon. Bosse ei ole saanut auton kehitystyössä ja säätämisessä niitä valtuuksia, joita olisi halunnut (tähän on viittauksia myös tuossa yo. artikkelissa), ja joiden pohjalta sai esim. Peugeotin aikanaan itselleen sopivaksi. Näin ollen, mikäli motivaatiota ratin kääntelyyn tämän kauden jälkeen vielä riittää, mies on varmasti vakavasti otettava kaveri Suzukin projektissa. Uskoakseni Suzuki pystyy lyömään halutessaan myös shekkiin sellaiset numerot, että homma ei siitä jää kiinni.

Ainoa tapa, jolla nämä uudet tiimit itsensä saavat keploteltua huipulle, on näiden superammattilaisten värvääminen auton kehitystyöhön. Kukaan muu ei ralliautoa voi testata ja kehittää nopeaksi kuin todella nopea kuljettaja. Ja näitä ovat juuri ne uransa ehtoopuolella olevat kovat nimet. Näinhän tekivät myös mm. Kankkunelli ja Mäksä-Tomppa aikoinaan. Subbe tosin olisi toivonut Tommin jatkavan senkin jälkeen auton kehitystyön parissa, ja kun Tommi sanoi ei, kuinkas kävikään...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Gianfranco kirjoitti:
No niin, nyt viedään myös julkisesti Bossea Suzukille...
Koko homma muistuttaa Kankkusen Hyundai -ajoista. Kuten sanoit, on uuden tallin paras keino kehitykseen palkata ratin taakse joku, joka osaa heti sanoa että missä on vikaa ja missä ei, mitä tarvitsee muuttaa, mihin suuntaan sitä tarvitsee muuttaa ja niin edelleen.

Suitsalle vaan sitten, jos kiinnostusta Bossella vielä riittää. Ja miksei riittäisi, koska minäkin olen sitä mieltä että Suzukilta irtoaa Grönholmin tasoiselle kuskille melkoisen leveää leipää ja paksulti makkaraa päälle. Taloudellisten asioiden lisäksi Bosse saisi Suitsalla järjettömän määrän kunnioitusta ja arvostusta, aivan kuten Kankkunen Hyundailla aikoinaan. Toteutuessaan erittäin mielenkiintoinen "siirto".
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Trenchtown kirjoitti:
Koko homma muistuttaa Kankkusen Hyundai -ajoista. Kuten sanoit, on uuden tallin paras keino kehitykseen palkata ratin taakse joku, joka osaa heti sanoa että missä on vikaa ja missä ei, mitä tarvitsee muuttaa, mihin suuntaan sitä tarvitsee muuttaa ja niin edelleen.

Suitsalle vaan sitten, jos kiinnostusta Bossella vielä riittää. Ja miksei riittäisi, koska minäkin olen sitä mieltä että Suzukilta irtoaa Grönholmin tasoiselle kuskille melkoisen leveää leipää ja paksulti makkaraa päälle. Taloudellisten asioiden lisäksi Bosse saisi Suitsalla järjettömän määrän kunnioitusta ja arvostusta, aivan kuten Kankkunen Hyundailla aikoinaan. Toteutuessaan erittäin mielenkiintoinen "siirto".


No niin no. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista... Itse en kyllä jaksa uskoa, että Busse lähti ajamaan Sutsukilla. Miehellä on ikää jo aika paljon ja menestystä onb tullut roppakaupalla. Mies on päässyt urallaan ajamaan kahdessa Huipputallissa. Peugeot 206 oli täysin ylivoimainen auto aikanaan ja 307 puolestaan suuremman luokan floppi. Siirto Peugeotilta Fordille oli hyvä ja Fordillakin on tullut menestystä. Valitettavasti tyhmät säännöt veivät Busselta viime vuonna mestaruuden, tosin omiakin virheitä oli.
Nyt kun Busse on siis ajanut käytännlssä katsoen koko MM-sarjauransa huipputalleissa, miksi mies siirtyisi talliin joka on ynnä muuta kamaa? Se on päivän selvä juttu, että Sutsukista ei ole MM-sarjan kärkikastiin! Olisi suorastaan säälittävää siirtyä huipulta ynnä muuta talliin.
Mielummin lopettaa ja tekee sen huipulta.

Mitä puolestaan tulee rallin tulevaisuuteen, uskon vahvasti, että muutaman vuoden sisällä rallin pääluokkana on Super 2000 -luokka! WRC -autot ovat aivan liian kalliita ja nythän Super 2000 -luokkaan on aika kova tunku ja uskon että parin vuoden sisällä uusia tulokkaita (auton valmistajia) tuohon luokkaan tulee 4 - 5 kpl. Nythän luokiteltuja autoja ovat Fiat ja Peugeot. Toyotalla on auto jo todella pitkällä kehityksellä ja Volkkarikin on tainnut kehitellä omaansa sekä Skoda joka taitaa luokitella oman ajokkinsa tänä vuonna ?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Niilo kirjoitti:
Mitä puolestaan tulee rallin tulevaisuuteen, uskon vahvasti, että muutaman vuoden sisällä rallin pääluokkana on Super 2000 -luokka! WRC -autot ovat aivan liian kalliita ja nythän Super 2000 -luokkaan on aika kova tunku ja uskon että parin vuoden sisällä uusia tulokkaita (auton valmistajia) tuohon luokkaan tulee 4 - 5 kpl. Nythän luokiteltuja autoja ovat Fiat ja Peugeot. Toyotalla on auto jo todella pitkällä kehityksellä ja Volkkarikin on tainnut kehitellä omaansa sekä Skoda joka taitaa luokitella oman ajokkinsa tänä vuonna ?

Tästä Super kakstonnisesta on puhuttu taas eräänlaisena messiaana ralliautoilulle, aivan kuten aikanaan F2-luokasta, joka loppujen lopuksi kuihtui omaan mahdottomuuteensa. Itse näen Super 2000 ihan ok lisäluokkana MM-sarjassa, mutta ei MM-sarjan pääluokkaa niistä ei kyllä tule. Lyhykäisyydessäänhän Super2000 -kaluston ominaispiirteitä ovat siis ahtamaton moottori, 4-veto, max 280 hv, max 8500 rpm, max 168.000 euron hinta ja kaikki elektroniset ajamista helpottavat vipstaakit kielletty.

WRC-kalusto on kallista kehittää ja ylläpitää, se on totta. Huoli automerkkien vähenemisestä MM-sarjassa on jatkuva, mutta sääntöjen puliveivaamista on nyt nähty ja koettu aivan tarpeeksi, joten eiköhän tässä olisi nyt aika yrittää löytää ratkaisu nykyisen kaluston ympäriltä eikä romahduttaa koko korttitalo (taas) tuomalla pääluokaksi periaatteessa N-ryhmän kalusto. Totta kai, monikaan ei uskonut A-ryhmän aikanaan olevan kelvollinen korvaamaan B-ryhmää, ja tässä spekuloinnissa voidaan nähdä samoja piirteitä. Joka tapauksessa MM-sarjan kannalta viisainta olisi nyt miettiä kuinka monta osakilpailua on järkevää ajaa, kuinka tehdä sarjan nykyisestä WRC-kalustosta huokeampaa kehittää ja ylläpitää, ja kuinka tehdä MM-rallista toimiva urheilubrändi. Näitä ongelmia ei ratkaista pääluokkaa vaihtamalla; laji ei kiinnosta Super 2000 -kalustolla suurta yleisöä nykyisenkään vertaa, siitä olen satavarma.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Gianfranco kirjoitti:
Aika erikoista, että nämä stadionpyöritykset pitää saada mukaan kisaan siitäkin huolimatta, että voi käydä näinkin suuri lapsus. Ei ole tullut mistään luettua edes, paljonko oli välimatkaa varsinaisen kisa-alueen ja tämän stadionin väliä, mutta pitkästä matkasta lienee kysymys, koska nuotituskin oli siirretty päivää aikaisemmaksi tämän takia.

Täytyy laskea, riittävätkö ek-kilometrit täysille MM-pisteille, vai menevätkö nekin puoliksi, kun jää niin paljon ajamatta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aeroman kirjoitti:
Aika erikoista, että nämä stadionpyöritykset pitää saada mukaan kisaan siitäkin huolimatta, että voi käydä näinkin suuri lapsus. Ei ole tullut mistään luettua edes, paljonko oli välimatkaa varsinaisen kisa-alueen ja tämän stadionin väliä, mutta pitkästä matkasta lienee kysymys, koska nuotituskin oli siirretty päivää aikaisemmaksi tämän takia.

Täytyy laskea, riittävätkö ek-kilometrit täysille MM-pisteille, vai menevätkö nekin puoliksi, kun jää niin paljon ajamatta.

Ja jälleen kerran FIA on tehnyt itsestään pellen. Ei j*malauta, onko siellä rallivaliokunnassa ihan ääliöitä jäseniä vai muuten vaan vähä-älystä porukkaa joiden oikea paikka on pitkänniemen osasto.

On täysin käsittämätöntä alun perin ajaa Meksikon ja Argentiinan rallit siten,
että välissä käydään ajamassa Portugalissa ralli ja sitten palataan taas tuhansien kilometrien päähän. Tallit ovat täysin FIA:n taluutusnuorassa ja nyökyttää päätä.

Mitä taas tulee näihin stadion erikoiskokeisiin, toisaalta ne ovat hyvä idea, mutta toisaalta liian keinotekoista. Rallin perusidea on kuitenkin se, että ralli ajetaan metsäosuuksilla, eikä sitä yritetetä keinotekoisesti tuoda suurten yleisöiden eteen keskelle kaupunkia. Viime vuosina ralli on mennyt täysin televisioyhtiöiden pillin mukaan. Nykyään ajetaan muutamia pätkiä päivässä, esim. sunnuntaisin vain 3-4. Historiassa ovat rallit jossa ajettiin yöllä. Myönnän, että on hyvä asia että 80 -luvun hulluista päivistä jolloin ralleissa ajettin jopa 30 tai 40 pätkää on luovuttu.


Se, että rallin ensimmäinen erikoiskoe ajetaan satojen ja satojen kilometrien ( 700 km Argentiinassa muistaakseni ) päässä varsinaisesta kisapaikasta on todella älytöntä. Kerrassaan surkuhuipaisaa.

Kokoajan puhutaan että pitää saada säästöjä ja säästöjä. Näinkö niitä säästöjä sitten taas saatiin. Kalusto rahjattiin euroopasta tuhansien kilometrien päähän ja käytännössä turhaan. Ralli on pilalla joka tapauksessa.
Mutta hei FIA sai taas sen mitä tahtoi

Ja perutettavien erikoiskokeiden pituudet ovat:

ek 2 22,95 km
ek 3 19,24 km
ek 4 15,50 km
ek 5 10,95 km
ek 6 11,27 km

yhteensä 79,91 km

Rallin yhteispituus ( jos laskin oikein ) on 345,85 km

Eli peruutettavien erikoiskokeiden % kisasta on noin. 23 %

edit: muutamia lisäyksiä
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niilo kirjoitti:
Ja perutettavien erikoiskokeiden pituudet ovat:

ek 2 22,95 km
ek 3 19,24 km
ek 4 15,50 km
ek 5 10,95 km
ek 6 11,27 km

yhteensä 79,91 km

Rallin yhteispituus ( jos laskin oikein ) on 345,85 km

Eli peruutettavien erikoiskokeiden % kisasta on noin. 23 %
Korjatkaa, jos jostain syystä olen väärässä, mutta muistini mukaan 75% erikoiskokeista kun saadaan ajettua, niin pisteet lasketaan täysimääräisinä taulukkoon niin valmistajien, kuin kuljettajienkin osalta.

Sinänsä ymmärrettävää, että prosentit ovat yli rajan, koska kaikki haluavat täydet pisteet. Nyt vaan herää kysymys, että onko tuo rankkasade tehnyt muillekin teille hallaa, vai ajetaanko vaan , vaikka tiet olisivat kuinka huonoja tahansa?
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Korjatkaa, jos jostain syystä olen väärässä, mutta muistini mukaan 75% erikoiskokeista kun saadaan ajettua, niin pisteet lasketaan täysimääräisinä taulukkoon niin valmistajien, kuin kuljettajienkin osalta.

66,6 % on oikea prosenttiluku, as per 2007 World Rally Championship Sporting Regulations:

17. ATTRIBUTION OF POINTS
17.1 Should the competitors have covered less than 2/3 of the total distance of the special stages of the rally when the rally is stopped, only half the points shall be awarded.
17.2 Should one of the qualifying rallies not be able to be run in its entirety, for any reason whatsoever, but at least 2/3 of it has been covered as in 17.1, provided that the Organisers draw up a final general classification, full points shall be awarded.


Eli Argentiinan tapauksessa pauttiarallaa 114 km Ek-kilometrejä sietää perua ennen kuin tämä sääntöpykälä olisi relevantti.

Mutta joka tapauksessa paska juttu kaikkinensa. Virallisilta nettisivuilta löytyy kilpailijamateriaalin joukosta tietoa tästä 700 km päässä rallin pääpaikasta suoritettavasta super-ek:sta seuraavaan tapaan:

"Super Special Stage 1 of Rally Argentina 2007 will be run outside the Province of Córdoba, more specifically at River Plate Stadium in the city of Buenos Aires, approximately 700km away from the Rally HQ in Villa Carlos Paz.
This SSS will consist of three consecutive laps around a 700mts app long circuit, on the football field."
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Ja nyt tuli täyteen tuo prosenttimäärä ja pisteet puolitetaan tästä kisasta.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1363219

Eikai se nyt ole edes mahdollista että tässä vaiheessa lisätään EK-kilometrejä? Kuulostaisi omaan korvaan mahdottomalta, mutta mene ja tiedä. Kuitenkin vain 8km vajaa on nyt.

Vai päästäänkö enää ollenkaan ajamaan ja foorttille kaksoisvoitto ; )
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olpa kirjoitti:
Eikai se nyt ole edes mahdollista että tässä vaiheessa lisätään EK-kilometrejä? Kuulostaisi omaan korvaan mahdottomalta, mutta mene ja tiedä. Kuitenkin vain 8km vajaa on nyt.
Tallipälliköt kutsutaan varmasti kokoukseen ja siellä voidaan aina sitten päättää melkein mitä vaan koskien juuri tätä ajettavaa rallireittiä. Noin 10 kilometrin erikoiskokeenhan se homma nyt sitten vaatii lisää, mutta missä välissä järjestetään nuotitus mahdolliselle lisälle, onkin sitten aika hankala kysymys.

Ainut tällä hetkellä järkevältä tuntuva vaihtoehto on se, että joku tämän päivän ajamattomista pätkistä siirretään joko lauantaille tai sunnuntaille, jotta vaaditut kilometrit saadaan täyttymään. Aikatauluja sekin homma sekoittaa, mutta päivän viimeiseksi lisättynä ehkä pystytään ajattamaan ilman suurempia muutoksia.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Aeroman kirjoitti:
Tallipälliköt kutsutaan varmasti kokoukseen ja siellä voidaan aina sitten päättää melkein mitä vaan koskien juuri tätä ajettavaa rallireittiä.

Tai tarkemmin ottaen tallipäälliköt voivat esittää tuomaristolle reitin muuttamista, mutta kovin epätodennäköisenä näkisin, että aikatauluihin mahtuisi useampia pätkiä. Tallipäälliköthän eivät keskenään voi reittiä mennä päättämään, sen tekee vain ja ainoastaan kilpailun tuomaristo, jos sekään. En edes tiedä miten sääntöjen puitteissa moinen olisi mahdollista. Joku uskomaton lisämääräys ja hirmu nippu uusia tiekirjan sivuja... Jotenkin tuntuu kovin mahdottomalta... Ja sitä paitsi pätkän olisi todennäköisesti oltava joku sellainen pikataival, joka on jo nuotitettu (tutustumiseen ei enää missään nimessä tietenkään ole aikaa) ja näin ollen ko. pätkä sijaitsee täysin sivussa huomisen reitiltä, ja voivatko järjestäjät sulkea tälle päivälle varatut tiet huomenna jne...

No, saas nähdä. Kovin on spesiaalitilanne. Uskoakseni tässä mennään nyt tämän puolitettujen pisteiden mukaan loppukisa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös